65 nm från AMD först 2007?

Permalänk
Melding Plague

65 nm från AMD först 2007?

<font style="font-size: 10pt"><b>65 nm från AMD först 2007?</b></font> <small class="small">torsdag 9 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Enligt presentationer som den asiatiska sajten HKEPC kommit över så lär AMD lansera 65 nm-processorer först 2007. Dessa processorer kommer att ersätta de nuvarande som tillverkas med transistorer på 90 nm. Intel tillverkar redan 65 nm-processorer och AMD hade ursprungligen planerat att övergå till 65 nm-tillverkning i år, men nu har AMD skjutit upp planerna.
<br />
<br />Presentationerna innehåller även några nya kodnamn. Brisbane är namnet på en dual-core 65 nm-processor som kommer att ersätta Windsor (Athlon 64 X2). Brisbane lanseras första halvan 2007. Sparta är en 65 nm-version av Sempron, som kommer andra halvan 2007. Båda dessa är givetvis för Socket AM2 och kommer därför använda DDR2-minne. Socket AM2-processorer baserad på 90 nm-teknik kommer att lanseras det här året.
<br />
<br />Se presentationerna hos <a href="http://www.hkepc.com/bbs/viewthread.php?tid=550178" target="_blank">HKEPC</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag överlever ..

Dessutom är nyare AMD fortfarande snabbare än Intel när det gäller de flesta spel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Jag överlever ..

Dessutom är nyare AMD fortfarande snabbare än Intel när det gäller de flesta spel.

Om Intel skulle vara snabbare hade vi sett 65nm mycket snarare

Permalänk

mm, fan vad gött me amd 65 nm Wey fast as shit mkt snabb

Permalänk
Avstängd

Som vanligt missbedömmer AMD en processövergång.
Med 0.18µ var dom väl i tid. Bara drygt en månad efter Intel.
Med 0.13µ var dom nära 7 månader efter. Men det krånglade så då kom en riktigt fungerande 0.13µ först nära ett år efter Intel.
Med 0.09µ var dom nära ett år efter också. Och det tog nästan ett och ett halvt innan dom fick en bra implementering där.

Och dom sa för ett halvår sedan att dom kommit ikapp intel med processövergånarna?
Borde dom inte veta att dom är ett år sena? Jag menar det var ju inledningsvis tänkt att dom skulle vara släppta innan 2005 var slut till och med.

Permalänk

Ni verkar ta detta med ro men jag är inte glad alls!
Ett helt år är en evighet i den här branschen, vid det laget har säkert intel sina 45 nm processorer ute, då kommer AMD ligga efter igen.

Jag läste en artikel om det kommande året för intel och AMD.
intel får inte strula till det med sina kommande processorer bara för att inte hamna ytterligare efter.
AMD får inte bli försenad med sin 65 nm process för att inte bli övertagen av intel igen. Jag tycker att över ett års försening är ganska mycket.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Meh, början av 2007 vill vi ju ha quad-core-processorer åt folket!

Permalänk
Medlem

jag vill ha 46 nm.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joox
jag vill ha 46 nm.

haha har du redan =P

OT misstänker jag att hysterin med "storleken" är lite överdriven kolla bara thg:s prestandasiffror som jämför 1.3 och 0.9 processorer. I samma frekvenser presterar de ofta likvärdigt

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
haha har du redan =P

OT misstänker jag att hysterin med "storleken" är lite överdriven kolla bara thg:s prestandasiffror som jämför 1.3 och 0.9 processorer. I samma frekvenser presterar de ofta likvärdigt

Om det bara hade varit tillverkningsprocessen som var annorlunda så hade de presterat identiskt vid samma klockfrekvens.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
haha har du redan =P

OT misstänker jag att hysterin med "storleken" är lite överdriven kolla bara thg:s prestandasiffror som jämför 1.3 och 0.9 processorer. I samma frekvenser presterar de ofta likvärdigt

du har visst missförstått hela grejen...

Visa signatur

vill ha: s12 430w, ati silencer, scythe ninja. då fan ska det bli tyst på fanskapet.

Permalänk
Medlem

Jag tror på amd. Dom kanske kommer något senare men deras processorer är ju också bäst tycker jag, jag kommer nog iallafall inte köpa en ny processor på ett par år så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
haha har du redan =P

OT misstänker jag att hysterin med "storleken" är lite överdriven kolla bara thg:s prestandasiffror som jämför 1.3 och 0.9 processorer. I samma frekvenser presterar de ofta likvärdigt

Meningen med en förminskning av tillverkningsprocesserna är a) att få lägre effektförbrukning, b) få mindre processorer, c) få plats med fler transistorer.

Synd att Sempron fick det coola namnet.

Nästa steg är väl för övrigt 45 nm, sen 32 nm?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
haha har du redan =P

OT misstänker jag att hysterin med "storleken" är lite överdriven kolla bara thg:s prestandasiffror som jämför 1.3 och 0.9 processorer. I samma frekvenser presterar de ofta likvärdigt

Jadu, 0.09µ har ju givit AMD möjligheten att få plats med två cores och köra svalare och snabbare processorer. Inte så dåligt.
Krympningen till 0.13µ möjliggjorde hela A64 arkitekturen och en gammal 0.18µ 1733MHz Palomino hade inte varit roligt jämfört med dom 2.6GHz Hammers som 0.13µ möjliggjorde.
Å andra sidan så är ju 1733Mhz palominos jävligt mycket snabbare än de tidigare 700Mhz K7or som man fick nöja sig med när man hade 0.25µ.

Så kom inte och säg att det inte spelar roll.

Permalänk
Medlem

AMD kommer väl aldrig över 3 Ghz gränsen med nuvarande storlek. Hur mkt arkitektur förändringar kan de göra med nuvarande CPU's egentligen. Intel har Conroe på G som kanske kommer vara ruskigt snabba om man jämnför med var de ligger nu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hardware Secrets has a short interview with Phil Hester, AMD CTO and Corporate VP posted today that is certainly worth a look.

http://www.hardwaresecrets.com/article/282

Does AMD have any roadmap for 65 nanometer CPUs?

What I said last November at our annual analyst meeting still holds. We have had 65nm preliminary silicon running in our Dresden Fab 36 since last June; we plan to begin 65nm volume production in the second half of 2006, and we plan to be substantially converted to 65nm in Fab36 by mid-2007.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Discokungen

Dessutom ska man få fler dies på en wafer alltså billigare tillverkning. Mysigt

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

hade det varit tvärt om att intel hade varit sega då hade nog alla klankat ner på dem... Jag tor inte AMD kan leva på sitt namn. Just nu harr dem väldigt bra proccesorer men dem måste hänga med i utveckligen också. Nu när intel verkligen har något superb på g så ska man ta sig en funderare nästa gång man ska byta system.

Permalänk
Medlem

Sen när är klockfrekvens viktigt för AMD? De lägger större vikt på att få fram en kärna som kan göra så mycket som möjligt för varje svänging i kristallen än att klara av att köra så snabbt som möjligt. Det är därför de alltid är "efter" Intel med förminskningarna av processtekniken. De tar sig tiden och gör någonting som faktiskt kommer hålla i ett par tre år kanske.

Dessutom så har de ju inte möjligheten att växla så snabbt som Intel rent finansiellt sett. Intel har liksom 5 ggr så många fabriker och förmodligen 10 ggr så mycket resurser att leka med. AMD växlar nog så snabbt ekonomin tillåter dem utan att de riskerar konkurs om prollen skulle floppa, och varför skulle man gasa på så rejält med ny (förlustgivande)* teknik när man leder över Intel prestandamässigt. Man vill nog helst mjölka 0.09 så långt man kan innan man växlar, om nu AMD skulle ha den möjligheten att växla över på en dag, dvs.

*då menar jag att ny teknik förlorar man nästan alltid pengar på i början, innan man täckt över det med vinster för kärna/wafer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Sen när är klockfrekvens viktigt för AMD? De lägger större vikt på att få fram en kärna som kan göra så mycket som möjligt för varje svänging i kristallen än att klara av att köra så snabbt som möjligt. Det är därför de alltid är "efter" Intel med förminskningarna av processtekniken. De tar sig tiden och gör någonting som faktiskt kommer hålla i ett par tre år kanske.

Dessutom så har de ju inte möjligheten att växla så snabbt som Intel rent finansiellt sett. Intel har liksom 5 ggr så många fabriker och förmodligen 10 ggr så mycket resurser att leka med. AMD växlar nog så snabbt ekonomin tillåter dem utan att de riskerar konkurs om prollen skulle floppa, och varför skulle man gasa på så rejält med ny (förlustgivande)* teknik när man leder över Intel prestandamässigt. Man vill nog helst mjölka 0.09 så långt man kan innan man växlar, om nu AMD skulle ha den möjligheten att växla över på en dag, dvs.

*då menar jag att ny teknik förlorar man nästan alltid pengar på i början, innan man täckt över det med vinster för kärna/wafer

Klockfrekvens är i allra högsta grad viktigt för AMD också. Lika viktigt som för intel.
Bara för att P4 legat inom ett annat frekvensspektrum betyder inte det att det varit viktigare för Intel.
AMD är beroende av 0.065µ för att kunna möta Conroe. Som det ser ut nu kommer Conroe vara betydligt snabbare än X2 per Hz. Dessutom potentiellt högre frekvens också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
hade det varit tvärt om att intel hade varit sega då hade nog alla klankat ner på dem... Jag tor inte AMD kan leva på sitt namn. Just nu harr dem väldigt bra proccesorer men dem måste hänga med i utveckligen också. Nu när intel verkligen har något superb på g så ska man ta sig en funderare nästa gång man ska byta system.

kan bara hålla med, hade denna tråd handlat om intel, hade vi fått se MÅNGA "intel su**r" vid det här laget

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Hehe... Inte från mig.
Och jag har skrivit ungefär lika kritiskt mot AMD som jag kan tänka mig att jag skrivit mot Intel.
Men jag stämplas ofta som AMD-fanboy bara för att jag inte rekommenderar netburst.

Permalänk

tycker det är oväsetligt vem som släpper först, det är ju skit samma, allt handlar om vilket som presterarbäst, och är bäst överlag, värme,prestation,w,pris m.m. där ligger amd överlägset, så om det tar amd 1 år efter att komma med en 65nn vad spelr det för roll ? ingen som helst roll i världen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
tycker det är oväsetligt vem som släpper först, det är ju skit samma, allt handlar om vilket som presterarbäst, och är bäst överlag, värme,prestation,w,pris m.m. där ligger amd överlägset, så om det tar amd 1 år efter att komma med en 65nn vad spelr det för roll ? ingen som helst roll i världen.

Annat är det med ATi och nVidia. SKämt åsido, jag håller med dig. MEN Intel är enormt farlig nu, underskattar AMD dem så kommer de sitta i skiten i flera år framåt. Som Intel gjort innan

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
tycker det är oväsetligt vem som släpper först, det är ju skit samma, allt handlar om vilket som presterarbäst, och är bäst överlag, värme,prestation,w,pris m.m. där ligger amd överlägset, så om det tar amd 1 år efter att komma med en 65nn vad spelr det för roll ? ingen som helst roll i världen.

Inte i dagsläget nej, men de riskerar att hamna efter Intel längre fram...

Permalänk

jo,det kan jag hålla med om.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen

Intel har ju bevisligen något på gång, se bara på Yonah. De drar 34W och presterar som en X2a som drar 70-80W. AMD har något att bita i om Intel släpper en desktop-version av Yonah lös

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld