Permalänk

Dämpa ljud från moderkort

Mitt moderkort avger ett högfrekvent visslande ljud, har nån nåt förslag på hur jag kan dämpa det? Har redan prövat att sätta en massa smältlim på spolarna och sätta ljuddämpningsmatta på det stället på moderkortet som ljudet kommer ifrån (där spolarna sitter och så finns det ett tiotal kondensatorer där... om det skulle vara en kondensator som låter är det ganska omöjligt att urskilja just vilken eftersom det finns många och sitter väldigt tätt på det stället så att byta dem vore allt för mödosamt).

Vore tacksam om ni kunde komma med några bra idéer!!

Permalänk
Medlem

Ehm, rätta mig om jag har fel, men det enda som kan låta på ett moderkort är väl fläktar? isf köp en fläns och byt ut den somsitter på northbridge.

Permalänk
Medlem

Det kanske är den lilla högtalaren som sitter på moderkortet

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Faktiskt så kan Mobo ge ifrån sig små missljud, men dessa är oftas mkt mkt tysta ooch är väldigt sällsynta, dock har jag också drabats av det, jag tog ut mitt mobo.

Tryckte helt enkelt på alla delar som satt på det(ja faktiskt) inte hårt men lite lätt. Satte tillbaka det, med alla hål man kan... efter det hörde jag det aldrig igen(har ett ljudisolerat Tsunami dreams...

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Spolar kan visst låta... Tillomed RAM minnen kan låta...

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

msi k8n neo har passiv northbridge-kylning, ljudet kommer från den övre vänstra delen av moderkortet nära nätaggregatet (det lät likadant med mitt förra nätagg så det är med väldigt stor sannolikhet inte det som låter)... kan pröva att koppla ur högtalaren men jag tror knappast att det är den eftersom ljudet inte kommer därifrån...

Permalänk

en lite rand av smällim över kretsen som ger ifrån sig ljud pga högfrekvent vibbration. Limet ska visst döda ljudet har sett lim i endel nätagg.

Är mycke osäker på denna fakta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
en lite rand av smällim över kretsen som ger ifrån sig ljud pga högfrekvent vibbration. Limet ska visst döda ljudet har sett lim i endel nätagg.

Är mycke osäker på denna fakta

Går det då att köra smältlim i t.ex en inverter till ccfl-lysrör, dom brukar ganska ofta pipa.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Ja du testa men jag tar inget ansvar om något går sönder.

Borde fungera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
Ja du testa men jag tar inget ansvar om något går sönder.

Borde fungera

Okej Då vet jag hur jag kan göra om det piper om invertern (och lysrören) jag köpt. Blir den för varm kanske det är en bra ide att sätta den nära en fläkt?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

jo eller att inte fylla igen helt

testa först me väldigt lite alltså försöka så du fäster kondensatorn eller vad det är som piper i något tex plattan den är fast löd i

Permalänk

hmmm men lim på en kondensator gör väl ingen direkt skillnad om det nu skulle vara en sådan som låter?

Permalänk

Som jag förstår de så kan en kondensator vibrera väldigt högfrekvent så då borde det göra skillnad.

Vad tror du låter?

Permalänk

ta en bit papper ( a4´a) o rulla som ett rör o sen ta ena änden mot örat och den andra mot en kondensator itaget och stick ner "röret" imellan de... annars så om du har garanti kvar så tycker ja du ska byta de... lågfrikventa ljud är så jobbiga så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
lågfrikventa ljud är så jobbiga så

Du menar väl för guds skull högfrekventa ljud? Lågfrekventa ljud är ofta ohörbara vid samma ljudnivå som högfrekventa.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
ta en bit papper ( a4´a) o rulla som ett rör o sen ta ena änden mot örat och den andra mot en kondensator itaget och stick ner "röret" imellan de... annars så om du har garanti kvar så tycker ja du ska byta de... lågfrikventa ljud är så jobbiga så

joo jag har prövat nåt liknande med en rulle tapet men det skadar väl inte om jag försöker igen hehe.. jag vågar inte rma'a kortet på så "svaga" grunder.. dessutom har jag redan varit och limmat på det, och så tänker jag uppgradera till ett pci-express mobo så fort jag köper nytt grafikkort om ett antal månader plus att ljudet uppträder väldigt oregelbundet

Permalänk

kan vara så att när du belastar så låter det eller så är det tvärtom har du testat?

Permalänk
Medlem

jag har en skärm som låter högre än datorn. DET är irriterande
Ja jag är allvarlig, Stänger jag av skärmen så blir det tyst.

På en annan dator jag har så låter datorn mer beroende på om det är mycket eller lite text på skärmen =/

OT: Sitter alla skruvar som dom ska? moderkortet kanske vibrerar.

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

Min lillebrors grafikkort (6600 från ASUS) har en liten buzzer på sig, och det raslar lite i den när man scrollar på datorn! Ingenting man hör vanligtvis men när jag har haft hans dator liggandes i delar på mitt skrivbord och han har surfat så har jag hört det.

Sen tror jag inte det är en kondensator utan snanare en spole som låter. Är det svårt att lokalisera ljudet så kanske det är så att mer än en komponent låter? Kanske alla spolarna?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Kan vara Northbrigde kylflänsen som låter.
Det är den där alu loggan som ligger o knider på själva kylflänskroppen.
Pilla bort loggan så ska du se att du får tyst, har haft det problemet på mitt MSI kort.

Visa signatur

Då knackade verkligheten på dörren igen.
Jag tänkte fan inte öppna.

Permalänk
Medlem

tsssss...

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Hur varmt blir smältlim när man smälter det? Tänkte om det skulle kunna komma upp i temperaturer som kan vara skadligt för komponenterna.

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk

hmm ingenting tycks funka... får väl stå ut med oljudet tills jag köper ett nytt moderkort med pci express....

EDIT: av nån konstig anledning börjar det låta ännu mer när jag stoppar in min ipod i usb-porten i fronten på lådan... blir snart galen på det här och bygger in datorskrället i väggen ><

EDIT 2: Jag ger inte upp med eländet!! lyssnade mig till att det var den ena spolen indränkt i lim som lät ändå mha en gummislang, ska gjuta in den i epoxy och se om fanskapet fortfarande låter!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chosen
Kan vara Northbrigde kylflänsen som låter.
Det är den där alu loggan som ligger o knider på själva kylflänskroppen.
Pilla bort loggan så ska du se att du får tyst, har haft det problemet på mitt MSI kort.

http://chosen.dyns.net/bilder/msiNB.jpg

Hur lät det för dig?
Jag har exakt samma moderkort och jag har ett högfrekvent pip som kommer ibland.

Är det bara ett klistermärke som sitter där? Inget känsligt under?

Permalänk
Medlem

Nej det är bara en Alu platta som inte gör något annat än att visa reklam och enligt min mening hindra luftflödet.

Bara att ta en skruvmejsel och försiktigt bända bort den.

Visa signatur

Då knackade verkligheten på dörren igen.
Jag tänkte fan inte öppna.

Permalänk
Medlem

Det kan också vara nån av spolarna på moderkortet som låter när det går mycket ström genom dom. Är dom inte ordentligt ihoplimmade kan dom börja skaka och avge ett högfrekvent ljud.

Visa signatur

/Bob

Permalänk

Jag har samma problem som dig sanosuke555, jag sitter på en shuttle FB61 och jag märker av att det låter extra mycket när man scrollar i internet explorer (Gick in på aftonbladet och scrollade med automatik mha rullhjulet) Det "rasslar"/"Gnisslar" olika mycket ju snabbare man skrollar.
Jag använder interna grafikkortet och jag tror att det är därifrån det kommer. Provade att trycka på alla spolar och kondingar runt om, utan resultat!

Hur sjukt irriterande som helst! Har skrivit mail till shuttle men de har inte svarat på det.. Vore glad om någon visste hur man ska göra..

Jag kan ju inte inaktivera interna grafikkortet då jag inte har något annat!

/Tomas

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men den är värd att starta upp igen. Jag upplever samma oljud från moderkortet eller nätagget...vet inte- men det är störande som fan!

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, fast jag vet att det är nätagget.. stänger av datorn och stänger sen av på nätagget i typ 1 minuter eller liknande så blire bra sen

Visa signatur

C2D 2,7ghz (OC från 1,8) 2gb pc6400, 250gb seagate, GF8800GTS 320mb | Canon Eos 400d, Sigma 28-300/3,5-6,3

Permalänk
Medlem

Verkar som om ljudet kommer från det nedre högra hörnet på moderkortet- där pc högtalaren sitter (på moderkortet)
Det är en gammal dator, och om den e körd så kostar en ny inte mycket alls. Men det vore ju bra om man kunde hålla den vid liv iaf ett år till.

Någon som vet om nätaggregatet kan orsaka att ljud o störningar uppstår från moderkoret självt ?