Permalänk
Melding Plague

HTPC-komponenter

<font style="font-size: 10pt"><b>HTPC-komponenter</b></font> <small class="small">onsdag 8 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.tbreak.com/reviews/article.php?id=434" target="_blank">T-break</a> har publicerat en artikel om vilka komponenter som passar bra i en ny HTPC. Valen kan tyckas vara konstiga då T-break rekommenderar komponenter som Radeon X1800 och Athlon X2 3800, komponenter som främst brukar användas till desktopsystem. Tanken med detta är att HTPC:n som artikeln beskriver ska kunna konkurrera med Intels uppkommande mediadator Viiv, som har liknande specifikationer.
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.tbreak.com/reviews/article.php?id=434" target="_blank">T-break</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Okaayyyy...ett X1800XT i en HTPC?

*först!*

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Inte är det nått fel med en dualcore-processor? Tvärtom så är det väl inte helt ovanligt att multitaska med HTPCs? Typ att ladda ner grannens semesterfilmer med barnen samtidigt som man tittar på HDTV eller liknande.
Ett X1800 låter lite i värsta laget, men Radeon-korten ger ju bättre bild vid TV-UT enligt det där testet som ni hade en nyhet om för några dagar sedan.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Ska man kolla på HDTV lär man ju inte använda s-video ut o då spelar ju kvaliten inte någon roll^^

Väljer man däremot Nvidia 6000 - Serien gafikkort får man bättre hårdvaru stöd för h.264 vilket kommer bli framtiden för HDTV.

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Inte är det nått fel med en dualcore-processor? Tvärtom så är det väl inte helt ovanligt att multitaska med HTPCs? Typ att ladda ner grannens semesterfilmer med barnen samtidigt som man tittar på HDTV eller liknande.
Ett X1800 låter lite i värsta laget, men Radeon-korten ger ju bättre bild vid TV-UT enligt det där testet som ni hade en nyhet om för några dagar sedan.

Codecs stödjer ofta SMP, så visst vinner man prestanda på dualcore. Anledningen till gamergrafikkort var ifall man skulle spela på den, annars rekommenderade han 6600/X1600 vilket säkert är bra grafikkort till hårdvaruaccelerering av video/videocodes.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det inte mer regel än undantag att försöka få så tysta och strömsnåla system som möjligt på en htpc? Jag tänker Pentium M, microatx och passivt grafikkort med dvi när jag tänker på htpc.

Permalänk

Om jag bygger en HTPC i framtiden så kommer det bli med tysta komponenter som inte stör om man har dem på 24 timmar om dygnet.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Är det inte mer regel än undantag att försöka få så tysta och strömsnåla system som möjligt på en htpc? Jag tänker Pentium M, microatx och passivt grafikkort med dvi när jag tänker på htpc.

X2 har ju Cool'n'Quiet iaf, bara att styra fläkten så sänker du ljudnivån. Anledningen till grafikkort var fortfarande spel, annars rekommenderade han som tidigare sagt 6600/X1600 och dom finns i passiva varianter.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Codecs stödjer ofta SMP, så visst vinner man prestanda på dualcore. Anledningen till gamergrafikkort var ifall man skulle spela på den, annars rekommenderade han 6600/X1600 vilket säkert är bra grafikkort till hårdvaruaccelerering av video/videocodes.

X1600 är ju också väldigt dumt att rekommendera då det bara klarar att accelerera 720p, och inte 1080p. För alla som kommer vela se HD-DVD/Blu-Ray genom HTPC:n så är det ju kört då, eftersom en ganska stor skala Blu-ray filmer iaf kommer vara 1080p vid lansering, vill minnas att även ett gäng HD-DVD filmer skulle vara 1080p, fast de första spelarna skulle bara klara att skicka ut 1080i signal. (det sista menat stationära HD-DVD spelare)
6600, så måste det var GT för att det skall klara 1080p, så det är ju ett bra köp med ett GT iaf.

Permalänk
Medlem

Ska de slänga in dual core, ska de slänga in Core Duo, ingen annan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
X1600 är ju också väldigt dumt att rekommendera då det bara klarar att accelerera 720p, och inte 1080p. För alla som kommer vela se HD-DVD/Blu-Ray genom HTPC:n så är det ju kört då, eftersom en ganska stor skala Blu-ray filmer iaf kommer vara 1080p vid lansering, vill minnas att även ett gäng HD-DVD filmer skulle vara 1080p, fast de första spelarna skulle bara klara att skicka ut 1080i signal. (det sista menat stationära HD-DVD spelare)
6600, så måste det var GT för att det skall klara 1080p, så det är ju ett bra köp med ett GT iaf.

Sen när stödjer något grafikkort som finns idag HDCP? Ska man resonera så finns det inget grafikkort att välja, inte ens X1900XTX så.

X1600 klarar 1080p quicktime iaf på en dualcore, hurvida WMV-HD codec är tyngre/sämre vet jag inte. Länka gärna ett test om du vet ett bra.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Sen när stödjer något grafikkort som finns idag HDCP? Ska man resonera så finns det inget grafikkort att välja, inte ens X1900XTX så.

X1600 klarar 1080p quicktime iaf på en dualcore, hurvida WMV-HD codec är tyngre/sämre vet jag inte. Länka gärna ett test om du vet ett bra.

Det finns idag "vanliga" externa dvd-spelare som klarar att plocka bort HDCP på filmer som igentligen behöver det, tror det är Harman Kardon som har det, om jag minns rätt. Så jag skulle nog tro att det kommer att komma BD-Rom och HD-rom som klarar att köra på samma princip, dvs att du kan spela upp materialet i datorn på en vanlig mediaspelare och sedan köra ut det utan HDCP, på vilket grafikkort som helst. och i sånt läge så spelar ju HDCP ingen roll, men visst håller jag med dig, det blir ju aldrig bullet-proof föränn grafikkort med HDCP kommer.. och jag vill mig minnas att jag läst för ett tag sedan att det var nån tillverkare som var på g med det...

ang. WMV-HD (även kallad VC-1) så har jag faktiskt ingen koll på hur den är kvalitétsmässigt, men vad man sett folk säga så verkar det som att den är väldigt mkt lättdrivnare än H.264 .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Det finns idag "vanliga" externa dvd-spelare som klarar att plocka bort HDCP på filmer som igentligen behöver det, tror det är Harman Kardon som har det, om jag minns rätt. Så jag skulle nog tro att det kommer att komma BD-Rom och HD-rom som klarar att köra på samma princip, dvs att du kan spela upp materialet i datorn på en vanlig mediaspelare och sedan köra ut det utan HDCP, på vilket grafikkort som helst. och i sånt läge så spelar ju HDCP ingen roll, men visst håller jag med dig, det blir ju aldrig bullet-proof föränn grafikkort med HDCP kommer.. och jag vill mig minnas att jag läst för ett tag sedan att det var nån tillverkare som var på g med det...

ang. WMV-HD (även kallad VC-1) så har jag faktiskt ingen koll på hur den är kvalitétsmässigt, men vad man sett folk säga så verkar det som att den är väldigt mkt lättdrivnare än H.264 .

Det finns väl inga dvd-filmer som kräver HDCP.
Kopieringsskydden till BD och HDDVD ska ju vara ordentligt säkra, så det kommer nog dröja innan dom fixar det.

Permalänk
Medlem

X1800?? Ser ut att vara rent idiotiskt. Tror mer på X1600 och X1300 som klarar av attspela upp filmer i HDTV utan problem på en långsammare A64.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Spel? Det var en HTPC & inte en HEPC det gällde.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

RollE2k

Rent tekniskt går det säkert, men sådanna produkter är inte tillåtna i sverige med de nya lagarna vi fick förra året, eftersom det skulle möjliggöra piratkopiering (kringå koperingsskyddet), samma lag som gör chippning av tvspelskonsoller för att spela kopierade (även privatkopiering tydligen) spel olagligt att sälja.

Så även om de som stöttar BD/HDdvd inte bryr sig om att vissa tillverkare tar bort HDCP så gör våran lagstiftning det. EUs fel alltihopa

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det finns väl inga dvd-filmer som kräver HDCP.
Kopieringsskydden till BD och HDDVD ska ju vara ordentligt säkra, så det kommer nog dröja innan dom fixar det.

http://www.bestwebbuys.com/electronics/Denon_DVD_2910_-_DVD_p...

Jag vet inte vad för material det handlat om, men det finns dvdspelare som den ovan, som har HDCP stöd, där det även går att stänga av. (vet inte om det går ju på just den där denonen, men jag vet att jag läst om någon annan det gått på, tror det var på prisjakt.nu forumet (numera minhembio.com forumet)).
Går det att idag göra vanliga DVD-spelare med HDCP som går att stänga av, så går det även att göra det på kommande spelare. är ju samma kodning av signalen det handlar om. Sen om någon tillverkare gör det låter jag vara osagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Så även om de som stöttar BD/HDdvd inte bryr sig om att vissa tillverkare tar bort HDCP så gör våran lagstiftning det. EUs fel alltihopa.

Sant, fast det finns ju alltid möjlighet att köpa från utlandet, fast ju mindre länder som tillåter det så är det ju klart att det blir mindre risk att sådant tillverkas.
Fast jag tror nog det kommer dyka upp förr eller senare, frågan är bara när.

Permalänk
Medlem

Fan va onödigt
En HTPC ska enligt mig vara 2 saker, billig och tyst.

Men det är klart, i fall man har onödigt mycket pengar så...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
http://www.bestwebbuys.com/electronics/Denon_DVD_2910_-_DVD_p...

Jag vet inte vad för material det handlat om, men det finns dvdspelare som den ovan, som har HDCP stöd, där det även går att stänga av. (vet inte om det går ju på just den där denonen, men jag vet att jag läst om någon annan det gått på, tror det var på prisjakt.nu forumet (numera minhembio.com forumet)).
Går det att idag göra vanliga DVD-spelare med HDCP som går att stänga av, så går det även att göra det på kommande spelare. är ju samma kodning av signalen det handlar om. Sen om någon tillverkare gör det låter jag vara osagt.

Sant, fast det finns ju alltid möjlighet att köpa från utlandet, fast ju mindre länder som tillåter det så är det ju klart att det blir mindre risk att sådant tillverkas.
Fast jag tror nog det kommer dyka upp förr eller senare, frågan är bara när.

Varför det går att stänga av är ju för att ingen dvd-media kräver det.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad blir det med AVIVO mot vanlig?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Sen när stödjer något grafikkort som finns idag HDCP? Ska man resonera så finns det inget grafikkort att välja, inte ens X1900XTX så.

X1600 klarar 1080p quicktime iaf på en dualcore, hurvida WMV-HD codec är tyngre/sämre vet jag inte. Länka gärna ett test om du vet ett bra.

De WMV HD film-snuttar jag testat är extremt lätt drivna, både 720p och 1080p. De rullar betydligt bättre än quicktimes varianter.

När jag spelar upp 720p WMV HD så tar det ca 30% av CPUn på min 3Ghz p4:a med 1080p så stiger det en del till ca 50%, men det går utmärkt det med. Jag har ett x800GTO jag vettifan om det hjälper i fallet av WMV HD.

Det finns en del WMV HD filmer att köpa men det hade gärna fått släppas ordentligt med filmer i detta format. Man får hoppas på det där clickstar projektet som morgan freeman och intel är inblandad i lyckas för då skall de nog släppa filmer i hög kvalitet för download i samband med att de visas på bio. Kan bara hoppas att det blir WMV HD. Filerna verkar inte bli så stora heller. En film på 2timmar(720p) verkar vara på ca 4,5gig. Jag är ganska ny på det här och har precis börjat kolla runt lite, så om nån har mer information eller nått jag missat så säg till då jag skall bygga mig en HTPC.
http://www.clickstarinc.com/

http://www.wmvhd.com/

Här kan du ladda ner testfilmer
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provide...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
RollE2k

Rent tekniskt går det säkert, men sådanna produkter är inte tillåtna i sverige med de nya lagarna vi fick förra året, eftersom det skulle möjliggöra piratkopiering (kringå koperingsskyddet), samma lag som gör chippning av tvspelskonsoller för att spela kopierade (även privatkopiering tydligen) spel olagligt att sälja.

Så även om de som stöttar BD/HDdvd inte bryr sig om att vissa tillverkare tar bort HDCP så gör våran lagstiftning det. EUs fel alltihopa

Jag tvivlar starkt på att man lär behöva chippa sin läsare.
Och det är inte direkt så att lagen hindrar crackare från att hacka programvaran!

Det blir förmodligen som de flesta återförsäljare har gjort nu. Leverarar det hela chippat och klart, men utan BIOS inlagt. Och utan ett sådnat kan man ju inte piratkopiera, så det låter man andvändarna själva göra (då är det deras problem). Enkelt sätt att kringgå lagen.

Hur är systemkraven för 1080P förresten? Krävs ju en ganska ny dator för att ens klara 720P. Blir det värt att köpa ett bra grafikkort i början när 1080P är på framgång då eller? ^^ (För jag antar att det är processorn som gör det mesta när man exempelvis spelar upp en divX-film?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Om jag bygger en HTPC i framtiden så kommer det bli med tysta komponenter som inte stör om man har dem på 24 timmar om dygnet.

så du ska se på tv hela dagarna . kul för dem som inte behöver jobba .. eller ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag tvivlar starkt på att man lär behöva chippa sin läsare.
Och det är inte direkt så att lagen hindrar crackare från att hacka programvaran!

Det blir förmodligen som de flesta återförsäljare har gjort nu. Leverarar det hela chippat och klart, men utan BIOS inlagt. Och utan ett sådnat kan man ju inte piratkopiera, så det låter man andvändarna själva göra (då är det deras problem). Enkelt sätt att kringgå lagen.

Hur är systemkraven för 1080P förresten? Krävs ju en ganska ny dator för att ens klara 720P. Blir det värt att köpa ett bra grafikkort i början när 1080P är på framgång då eller? ^^ (För jag antar att det är processorn som gör det mesta när man exempelvis spelar upp en divX-film?).

Det är att kringå koperingsskydd som är olagligt, oavsätt om man modifierar eller om det är så orginal. Dom får inte sälja spelare till en som kan kringå HDCP eftersom det är ett kopieringsskydd.

Ang chippning så var det bara ett exempel för vad lagen gör i praktiken. Menade inte att man skulle chippa spelarna överhuvudtaget.

Systemkraven beror på codec, hårdvaruaccelerering är att föredra vid H.264 ja, via grafikkortet

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Varför det går att stänga av är ju för att ingen dvd-media kräver det.

Nu missförstod du vad jag ville ha sagt helt... det jag ville ha sagt var att det är hur enkelt som helst för tillverkare att implentera stöd så man kan stänga av HDCP på signalen. Vilket betyder att det mycket väl kan komma på HD/BD-Spelare. Dock kanske inte på Svenska spelare pga lagen, men ingen har sagt att man behöver köpa från Sverige heller.

Petterk: På vanliga stationära BD/HD-spelare så tror jag nog chippning eller flashning av modifierad mjukvara inte kommer bli helt ovanligt, eftersom det idag finns många som köpt LCD/Plasma med DVI som ej klarar HDCP. Kommer säkert gå att köpa boxar man kan koppla mellan TV/Mediaspelare som kodar av HDCP och skickar vidare en vanlig okodad signal.

Vilket svammel allt detta med HDCP är. Hur de än gör så kommer det alltid gå att komma runt det.. jag tror ganska skarpt på artikeln som det postades en länk till här på Swec nyheterna för ett tag sedan. Det är pengar det handlar om, och licenser för att använda de olika kodningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
X1600 är ju också väldigt dumt att rekommendera då det bara klarar att accelerera 720p, och inte 1080p. För alla som kommer vela se HD-DVD/Blu-Ray genom HTPC:n så är det ju kört då, eftersom en ganska stor skala Blu-ray filmer iaf kommer vara 1080p vid lansering, vill minnas att även ett gäng HD-DVD filmer skulle vara 1080p, fast de första spelarna skulle bara klara att skicka ut 1080i signal. (det sista menat stationära HD-DVD spelare)
6600, så måste det var GT för att det skall klara 1080p, så det är ju ett bra köp med ett GT iaf.

Har en opteron 170 och med mitt X850XT (som inte har stöd för något hårdvaruacceleration av HD) kan jag se 1080p med quicktime och wmv. Wmv är löjligt mycket enklare och drar 20-25% av processorn. Beror säkert på bitrate och sånt också men aldrig stött på en tung wmv.
Quicktime är ju löjligt dåligt optimerat för windows, finns det något alternativ som klarar quicktime-7 och HD formaten?
Vet inte vad det där men tar väl en 80-90% för 1080p i quicktime men även om quicktime själv rapporterar att jag spelar i rätt FPS så känns det som om det hackar lite ändå.

Som sagt så kommer det vara olagligt att gå runt det, det kommer vara olagligt att göra programvara som kan gå runt det, det kommer vara olagligt att inneha programvara som kan gå runt det. Du måste även ha Windows Vista för att spela upp HD-DVD/Blu-ray då de kräver HDCP och windows XP inte kommer att stödja HDCP eftersom windows XP inte anses tillräckligt säkert.

Och den där boxen som folk pratar om. Den gör om en digital signal till en analog och kostar 5000 kr? (den enda jag sett i alla fall) Hyffsat värdelös IMHO.
Visst lär det komma bättre, men som sagt. Olagligt.

Det är inte HDCP i sig som är jobbigt att ta sig runt, tydligen är det knäckt på *alla plan* (dvs. även krypteringen så att man i teorin kan faka sitt ID-nummer (eller vad man har) för att kunna undgå att bli bannad (som den där första boxen kan bli så att inga nya filmer fungerar på den)). Men det jobbiga blir att få ut någon mainstreamprodukt som fixar det.
Tvivlar dock inte en sekund på att "de-som-kan" kommer att kunna fixa det.

Dra inga paraleller till DVD då lagarna var annorlunda när DVD släpptes.

Permalänk
Medlem

Finns redan boxar som klarar HDCP till VGA/RGBHV konvertering, men de kostar endel och är som sagt olagliga. Tvivlar på att svenssons som sitter på alla LCD och Plasmatvs utan HDCP kommer köpa något sådant från någon tok i hong kong för 4 - 10k.

Permalänk
Inaktiv

Jag känner då många som sitter med LCD-tv utan HDCP, så visst finns det garanterat folk som är intresserad av att köpa det.. för det andra så är spelare från hong kong ofta billigare är i Sverige, men det känns ganska irrelevant. Må vara olagligt med chipning/mjukvara som löser det hela, men sen när har det stoppat någon? är ju bara tilla på piratkopieringen

echo: jag syftade främst till folk som har en lite klenare processor (tex min HTPC) där nog 1080p inte kommer gå helt flytande utan H.264 acceleration genom grafikkortet.. 1080p med quicktime är dock för mig totalt irrelevant då jag verkligen ogillar formaten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
echo: jag syftade främst till folk som har en lite klenare processor (tex min HTPC) där nog 1080p inte kommer gå helt flytande utan H.264 acceleration genom grafikkortet.. 1080p med quicktime är dock för mig totalt irrelevant då jag verkligen ogillar formaten.

Mjo, men tänkte på den processor som de rekommenderade (personligen skulle jag aldrig sätta en sådan processor i en HTPC, ska man ha en sån processor ska den sitta i ens primära system IMHO.

Gillar inte quicktime heller men finns inte många alternativ för trailers, särskilt inte i HD format.