Permalänk
Medlem

Kugghjul

Halloj!
Undrar helt enkelt vart man får tag på kugghjul i storleken som en vanlig cd skiva + 2-3cm?
Bor i nacka utanför stockholm.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

kanske smart och säga i vilket material kugghjulen ska vara i

Permalänk
Avstängd

Det är inget man bara köper från ICA, men kolla med hobbyhandel, classe, skroten, soptippen, grannens mopped

Jobbar med kuggtillverkning och kan säga att kugghjul skits inte ut på löpandeband, kunden måste beställa.

Antar att du söker efter plast eller mässing kugghjul?

Kanske lättare att ta flera små hjul och växla

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
grannens mopped

hehehe

Permalänk
Medlem

De e väl bara att plocka isär kransen på nån gammal sketen måntenbajk?

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunne
De e väl bara att plocka isär kransen på nån gammal sketen måntenbajk?

De är oftast ovala, så det kanske inte är en så bra plan, dessutom är kuggarna anpassade efter kedja, inte för att gripa i annan kugge.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
De är oftast ovala, så det kanske inte är en så bra plan, dessutom är kuggarna anpassade efter kedja, inte för att gripa i annan kugge.

Han har ju inte sagt vad han ska ha de till...
Kanske bara ska ha de som utsmyckning?

Finns kugghjul på:
Moped drev (bakre då)
cyklar
i princip ALLT me kedja på!
Sen får du väl kolla moped kataloger för olika storlekar!

Och hur menar du ovala?
Kugghjul på cyklar e väl ändå INTE ovala?
Isåfall har du haft stora problem på din cykel!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Ytterligare tips: Slakta nån gammal växellåda från bil eller större mc. I dem sitter det ju faktiskt drev som är till för att gripa tag i varandra. Then again, det kanske inte alls är vad du är ute efter. En beskrivning på vad du ska ha dem till skulle onekligen underlätta.

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_labbo
Han har ju inte sagt vad han ska ha de till...
Kanske bara ska ha de som utsmyckning?

Finns kugghjul på:
Moped drev (bakre då)
cyklar
i princip ALLT me kedja på!
Sen får du väl kolla moped kataloger för olika storlekar!

Och hur menar du ovala?
Kugghjul på cyklar e väl ändå INTE ovala?
Isåfall har du haft stora problem på din cykel!

Jo, på "måntajnbajk" samt alla med växlar har ovala drev, om dom skulle vara cirkulära så skulla man inte kunna växla... men det är inte mycket dom "kastar", 2-4mm, knappt märkbart om man cyklar sakta

Ju mer växlar ju mer märks det, trodde knappt det själv tidigare men på min 27växlade cykel märks det direkt, och växlarna fungerar så in i helvetes bra... ingen billigt kines-bamburörs-rövdildo

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

cykel, moped affär, skroten är nog enklast.
eller som sagt montera isär en växellåda. (isär är inga problem, det svåra e att få ihop skiten igen! så ta inte mammas bil om hon använder alla växlarna)

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jo, på "måntajnbajk" samt alla med växlar har ovala drev, om dom skulle vara cirkulära så skulla man inte kunna växla... men det är inte mycket dom "kastar", 2-4mm, knappt märkbart om man cyklar sakta

Ju mer växlar ju mer märks det, trodde knappt det själv tidigare men på min 27växlade cykel märks det direkt, och växlarna fungerar så in i helvetes bra... ingen billigt kines-bamburörs-rövdildo

E de verkligen så?
Då får ja erkänna mitt nederlag!
De hade ja faktiskt inte en aning om! hehe...
But then again e ja inte så insatt i cyklar!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Nja, dreven är väll inte ovala, det beror lite på hur du ser det. kjedjespåren, altså, där kjedjan ligger i botten, är runda, eller, SKA vara runda, kanske man ska säga. (en del tex aludrev, har en tendens att inte vara fult så runda när sässongen är slut) sen har dreven "inväxlingszoner" (utom minsta drevet) där tänderna är lägre, eller snedslipade, för att underlätta växling till det drevet från mindre drev. Det ger en något oregelbunden ytterform, EFTER användning / slitage. Ovala vet jag inte om jag vill kalla det dock... jag har mellan 3, och 5 sådana "zoner" på min XT drevsats olika drev.

Sen finns det faktiskt riktigt ovala klingor (bak heter det drev, fram heter det klingor, fins säkert en bra anledning, fråga inte mig), så ovala att ett ägg's spetsiga ända skulle kunna vara förebilden. Det är för att ta tillvara på kraften bättre när man trampar, och ska monteras så det stämmer överens med vevarmarna...

Hur kom vi in på det här på ett överklockningsforum? Jag vidhåller att jag aldrig lämnar min datorstol, ve den som säger nånting annat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kugghjulen ska jag ha till utsmyckning.
Ska gravera in ett motiv i dom och sen eventuellt montera på att chassi.
Det ska vara ett sånnt litet hål som möjligt i mitten.
2st skall det vara.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av empty
Kugghjulen ska jag ha till utsmyckning.
Ska gravera in ett motiv i dom och sen eventuellt montera på att chassi.
Det ska vara ett sånnt litet hål som möjligt i mitten.
2st skall det vara.

Material?

Har en stor container på jobbet som har en bunt med kugghjul i sig... dock skicka tänker jag inte göra tungt som fan... den storleken du söker väger runt 2kg per hjul, för dom är rätt så breda (1.5-3cm).. men du ska gravera och då duger inte dom här, antingen härdat (våran 1000kr gravyr biter inte på dom, stiftet alltså) eller så är dom inte plana nog för gravyr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

www.mekanex.se
www.kuggteknik.se

vet inte om de säljer till privatkunder

Permalänk
Medlem

Får väl ta och använda mig av vanliga runa plattor istället. Men relativt tjocka då.
Aluminium är väl det bästa då?
Runt 0.5cm kanske.
Vart får man tag på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
.......

Sen finns det faktiskt riktigt ovala klingor (bak heter det drev, fram heter det klingor, fins säkert en bra anledning, fråga inte mig), så ovala att ett ägg's spetsiga ända skulle kunna vara förebilden. Det är för att ta tillvara på kraften bättre när man trampar, och ska monteras så det stämmer överens med vevarmarna...

....

Vevparti stog det om kuggarna fram i en katalog hos en cykelhandlare då jag var och beställde ett st igår torsdags. Drev har han sagt till mig också... Men jag vet inte, ska bara få ordning på cykeln som kuggar över då man ska stå upp och trampa i en uppförsbacke vilket kan vara mindre skönt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Vevparti stog det om kuggarna fram i en katalog hos en cykelhandlare då jag var och beställde ett st igår torsdags. Drev har han sagt till mig också... Men jag vet inte, ska bara få ordning på cykeln som kuggar över då man ska stå upp och trampa i en uppförsbacke vilket kan vara mindre skönt

Vevparti är om man ska vara gnällig hela setet, klingor, vevlager och vevarmar. ungefär som det heter kasset där bak, när man talar om hållaren, och de 5-9'o dreven.

Men som sagt, har vi inte hamnat offtopic?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Vevparti stog det om kuggarna fram i en katalog hos en cykelhandlare då jag var och beställde ett st igår torsdags. Drev har han sagt till mig också... Men jag vet inte, ska bara få ordning på cykeln som kuggar över då man ska stå upp och trampa i en uppförsbacke vilket kan vara mindre skönt

Behöver oxå nytt! kan inte använda mittendrevet. Vad kostar klingorna/dreven? Är det lätt att byta att man måste ha specilaverktyg vet jag men sen då?

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu