Sony lanserar nytt Memory Stick-format

Permalänk
Melding Plague

Sony lanserar nytt Memory Stick-format

<font style="font-size: 10pt"><b>Sony lanserar nytt Memory Stick-format</b></font> <small class="small">tisdag 7 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Sony Europa har lanserat en ny typ av minneskort, kallat Memory Stick Micro (eller kort och gott M2) skriver <a href="http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.aspx?NewsId=1622..." target="_blank">CDR Info</a>. Minneskorten finns initialt i storlekarna 256 MB, 512 MB och lite senare kommer 1 GB. Volymen på ett M2-kort uppskattar CDR Info till bara en fjärdedel så mycket som ett Memory Stick PRO Duo, och kortet är bara 1,2 mm tjockt.
<br />
<br />Sony Ericssons nya M600i blir den första mobiltelefon som använder M2-minnen. Sony planerar att börja leverera korten (256MB och 512 MB) i mars respektive maj (för 1 GB), och CDR Info tror priserna blir detsamma som för Memory Stick Pro Duo.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ytterliggare en egenpåhittad standard, är det så mycket fel på de tidigare minneskorten. och angående 1.2mm tjockt, "BARA"... dom är ju redan nu så tunna.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Synd att kapaciteten blir så begränsad i början, för M600 verkar ju vara en telefon man måste ha!

Permalänk
Medlem

Det suger, inkompatibelt med sina egna andra MS format.

Det faktum att SE använder MS som minneskortformat gör att man inte vill ha deras modeller.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det suger, inkompatibelt med sina egna andra MS format.

Det faktum att SE använder MS som minneskortformat gör att man inte vill ha deras modeller.

Samma här, det som stoppar mig från att köpa SonyEricsson-telefoner är Memorysticken som ligger flera hundralappar över andra minneskortpriser.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Avstängd

Transflash/microSD någon?

och dom finns i 1GB redan

Shiet, den är till och med mindre

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Suck.. Allt handlar inte bara om lagringskapacitet. Utveckling som får produkter att bli mindre är minst lika bra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Suck.. Allt handlar inte bara om lagringskapacitet. Utveckling som får produkter att bli mindre är minst lika bra.

Jo visst, men sonys är lite större

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Suck.. Allt handlar inte bara om lagringskapacitet. Utveckling som får produkter att bli mindre är minst lika bra.

Som om inte de minsta korten är tillräckligt små? Nä, det här är bara ett trick för att suga ut mer kapital ur marknaden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Word. Behöver dom verkligen bli mindre?
Tycker man ska etablera en standard och fokusera mer
på att förbättra den istället för att byta till nya hela tiden.

När man köper en kortläsare till Pc idag så är det ju ffs 11 in 1.
Haha. 11 Standarder och ingen verkar vara liten nog. Nej dumheter.
Ingen produkt behöver vara så pass liten som 11x15x1mm, Speciellt
inte om det gör produkten 3ggr dyrare än standard formatet som man
iallafall inte förväxlar med ett gruskorn i fickan.

Enough!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det suger, inkompatibelt med sina egna andra MS format.

Det faktum att SE använder MS som minneskortformat gör att man inte vill ha deras modeller.

Vadå inkompatibelt? Den använder ett dual volt läge som gör att den fungerar både på 1,8V som krävs för mobiltelefoner och den använder 3.3 volt som tidigare kort gjort.

Sen att det är dåligt förstår jag inte. Det är bra att det finns konkurans på marknaden.
Små kort krävs. Folk vill ha telefoner små som kredikort men minneskorten ska gärna vara stora som mobiltelefoner?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Sen att det är dåligt förstår jag inte. Det är bra att det finns konkurans på marknaden.
Små kort krävs. Folk vill ha telefoner små som kredikort men minneskorten ska gärna vara stora som mobiltelefoner?

Grejjen är ju att det här minnet inte direkt möjliggör mycket mindre mobiler. Storleksskillnaden på den här och den gamla kan väl mostvaras i power-on-LEDen Nästan i alla fall.. I vilket fall en försvinnande storlek. Men visst när man gör något så kompakt som en mobil så jagar man millimetrar överallt.

Är inte säker på att det här är bra för konkurrensen. Genom att de skapar en ny standard så är de ensamma om den och kan ta högre priser samt att kunderna som köper mobiler som stödjer detta minne är låsta till det minnet och får inte alls hjälp av konkurrensen när de ska köpa minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Grejjen är ju att det här minnet inte direkt möjliggör mycket mindre mobiler. Storleksskillnaden på den här och den gamla kan väl mostvaras i power-on-LEDen Nästan i alla fall.. I vilket fall en försvinnande storlek. Men visst när man gör något så kompakt som en mobil så jagar man millimetrar överallt.

Är inte säker på att det här är bra för konkurrensen. Genom att de skapar en ny standard så är de ensamma om den och kan ta högre priser samt att kunderna som köper mobiler som stödjer detta minne är låsta till det minnet och får inte alls hjälp av konkurrensen när de ska köpa minne.

Exakt, de skapar ju knappast den här standarden för att den är "något nytt", utan de skapar den just för att den är deras egna. På så vis låser de in köparna i ett hörn. Tydligen så är vi konsumenter så dumma så vi köper deras grejer i alla fall, de har ju uppenbarligen räknat ut (eller gissat) att de kommer tjäna mer pengar genom att gå sin egen väg och skita i de branchstandarder som redan finns.

Jag råkar förvisso ha en Sony-Ericsson-mobil men jag tänker då inte köpa några fler såna, bl a pga MemoryStick-tjafset. Inget annat jag har stöder det. SD däremot använder både min andra mobil, min laptop och min digitalkamera - mycket trevligare.

Permalänk

Inte för det hör till diskutionen men det är samma sak med uttagen till laddarna på SE's mobiltelefoner. På de nya telefonerna har de bytt format men det är bara ett tillfälligt och de ska byta igen om ett år.

Trist för alla som köpt dyra tillbehör som dockningsstation etc...

Dessutom är det väldigt irriterande att behöva släpa med sig flera olika laddare; en till headsetet och en till mobilen...

Visa signatur

Workstation: Seasonic S12 500W :: Athlon XP 2200 :: SOYO KT400 MB DUP :: 1,5 Gb RAM :: 2 x 120 Gb HDD :: Radeon 9600 PRO :: SoundBlaster X-fi :: SONY SDM-HS95P :: Logitech DiNovo :: Logitech Z-5500

Laptop: MacBook 2.0 GHz, 2048 Mb RAM, 80 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Har micro SD minne i min mobil... o d e nästan för litet... livrädd för att tappa bort d...

appropå at d finns många minnes standarder, har en kort läsare som d står "19 in 1" på

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Nej tack, det här var inte intressant. Precis som tidigare talare säger är detta något som gör att man undviker telefoner från SE.

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=35979285

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vadå inkompatibelt? Den använder ett dual volt läge som gör att den fungerar både på 1,8V som krävs för mobiltelefoner och den använder 3.3 volt som tidigare kort gjort.

Sen att det är dåligt förstår jag inte. Det är bra att det finns konkurans på marknaden.
Små kort krävs. Folk vill ha telefoner små som kredikort men minneskorten ska gärna vara stora som mobiltelefoner?

Sonys alla MemStick format är inte kompatibla med varandra.

Konkurens får man om man har flera tillverkare av kompatibla produkter, ett till format som inte är kompatibelt med andra minnesformat är tvärtom dåligt för konkurensen.

Det här minnet tillför absolut ingenting som inte redan finns.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

ja fattar fan inte varför dom inte kan hålla sig till en standard istället,
men det kanske är bra med 70000tusen sorter(ja tycker att det e jäkligt onödigt):P

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk

Tempel,
En läsare för Memory Stick Pro kan även läsa "vanliga" Memory Stick och med den lilla adaptern även Memory Stick Duo och Memory Stick Duo Pro. Med en motsvarande adapter kan samma läsare även läsa Memory Stick Micro/M2. Detta innebär i min värld att de är kompatibla med varandra. Eller? Att man inte kan läsa Memory Stick Pro i en läsare avsedd för vanliga Memory Stick är väl som att klaga på att CD-spelare inte kan läsa DVD-skivor fast en DVD-spelare kan läsa CD-skivor.

Att Sony väljer att skapa ett konkurrenrade format till TransFlash/microSD beror på flera saker:
- Det skulle kosta Sony pengar att licensiera TF/mSD - en kostnad som påförs kunden i precis samma utsträckning som utvecklingen av M2
- Det skulle göra enheten inkompatibel med övriga Sony/SonyEricsson-produkter som använder MS (Tempel kanske kan utveckla vad som är inkompatibelt?)
- M2 förstärker MS-formatet eftersom man nu tar igen storleksfördelen som TF/mSD kunde erbjuda SD-lägret.

Kika för övrigt på http://www.dpreview.com/news/0509/05093001ms_micro.asp för att se en bild på hur små de nya korten är i förhållande till MS Pro Duo.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel Kika för övrigt på http://www.dpreview.com/news/0509/05093001ms_micro.asp för att se en bild på hur små de nya korten är i förhållande till MS Pro Duo. [/B]

Har du inte läst vad vi har sagt? TransFlash är mindre än det där kortet, och det är trots allt ett format som har funnits i åtskilliga månader innan.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

MS Pro vs MS är inte helt kompatibla, trots samma format och spänningar. MagicGate är ytterligare en sak som gör att saker inte fungerar helt 100%

En SD licens kostar $1500/år, påstår du Kjell Brel att utvecklingskostnaden för MS µ/m2 är mindre än så?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrUniverse
Inte för det hör till diskutionen men det är samma sak med uttagen till laddarna på SE's mobiltelefoner. På de nya telefonerna har de bytt format men det är bara ett tillfälligt och de ska byta igen om ett år.

Trist för alla som köpt dyra tillbehör som dockningsstation etc...

Dessutom är det väldigt irriterande att behöva släpa med sig flera olika laddare; en till headsetet och en till mobilen...

Källa?

Visa signatur

The free will shall carry the day
drop the bomb and wash the filth away
let the napalm rain

Permalänk
Avstängd

Lika bra att dom kör på en standard och ökar prestandan samt lagringsutrymmet istället..

SD storlek/standard med 10-20GB... varför inte?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrUniverse
Inte för det hör till diskutionen men det är samma sak med uttagen till laddarna på SE's mobiltelefoner. På de nya telefonerna har de bytt format men det är bara ett tillfälligt och de ska byta igen om ett år.

Trist för alla som köpt dyra tillbehör som dockningsstation etc...

Dessutom är det väldigt irriterande att behöva släpa med sig flera olika laddare; en till headsetet och en till mobilen...

Men nu har SE haft samma kontakt och allt så länge jag har vetat. Kontakten har sett ut på samma sät sen 686 eller om det var 888 morsan och farsan hade. Det var ett jävla tagsen.

Det var väl iom Walkman mobilerna SE bytte kontakt? Och det är väl inte så farligt, efter 10år byter de kontakt.
Rätt logiskt, någongång så har väl kontakten hittat sina begränsingar tekniskt sätt.

Och källa på att de ska byta igen om ett år igen?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
MS Pro vs MS är inte helt kompatibla, trots samma format och spänningar. MagicGate är ytterligare en sak som gör att saker inte fungerar helt 100%

En SD licens kostar $1500/år, påstår du Kjell Brel att utvecklingskostnaden för MS µ/m2 är mindre än så?

Syftar du på att en apparat för memorystick inte kan använda memorystick pro i vissa fall?
MagicGate är väl till för att förhindra förlorad data och virus?

Kan du ge en källa till licenskostnaden? Jag har sökt men ej funnit, det verkar intressant då det är en extrem liten summa i sammanhanget. (DVD-licensen är dyrare.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomac
Källa?

Det var folk på Vodafone som berättade det.
Det kanske inte är en 100% källa men 99,9% är den nog för han visade mig att den redan är i bruk på ett av deras bluetooth headset. En rund liten kontakt var det.

Visa signatur

Workstation: Seasonic S12 500W :: Athlon XP 2200 :: SOYO KT400 MB DUP :: 1,5 Gb RAM :: 2 x 120 Gb HDD :: Radeon 9600 PRO :: SoundBlaster X-fi :: SONY SDM-HS95P :: Logitech DiNovo :: Logitech Z-5500

Laptop: MacBook 2.0 GHz, 2048 Mb RAM, 80 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Men nu har SE haft samma kontakt och allt så länge jag har vetat. Kontakten har sett ut på samma sät sen 686 eller om det var 888 morsan och farsan hade. Det var ett jävla tagsen.

Det var väl iom Walkman mobilerna SE bytte kontakt? Och det är väl inte så farligt, efter 10år byter de kontakt.
Rätt logiskt, någongång så har väl kontakten hittat sina begränsingar tekniskt sätt.

Och källa på att de ska byta igen om ett år igen?

Sant, min laddare gick sönder nyligen och hittade en laddare till en mobil som är kanske 7 år gammal som fungerade fint. Det är imponerande faktiskt att de inte har bytt tidigare. Sen verkar de nya laddarna inte vara av särskilt bra kvalitet tycker jag :\ Börjar glappa efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Sant, min laddare gick sönder nyligen och hittade en laddare till en mobil som är kanske 7 år gammal som fungerade fint. Det är imponerande faktiskt att de inte har bytt tidigare. Sen verkar de nya laddarna inte vara av särskilt bra kvalitet tycker jag :\ Börjar glappa efter ett tag.

E det ett känt problem att de börjar klappa? Min Z1010 vägrade börja ladda sig en kväll, men jag stängde av den och satte på den igen så fungerade. Testade att ta ur och i den igen men fungerade inte.

Men det e jävligt najs att SE har haft samma laddare så länge. Skillnad mot Nokia där varje mobil istort sett har egen kontakt. Så jobbigt.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Precis, är ju underbart att kunna ladda mobilen hos en kompis eller låna någon annans laddare när man är på semester osv..

Vet inte om det är ett känt problem, men i mitt logement i lumpen så glappade väl 3 av 5 stycken SE laddare eller nåt. Så jag fick det intrycket i alla fall.