Asus A8R32-MVP, första moderkortet med RD580

Permalänk
Melding Plague

Asus A8R32-MVP, första moderkortet med RD580

<font style="font-size: 10pt"><b>Asus A8R32-MVP, första moderkortet med RD580</b></font> <small class="small">fredag 17 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Anandtech har testat det första moderkortet med ATI:s nya chipset RD580, Asus A8R32-MVP. Anandtech skriver att många tillverkare kommer att vänta med sina RD580-moderkort till socket AM2 lanseras i juni, däremot skall DFI vara en av de tillverkare som kommer att släppa ett RD580-moderkort för socket 939.
<br />
<br />Asus A8R32-MVP är i grunden ett uppdaterat A8R-MVP som är ett populärt moderkort, men en hel del saker är nya eller förändrade. A8R32-MVP har exempelvis fått en till SATA-kontroller vilket ger två stycken extra SATA-portar, dubbla Gigabit-nätverkskort och vissa justeringar har gjorts i layouten. Asus har lyssnat på sina kunder och många av de förändringar som har gjorts är sådant köpare av A8R-MVP har föreslagit eller klagat på.
<br />
<br /><i>”We will soon see the updated Asus A8R32-MVP, which should be available for purchase at the launch of the ATI RD580 chipset. Asus has certainly updated their ATI chipset board with the RD580 chipset and Dual x16 capabilities to compete with the best AMD chipsets available, but they have done more than merely update the A8R-MVP with a new chipset”</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2697" target="_blank">Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice, finns listat hos komplett btw.

Edit: Det blir nog ett köp för mig, byter upp mig från ett Ultra-D. Det här verkar vara ett ruskigt bra kort. Allt man kan önska sig, förutom om man har BH5 och annat voltälskande minne.

Fast vad DFI lurar på undrar man ju

Men varför testar de inte Crossfire med 2 st PCIE 16x banor vs 2st 8x.

Baker:

Edit: Är det nån som kan namnet på det här nya snillet som jobbar för ASUS?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Undra om det klockar bra? För 2000kr borde det klocka bra

Permalänk
Medlem

Låter intressant, särskilt eftersom mitt Ultra-D ballat ur totalt på sistone.

Permalänk
Medlem

Å fan, läckert! Tack Gambit_2K.

Permalänk

frågan är om det är Asus som har fått tag i något snille eller om det är ATI äntligen fått deras grejjer att funka ordentligt. väntar tills DFI kortet innan jag uppgraderar med ett sånt och nya minnen.

Permalänk
Medlem

Det verkar jättefint. Men för dyrt. Kanske ett alternativ lite längre fram dock. När det finns lite fler tester och resultat.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Varför uppdatera när den nya soceln är så närkommande?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Varför testar dom fortfarande X1900XT mot ett standard 7800GTX och inte mot GTX512?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Varför uppdatera när den nya soceln är så närkommande?

Man får ju leka med nya leksaker ett par månader i alla fall. Jag drog iväg en beställning på stubben. Grymt kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Man får ju leka med nya leksaker ett par månader i alla fall. Jag drog iväg en beställning på stubben. Grymt kort.

Hade varit nice ifall du gjorde en mini recension inne på moderkorts avdelningen senare...

Permalänk
Medlem

Verkar som om Anandtech har tagit bort artikeln

Permalänk
Inaktiv

Skulle inte ATIs nästa chip göra så man inte behövde masterkort utan kunde köra med 2st vanliga kort...?

Men dom kanske ändrade planen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Varför uppdatera när den nya soceln är så närkommande?

Nya sockeln, nya CPU'n = TC och annat bajs...jag håller mig undan tills det är "ordnat".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Nya sockeln, nya CPU'n = TC och annat bajs...jag håller mig undan tills det är "ordnat".

+ nya minnen.

I slutänden:

Ny sockel = 6000-10000 kr Sen så väntar jag hellre tills den mognat och eventuella buggar försvinner.

FilleMang: Var läste du det? Det är bara X1300 & X1600 korten som det inte krävs för, har för mig att det alltid sagt så.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfkin
Verkar som om Anandtech har tagit bort artikeln

Fan va skumt.

Det verkar vara ett riktigt schysst moderkort iallafall, jag gillade att den kunde köra HT i 1500, det var riktigt nice.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

Ja,verkligen......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

Hmm, undras varför det är borttaget

Skumt att det är borttaget från A-techs sida, för er som läst testen: hur hade hade Asus förändrat i övrigt? var det några godbitar från A8N32 Deluxe som ex. 8-phase med mera ?

Visa signatur

DevilFish

Opteron146,2xBH5,DFILanU,Evga7800GTCo

Permalänk
Inaktiv

Inte alls konstigt att de tagit bort artikeln, RD580 chipet har inte officiellt sett släppts av ATI än så länge vad jag vet, och det är garanterat dem som tvingat Anandtech att ta ner artikeln, dem eller så Asus

Permalänk
Medlem

Japp, borttaget pga., "NDA", Non-Disclosure Agreement.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

trevligt att asus valt svart pcb, såg pre-production samples på A8R32 och då var pcbn något annorlunda och färgen densamma som på A8R.

lite bilder:
http://www.vrforums.com/showthread.php?t=59133

Permalänk

I ren protest mot att JAG inte fick läsa artikeln igår tänker jag ABSOLUT INTE köpa det moderkortet

Visa signatur

DevilFish

Opteron146,2xBH5,DFILanU,Evga7800GTCo

Permalänk
Discokungen

Den var trevlig att läsa så länge den var uppe iaf

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DevilFish
I ren protest mot att JAG inte fick läsa artikeln igår tänker jag ABSOLUT INTE köpa det moderkortet

Okay, kan du förklara för mig varför du inte skall köpa ASUS kort, när Anandtech gjort fel?

Permalänk

Du det var nog inte så allvarligt menat, jag var bara lite sur över att jag inte hann läsa.

Visa signatur

DevilFish

Opteron146,2xBH5,DFILanU,Evga7800GTCo

Permalänk
Medlem

För dom som inte hann läsa artikeln innan den blev borttagen så kan ni ladda ner artikeln här:
http://mapage.noos.fr/odb/a8r32-mvp.zip

LowRun på XtremeSystems savade artikeln

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Tackar k0nsl

Permalänk

Tack ! Nu slipper "fesken" sura längre !

Visa signatur

DevilFish

Opteron146,2xBH5,DFILanU,Evga7800GTCo

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317633

15 stycken i lager i skrivande stund. Mitt är på väg.