Startmenyn inbränd i skärmen

Permalänk
Medlem

Startmenyn inbränd i skärmen

Jag upptäckte nyss ett cirka 10 centimeter lång horisontellt sträck på min skärm. Det är precis i startmenyfältets underkant. Kan det verkligen vara så illa att kontrastet mellan startmenyfältet och resten av skärmen gjort så att det bränts in i skärmen? Jag har visserligen skärmen på väldigt ofta, men jag alltid en skärmsläckare som kör igång efter ett par timmar om jag inte använder datorn. Det är en cirka 10 månader gammal LG TFT-skärm.

Känns som jag kunnat smälta det hela om jag kört utan skärmläckare i flera års tid, men som det är nu.... :/

Någon som har ett tips om hur man kan få bort strecket? Kan det vara ett garantiärende eftersom skärmen är relativt ny?

Permalänk
Medlem

vad jag vet så kan man inte bilden bränna fast på tft utan bara på crt och plasma

borde la annars gå att få en ny på garantin?

Permalänk
Medlem

Jag blev väldigt paff när jag såg det. Hur som helst, jag ska ringa butiken där jag köpte skärmen och höra vad de har att säga om det hela.

Permalänk

bilder?....;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Re: Startmenyn inbränd i skärmen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
skärmsläckare som kör igång efter ett par timmar

Vad är det för fel på 5 minuter?
Pröva lämna skärmen strömlös i några timmar och se om det finns kvar efter det.

Permalänk
Medlem

Inbränningar på crt är möjligt, men det ska till mycket för att det ska inträffa. På jobbet har vi, eller hade, en dator som var kopplad till någon slags larmutrustning. Gammal sådan som inte använts på mycket länge. Datorn hade stått igång mycket länge och skärmen saknade släckare mm, så när man sedan stände av den såg man klart och tydligt inbränningarna efter något slags miniräknarprogram. Så det är inte bara plasma och lcd som kan få inbränningar.

Lösning? Släng skärmen

edit: såg att det var tft du hade..

Permalänk

LCD kan inte få inbränningar enligt vad jag har läst, Plasma däremot kan få små skuggor om den visar samma bild några timmar.

Detta gäller iofs TV-apparater men borde vara samma på datorskärmar eftersom det är samma teknik.

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag hört att inbränningar på TFT-skärmar försvinner efter ett tag.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kåmputer
LCD kan inte få inbränningar enligt vad jag har läst, Plasma däremot kan få små skuggor om den visar samma bild några timmar.

Detta gäller iofs TV-apparater men borde vara samma på datorskärmar eftersom det är samma teknik.

Tydligen kan dom få det eftersom flera har rapporterat om det.
Har läst om något program som man skulle köra igång som tydligen skulle rensa skärmen ifrån
inbränningar, är dock inte säker om det var till plasma eller tft... kanske värt att ta reda på.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Jag stängde av skärmen i två timmar. När jag slog på den igen var strecket borta. Låter den stå avslagen under natten och hoppas att jag inte ser startmenyns spöke igen.

Permalänk
Medlem

Ajdå! Men varför efter några timmar? Jag har så att skärmen sätts i viloläge efter 5min. Trodde inte heller att TFTs kunde brännas in?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

TFT eller LCD kan inte brännas in men däremot blir dom segare på att byta färg om dom har haft samma bild ett längre tag(typ, orkar inte förklara mer ingående) och oftast hjälper det att stänga av skärmen ett tag eller väcka pixlarna till liv genom att låta dom växla mellan olika färger med hög kontrast och/eller hög kontrast till bilden/färgen som fastnat.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

Ett annat alternativ är att skapa en helt vit bild som du lägger som skärmsläckare, har du haft den på över natten/några nätter så brukar problemet försvinna. (du kan dra ned ljusstyrkan lite under tiden för att spara lampan)

Visa signatur

~Pelle~