Geforce 7900 på Cebit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
jasså XTX korten var ännu så pass dyra (tog en titt just) Då lär nog 7900 GTX kosta ungefär lika lr kanske mindre som du säger.

Kanske 6000 - 6200:-. Det återstår att se

6000 för ett grafikkort?
Hela min dator kostade ca 8000kr, med fin dyr låda/nätagg och router och grejer. Och ett 6600 som fixar alla nya spel utom F.E.A.R.
Men jaja, badar man i pengar (alternativt inte har något liv) så varför inte

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Köp istället en AMD X2 och 1024 mb mer minne, de ger mer prestanda än att uppgradera grafikortet tror jag.

Nja kollar man benchmarks som gör med 3800+/4000+ så är skillnaden ganska stor . Och den enda cpu jag kan tänka som skulle vara värd att upgradera till är 4400+ men den ligger på över 4000kr . Så det blir ingen x2:a förren de gått ner i pris . Sen är mera minne inget som känns som om det skulle ge någon större förbättring i prestandan i nuläget , dock kanske jag köper en 512 sticka om nån månad .

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem

7800GT till X1900XT, då har man antingen pengar i överflöd, eller inget liv

Jag sitter på ett 9500Pro och lyckas tillochmed spela NFS:MW i 1024x768 på medium-high relativt smärtfritt.

Här har man då inga pengar i överflöd, MEN, jag har ett liv

(P.s Ta inte illa upp om du känner dig träffad )

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Hmm, ser inte riktigt sammanhanget. Förklara gärna.

Vad gäller prissättningen så finns det ju inget som hindrar att ATI drar ner priserna när de nya nVidiakorten kommer ut. XTX är idagsläget påtok för dyra, ATI drar fördel av att vissa betalar vad som helst för att ha det värsta, precis som nVidia gör/gjorde med 512:an. XTX lär ju absolut inte kosta så mycket mer att tillverka än XT då yielden verkar vara bra för R580 (med tanke på utbudet) och de använder samma komponenter så vitt jag vet (även minnena, rätta mig om jag har fel).

Jag håller med om att "bildkvalite" är ett svårbedömt område som handlar mycket om tycke och smak men det finns två punkter som är ren fakta. ATI har överlägsen AF eftersom de kan erbjuda AF på samtliga ytor oberoende vinkel samt HDR + MSAA som nVidia hittills inte stödjer.

Skall bli intressant om de har lagt till dessa funktioner för de nya korten. Hur som helst lär det bli ett väldigt bra kort om ryktena stämmer.

ja menade att eftersom det gick dåligt för ATI detta året med lansering utav 1800~ så kunde nvidia sätta så högt pris fast XTX hade släppts för samma pris FAST XT/X är bättre, men so du själv säger finns sånna som betalar för vad som helst, sen finns det mycket fan boys.

det jag skrev för nån månad sen är att kortet kmr vara billigare än vad XTX kortet är, därför att GTX 512 är fortfarande dyrt och håller det där uppe som XTX klassen(fast XTX är bättre) och sedan släpper ettf laggskepp som sedan är mer prisvärt också.

alltså lanserar dom den till samma pris som XTX eller billigare, förmodligen billigare, det drar ju åt kunderna betydligt mer, och då hjälper det inte att ati sänker priserna på XT/X korten utan det som gäller för ati är att de släpper ut ett nyt kort som ska motsvara 7900~.

förstår du hur jag tänker ?.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Själv ser jag ingen poäng att hålla 512:an till ett sånt högt pris ifall de nu kan sälja 7900 mycket billigare. 7900 använder en mindre tillverkningsteknik och skulle förmodligen därför vara billigare att tillverka än 7800 ifall det bara handlade om att använda ny tillverkningsteknik. Men om man skall tro rykten om 32 pipelines så lär storleken på G71 ändå inte vara så väldigt mycket mindre än G70, de där 8 extra pipelines:en lär ju kräva en del transistorer. Sen så är ju 7800 512Mb enbart ett 7800 med högre frekvens och snabbare minnen så det lär ju inte behövt någon extra utvecklingskostnad till skillnad från G71. Varför är då 512 Mb så dyrt? De skulle ju utan tvekan sälja mer kort om de la sig strax under X1900.

Under den period som X1900 har varit ute och fram tills 7900 släpps så lär ju ATI återhämta sig lite vad gäller marknadsandelar i high-end segmentet (och det är jag inte ensam om att tro : http://finance.messages.yahoo.com/bbs?.mm=FN&action=m&board=1...). nVidia skulle kunna ha dämpa den återhämtningen genom att sälja 512 billigare tror jag då det prestandamässigt fortfarande är ett mycket bra kort.

Sen förstår jag inte varför det inte skulle hjälpa ATI att sänka priserna när 7900 kommer ut. Är 7900 mycket bättre så får ju ATI konkurera med bättre pris. X1900 räcker och blir över till dagens spel, det blir inte sämre för att 7900 släppt. Lägger de sig på en lägre prisnivå så lär säkert många välja X1900 även efter 7900 släpps.

Så tänker jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
7800GT till X1900XT, då har man antingen pengar i överflöd, eller inget liv

Jag sitter på ett 9500Pro och lyckas tillochmed spela NFS:MW i 1024x768 på medium-high relativt smärtfritt.

Här har man då inga pengar i överflöd, MEN, jag har ett liv

(P.s Ta inte illa upp om du känner dig träffad )

//fog

Du får ju tänka på att jag säljer mitt gamla gfx för runt 2000 någonting . Sen så köper jag mitt x1900xt från USA vilket blir runt 4600 med frakt . Så jag lägger ut 2600 för att byta upp mig vilket inte är nån större summa direkt . Och jag gör hellre det nu medans jag kan få en hyffsad summa för mitt kort . Det gäller bara att spara och planera till sånt man vill ha helt enkelt så jag kan knappast säga att jag har pengar i överflöd

Jag har väldigt höga krav på de spel jag spelar och är väldigt fps känslig . Så jag vill verkligen ha ett kort som gör att jag kan lira moderna spel med det mesta på högsta med minst 35-40 fps konstant . Men är man inte så kräsen som du och kan lira ett racing spel i låg upplösning med 25 fps så duger ett budget kort .

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Själv ser jag ingen poäng att hålla 512:an till ett sånt högt pris ifall de nu kan sälja 7900 mycket billigare. 7900 använder en mindre tillverkningsteknik och skulle förmodligen därför vara billigare att tillverka än 7800 ifall det bara handlade om att använda ny tillverkningsteknik. Men om man skall tro rykten om 32 pipelines så lär storleken på G71 ändå inte vara så väldigt mycket mindre än G70, de där 8 extra pipelines:en lär ju kräva en del transistorer. Sen så är ju 7800 512Mb enbart ett 7800 med högre frekvens och snabbare minnen så det lär ju inte behövt någon extra utvecklingskostnad till skillnad från G71. Varför är då 512 Mb så dyrt? De skulle ju utan tvekan sälja mer kort om de la sig strax under X1900.

Under den period som X1900 har varit ute och fram tills 7900 släpps så lär ju ATI återhämta sig lite vad gäller marknadsandelar i high-end segmentet (och det är jag inte ensam om att tro : http://finance.messages.yahoo.com/bbs?.mm=FN&action=m&board=1...). nVidia skulle kunna ha dämpa den återhämtningen genom att sälja 512 billigare tror jag då det prestandamässigt fortfarande är ett mycket bra kort.

Sen förstår jag inte varför det inte skulle hjälpa ATI att sänka priserna när 7900 kommer ut. Är 7900 mycket bättre så får ju ATI konkurera med bättre pris. X1900 räcker och blir över till dagens spel, det blir inte sämre för att 7900 släppt. Lägger de sig på en lägre prisnivå så lär säkert många välja X1900 även efter 7900 släpps.

Så tänker jag

förstår hur du tänker.

men jag tror 7900~ kmr ligga runt 5k. eventuellt i bröjan 6 men kmr sjunka snabbt.

att det inte kostar mycket mer att göra G71 ex, är helt sant, varför dom tar sånna svinaktiga priser, är väl för att 512DDR i minne har inte funnits ute så längre. (tror jag iaf).

sen så är det väl som så här att ati förlorade så många miljoner på floppen på 1800~ så frågan är om ati verkligen kan konkurera med så mycket priser, dom har ju endel att ta igen skulle jag tro.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

Sen förstår jag inte varför det inte skulle hjälpa ATI att sänka priserna när 7900 kommer ut. Är 7900 mycket bättre så får ju ATI konkurera med bättre pris. X1900 räcker och blir över till dagens spel, det blir inte sämre för att 7900 släppt. Lägger de sig på en lägre prisnivå så lär säkert många välja X1900 även efter 7900 släpps.

Så tänker jag

Tror inte att ATI kommer sänka priser på varken X1800XT och synnerligen inte på X1900XTX/XT. Det skulle vara idiotiskt från deras sida, rent ekonomiskt.

Och nu hur jag tänker, reflekterar och är säker på.
GTX 512mb är dyr för att det råder brist på kortet, för att det är brist på kärnor och troligen också på minnen, då de sparas och ska användas till 7900GTX. RV515/530 och R520/580/590 kommer inte återställa ATI's markandsandelar eller vinster till X800/X850 nivå på lång tid, åtminstånde fram till augusti/september (06).

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Geforce 7600 GS är passivt kylt och släpps den 20 mars.

Det är ju alldelles förträffligt. Om prestandan ligger >6600gt/1600xt är det ett givet köp.

Visa signatur

|AMD x2 3800| Asrock DualSata2 | 2048MB pc3200 | Gainward 7900gt | P120S 250GB | WD 200GB | Silverstone ST40F 120mm | Samsung SyncMaster 959NF | Scythe Ninja , Polar freezer|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
förstår hur du tänker.

men jag tror 7900~ kmr ligga runt 5k. eventuellt i bröjan 6 men kmr sjunka snabbt.

att det inte kostar mycket mer att göra G71 ex, är helt sant, varför dom tar sånna svinaktiga priser, är väl för att 512DDR i minne har inte funnits ute så längre. (tror jag iaf).

sen så är det väl som så här att ati förlorade så många miljoner på floppen på 1800~ så frågan är om ati verkligen kan konkurera med så mycket priser, dom har ju endel att ta igen skulle jag tro.

Tror nog inte ATI har något att ta igen då de har fler marknadsandelar än nVidia, samt har funnits på marknaden lite längre än nVidia. Sen om när vi snackar floppar så borde kan vi ju ta upp nVidias FX serie. Där behöll Ati övertaget bra länge.

Så priserna kommer nog att kunna sänkas på X1900 serien när 7900 serien kommer, ATI vore dumma om de inte gjorde det. Det är nog bara nVidia som behåller sina nuvarande toppkort vid högre pris än vad konkurrenternas kort ligger på, som är snabbare

Men ärligt talat så bryr jag mig inte, de enda kort som intresserar mig är GS kort från nVidia och GTO eller XL från Ati. Jag är en person som aldrig kommer lägga mer än ~3500 kronor på ett grafikkort. Och om jag fick ett XTX eller GTX så skulle jag sälja det och köpa ett X1800GTO (X1900XL?) i stället, och lägger resten av pengarna på något viktigare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Tror nog inte ATI har något att ta igen då de har fler marknadsandelar än nVidia, samt har funnits på marknaden lite längre än nVidia. Sen om när vi snackar floppar så borde kan vi ju ta upp nVidias FX serie. Där behöll Ati övertaget bra länge.

Så priserna kommer nog att kunna sänkas på X1900 serien när 7900 serien kommer, ATI vore dumma om de inte gjorde det. Det är nog bara nVidia som behåller sina nuvarande toppkort vid högre pris än vad konkurrenternas kort ligger på, som är snabbare

Men ärligt talat så bryr jag mig inte, de enda kort som intresserar mig är GS kort från nVidia och GTO eller XL från Ati. Jag är en person som aldrig kommer lägga mer än ~3500 kronor på ett grafikkort. Och om jag fick ett XTX eller GTX så skulle jag sälja det och köpa ett X1800GTO (X1900XL?) i stället, och lägger resten av pengarna på något viktigare.

förstår hur du också tänker, det är säkert rätt. ja visst nvidia floppade fett med FX serien men nu var det atis tur, ati sänkte inte sina priser på deras 9000~ kort är Nvidia hade sin Fx serie.
där var ati smarta och höll uppe deras priser precis som nvidia gör nu Fast ati har ett bättre kort ute fast billigare. sen ser de bättreut at GTX 512 kostar 6000 än att den kostar 5000 när deras XTX kostar 6000+ , för nvidia visste säkert att ati hade ett kort på g som var hyffsat bra som kmr lanseras tidigare än nvidias. men det ska bli intressant och se vad som händer när 7900~ kortet kmr ut, och hur pass bra de presterar. att de skulle prestera bättre än XTX är inga konstigheter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

http://vr-zone.com/?i=3240

Citat:

We have got to know the specs for the upcoming 90nm G71 series already. There will be two models as we have revealed before; the GeForce 7900 GTX and GeForce 7900 GT. However, the performance differences between the two models seem to be pretty huge and we can expect quite a huge price difference too. We have yet to confirm on the number of pipelines on the 7900 GTX and GT but current sources point towards 32 and 24 pipelines respectively.

GeForce 7900 GTX will be clocked at 650MHz core / 1.6GHz memory and has 512MB GDDR3 1.1ns memories onboard while GeForce 7900 GT will be clocked at 450MHz core / 1.32GHz memory with 256MB GDDR3 1.4ns memories. We have also heard that GeForce 7900 GTX will win Radeon X1900 XTX in most benchmarks so we shall eagerly wait for the launch on March 9th at CeBIT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
http://vr-zone.com/?i=3240

Dregel... kanske ska skita i att köpa bil och fixa ett fettare graffe istället

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Dregel... kanske ska skita i att köpa bil och fixa ett fettare graffe istället

finns ingen nytta till det, köp du bilen istället och fixa Gkort senare.

speltillverkarna hinner ändå inte med så när 3-5 grafikort yttligare har släppts kan man byta.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
finns ingen nytta till det, köp du bilen istället och fixa Gkort senare.

speltillverkarna hinner ändå inte med så när 3-5 grafikort yttligare har släppts kan man byta.

Och du kallar dig sälv tekniknörd [ironi]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Och du kallar dig sälv tekniknörd [ironi]

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Tror inte att ATI kommer sänka priser på varken X1800XT och synnerligen inte på X1900XTX/XT. Det skulle vara idiotiskt från deras sida, rent ekonomiskt.

Det håller jag inte riktigt med om. I och med GTX 512 gick priset upp krafigt på de extrema high-end kortet, jag har svårt att tro att de verkligen kostar så mycket mer att tillverkar helt plötsligt. Ett X1800XT kan du få för dryga 4000kr nu. Visst, X1900 är med sina extra pixel shaders ett aningen mer komplext kort men kan inte tänka mig att det handlar om så mycket att de måste lägga på ~2500 kr på det färdiga kortet för att de skall gå med vinst. Jag tror de tar mycket betalt nu just för att de kan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Och nu hur jag tänker, reflekterar och är säker på.
GTX 512mb är dyr för att det råder brist på kortet, för att det är brist på kärnor och troligen också på minnen, då de sparas och ska användas till 7900GTX. RV515/530 och R520/580/590 kommer inte återställa ATI's markandsandelar eller vinster till X800/X850 nivå på lång tid, åtminstånde fram till augusti/september (06).

Här har du en poäng. Är det så att de på grund av dålig yield eller nåt inte klarar av att tillverka speciellt många kretsar (vilket verkar vara fallet) så kan de ta ut högt pris på de få de säljer eftersom det som sagt alltid kommer finnas vissa som köper även om det finns bättre produkter.

Vad gäller marknadsandelar så självklart är det inget ATI tar igen på en handvändning när nVidia var ensam på toppen under flera månader men att de tar in på nVidias ledning i high-end nu är ju ingen tvekan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Det håller jag inte riktigt med om. I och med GTX 512 gick priset upp krafigt på de extrema high-end kortet, jag har svårt att tro att de verkligen kostar så mycket mer att tillverkar helt plötsligt. Ett X1800XT kan du få för dryga 4000kr nu. Visst, X1900 är med sina extra pixel shaders ett aningen mer komplext kort men kan inte tänka mig att det handlar om så mycket att de måste lägga på ~2500 kr på det färdiga kortet för att de skall gå med vinst. Jag tror de tar mycket betalt nu just för att de kan.

Här har du en poäng. Är det så att de på grund av dålig yield eller nåt inte klarar av att tillverka speciellt många kretsar (vilket verkar vara fallet) så kan de ta ut högt pris på de få de säljer eftersom det som sagt alltid kommer finnas vissa som köper även om det finns bättre produkter.

Vad gäller marknadsandelar så självklart är det inget ATI tar igen på en handvändning när nVidia var ensam på toppen under flera månader men att de tar in på nVidias ledning i high-end nu är ju ingen tvekan.

WORD:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Det håller jag inte riktigt med om. I och med GTX 512 gick priset upp krafigt på de extrema high-end kortet, jag har svårt att tro att de verkligen kostar så mycket mer att tillverkar helt plötsligt. Ett X1800XT kan du få för dryga 4000kr nu. Visst, X1900 är med sina extra pixel shaders ett aningen mer komplext kort men kan inte tänka mig att det handlar om så mycket att de måste lägga på ~2500 kr på det färdiga kortet för att de skall gå med vinst. Jag tror de tar mycket betalt nu just för att de kan.

Här har du en poäng. Är det så att de på grund av dålig yield eller nåt inte klarar av att tillverka speciellt många kretsar (vilket verkar vara fallet) så kan de ta ut högt pris på de få de säljer eftersom det som sagt alltid kommer finnas vissa som köper även om det finns bättre produkter.

Vad gäller marknadsandelar så självklart är det inget ATI tar igen på en handvändning när nVidia var ensam på toppen under flera månader men att de tar in på nVidias ledning i high-end nu är ju ingen tvekan.

Jag tror inte marknadsandelarna sitter i på Highend sidan, Highend utgör nog kanske bara 1-2% av den totala marknaden. Det är i OEM marknaden pengarna finns. Och där är det nog svårt För saker att förändras. Samma sak med Intel Vs. AMD, om Intel inte hade flest OEM kunder så skulle nog AMD och intel ligga sida vid sida inom några år.

ATI låg ju ensam på toppen i flera månader (kändes som år) med deras 9xxx serie, och det kände nog inte nVidia av så så mycket. Enthusiaster som oss som köper highend korten är en väldigt liten del av marknaden för de här jättarna.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tror inte marknadsandelarna sitter i på Highend sidan, Highend utgör nog kanske bara 1-2% av den totala marknaden. Det är i OEM marknaden pengarna finns. Och där är det nog svårt För saker att förändras. Samma sak med Intel Vs. AMD, om Intel inte hade flest OEM kunder så skulle nog AMD och intel ligga sida vid sida inom några år.

Fast nu missuppfattade du mig. Det var high-end segmentet jag pratade om, inte totala marknadsandelar. Vad gäller totala andelar så skulle jag tippa att det är väldigt jämt nu, där är det som sagt OEM som står för den största delen och där ligger nog ATI fortfarande ganska bra till trots lanseringsfjaskot med R520.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
ATI låg ju ensam på toppen i flera månader (kändes som år) med deras 9xxx serie, och det kände nog inte nVidia av så så mycket. Enthusiaster som oss som köper highend korten är en väldigt liten del av marknaden för de här jättarna.

Nja, skulle inte påstå att nVidia inte kände av det eftersom ATI gick om nVidia i totala marknadsandelar Det är ju försts nu det senaste året som nVidia har kommit igen.