Uppkommande Conroe-processorer

Permalänk
Melding Plague

Uppkommande Conroe-processorer

<font style="font-size: 10pt"><b>Uppkommande Conroe-processorer</b></font> <small class="small">måndag 6 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Intel har väldigt många nyheter på tapeten men för entusiasten är det enbart en processorserie som egentligen är viktig: Conroe. Som bekant så bygger Conroe på Intels nya uppkommande arkitektur som är mer lik Pentium M och mindre lik Pentium D. Conroe är namnet för desktopversionerna av den nya processorarkitekturen och kommer alltså att konkurrera med Athlon 64 och AMD:s uppkommande processorer för Socket AM2.<br /><br /><a href="http://www.theinquirer.net/?article=29504" target="_blank">The Inquirer</a> har fått tag på information om uppkommande Conroe-processorer. Dessa heter Intel E6### och har 1066 MHz systembuss, en eller två kärnor och 2MB eller 4MB cache.<br /><br />Intel E6700: 2,67 GHz, två kärnor, 4 MB cache, $529 dollar.<br />Intel E6600: 2,40 GHz, en kärna, 4 MB cache, $315 dollar.<br />Intel E6400: 2,13 GHz, en kärna, 2 MB cache, $240 dollar.<br />Intel E6300: 1,86 GHz, en kärna, 2 MB cache, $210 dollar.<br /><br />Dessa kommer att lanseras till höst, förmodligen tillsammans med fler dual core-modeller.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.theinquirer.net/?article=29504" target="_blank">The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressanta priser på single core...undrar om de kommer vara klockvänliga

Först btw

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Intressanta priser på single core...undrar om de kommer vara klockvänliga

Först btw

ingen bryr sig om du är först för ingen mer kommer skriva här då intel suger :p:p

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Doh!

Varför är alla så fientliga mot Intel nu när de väl verkar komma med en CPU som faktiskt har en chans mot AMD? Konkurrens är bra vet ni väl?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla löjliga "intel suger" kommentarer borde hållas borta ifrån sådana här trådar då dom ej tillför någonting överhuvudtaget.

Vad fan vet du, iNi, om hur Conroe presterar?

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

En sak, Pentium har ju alltid gjort cpu:er med hög clockfrekvens eller vad det heter, dem brukade ju ligga runt 3 GHz, Medans AMD alltid haft lite lägre ca 2GHz. Har pentium också börjat med det nu?

Permalänk
Medlem

plz sluta att ens kommentera före ni sett tester?

4mb dual ser väligt intressant ut, hoppas den blir klockvänlig också

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Avstängd

En kärna med 4MB cache hmm intressant.
Får väl se om den nya arkitekturen blir klockvänligare.
Får väl hoppas det, dra upp en rackare i över 3ghz med 4mb cache vore inte fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Jag tycker alla löjliga "intel suger" kommentarer borde hållas borta ifrån sådana här trådar då dom ej tillför någonting överhuvudtaget.

Vad fan vet du, iNi, om hur Conroe presterar?

-k0nsl

Jag vet inte ett skit om hur Conroe presterar, och faktum är att efter så många försök intel har gjort för att få fram någonting "bra" så bryr jag mig inte längre...

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Ser dyrt ut, $529 är mycket pengar. Fast 2.6 GHz ser ju trevligt ut om den har ungefär samma IPC som Yonah, förhoppningsvis har den tom lite bättre (särskilt då på flyttalsberäkningar).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Doh!

Varför är alla så fientliga mot Intel nu när de väl verkar komma med en CPU som faktiskt har en chans mot AMD? Konkurrens är bra vet ni väl?

Tycker inte de verkar ha en chans mot AMD dröjer ju ett tag innan de kommer ut på marknaden, å de ä inte ens säkert om de är bättre än AMDs 939pinnar. Och sen kommer AMD med AM2 som kommer ha ca 3GHz då jävlar

Permalänk
Medlem

Jaha var det det där företaget Intel ni pratar om jaha ja hmm... kommer ihåg det där företaget en gång i tiden,..... visste inte ens att dom existerade ännu trodde dom kkade?

*Intel är bortglömda*

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Jaha var det det där företaget Intel ni pratar om jaha ja hmm... kommer ihåg det där företaget en gång i tiden,..... visste inte ens att dom existerade ännu trodde dom kkade?

*Intel är bortglömda*

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Dumt att dom inte hoppar till 267/1333QPB FSB direkt, då AMD kommer kunna utnyttja DDR2-667 på deras sockel AM2 fullt ut medans Conroe inte kommer klara det preliminärt om detta stämmer.

Vill man få ett hum om hur Conroe (dualcore) presterar får man titta på Yonah (Pentium M dualcore/Intel Core Duo) benchmarks som finns på nätet. De kommer vara väldigt liknande varandra, även om det läggs till lite på conroe, högre buss bland annat, men den är baserad på Yonah så man kan förvänta sig att den presterar likvärdigt i samma frekvens.

Aki||es

Dom är baserade på Intels processorer för bärbara datorer - Pentium M och presterar därför bättre per MHz - har högre IPC (Instructions Per Cycle). Pentium M är i sin tur baserad på Pentium 3 som var mycket starkare per MHz än Netburst/P4.

Permalänk
Medlem

Petterk intressant det du skriver.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2627&p=1

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Jaha var det det där företaget Intel ni pratar om jaha ja hmm... kommer ihåg det där företaget en gång i tiden,..... visste inte ens att dom existerade ännu trodde dom kkade?

*Intel är bortglömda*

=/ Intel ligger bara o väntar på att anfalla hehe nja jag vet inte.. Men jag tycker iaf dina kommentarer runt om i forumet är väldigt korkade. Va sägs om att ha en normal diskusion?
Har oxå för mig att folk sa att det inte fanns någon som hatade Intel längre på forumet för den personen hade försvunnit? Men tydligen har det kommit en ny Anti-pentium älska AMD f@n8o[Y] <3

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Särskillt strömförbrukningen i förhållande till prestanda.

Kanske inte ska räkna bort Intel vid nästa datorköp då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
[BILD]
[BILD]
www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2627&p=1 [/B]

Mycket intressant. De har nåt på gång då alltså.

Permalänk
Medlem

Notera att det är Yonahprocessorn och inte Conroe...

EDIT: Gällande de från Anandtech..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Och strax efter Conroe har kommit kommer AM2 och bankar skiten ur Conroe som förmodligen slår AMDs nuvarande processor med ganska liten marginal
Intel hade haft EN chans om detta varit för ett halvår sedan.......
AMD FTW 2006-2007

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Och strax efter Conroe har kommit kommer AM2 och bankar skiten ur Conroe som förmodligen slår AMDs nuvarande processor med ganska liten marginal
Intel hade haft EN chans om detta varit för ett halvår sedan.......
AMD FTW 2006-2007

Du är medveten om att det enda som skiljer 939 mot AM2 är DDR2? Detta kommer inte göra speciellt stor skillnad och det är garanterat inte bättre processorer till AM2 än till 939 de första 3-6 månaderna. Och hur vet du hur bra de presterar förresten?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

många som uttalar sig om saker de inte har nån aning om. om saker de inte sett eller testat och som inte ens finns på marknaden.

har hört att via ska släppa en processor som spöar skiten ur AMD, slår deras kommande på fingrarna. för det är en superduper processor. amd har inte en chans *ironi*

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

ska bli kul o se hur Intel E6700 står sej mot FX-60 (säger inte att den kommer vara bättre lr sämre) AM2 e inte bara DDR2 buss hastigheten är väl oxå högre clockad?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
ska bli kul o se hur Intel E6700 står sej mot FX-60 (säger inte att den kommer vara bättre lr sämre) AM2 e inte bara DDR2 buss hastigheten är väl oxå högre clockad?

266MHz?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

skruvis
Bra att du visar för dom ovetande, men Conroe kommer ju dra minst lika mycket som X2 3800+ enligt intel själva, så effektförbrukningen behöver man inte hypa då de flesta kommer välja desktopvarianten, dessutom kommer det ju att komma mobilevarianter av X2. Vill du köra yonah för att den är strömsnål kör då den, men det samma kommer inte gälla Conroe som denna tråd handlade om. Yonah drar 31W TDP, Conroe ska hamna på 65W TDP enligt Intels presentationer. X2 3800+ hamnar runt den nivån och då är det endå 90nm vs 65nm.

Inte för att jag litar på xbitlabs mätningar men släng på 34 riktiga watt på Yonah och den blir 65W eller 2W lägre förbrukning än X2 i anands Yonah Vs Manchester mätning.
Visst är de fortfarande strömsnåla om man jämför med dagens FX-60 eller liknande, men inte så mycket som Yonah eller Dothan är.
Sen vet vi ju hur Intels TDP siffror är, dom har 130W TDP på processorer som drar över 170W och deras senaste 65nm Cedar Mill P4or har 86W TDP men närmare 130W Max enligt deras egna uppgifter. Men det bättrar sig nog.

Flamso
AM2/940 stödjer 333MHz minneshastigheter dualchannel i full bandbredd. DDR2-667 i dualchannel blir alltså standard på AM2, medans Intel inte kan utnyttja DDR2-667 om de inte höjer FSB frekvensen.

Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som bara rent ut ogillar de nya beteckningarna?
Hade för mig att intel skulle förenkla det där? Tycker inte det verkar nått enklare... så länge man inte menar att enklare = jobbigare namn = låter mer avancerat = mer saker sålda...

Nae, trevligt att intel inte dött än, det är det, men jag lär hålla mig till amd tills jag upplever att man kan sitta vid en intelburk utan att känna den där irriterade känslan av att systemet egentligen är en koloss med hur mycket kraft som helt, men svängradie på en halv månfärd...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Tror ni har väldigt fel i eran nyhet.
Vart står det att det att E6600 är singlecore?
Jämför man ratingarna och cacherna så ser det ut som att alla dom där är dualcores. Eventuellt att de med bara 2Mb är singlecores. Men jag tvivlar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aki||es
En sak, Pentium har ju alltid gjort cpu:er med hög clockfrekvens eller vad det heter, dem brukade ju ligga runt 3 GHz, Medans AMD alltid haft lite lägre ca 2GHz. Har pentium också börjat med det nu?

mm exakt intel gör som amd o ahr lägre steg/steppings nu vilket gör att de itne behöver ha idiothöga klockfrekvenser längre , intressant go go go intel! kanske kan köpa intel för första gången i mit liv (rättare sagt min trdje dator kanske kanv aar en intel baserad )

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk

Skulle vara intressant att se en performence/kr också..

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org