Socket AM2 innan juli

Permalänk
Melding Plague

Socket AM2 innan juli

<font style="font-size: 10pt"><b>Socket AM2 innan juli</b></font> <small class="small">tisdag 7 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.theinquirer.net/?article=29524" target="_blank">The Inquirer</a> skriver att AMD vill lansera Socket AM2-produkter innan 30:e juni. Detta skulle innebära att AMD får ut sina nya produkter innan Intel lanserar deras nya processor Conroe. Produkterna som kommer att lanseras i början använder DDR2 667 MHz.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fin fint för mig

Permalänk
Medlem

Så länge inte AM2 blir välldigt långlivad så blir det en plattform jag tänker hoppa över...
Jag är inte intresserad utav ddr2 utan väntar nog in nästa minnesstandard istället.

Jag tror jag borde klara mej ett tag med min x2:a lagom klockad och mitt 7800gt (som så småning om skall bli 2st)...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

jag för min del kommer nog uppgradera... jag har ju ett gammalt 754-system så det börjar bli dags...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad blir det med denna standard gämför med idag? Typ 10% prestanda ökning, eller?

Permalänk
Medlem

apropå AMD:s nya sockel. När kommer AMD:s 65-nanometers prollar egentligen?

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
apropå AMD:s nya sockel. När kommer AMD:s 65-nanometers prollar egentligen?

När tiden är inne,
för lugn i sinne,
för julefrid,
öppna porten i tid.

Eller när de ser att det finns ett hot, inte så smart att konkurrera ut sin egen ledande teknik, vet ej dock om något datum är sagt om de va de du undrade

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
apropå AMD:s nya sockel. När kommer AMD:s 65-nanometers prollar egentligen?

Någon gång under året... När dom invigde sin nya fabrik i tyskland var det tänkt att dom skulle börja med 0.065µ direkt. Men dom kör in på 0.09µ först. Så det kan ta ett tag. Egentligen ville dom ha det redan förra året. men som vanligt så ligger AMD efter på tillverkningsprocesserna. Som tur är för dom så är dom ju alltid snabbare på en given process.

Permalänk

Prefekt, det är ju ungefär då jag tänkte uppgradera min lilla burk. Tror inte min 2400+ orkar så länge till.

Permalänk
Avstängd

Frågan är om det är för att de känner Intel flåsande i nacken?
Med för tidiga releaser vet vi ju hur det brukar gå...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Frågan är om det är för att de känner Intel flåsande i nacken?
Med för tidiga releaser vet vi ju hur det brukar gå...

Nja... det är ju några månader sent ändå. Så jag tror inte det är så stressat.

Permalänk
Medlem

Skulle inte AM2 bli som ngn ny standars som kommer användas ett bra tag?

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Orka uppgradera nu!
Då måste det bli 2Gb nytt Ram :(, förvisso snabbare men ändå....det blir dyrt.

Får köra slut på min burk först

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk

någon som vet hur stor skillnaden i prestanda mot dagens amd processorer? värt att köpa en 939 x2'a? lr vänta ännu längre?

Permalänk
Medlem

Jag ska beställa en ny burk på torsdag, så vi får se om jag hinner skaffa AM2 om några år eller om den dör innan dess...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xans
Orka uppgradera nu!
Då måste det bli 2Gb nytt Ram :(, förvisso snabbare men ändå....det blir dyrt.

Får köra slut på min burk först

Sant, men jag har alltid undrat varför det tagit sån tid för billiga ramdrive enheter att komma. Men med AM2 på intåg så verkar det ju faktiskt vara en rätt bra tajming på dem

Visst, datorn blir ju inte värdelös såfort man köper nytt, men den här datorns efterträdare lär ju inte behöva 3 gb, då kan jag ta 2 gb och lägga i ramdriven. Plus lite annat ram som man hittar kanske (borde ju inte vara så noga hur man blandar).
Så får man kanske en 2,5 gb ramdrive för ~700 kr eller vad de kostar. Lite roligt
Eller så sätter man ramdriven i en disklös server som krossar de gamla flash-korten i prestanda och fortfarande är ljudlöst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piooneer_87
någon som vet hur stor skillnaden i prestanda mot dagens amd processorer? värt att köpa en 939 x2'a? lr vänta ännu längre?

Beror ju på hur mycket du behöver den nu.
Är ingen nämnvärd skillnad på de nya processorerna. Kommer väl stiga i frekvens och bli billigare antar jag men det blir det hela tiden ändå. Enda trissta att köpa idag är att ramet inte kan stanna kvar till nästa burk. Moderkortet måste man byta också i och för sig men det är inte lika farligt tycker jag. Där kan man komma undan billigt och moderkort hittar man alltid användning för Men beror nog mest på dina behov m.m. om det är värt att köpa nu eller vänta.

Permalänk
Medlem

Fint, ska nog vänta med att köpa en s.939 X2 cpu då. Dom borde ju bli lite billigare. S939 kommer nog hålla ett tag till.

Någon som vet hur länge AM2 kommer existera? Skulle vara trevligt med mer långlivade prylar som socket A.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Fint, ska nog vänta med att köpa en s.939 X2 cpu då. Dom borde ju bli lite billigare. S939 kommer nog hålla ett tag till.

Någon som vet hur länge AM2 kommer existera? Skulle vara trevligt med mer långlivade prylar som socket A.

Hur länge den kommer att existera?
Svårt att gissa innan den ens har kommit ut ännu, tror nog man får använda kristallkula för att veta det :).

Själv så tror jag att jag skippar den generationen också om jag inte vinner på lotto, utan helt enkelt skaffar ett Nvidia 7800GS till denna maskin så är jag nöjd, kanske lite mera minne också.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

AM2 kommer ju stödja 667mhz DDR2. Innebär det att 1GB DDR2 (667MHz) motsvarar 1.67GB DDR (400MHz)? 667/400 = 1.67

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomhauer
AM2 kommer ju stödja 667mhz DDR2. Innebär det att 1GB DDR2 (667MHz) motsvarar 1.67GB DDR (400MHz)? 667/400 = 1.67

Klockfrekvensen har bara med bandbredden (Mb/s) att göra.

en gig är en gig oavsett hur snabb den är.

Ungefär som att jämföra en 5400rpm hårdisk på 100gb med en 10000rpm på 100 Gb. Det går INTE att säga att 10000 varvaren motsvarar 185gig (10000/5400=1,85....).

Båda kan lagra lika mkt men den senare kommer du in på Battlefieldbanan snabbare med då den högre rotationshastigheten leder till bättre prestanda

Permalänk

Det blir nog ingen uppgradering för min del, min 3000+ tickar på i 2700mhz 24/7. Sen är ju ddr2 inte speciellt snabbare än ddr pc3200 för tillfället. Så det blir till att vänta tills moderkort med stöd för gddr3 minnen släpps spm min nästa uppgradering kommer.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
jag för min del kommer nog uppgradera... jag har ju ett gammalt 754-system så det börjar bli dags...

En till här.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Avstängd

En fråga, tänkte brassa ny dator nu i mars, AMD 4000+
Är det värt och vänta på AM2?

mvh krille

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
jag för min del kommer nog uppgradera... jag har ju ett gammalt 754-system så det börjar bli dags...

Och ännu en till här. Det kan hända att man går över till AM2. Hoppas moderkorten blir bra till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Sitter också på ett s754-system och vill väldigt gärna ha en dualcore prolle. Så AM2 blir perfa till eller efter sommaren.

Permalänk
Medlem

om det kommer några bra modekort och priset är ok så kommer jag nog köra på am2