Uppkommande Conroe-processorer

Permalänk
Medlem

@Petterk

Bara la upp det med tanke på att du nämnde att Conroe bygger på Yonah.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Ja sen Athlon prollarna kom så har jag bara kört AMD, men får se, visar d sig att dessa blir bra så kanske det blir en sån istället, även om jag hade planerat en AM2 till hösten, men men ... håller dom tidtabellen så hinner man iaf med lite prestanda/klockningsjämförelser innan det är dax att köpa nytt.

En förutsättning e förstås om Intel inte gör så att man är brgränsade till deras cipsets, utan kan ha nforce5 eller vad det eventuellt kommer heta då från nvidia.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Du är medveten om att det enda som skiljer 939 mot AM2 är DDR2? Detta kommer inte göra speciellt stor skillnad och det är garanterat inte bättre processorer till AM2 än till 939 de första 3-6 månaderna. Och hur vet du hur bra de presterar förresten?

Och så går det rykten om att klockfrekvenserna kommer vara på ca 3GHz...... vad det nu kan innebära.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tror ni har väldigt fel i eran nyhet.
Vart står det att det att E6600 är singlecore?
Jämför man ratingarna och cacherna så ser det ut som att alla dom där är dualcores. Eventuellt att de med bara 2Mb är singlecores. Men jag tvivlar.

Precis. Jag tror att alla är dual core.

Permalänk

jag vill att alla AMD kids håller sig borta från Intel relaterade trådar då ni bara tillför "kiss obajs" relaterat som hör hemma i småskolan och dagis håll er där då för fan o sluta med era idiotiska inslag så fort det handlar om INTEl allt kretsar inte runt AMD

så håll er borta eller håll KÄFT!!!!!!!:mad:

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
jag vill att alla AMD kids håller sig borta från Intel relaterade trådar då ni bara tillför "kiss obajs" relaterat som hör hemma i småskolan och dagis håll er där då för fan o sluta med era idiotiska inslag så fort det handlar om INTEl allt kretsar inte runt AMD

så håll er borta eller håll KÄFT!!!!!!!:mad:

kunde knappt sagt det bättre själv
Jävla AMDfjortisar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
jag vill att alla AMD kids håller sig borta från Intel relaterade trådar då ni bara tillför "kiss obajs" relaterat som hör hemma i småskolan och dagis håll er där då för fan o sluta med era idiotiska inslag så fort det handlar om INTEl allt kretsar inte runt AMD

så håll er borta eller håll KÄFT!!!!!!!:mad:

Eller så kanske du ska lära dig att det handlar lite om att jämföra de båda.
Du verkar lite barnslig tycker jag. Typ Intel-kid?

Självklart ska det vara lite substans i snacket och inte bara "AMD är bäst". Men man ska självklart få ha med AMD i diskussionen.

Permalänk
Medlem

Intressant att se att Woodcrest, en "varmare" (80W TDP) variant av Conroe/Merom ska vara klockad upp till 3GHz enligt The Inq, låter mycket jämfört mot desktop 2.66GHz? Även höjd buss till 333MHz/1333QPB FSB (Xeon brukar ligga efter). Vi får väl se hur korrekta uppgifterna är i tids mån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
@Petterk

Bara la upp det med tanke på att du nämnde att Conroe bygger på Yonah.

Jo, det är ju OK, jag ville bara utvärdera det lite, då prestandan lär vara mer lik än strömförbrukningen

Permalänk
Medlem

Intels kommande ser mycket lovande ut. Kan mycket väl bli en Intel i nästa dator.

Och jag håller också med ovanstående talare... Har ni inget bättre att tillföra än "Intel suger!! AMD rUlEZzzZZ!! :D:D:D:D:D" så kan ni lika gärna vara tysta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Eller så kanske du ska lära dig att det handlar lite om att jämföra de båda.
Du verkar lite barnslig tycker jag. Typ Intel-kid?

Självklart ska det vara lite substans i snacket och inte bara "AMD är bäst". Men man ska självklart få ha med AMD i diskussionen.

visst -Boris- håller med dig man ska ha med AMD i diskussion men jag tycker att

" Intel är det nåt man äter vem bryr sig om itel amd kör över intel när som helst"

det är inte konstruktiv diskussion utan att klanka ner på Intel sånt hör inte hemma i en sådan här tråd.

det var vad jag menade med mitt inlägg inget annat

man ska väl dock diskutera ämnet i en tråd och inte mycket annat

eller har jag fel?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Kommer bli en intressant vår/sommar/höst om man ska köpa nytt system.
Synd bara att det dröjer så länge innan man kan jämföra.

Själv köper jag det som har bäst prestande per krona, överklockar gärna lite så man verkligen pressar ut det mesta. Spelar ingen roll för mig om det är amd eller intel. Men känner på mig att det kommer komma ett riktig överklocknings monster synd bara om dem som redan har bestämt sig, lite tungt om man gissat fel o blir tvungen o köpa förloraren... Eller är ni sånna som inte kan stå för er åsikt när ni blivit motbevisade??

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
visst -Boris- håller med dig man ska ha med AMD i diskussion men jag tycker att

" Intel är det nåt man äter vem bryr sig om itel amd kör över intel när som helst"

det är inte konstruktiv diskussion utan att klanka ner på Intel sånt hör inte hemma i en sådan här tråd.

det var vad jag menade med mitt inlägg inget annat

man ska väl dock diskutera ämnet i en tråd och inte mycket annat

eller har jag fel?

Jag håller med dig om att det ska vara konstruktivt.
Men det finns gott om fjortisar som alltid ska lägga sig i när vuxna pratar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
...
Sen vet vi ju hur Intels TDP siffror är, dom har 130W TDP på processorer som drar över 170W och deras senaste 65nm Cedar Mill P4or har 86W TDP men närmare 130W Max enligt deras egna uppgifter. Men det bättrar sig nog ....

Har du länk så man kan få de uppgifterna bekräftade? Annars är det rätt vanligt att de (läs hårdvarusajter) mäter systemets totala effektförbrukning vid tester, och inte bara processorn.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Har du länk så man kan få de uppgifterna bekräftade? Annars är det rätt vanligt att de (läs hårdvarusajter) mäter systemets totala effektförbrukning vid tester, och inte bara processorn.

//fog

Det är jag mycket väl medveten om, siffrorna är från Intel.com.

Permalänk

asså ge intel en chans...ni som bara säger INTEL SUGER..asså jag tycker att man ska ge dom en chans...rätt som de e så kanske det vänder och Intel tar över...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Inte för att jag litar på xbitlabs mätningar men släng på 34 riktiga watt på Yonah och den blir 65W eller 2W lägre förbrukning än X2 i anands Yonah Vs Manchester mätning.

Man får väl hoppas att Intel har använt de där 34 extra Watten i effektförbrukning till något vettigt. Något säger mig att en Conroe borde vara starkare än en Yonah vid samma klockfrekvens.

Men 4 MB cache vid en så relativt kort pipeline jämfört med Cedar Mill/Presler, kan det verkligen vara nödvändigt?

@ Räven: Stor bokstav?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
skruvis
Bra att du visar för dom ovetande, men Conroe kommer ju dra minst lika mycket som X2 3800+ enligt intel själva, så effektförbrukningen behöver man inte hypa då de flesta kommer välja desktopvarianten, dessutom kommer det ju att komma mobilevarianter av X2. Vill du köra yonah för att den är strömsnål kör då den, men det samma kommer inte gälla Conroe som denna tråd handlade om. Yonah drar 31W TDP, Conroe ska hamna på 65W TDP enligt Intels presentationer. X2 3800+ hamnar runt den nivån och då är det endå 90nm vs 65nm.

Inte för att jag litar på xbitlabs mätningar men släng på 34 riktiga watt på Yonah och den blir 65W eller 2W lägre förbrukning än X2 i anands Yonah Vs Manchester mätning.
Visst är de fortfarande strömsnåla om man jämför med dagens FX-60 eller liknande, men inte så mycket som Yonah eller Dothan är.
Sen vet vi ju hur Intels TDP siffror är, dom har 130W TDP på processorer som drar över 170W och deras senaste 65nm Cedar Mill P4or har 86W TDP men närmare 130W Max enligt deras egna uppgifter. Men det bättrar sig nog.

Flamso
AM2/940 stödjer 333MHz minneshastigheter dualchannel i full bandbredd. DDR2-667 i dualchannel blir alltså standard på AM2, medans Intel inte kan utnyttja DDR2-667 om de inte höjer FSB frekvensen.

men vad man kanske ska läsa ut av de graferna han la in är hur pass bra yonah presterar fast den drar så lite, tänk om man sen matar på spänning o inte bryr sig om den drar 65 W eller vad det nu blir. då borde man kunna kräma ut mycket.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Man får väl hoppas att Intel har använt de där 34 extra Watten i effektförbrukning till något vettigt. Något säger mig att en Conroe borde vara starkare än en Yonah vid samma klockfrekvens.

Men 4 MB cache vid en så relativt kort pipeline jämfört med Cedar Mill/Presler, kan det verkligen vara nödvändigt?

@ Räven: Stor bokstav?

/Adrian

Nödvändigt och nödvändigt...

Men mer cache tackar man inte nej till!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar om de har problem att få båda kärnorna att fungera eller, då bara en av modellerna är dualcore!?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Är det bara jag som undrar om de har problem att få båda kärnorna att fungera eller, då bara en av modellerna är dualcore!?

Nu när du säger det så... vem vet?

Lite konstigt i och med att Intel nu har varit på språngmarsch när det gäller dubbla kärnor.

Permalänk

hoppas det går bra för intel nu så amd kan få mer präss och göra ännu grymmare prollar. amd har marknade thats it, _men_ vore skoj om intel kom med nåt bra för en gångs skull.(2005-2006)

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
hoppas det går bra för intel nu så amd kan få mer präss och göra ännu grymmare prollar. amd har marknade thats it, _men_ vore skoj om intel kom med nåt bra för en gångs skull.(2005-2006)

Jasså? Jag hade för mig att det var Intel som hade marknaden...

I alla fall när det gäller x86.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
hoppas det går bra för intel nu så amd kan få mer präss och göra ännu grymmare prollar. amd har marknade thats it, _men_ vore skoj om intel kom med nåt bra för en gångs skull.(2005-2006)

Hahahaha, tunnelseende? Intel säljer bra många fler processorer än AMD. Mycket prat om att AMD är bättre än Intel, men det var inte länge sedan det var Palo-kärnor vs Northwood och p4orna soppade mattan med intel vad gäller värmeutveckling/prestanda. Nu har Intel insett att det inte lönar sig att bara skruva upp klockfrekvenser och börjat göra lite smartare drag, dom kommer nog absolut vara något att räkna med inom kort.

Tycker det ska bli väldigt intressant att se lite konkurrens på flerkärniga processorer.

Permalänk
Medlem

time will tell

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem

Varför Intel verkar så dött här på forumet är helt enkelt för att MrTT är mia... när han hade sina "utbrott" så var det jäkla drag på intel

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Frågan är bara om 4MB L2-cache hjälper speciellt mycket. 2 vs 1MB hjälper iaf inte jättemycket på Prescotten:

http://techreport.com/reviews/2005q1/pentium4-600/index.x?pg=...

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

mmm jävligt många smarta kommentarer i denna tråd, många man får respekt för *ironi*.

Några favoriter:

iNi: "ingen bryr sig om du är först för ingen mer kommer skriva här då intel suger "

iNi: "Jag vet inte ett skit om hur Conroe presterar, och faktum är att efter så många försök intel har gjort för att få fram någonting "bra" så bryr jag mig inte längre..."

Milo: "Jaha var det det där företaget Intel ni pratar om jaha ja hmm... kommer ihåg det där företaget en gång i tiden,..... visste inte ens att dom existerade ännu trodde dom kkade?

*Intel är bortglömda*"

Detta tillför ju diskussionen om det största processorföretagets nya processorer mycket.
I vissa andra trådar så är ju moderatorerna rätt duktiga på att hålla rent och dela ut varningar, det kanske hade varit önskarvärt i denna nyhetstråd också!

Alla vet att AMDs desktop och server processorer är bäst på det mesta nu. Men det gynnar knappast oss som köper processorer att ha endast ett företag att välja på. En fajt som den Nvidia och ATi har gynnar däremot oss konsumenter rätt bra med sjukt snabb utveckling.

Intel gör det alla bett dem att göra.. nämligen att bygga desktop processorer på deras mycket framgångsrika och lovordade processor pentium M. Det ser mycket bra ut med en snabbare dual core pentium m... det är precis vad jag vill ha från dem... och som tidigare sagt så vet man inte hur de presterar, man skall väl inte förvänta sig under utan helt enkelt en snabb pentium M. Det blir extra spännande iom att intel varit svaga på just spelprestanda medan pentium m har varit stark på densamma.

Men INTEL skall ju verkligen ha uppmuntring då de är på rätt väg tycker jag!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Är det bara jag som undrar om de har problem att få båda kärnorna att fungera eller, då bara en av modellerna är dualcore!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Nu när du säger det så... vem vet?

Lite konstigt i och med att Intel nu har varit på språngmarsch när det gäller dubbla kärnor.

Eller så är det bara sweclockers redaktion som vanligt inte kan tolka en nyhet korrekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk
Frågan är bara om 4MB L2-cache hjälper speciellt mycket. 2 vs 1MB hjälper iaf inte jättemycket på Prescotten:

http://techreport.com/reviews/2005q1/pentium4-600/index.x?pg=...

har man två kärnor vill man ha mer cache...

jag tycker det känns tveksamt att det här ska räcka för att gå om AMD. De behöver vara mycket snabbare per klocka än A64 isf med tanke på att det redan nu finns 2+ GHz A64 som är billigare än dom där 1.86GHz $210 dollarsprollarna.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

210$ är ju intressant då det inte är så jätte mycket mer än A64 med liknande klockfrekvens. Vi får väl se sen när de börjar komma ut på marknaden. Personligen hoppas jag Intel börjar slåss lite mer med AMD då priserna sjunker i så fall.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm