Permalänk
Medlem

Skillnad mellan LISP och C?

Hej!

Sitter i tankarna att byta högskola, då den jag går på inte har inriktningen som jag vill läsa.
Såg att en högskola har en obligatoriskkurs som heter Lisp-programering. Jag är inte så bra på programmering, men har läst C. Nu undrar jag vad de största olikheterna mellan dessa språk är.

Tack på förhand.

/Phalle

Permalänk
Medlem

Det är jättestor skillnad. Mellan Lisp o C är det lika mycket som skiljer som mellan svenska o finska.

Permalänk
Medlem

Lisp är evul, men gör dig till en bättre programmerare.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Glömsk

Rent historiskt är det två helt skilda grenar av språk. Här ett "släktträd": http://www.levenez.com/lang/history.html#02

Notera hur C et al härstammar från Fortran och Lisp är en helt egen rot. Moderna Lispar som exempelvis Common Lisp har vissa likheter med C (eller rättare sagt så har C vissa likheter med nya Lispar).

Vad innebär detta i praktiken för dig? Kan du C innebär inte det nödvändigtvis att du kan Lisp. Det kommer inte att vara samma sak som att lära sig C++ eller Java eller andra liknande språk.

Kursen kommer med all säkerhet behandla Common Lisp. Här kommer du efter ett tag kunna koda "C-program" (alltså, skriva CL som en C-kodare) men det är lite fel utgångspunkt tycker jag.

Se det som en möjlighet att lära dig en nytt språk och att komma i kontakt med en viktig språkfamilj!

A language that doesn't affect the way you think about programming, is not worth knowing. -Alan Perlis

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

Ahh funktionellt språk (lisp) så jag kan få vurma lite för sådana
Nåja, det räknas väl till multi-paradigm men ändå
http://en.wikipedia.org/wiki/LISP
http://en.wikipedia.org/wiki/Functional_programming

Delight, lite som ESR skrev
"LISP is worth learning for a different reason — the profound enlightenment experience you will have when you finally get it. That experience will make you a better programmer for the rest of your days, even if you never actually use LISP itself a lot."
http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html#skills1

Själv har jag inte programmerat i Lisp ändå men inte av avsmak, det är ett av flera språk som jag (om jag kände tid för det) skulle testa på.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Den LISP kursen jag läste var ganska intressant, inte för att jag gillar det allt för mycket, men det var lite intressamt att behöva lösa problemen på lite andra sätt än man är van vid.

btw. Vilken högskola?

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Ska bli intressant att läsa Lisp, om jag kommer in.

Lisp finns på Linköpings Tekniskahögskola.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Tack för era svar. Ska bli intressant att läsa Lisp, om jag kommer in.

Lisp finns på Linköpings Tekniskahögskola.

Lisp med Haraldsson .. , inte allt för roligt ..

Vad hade du tänk att gå? ..C? D? Y? ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL

Vad hade du tänk att gå? ..C? D? Y? ..

D och sen inrikta mig mot Medicinteknik. Kruxet är dock att jag vill börja på årkurs 2, på LiTH. Läser just nu åk 1 på MDH, ska jag börja åk 1 på LiTH så kommer jag få läsa likadana mattekurser som jag läser nu. Varför göra samma arbete två gånger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL

han som är en så skön snubbe?

jag vet fortfarande inte om jag är glad eller ledsen över att jag inte köpte hans bok.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
D och sen inrikta mig mot Medicinteknik. Kruxet är dock att jag vill börja på årkurs 2, på LiTH. Läser just nu åk 1 på MDH, ska jag börja åk 1 på LiTH så kommer jag få läsa likadana mattekurser som jag läser nu. Varför göra samma arbete två gånger

om du har läst vettiga analyskurser kommer du att få räkna av dem.
om du inte får börja åk2 direkt så är det ändå ingen fara imo. ta tillfället i akt att läsa andra roliga kurser...

(vi använde dr.scheme när vi läste 'lisp'.)

edit:
dessutom kan jag inte tänka mig att man slipper undan någotslags c på D...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Själv har jag inte programmerat i Lisp ändå men inte av avsmak, det är ett av flera språk som jag (om jag kände tid för det) skulle testa på.

Vill du komma in i (Common) Lisp snabbt utan att först gå igenom 300 sidor teori så är Practical Common Lisp av Peter Seibel väldigt bra. Finns i både dödträ-format och online på http://www.gigamonkeys.com/book/

Visa signatur

Schemer: "Buddha is small, clean, and serious."
Lispnik: "Buddha is big, has hairy armpits, and laughs."