Skriva ut med nätverksskivan i Ubuntu

Permalänk

Skriva ut med nätverksskivan i Ubuntu

Jag tänkte skriva ut med min Ubuntu breezy på nätverksskrivaren. Eftersom min dator är en kass pentium 2 med 94 mb ram gjorde jag en server installation. Jag installera paketen x-window-system-core och gnome-desktop-environment och skrev sedan startx.

När jag googlade så säger flera att man ska gå till System" -> "Administration" -> "Printing"i menyn för att installera en skrivare.

Mitt problem är att den inte finns i menyn, är det några paket till som måste installeras, vilka är dessa då?

Jag är nOOb i Linux, har aldrig använt skrivare i Linux. :$

Är tacksam för era svar.

Permalänk
Medlem

Ja, du behöver troligtvis en hel hög med paket till för att skruva ut.

Annars fungerar det nog bra om din skrivare stöder PCL eller PS.

Permalänk

jag provade att installera gnome-cups-manager och då får jag upp skrivarmenyn i system>admin, men när jag ska starta den så klagar den på att den inte kan kontakta skrivarserven?!?!

Permalänk
Medlem

Om du bara kör gnome-cups-manager antingen genom någon meny (vet inte var för jag använder kde) eller genom att öppna en terminal och skriva "sudo gnome-cups-manager" bör du kunna lägga till din skrivare.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Om du bara kör gnome-cups-manager antingen genom någon meny (vet inte var för jag använder kde) eller genom att öppna en terminal och skriva "sudo gnome-cups-manager" bör du kunna lägga till din skrivare.

Som jag har letat och slitit mitt hår för att få till utskrift ifrån Xubuntu och så var det så här "enkelt" :p.

Jaja påminner om när man började med Win95 för då kunde man ingenting heller och gjorde en massa fel som man lärde sig av.