Intel Conroe med SSE4

Permalänk
Melding Plague

Intel Conroe med SSE4

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel Conroe med SSE4</b></font> <small class="small">onsdag 15 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=788" target="_blank" >DailyTech</a> rapporterar att Intels kommande processorkärnor Conroe och Merom kommer med nya SSE-instruktioner (Streaming SIMD Extensions).
<br />
<br />Enligt DailyTech skall SSE4 erbjuda "Significant Video Enhancements" men mycet mer information än så finns inte i skrivande stund. Vi kommer säkerligen se videoaccelerationsinstruktioner för videokodningstekniken H.264 som bland annat ATi har optimerad sin kod för redan. HDTV är också en riktigt hett idag och SSE4 kommer förmodligen ha allehanda optimeringar för uppspelning av hi-defenition-media.
<br />
<br />Hur snabbt AMD kan implementera SSE4 på sina Athlon64-processorer återstår att se. Conroe och Merom kommer enligt de senaste ryktena att introduceras på Cebit som börjar 9 mars. DailyTech antyder att SSE4 kan vara plattformsberoende vilket är mycket oroande för de som använder Athlon64. Måste Intel kanske licensiera ut delar av sin plattformsarkitektur till AMD förutom själva SSE-instruktionerna?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel fortsätter på sin inslagna väg att göra sig inkompatibla och betala företag för att implementera deras specialinstruktioner istället för att verkligen konstruera nått som kan konkurera på lika villkor prestandamässigt, synd, Core Duo som såg så intressant ut.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Kan inte AMD introducera 3DnOW!2 eller ngt för att försöka konkurrera med Intel + samtidigt implementera SSE4 om intel licenserar ut det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Conroe ser ut som en riktig "killer" faktiskt.
Ska bli intressant att följa dess utveckling framöver.

F.ö tror jag att Conroe klarar av att konkurrera med andra CPUer på de flesta segment när den kommer, oavsett SSE4 eller inte.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Det är CVT och UDI som det står verkar höra till chipsetet, troligen de som har integrerad grafik. SSE4 lär knappast göra det.

Permalänk
Medlem

SSE4. Nice. Undra om den kan bli bättre än Altivec. För det har varit med ett tag men Intel/AMD har inte lyckats göra något bättre.
Hårdkodade altivecapps är svårslagna i prestanda.

SSE4 med möjligheter som Altivec. Det vore perfekt för Apples maskiner.
SSE3 må ha sina fördelar att det är enkelt att koda till. Men Altivec kör ifrån totalt om man lägger ner lite energi.

Permalänk
Medlem

HD = High Definition?

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

Får bli en bärbar Merom sen, den har ju 64-bitars stöd också...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

decode_video_frame eax, ebx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Intel fortsätter på sin inslagna väg att göra sig inkompatibla och betala företag för att implementera deras specialinstruktioner istället för att verkligen konstruera nått som kan konkurera på lika villkor prestandamässigt, synd, Core Duo som såg så intressant ut.

Du menar att det är bättre att mjukvarutillverkarna skriver en applikation som innehåller instruktioner som inte processorerna klarar av?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Precis Skruvis du har fattat exakt hur det fungerar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Intel fortsätter på sin inslagna väg att göra sig inkompatibla och betala företag för att implementera deras specialinstruktioner istället för att verkligen konstruera nått som kan konkurera på lika villkor prestandamässigt, synd, Core Duo som såg så intressant ut.

Du kan ju inte seriöst förespråka att utvecklingen av x86 ska stanna upp och man bara ska fokusera på att öka snabbheten (och vissa andra egenskaper som prestanda/Watt etc) på program som redan finns? Antar att du var lika negativ till AMD's utökning till 64 bitar då? Och Intels alla tidigare utökningar (FPUn, protected mode, MMX, SSE, alla "småinstruktioner" osv osv)?

Tvärtom är det imho fördelaktigt att lägga till nya instruktioner och funktioner när man ser ett behov av dem. Sedan är det upp till andra tillverkare att implementera dem om ändringarna får ett genomslag och de är tillräckligt användbara.

Permalänk
Medlem

Visst är det positivt med nya funktioner, men inte för saken skull.

Sen handlar det om i Intels fall att låsa ute konkurens. MMX kom när andra kunde göra billigare x86 kloner. Det här är precis samma sak.

Eftersom det kostar licenspengar som i slutändan skall betalas av oss kunder så är det inte bra.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Precis Skruvis du har fattat exakt hur det fungerar.

Vem ska använda sig av den instruktionen då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vilken instruktion, den som ingen processor stödjer som du tyckte dom skulle använda?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Vilken instruktion, den som ingen processor stödjer som du tyckte dom skulle använda?

Så sa jag inte. Nu vänder du på orden det är du som påstår att det är bättre att en mjukvarutillverkare skriver en instruktion sen skall alla processortillverkare följa den & alla andra mjukvarutillverkare för den sakens skull med.

Då är det bättre att SSE4 implementeras sen är det valfritt för mjukvarutillverkarna att använda sig av det stödet eller inte.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Visst är det positivt med nya funktioner, men inte för saken skull.

Sen handlar det om i Intels fall att låsa ute konkurens. MMX kom när andra kunde göra billigare x86 kloner. Det här är precis samma sak.

Eftersom det kostar licenspengar som i slutändan skall betalas av oss kunder så är det inte bra.

Och du har nu gjort bedömningen att SSE4 inte är bra?

Sen tror jag inte några licenspengar strömmar fram och tillbaka mellan AMD och Intel, har för mig att jag läst att de har ett ömsesidigt kontrakt där de får använda varandras utökningar (som SSE, x86-64 osv) utan att betala för det. Däremot kanske VIA kan få skjuta till pengar iofs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du menar att det är bättre att mjukvarutillverkarna skriver en applikation som innehåller instruktioner som inte processorerna klarar av?

"som innehåller instruktioner som inte processorerna klarar av"

Kolla vad du skriver Skruvis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Och du har nu gjort bedömningen att SSE4 inte är bra?

Sen tror jag inte några licenspengar strömmar fram och tillbaka mellan AMD och Intel, har för mig att jag läst att de har ett ömsesidigt kontrakt där de får använda varandras utökningar (som SSE, x86-64 osv) utan att betala för det. Däremot kanske VIA kan få skjuta till pengar iofs.

Jag har inte skrivit något hurvida SSE4 är bra eller inte, jag har kommenterat det ur ett konsumentperspektiv och alla sådana här typer av lösningar handlar bara om att låsa in konsumenten och det är ur konsumentens synvinkel dåligt. Intel utnyttjar sin storlek, vi får betala. Även om det nu blir nån korslicensiering mellan AMD och Intel så är det iaf en kostnad när det skall implementeras i kod. Det måste kompileras olika versioner etc. Vi betalar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
"som innehåller instruktioner som inte processorerna klarar av"

Kolla vad du skriver Skruvis.

Sist jag gick i skolan så avslutade vi frågor med ett frågetecken & vad jag förstår så har inte det förändrats sedan dess, iofs. gick jag ut grundskolan 1980 men jag tror inte att det förändrar min fråga till dig på något sätt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Jag har inte skrivit något hurvida SSE4 är bra eller inte, jag har kommenterat det ur ett konsumentperspektiv och alla sådana här typer av lösningar handlar bara om att låsa in konsumenten och det är ur konsumentens synvinkel dåligt. Intel utnyttjar sin storlek, vi får betala. Även om det nu blir nån korslicensiering mellan AMD och Intel så är det iaf en kostnad när det skall implementeras i kod. Det måste kompileras olika versioner etc. Vi betalar.

Du är för utveckling, bara det inte är Intel som gör den? Jag är ganska övertygad om att du inte har en chans att bedömma hur bra SSE4 är eftersom den inte ens finns ute än. "alla sådana här typer av lösningar" måste väl rimligtvis innefatta även SSE, matteprocessor, 32-bitars-läge osv osv?

Permalänk
Medlem

Det är du som skriver så, jag ser bara att Intel utnyttjar sin storlek och dom har pysslat med det här sen MMX.

FPU är ju nått som samtliga tillverkare har och inget special så vart du vill komma med det vet jag faktiskt inte.

Skruvis, ja? Skrev du det eller inte? Vi kan ju börja med det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Skruvis, ja? Skrev du det eller inte? Vi kan ju börja med det.

Ja, jag ställde dig en fråga... du kan kanske börja med att svara på den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du menar att det är bättre att mjukvarutillverkarna skriver en applikation som innehåller instruktioner som inte processorerna klarar av?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Den svarade jag ju på... så över till dig Skruvis. Exakt vilken instruktion handlar det om, är det den du har beskrivit innan som ingen processor stödjer och exat vad gör den? Som sagt, det är du som har skrivit detta "som innehåller instruktioner som inte processorerna klarar av"

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

@Tempel
Så du tycker alltså att MMX SSE m.m. är dåliga påhitt som vi skulle klara oss bättre utan?
Vet du ens vad det innebär?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

använd pm funktionen boys, ni fyller ut tråden med för oss oväsentligheter. Aldrig brytt mig om sse3 ens, varför 4:a? Iaf inget måste ha för en normal/vanlig användare.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Även om det nu blir nån korslicensiering mellan AMD och Intel så är det iaf en kostnad när det skall implementeras i kod. Det måste kompileras olika versioner etc. Vi betalar.

Ja, vem skulle annars betala för teknikutvecklingen? Om du inte vill betala mer för bättre prestanda, gör inte det då. Ingen kommer tvinga dig att köpa en ny processor.

Jag får hålla med Sidde och hoppas på att detta instruktionsset är mycket bättre än VMX.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Den svarade jag ju på... så över till dig Skruvis. Exakt vilken instruktion handlar det om, är det den du har beskrivit innan som ingen processor stödjer och exat vad gör den? Som sagt, det är du som har skrivit detta "som innehåller instruktioner som inte processorerna klarar av"

Du vill att jag ska svara på en fråga om en fråga av mig själv som du vänder till ett påstående?

Nej jag påstår inte, utan jag frågar dig om du tycker att det är bättre att mjukvarutillverkarna tar fram instruktioner som sedermera processortillverkarna implementerar hårdvarustöd för i sina processor eller man ska låta processortillverkarna ta fram instruktioner som sedermera mjukvarutillverkarna kan optimera efter... vilket tror du kommer marknaden till gagn snabbast samt skapar minst förvirring?

Men uppenbarligen förstår du inte vad jag menar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Intel fortsätter på sin inslagna väg att göra sig inkompatibla och betala företag för att implementera deras specialinstruktioner istället för att verkligen konstruera nått som kan konkurera på lika villkor prestandamässigt, synd, Core Duo som såg så intressant ut.

Ren och rå x86 prestanda är inte rätta vägen till mer prestanda i praktiken.

Mer sofistikerade tillägg så som SSE är bra för prestandan.

Visst, Intel får ett litet försprång på AMD varje gång det lanseras en ny standard, men om just den biten är så viktig kan man vänta lite på att AMD har implementerat det.

EDIT: Ser att min gamla vapendragare (nåja) Skruvis redan tagit itu med det mindre begåvade uttalandet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det är du som skriver så, jag ser bara att Intel utnyttjar sin storlek och dom har pysslat med det här sen MMX.

FPU är ju nått som samtliga tillverkare har och inget special så vart du vill komma med det vet jag faktiskt inte.

Om du tycker att MMX bara är ett sätt för Intel att låsa in konsumenterna så måste det väl betyda att du tycker att man aldrig skulle gjort MMX? Samma sak med SSE, FPUer, protected mode osv? MMX är _mycket_ trevligt till t ex filter på bilder och ljud. I dagens läge passar den inte lika bra som när den lanserades, men på sin tid var den ett stort, viktigt och bra steg för Pentium MMX och efterföljarna.

FPU hade inte alla tillverkare när det kom (såklart). Den lanserades av Intel och iom 486DX så integrerades den i processorn, samtidigt som konkurrenterna på den tiden inte gjorde det. Var det också bara för att låsa in konsumenterna då, skulle man låtit bli att introducera en matteprocessor i x86-arkitekturen?

Sen så är frågan - återigen - hur du kan veta att SSE4 inte är någon bra utökning? Du har knappast varken sett vilka instruktioner (och andra nymodigheter?) den innehåller eller tänkt på hur man kan använda dem.

Permalänk
Medlem

Skruvis, eftersom det du skrev var så fullständigt obegripligt så blir man tvungen att fråga, men uppenbarligen klarade du inte av att se det helt orimliga i det du skrev. Men det är kul att du till slut förklarar vad du menar, av vilken anledning skulle mjukvaruutvecklare skapa nya instruktioner? Vi kan inte optimera det här på ett bra sätt, vi hittar på en ny instruktion som löser vårat problem? Mer än lovligt udda sätt att resonera tom för att vara du Skruvis.

Maglar, din jämförelse haltar rejält, FPU hade alla tillverkare i separata chip alltså var det inga nya instruktioner som inte dom andra tillverkarna hade tillgång till, det är bara ett naturligt steg för alla att implementera det i cpun eftersom det är enkelt och kostnadseffektivt och ger en prestandavinst att ha den där och inga nya instruktioner.

Kilroy, visst ren och skär x86 är kanske inte den bästa lösningen alltid och det är inte det att tilläggen är dåliga, det är att det är den största kraften på marknaden som själva inför detta och i kraft av sin position får en konkurensfördel som vi konsumenter får betala. Jag skulle hellre se ett standardiseringsorgan löste instruktionsexpansioner så att även de mindre tillverkarna som tex Via slipper licenseringskostnader vilket bara är negativt för oss konsumenter.

Till er alla.

Ingenstans har jag skrivit att instruktionerna som sådana är dåliga, det dåliga är att ett företag (som är störsts och de som börjat med den här typen av grejor) inför det och det ensidigt, det är dåligt för oss konsumenter. Det gör att det blir mindre konkurrens och det får vi betala.

Nu tänker jag inte upprepa detta mer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730