Rykten om Nvidias AM2-chipsets

Permalänk
Melding Plague

Rykten om Nvidias AM2-chipsets

<font style="font-size: 10pt"><b>Rykten om Nvidias AM2-chipsets</b></font> <small class="small">tisdag 7 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Enligt <a href="http://www.theinquirer.net/?article=29533" target="_blank">The Inquirer</a> kommer det till en början tre olika versioner av Nvidias chipset till AMD:s nya socket AM2. Det blir en budgetvariant kallat MCP55 Ultra, med 20 PCI-Express banor, sex stycken SATA-portar och två stycken Gigabit nätverksportar. MCP55P SLI är mellanmodellen med SLI-stöd, och är likadan som Ultra förutom att den har två stycken 8x PCIe portar och 12 fler PCIe-banor, fortsätter The Inquirer. Toppmodellen MCP55PXE C51XE har två x16 PCIe-portar, och möjlighet till RAID 5 samt sägs vara överklockningsbar.
<br />
<br /><i>”This new lineup looks like a solid revamping of the currently available models. The market positioning is about the same, low, middle and high, with a budget variant coming later when M2 chips come down in price to sane levels. More drives, more net, better audio, and most likely better performance”</i>
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synnerligen trist att dom snålar på PCIe banor för expansion på de enklare chippen. SLI är fullständigt ointressant imho. Mer expansion ffs.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Finns det någon annan nyhetskälla än theinquirer här?

Läser man på theinquirer får man veta allt 1-5 dagar innan det kommer upp på sweclockers. Sweclockers postar i princip inga nyheter som inte kommer från den sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Finns det någon annan nyhetskälla än theinquirer här?

Läser man på theinquirer får man veta allt 1-5 dagar innan det kommer upp på sweclockers. Sweclockers postar i princip inga nyheter som inte kommer från den sidan.

Skillnaden är att de har ANSTÄLLDA som får BETALT för sitt jobb. Förmodligen har de mer folk också. Glöm aldrig bort att de som skriver för Sweclockers gör det gratis och antagligen har fullt upp med jobb/pluggande också.

Permalänk
Medlem

Ok? Så det är bara den bästa modellen som går att överklocka? Det känns ju ganska brunt.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Ok? Så det är bara den bästa modellen som går att överklocka? Det känns ju ganska brunt.

reagerade också på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Ok? Så det är bara den bästa modellen som går att överklocka? Det känns ju ganska brunt.

Bara en dålig översättning, "It is also said to be 'very overclockable'."
Goda förutsättningar för överklockning.

Permalänk
Avstängd

"Toppmodellen MCP55PXE C51XE har två x16 PCIe-portar, och möjlighet till RAID 5 samt sägs vara överklockningsbar." .. bara dom rika som får fortsätta med överklockningen eller?

EDIT: såg inlägget över mitt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Skillnaden är att de har ANSTÄLLDA som får BETALT för sitt jobb. Förmodligen har de mer folk också. Glöm aldrig bort att de som skriver för Sweclockers gör det gratis och antagligen har fullt upp med jobb/pluggande också.

Ingen gör något gratis på sweclockers längre, det är ett vanligt företag med anställda och frilansare som får betalt.

http://www.sweclockers.com/html/information.php#frilans
"# Nyhetsredaktörer (betalt per nyhet!)"

The Inq börjar kännas som en väldigt populär nyhets"källa" nu.

Permalänk
Medlem

Budgetvariant med dubbla gigabit-NIC? Inte dåligt.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Skillnaden är att de har ANSTÄLLDA som får BETALT för sitt jobb. Förmodligen har de mer folk också. Glöm aldrig bort att de som skriver för Sweclockers gör det gratis och antagligen har fullt upp med jobb/pluggande också.

För det första så jobbar dom inte gratis. Dom kanske inte få värdens högsta provsion dock. Men att kopiera 90% av nyheterna från en och samma sida och sen skriva dom dåligt översatta med faktafel känns väldigt amatörmässigt.
Sweclockers har ju helt klart bättrat sig. När dom var som sämst hade dom 3 nyheter under samma tid som Nordic hardware hade 25.
Men Nordic Hardware har fortfaraden intressantare nyheter med mer relevans. Dessutom har dom aldrig faktafel vilket är ganska vanligt på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Får be om ursäkt isåfall, man är så van vid att alla såna här nyhetssidor har folk som jobbar frivilligt och gratis.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Budgetvariant med dubbla gigabit-NIC? Inte dåligt.

Och 6st SATA-portar. Detta är ju sjukt bra

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Och 6st SATA-portar. Detta är ju sjukt bra

Indeed

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Indeed

Även om jag alltid köper top-of-the-line när det gäller moderkort. Se det som en fotnot ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Även om jag alltid köper top-of-the-line när det gäller moderkort. Se det som en fotnot ^^

Det tror jag säkert. *host* *host* *Asrock* *host*

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Det tror jag säkert. *host* *host* *Asrock* *host*

På grund av att mitt SLI-DR är på RMA? Så tyst!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
På grund av att mitt SLI-DR är på RMA? Så tyst!

Jäjä

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Jäjä

Man måste ju ersätta det med något, även om DUAL SATAII inte räcker speciellt långt så fungerar det skitbra för 600kr

Angående tråden:
Är det bara jag eller är det mycket mer upphetsande med Intel-bräda och Intel-processor? Det fungerar, du har enormt bra nätverk etc. etc.

Frågan är bara när Intel kommer med AMD-dödaren

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ja, det är bara du Flamso, finns mycket bra AMD-brädor om man gillar stabilitet och problemlös tillvaro, välj ett med SiS-chipset så har du det. Att du dessutom får att till ett bra pris gör saker och ting ännu bättre.

För att Intel skall bli intressant så behövs det en bra bräda för core duo och den tillsammans med cpu skall kunna vara konkurrenskraftiga i pris oxå.

P4 är så död så det inte är sant och har varit så sen introduktionen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Ja, det är bara du Flamso, finns mycket bra AMD-brädor om man gillar stabilitet och problemlös tillvaro, välj ett med SiS-chipset så har du det. Att du dessutom får att till ett bra pris gör saker och ting ännu bättre.

För att Intel skall bli intressant så behövs det en bra bräda för core duo och den tillsammans med cpu skall kunna vara konkurrenskraftiga i pris oxå.

P4 är så död så det inte är sant och har varit så sen introduktionen.

DFI är också enormt stabilt om man vet hur det ska hanteras

Självklart, ingen av Intels nuvarande moderkort är intressanta. Men det kommer!

P4an är död, ja. Drar för mycket ström, är onödigt ineffektiv etc. etc.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld