Storbritannien vill ha bakdörr in i Vista

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Tror det är en del av Echelonkonspirationsteorierna. Enligt utsago ska det ligga nycklar namngedda NSA_key eller liknande i operativsystemen.

/Adrian

Citerad för sammanhanget

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Sorgligt mannen. Gick du i skolan nån gång ? Echelon finns, och tom europaparlamentets utskott har bekräftat dess existens efter en låång och omfattande utredning så nästa gång du postar en ointeligent och ogenomtänkt svar försök använda din dator (eller huvudet) att ta reda på lite
mer detaljer angående frågan.

Om man ska vara kaxig kanske man ska veta något själv också. Vad finns det för motsättning mot att en företeelse finns, och konspirationsteorier om den samma? Naturligtvis ingen. Jämför med valfritt slutet sällskap som t.ex. frimurarna. Det mesta som hörs och sägs om echelon innehåller orimligheter, och massvis med konspirationsteorier finns (t.ex. fantasier om brute force-forcering av erkända kryptosystem). Givetvis förekommer motsatsen likaså, aningslöshet (om brute-force av krypton med kort nyckellängd eller sidkanalsattacker).

Just när det gäller "NSA_Key" får man nog gissa att det handlar mer om dålig säkerhet i allmänhet än baktankar. Det är bara en konspirationsteori kring egendomliga namngivningsregler. Även om Windows är ett slutet operativsystem så har massvis mer organisationer (företag, myndigheter och universitet) tillång till källkoder. Vidare finns det så många enklare, smartare och bättre sätt att tappa data (även krypterad sådan) än att på förhand med framförhållning tro att man odetekterat kan införa "master keys" eller rutiner för svaga nycklar. Räkna med att NSA känner till dessa side-channel-attacker bättre än de flesta på forumet. På det hela taget var Zandros inlägg vettigt.

Angående bakdörrar så bekräftar det ju bara en än gång att god säkerhet är öppna algoritmer som helt enkelt inte har bakdörrar (oaktat svaga nycklar) designade med flit. Det är inte främst potentiella bakdörrar som ger osäkerhet, utan matematiska artefakter som inte kan granskas och osäkerhet i allmänhet med implementation. Således bör inte Microsofts krypto-API användas, med eller utan bakdörrar, med eller utan brittiska polisens eller NSAs inblandning. Oavsätt om det är AES eller "Mr Gates proprietary XOR-h4xx" som ska "skydda" filerna från obehörig åtkomst.

Har du förresten läst europaparlamentets rapport om Echelon? Den är bitvis mycket intressant och har flera historielektioner, men så där våldsamt teknisk och specifik är den då rakt inte.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Windows SecurityHole Edition ®

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha nu har brittisk polis kollat för mycket på big brother. Jag viste väl att det programmet inte förde nått gott med sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Det verkar som många har missuppfattat artikeln.

Britterna frågar INTE efter en bakdörr för att hacka sig in i misstänkta personers datorer utan ett sätt att enkelt knäcka krypterade filer för konfiskerade datorer för att leta efter bevis. Krypterade av microsfts mjukvara då, trots att det finns många alternativ på marknaden.
Latmaskar, kör superdatorer och brute force som alla andra säger jag!

Det som är intressant är att i England finns det en lag som säger att det är olagligt att inte lämna ut ens krypteringsnycklar om polisen frågar efter dem. Om man glömt nycklarna eller ej vill lämna ut de av någon anledning så dömds man till fängelse i två år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Med folkvett kommer man väldigt långt i Windows utan att få virus/trojan/whatever, men du kanske klickar på allt som kommer upp och därför måste installera utan nätverk?

Problemet är att det finns maskar som utnyttjar hål i en ouppdaterad version av Windows XP och de kan installera sig utan att man klickar på någonting.

När det gäller linux så borde du testa Ubuntu, det är enkelt att installera och använda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xyxex
Jag har länge funderat på att byta till Linux men jag har inte hittat den dist som passar mig.

Jag är en person som spelar mycket , särkilt dom nya spelen som kommer ut. Jag är även van vid att en installation av ett program ska gå snabbt o enkelt utan några krävande kommandon. Allt ska vara väldigt användarvänligt.

Vilken dist ska jag isåfall testa?

Ubuntu+Cedega kanske.

Permalänk
Medlem

Skall lägga mitt till denna tråd också. Jag skall erkänna att jag inte läst igenom alla inlägg här, men hälften handlade om teologi och OS val. Om vi håller oss till topic angående bakdörrar så låt mig göra några saker helt klara:

1, Det finns ingen bakdörr i Windows, har aldrig funnit och kommer aldrig finnas.
2, Privacy är en av grundpelarna i Trustworthy Computing och innebär att man respekterar användarnas rätt till full integritet.

Nu till förklaringen varför det inte finns någon bakdörr och varför det är omöjligt att stoppa in en. Ponera att Microsoft använde sina absolut smartaste personer och lyckades få in en bakdörr i operativsystemet. Hur lång tid skulle det ta innan någon hittade den? 1 timme? 1 dag? 1 år? Vad vi med säkerhet kan vara överens om är att DET SKULLE KOMMA FRAM. Om det då finns en bakdörr i 600 miljoner datorer där ute - tror ni Microsoft skulle existera som företag dagen efter det kom ut?

Så på med aluminiumhattarna nu och välj ett nytt topic.

Permalänk
Medlem

varför tror du det ät så mycket säkerhetshål i windows?

Visa signatur

/Da Bootroos

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bootroos
varför tror du det ät så mycket säkerhetshål i windows?

Det finns säkerhetshål i alla operativsystem, inget är perfekt. Anledningen till att "hackers" och virusskapare letar efter säkerhetshål i windows är för att det är det mest spridda operativsystem med enormt god marginal. Alltså är det lätt att sprida virus och liknande till fler datorer

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Det finns säkerhetshål i alla operativsystem, inget är perfekt. Anledningen till att "hackers" och virusskapare letar efter säkerhetshål i windows är för att det är det mest spridda operativsystem med enormt god marginal. Alltså är det lätt att sprida virus och liknande till fler datorer

Bra att det är någon som tror på proppagandan.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Go Alex Jones !!

www.infowars.com /www.prisonplanet.com