ATI vs. Nvidia i DVD-avkodningskvalitet

Permalänk
Melding Plague

ATI vs. Nvidia i DVD-avkodningskvalitet

<font style="font-size: 10pt"><b>ATI vs. Nvidia i DVD-avkodningskvalitet </b></font> <small class="small">fredag 10 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Anandtech har tittat på nya ATI Radeon X1900 AIW, och förutom de sedvanliga prestandatesterna har de även jämfört videokvaliteten hos ATI och Nvidia:
<br />
<br /><i>”Video quality is something we sometimes take for granted when talking about digital video. Different DVD players can sometimes differ greatly in image quality, and these differences are not all subjective. We will be looking closely at how ATI's latest drivers handle digital video processing with a special HQV benchmark on this card, and we'll also be looking at how it compares to NVIDIA's decoding.”</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2691" target="_blank">Anandtech</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ATI är fortfarande bäst på avkodningskvalité, det är väl mer av en användning av multimedia, kanske därför det inte når toppen av spelprestanda?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Det är den bästa spelprestandan som finns för tillfället....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Det är den bästa spelprestandan som finns för tillfället....

Han menar nog x1900 AIW kortet.

Verkar förövrigt vara ett väldigt intressant kort.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk

men och andra sidan så är skillnaden så marginal mellan korten när det gäller avkodning så en vanlig "svensson" skulle inte märka nån skillnad utan då gäller det att nån kunnig avgör saken.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
ATI är fortfarande bäst på avkodningskvalité, det är väl mer av en användning av multimedia, kanske därför det inte når toppen av spelprestanda?

Fortfarande?
Du tänker kanske på bildkvalite?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
men och andra sidan så är skillnaden så marginal mellan korten när det gäller avkodning så en vanlig "svensson" skulle inte märka nån skillnad utan då gäller det att nån kunnig avgör saken.

En vanlig svensson går inte och köper ett x1900 för 3-5lök heller, dom brukar hålla sej till medelkorten, och, vi på swec är oftast kunniga, så whats your point?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E-dwarf
En vanlig svensson går inte och köper ett x1900 för 3-5lök heller, dom brukar hålla sej till medelkorten, och, vi på swec är oftast kunniga, så whats your point?

tja! jag anser mig som en vanlig svensson! vad räknas som medel kort? jag köpte mitt 6800 gt kort för över ett år sen för 4200 kr och jag ansåg att jag fått ett hyfsat medel kort!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Det var ett kort för det låga högsegmentet, eller det höga medelsegmentet, då 6800ultra var det bästa då.
Jag tycker att jag ligger på medelsegmentet med mitt 7800gt som jag köpte för 3600kr.

En medelsvenson är väll en gubbe på 35år uppåt, med volvo, villa, hund, och några knoddar, eventuellt en fru också :p, om du känner dej träffad av den beskrivningen så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
ATI är fortfarande bäst på avkodningskvalité, det är väl mer av en användning av multimedia, kanske därför det inte når toppen av spelprestanda?

Vet inte om det är en medveten strategi. Bildkvalitet och dvd-avkodning tror jag följer en tidigare design som de inte lägger så mycket krut på.

Permalänk

Har andra x1x00-kort lika bra avkodningskvalitet?