GeForce 7800 GS AGP tester

Permalänk
Melding Plague

GeForce 7800 GS AGP tester

<font style="font-size: 10pt"><b>GeForce 7800 GS AGP tester</b></font> <small class="small">fredag 3 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
GeForce 7800 GS AGP, Nvidias kraftfullaste grafikkort för AGP, lanserades igår. En hel hög hårdvarusajter har nu testat grafikkortet och resultatet verkar vara enhälligt - GeForce 7800 GS AGP är inte det snabbaste AGP-grafikkortet, men det har fler features eftersom det är nyare och bör därför vara mer framtidssäkert.
<br />
<br />Läs tester hos <a href="http://www.techreport.com/reviews/2006q1/geforce-7800gs/index..." target="_blank">The Tech Report</a>, <a href="http://www.bit-tech.net/hardware/2006/02/02/bfgtech_7800_gs_a..." target="_blank">Bit-Tech</a>, <a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2686" target="_blank">Anandtech</a>, <a href="http://www.guru3d.com/article/Videocards/319/" target="_blank">Guru3D</a>, <a href="http://www.hardocp.com/article.html?art=OTYx" target="_blank">HardOCP</a>, <a href="http://www.firingsquad.com/hardware/bfg_geforce_7800_gs_agp/" target="_blank">FiringSquad</a>, <a href="http://www.hexus.net/content/item.php?item=4562" target="_blank">Hexus</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Länge leve AGP

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Inte jätte stora skillnader mot 6800GS, sedan är det upp till var och en att betala 1000kr mer för några ynka FPS. 6800GS kostar ju billigast ca 1900kr, mycket mer prisvärt i min mening. Och varför skulle man välja detta kort före ett GT? Det är ju samma pris, eller har jag missat något?

Visa signatur

http://www.minhembio.com/radiuz

Musical Fidelity X-CAN V3 | M-Audio Audiophile 2496 | Beyerdynamic DT990 | Grado SR80 | Dell 2405FPW

Permalänk
Medlem

Om man har 939mobo med agp så är de ju nästan mer fördelaktigt att köpa nytt mobo+PCIe-kort, mer prestanda/pris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radiuz
Inte jätte stora skillnader mot 6800GS, sedan är det upp till var och en att betala 1000kr mer för några ynka FPS. 6800GS kostar ju billigast ca 1900kr, mycket mer prisvärt i min mening. Och varför skulle man välja detta kort före ett GT? Det är ju samma pris, eller har jag missat något?

Du har missat att GT är endast pci-e och GS är till agp

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem

samt överklockar man kortet så får man lite extra poäng i 3dmark

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

AGP är ju gammalt som... Ja Nog för att jag själv sitter med det, men som EpaUlle säger är det nog bättre att skaffa ett nytt mobo+pci-e gpu.

Visa signatur

http://www.minhembio.com/radiuz

Musical Fidelity X-CAN V3 | M-Audio Audiophile 2496 | Beyerdynamic DT990 | Grado SR80 | Dell 2405FPW

Permalänk

Testen ser ju bra ut - om kortet ligger runt 2000:- ut till Agp korts stinna så kan det säkert va en bra lösning för många

Citat:

Ursprungligen inskrivet av radiuz
AGP är ju gammalt som... Ja Nog för att jag själv sitter med det, men som EpaUlle säger är det nog bättre att skaffa ett nytt mobo+pci-e gpu.

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Ser väll ganska bra ut men skulle bli mycket gladare om dom lanserade 7800GT till agp istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radiuz
Inte jätte stora skillnader mot 6800GS, sedan är det upp till var och en att betala 1000kr mer för några ynka FPS. 6800GS kostar ju billigast ca 1900kr, mycket mer prisvärt i min mening. Och varför skulle man välja detta kort före ett GT? Det är ju samma pris, eller har jag missat något?

Jämför man efter klockning så presterar juh 7800 Gs bra mycekt bättre än 6800Gs, och alla gilalr vell att clocka

Såg på guru3d's test att dom lyckades klocka Gpun från 375 -> 480 och minnet från 1200 -> 1400
Tycker att det är riktigt fina klock resultat, visade sig också på prestanda testen.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Orion : Jag gillar inte att klocka! Gillar mer att "tweaka" anläggningen..

Angående 7800GS tycker jag det är för dyrt / prestanda.

Visa signatur

http://www.minhembio.com/radiuz

Musical Fidelity X-CAN V3 | M-Audio Audiophile 2496 | Beyerdynamic DT990 | Grado SR80 | Dell 2405FPW

Permalänk
Avstängd

hmmm en AMD Athlon 64 FX-57 i anandtechs test kollade iof inte igenom de andra men hur många här har en sån prolle och ett agp kort ? hallå ä ingen här ! men hade vart bättre om dom kollade med kanske en 939a 3200-3500 som ligger lite mer i snitt med vad dom i världen som fortfarande använder agp har.
PS: Det jag medar är ,har man 10k att lägga på prolle så har man nog 1000 till att lägga till för ett pci-e och därmed få bättre kort till bättre pris : DS

Edit: Stavfel och en allmänt kass menings uppbyggnad men alla fattar nog vad jag menar iaf

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
hmmm en AMD Athlon 64 FX-57 i anandtechs test kollade iof inte igenom de andra men hur många här har en sån prolle och ett agp kort ? hallå ä ingen här ! men hade vart bättre om dom kollade med kanske en 939a 3200-3500 som ligger lite mer i snitt med vad dom i världen som fortfarande använder agp har.
PS: Det jag medar är ,har man 10k att lägga på prolle så har man nog 1000 till att lägga till för ett pci-e och därmed få bättre kort till bättre pris : DS

Såg ngt test med en FX-51 och det är juh lite mer realistiskt (2.2ghz athlon 64 om jag inte minns fel vad det FX-51 står för)

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Avstängd

oki , då är inte det samma fördelar med kortet kanske men mer kort för pengarna en x800gto agp kortet jag köpte sist

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Som jag sa tidigare bort med agp! det är gammal teknik det är meningen vi ska gå framåt inte bakåt, dessutom var det väldigt kasst resultat man fick utav 7800GS i spel...inget SLi stöd ingen pci-e väldigt dyrt nej det kortet är inget för mig skall man köpa ett kort idag för så mycket pengar är det 7800GT/GTX som gäller !

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Så det är inte värt att uppgradera från 9800 pro ?

Permalänk
Medlem

Jag är helt klart inne på att uppgradera från mitt 9800 pro nu. Blir väl lite mer fläktljud eftersom jag kör zalmans passiva i dagsläget men det kan det ju vara värt. Borde göra en ganska markant skillnad på BF2 där fps känns lite låg idag när man kör på 1280x1024 i upplösning.

Att uppgradera till nytt moderkort, cpu och minne samt ett pci-express kort istället kostar minst 12 000, ingen idé att snåla när man väl är i det läget. Då känns detta som ett mer prisvärt alternativ och vänta ett år med att uppgradera hela systemet. Kan ju säkert sälja mitt nuvarande kort för 6-700 kr. Skulle jag sälja cpu, mobo o minne ihop med grafikkortet får man knappast mer än 2500-3000 kr för allt.

Blir till att beställa ett 7800GS direkt

Visa signatur

Intel Q6600 | ASUS Maximus Formula | Crusial BallistiX PC8500 4096MB | ASUS 8800GT | 2x120 GB 7K250 RAID 0 + 250 GB T7K250 | Antec P182 | Corsair 520W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
hmmm en AMD Athlon 64 FX-57 i anandtechs test kollade iof inte igenom de andra men hur många här har en sån prolle och ett agp kort ? hallå ä ingen här ! men hade vart bättre om dom kollade med kanske en 939a 3200-3500 som ligger lite mer i snitt med vad dom i världen som fortfarande använder agp har.
PS: Det jag medar är ,har man 10k att lägga på prolle så har man nog 1000 till att lägga till för ett pci-e och därmed få bättre kort till bättre pris : DS

Edit: Stavfel och en allmänt kass menings uppbyggnad men alla fattar nog vad jag menar iaf

Läs Toms Hardwares test som jag tipsade om, men som inte kom med, där har du med en "normal" processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte-elite
Så det är inte värt att uppgradera från 9800 pro ?

Ger nog en rejäl boost.

När 7800GS var klockad slog den ut 6600GS totalt. Och i tes mellan 9800xt och 6600GS så får xt'n stor pisk.

Så det borde vara en fin boost. Men jag ventar nog tills man hittar kortet för ca 2.5k Känns int evärt att punga ut 3000+ idagsläget.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk

Tycker att den presterar dåligt med tanke på hur mycket den kostar. De ända positiva just nu är att den drar lite ström.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Det känns som att kortet ligger lite i överpris om man ser till vad den gör ur kartiongen. men å andra sidan har testerna där dom klockat kortet lite visat att man nästan kommer upp i 500MHz på core (i ett fall kom dom till och med över 500MHz). Och med minnen som är i GTX fart ger det rätt okej prestanda för priset.

http://www.hardocp.com/images/articles/1138877826xZ68BDZjZ1_1...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
Lite komiskt dock att alla test jag läst har gett kortet bra kritik, förutom anandtech som påstod att det va piss (nästan) och att ATI X850XT PE är ett bättre val.

Läs en gång till och läs slutledningen den här gången...

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
hmmm en AMD Athlon 64 FX-57 i anandtechs test kollade iof inte igenom de andra men hur många här har en sån prolle och ett agp kort ? hallå ä ingen här ! men hade vart bättre om dom kollade med kanske en 939a 3200-3500 som ligger lite mer i snitt med vad dom i världen som fortfarande använder agp har.
PS: Det jag medar är ,har man 10k att lägga på prolle så har man nog 1000 till att lägga till för ett pci-e och därmed få bättre kort till bättre pris : DS

Edit: Stavfel och en allmänt kass menings uppbyggnad men alla fattar nog vad jag menar iaf

Snabbare prollar använder man ju för att få bort flaskhalsar.
Skulle vara rätt värdelöst att testa 4 grafikkort som maxar processorn eftersom man skulle få exakt samma resultat.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Discokungen

Klart bättre att köpa PCI-express om man ska köpa nytt grafikkort. Ett Asrock DUAL SATA kostar bara 600kr.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengil_84
Läs en gång till och läs slutledningen den här gången...

så fel allt kan bli, jag hade tydligen fel, ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Läste precis testen på svenska toms hardware sajten. Vad är en hyffsad processor för ett 7800gs agp kort?
Jag förstår att även om min Athlon xp 3200 inte kan utnyttja hela kortet, så kommer det att vara en prestanda ökning mot mitt 9700pro som jag har nu.
Men hur mycket av ett 7800gs agp kan inte min processor utnyttja? Är det 30%, 5% eller vad?
Jag menar, om det är närmare 30% än 5% så känns det mera lönsamt att köpa ett 6800gs agp istället.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara att lämna AGP och go över helt och Hållet till PCI-Express.Jag har redan en DFI nF4-SLI-DR som ligga bara och vänta på non Graffekort.Kan man när man vill bara använda 1Graffe också stoppa in en Radeon 1900XT eller måste det vara en GForce Graffe ????
.....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ