Trusted Computing och DRM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Så du tycker att det är rätt att du ska kunna äga information som ingen annan får dra nytta av?

Fri information gynnar de flesta men missgynnar kanske ett fåtal som vill tjäna pengar och få prestige genom informationen.

Självklart ska folk dra nytta av den, annars vore det bortkastat. Men då ska de ange varifrån informationen kommer. Något som tyvärr sker allt för sällan.

Permalänk
Avstängd

Microsoft har INTE kommit med något än som inte går att knäcka, reverse engenering anyone?

Men M$ tror att deras användare har genomsnitt 85 i IQ, stämmer kanske i United States of Assholes

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det värsta problemet blir om man försöker tysta ner diskussionen om piratchipp. Här på Swec så kommer vi såklart inte prata om piratchip däremot, men på andra ställen. Antagligen kommer det inte direkt bli några enkla saker som behöver göras för att slippa TC-chippet. (Som ni säkert förstår så är det MYCKET olagligt att modifiera bort det framtida chippet).

Hur som helst kommer detta drabba "vanliga" andvändare mest. Majoriteten av alla datorandvändare i sverige köper än idag sina datorer från exempelvis siba/elgiganten och liknande. De har ingen som helst chans att gå runt chippet, de är helt instängda!
Visst går det att gå omkring det hela, men det lär bara entusiaster göra. (Och inte familjemedlemmarna som andvänder IE "för att det funkar, det är allt som behövs..."

Det är fortfarande inte hårdvaran som kontrollerar mjukvaran, det är microsofts mjukvara som kontrollerar flera olika hårdvarukomponenter för att göra ett "säkrare" system. All kontroll skes med hjälp av mjukvaran, DRM/RMS/IRM finns idag det är inget som kommer med TPM (trusted platform module).
Att modifiera ett chip som inte har med mjukvarans kontroll av applikationer kommer inte göra någon som helst nytta. Chippet TPM stänger inte in någon, Microsoft gör! (och Apple)
TPM är inget framtida chip utan sitter i många datorer idag, ingen av dessa hårdvaror kan stoppa mjukvara från att köras, det kan bara opertivsystemets mjukvara göra och det behöver man inga chip till för att göra även om de kan utnyttjas för att göra det säkrare och snabbare för dom.

Precis som microsoft signerar drivrutiner idag så kommer dom signera applikationer imorn. TPM är inget krav för det dom gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Microsoft har INTE kommit med något än som inte går att knäcka, reverse engenering anyone?

Men M$ tror att deras användare har genomsnitt 85 i IQ, stämmer kanske i United States of Assholes

Ett tips, leta upp en knäckt xbox 360 som beter sig på samma sätt som man kunde fixa till gamla xbox, du kommer inte att finna det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Microsoft har INTE kommit med något än som inte går att knäcka, reverse engenering anyone?

Vad jag vet har ingen lyckas knäcka skyddet till XBOX 360!

Vad det gäller TC så kommer jag aldrig aceptera att något på min dator ska bli kontrollerat, desamma gäller nu, därför kör jag antivirus, brandvägg och adawere för att helst slippa sånt.
TC låter mer som en troja som ska bestämma vad som är rätt för mig och om jag inte acepterar det ringer den storebror och berättar. Många snackar om att dom ska chippa med piratchipp för att komma runt allt, jag tycker alla ska säga ifrån redan nu och försöka stoppa denna idioti innan det är försent, tyvärr är det väl redan det!

Visa signatur

/Da Bootroos

Permalänk
Medlem

Det är extremt uppenbart att dessa "säkerhets" funktioner bara är en patetiskt dålig ursäkt för att Microsoft ska kunna kräva ännu mer absurda pengar för sina program.

Den så kallade säkerheten gör i praktiken ingenting, så ett Word-dokument kan t.ex inte kopieras eller skrivas ut för att förhindra att någon anställd ska ta hem det och distribuera det på internet. Vilken idiot som helst kan väl ta ett kort på skärmen med en kamera eller till och med mobiltelefonen?

Karagoth: visst kanske det kan skydda mot virus, trojaner och spyware men hur mycket lider du av detta idag? Låt mig gissa, inte alls eller hur? Har du bara ett simpelt AV program samt brandvägg, laddar hem uppdateringar i tid och låter bli att använda program med stora säkerhetshål (*host*IE och WMP*host*) så är du i praktiken imun mot allt detta. Det är bara ytterligare en dålig ursäkt för att kunna tvinga ur dig pengar.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Det är fortfarande inte hårdvaran som kontrollerar mjukvaran, det är microsofts mjukvara som kontrollerar flera olika hårdvarukomponenter för att göra ett "säkrare" system. All kontroll skes med hjälp av mjukvaran, DRM/RMS/IRM finns idag det är inget som kommer med TPM (trusted platform module).
Att modifiera ett chip som inte har med mjukvarans kontroll av applikationer kommer inte göra någon som helst nytta. Chippet TPM stänger inte in någon, Microsoft gör! (och Apple)
TPM är inget framtida chip utan sitter i många datorer idag, ingen av dessa hårdvaror kan stoppa mjukvara från att köras, det kan bara opertivsystemets mjukvara göra och det behöver man inga chip till för att göra även om de kan utnyttjas för att göra det säkrare och snabbare för dom.

Precis som microsoft signerar drivrutiner idag så kommer dom signera applikationer imorn. TPM är inget krav för det dom gör.

Det är IOFS sant...Men det är ett resonemang som påminner om när vissa hävdar "-pistoler är inte farliga. Det är den som använder pistolen som kan vara farlig-". Det är också sant. Men trots detta skulle faran minska om människor inte var beväpnade.

Rent allmänt kommer ett verktyg(hårdvara, mjukvara, vad som helst) att vara något negativt för den som kan skadas av dess användning. Även om "verktyget" inte nödvändigtvis måste användas på ett sådant sätt. I det här fallet finns självklart ekonomiska motiv som kommer att leda till negativa konsekvenser. Det finns en konflikt mellan två parter där ena parten vill få så mycket som möjligt för så lite som möjligt och andra parten vill få så bra betalt som möjligt för produkterna. Den konflikten finns alltid när det gäller handel och affärer. Om ena sidan blir för stark och kan dominera uppstår en obalans. Ena ytterligheten är att ena parten knappt får betalt för produkterna och andra innebär att priserna och tillgången helt kan bestämmas av producenter/säljare. Situationen har, i det här fallet, polariserats så det nästan är fråga om antingen/eller. Och det är inte långsiktigt en bra lösning för någon...

Dessutom leder de lösningar som föreslås till att individens integritet hotas på ett oacceptabelt sätt...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

MS vill som många andra företag dölja att detta är i grund och botten ett kontrollorgan för dem och inget annat. Att detta skulle vara för kundens bästa är ett ganska lamt argument då man idag klarara sig riktigt bra mot alla virus och trojaner. Bra virusprogram och brandvägg och allt är löst. TC handlar om mer kontroll åt de multinationella företagen. Punkt slut. Men det vill inte vanliga svennsons gå med på eftersom de är så blåögda och surfar gotroget med IE för de litar ju på MS. De tänker inte på att företagen vill råffa åt sig så mycket pengar de bara kan och gör allt i deras makt för att kunna uppnå sitt mål. För de som är medvetna om detta vet att TC är ett slugt försök att kontrollera användaren och se till att få maximalt betalt...tragiskt...

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Som vanligt är det massa propaganda från en sida, Är det så svårt att sätta sig ner och kolla på TC objektivt?

Det är faktiskt ännu svårare.

Eftersom personerna och företagen bakom grejen mörkar och ljuger om vad det innebär och alla andra än så länge bara spekulerar så går det inte att titta på det objektivt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Jag försöker köra open-source så mycket jag kan. Dock måste jag hålla mig till MS XP då jag spelar mycket och andra op inte har samma stöd för just detta.
Dom open-source alternativ jag har just nu är:
OpenOffice, Mozilla (den är bättre också), MPC, Winamp (Gratisversionen), GIMP.
Finns säkert mycket mer men det är detta jag kör iallafall.

Om dom ska bygga in hårdvaruskydd som ska hindra mig från att köra dessa program så kommer jag byta till Linux för gott. Sitter redan och experimenterar med det, dock har det inte det stödet för spel. Kommer detta stöd till Linux kommer jag att byta direkt.

Winamp är väl inte open source?
Tror du själv att MS skulle stänga ute ex. Mozilla och winamp?
MS skulle konka av att försöka hantera alla stämningar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Microsoft har INTE kommit med något än som inte går att knäcka, reverse engenering anyone?

Men M$ tror att deras användare har genomsnitt 85 i IQ, stämmer kanske i United States of Assholes

Det är en skillnad på att knäcka och gå runt. Såvitt jag vet har ingen knäckt xboxens (ettans) säkerhetssystem. Man har bara gått runt det. Och bl.a. det blir mycket klurigare att göra när man använder TC.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
DRM och microsoft-certifierade program och drivrutiner har _inget_ att göra med TPM i sig...

Om microsoft certifierar program genom TPM så har det ju med TPM att göra (om än indirekt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
dock krävs det ju hårdvara för att kunna kryptera informationen till skärmen (HDCP)

Jag kan inte förstå vad HDCP har med något av det här att göra.
Och för vad krävs det att informationen till skärmen är krypterad?

HDCP är helt fristående.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Det har inte heller något med TPM att göra, TPM kan inte tvinga en att använda HDCP-grafikkort eller "godkänd" mjukvara,...

Det beror på hur man ser det.
MS/Apple m.fl. kan använda TPM för att tvinga dig att använda HDCP-grafikkort eller "godkänd" mjukvara.

Är väl självklart att allt detta kan göras via mjukvara också, grejjen med detta är att det ska bli säkrare när man använder hårdvara. Det är som sagt ett verktyg och det verktyget kan användes till allt möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Man ska inte skylla det på trusted computing group bara för att de kallar helhetskonceptet det, hårdvaran hindrar ingen att göra något, det är bara mjukvarujättarna som kan fixa mardrömsscenariot.

Sant, på sätt och vis.
Och det finns helt klart fördelar med detta.
Men om vi förutsätter att mardrömsscenariot är ett naturligt steg i detta så är ju trusted computing group skyldiga även de, även om de bara hade "the best intensions".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Det är IOFS sant...Men det är ett resonemang som påminner om när vissa hävdar "-pistoler är inte farliga. Det är den som använder pistolen som kan vara farlig-". Det är också sant. Men trots detta skulle faran minska om människor inte var beväpnade.

Rent allmänt kommer ett verktyg(hårdvara, mjukvara, vad som helst) att vara något negativt för den som kan skadas av dess användning. Även om "verktyget" inte nödvändigtvis måste användas på ett sådant sätt. I det här fallet finns självklart ekonomiska motiv som kommer att leda till negativa konsekvenser. Det finns en konflikt mellan två parter där ena parten vill få så mycket som möjligt för så lite som möjligt och andra parten vill få så bra betalt som möjligt för produkterna. Den konflikten finns alltid när det gäller handel och affärer. Om ena sidan blir för stark och kan dominera uppstår en obalans. Ena ytterligheten är att ena parten knappt får betalt för produkterna och andra innebär att priserna och tillgången helt kan bestämmas av producenter/säljare. Situationen har, i det här fallet, polariserats så det nästan är fråga om antingen/eller. Och det är inte långsiktigt en bra lösning för någon...

Dessutom leder de lösningar som föreslås till att individens integritet hotas på ett oacceptabelt sätt...

Kunde inte säga det bättre själv.

Permalänk

varför har ingen fattat att det bara är att dra ut internet sladden? Undrar vad som händer Trusted Computing och DRM när man drar ut sladden. Varför har ingen tänkt på detta eller kräver Trusted Computing och DRM att man har internet inkoplat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Downloader
varför har ingen fattat att det bara är att dra ut internet sladden? Undrar vad som händer Trusted Computing och DRM när man drar ut sladden. Varför har ingen tänkt på detta eller kräver Trusted Computing och DRM att man har internet inkoplat?

Mardrömsscenariorna kräver internetuppkoppling, ja.

Permalänk
Medlem

echo

Folk klumpar ihop Intels LaGrande, AMDs Presidio, HDCP och trusted platform module och mjukvaran som ska använda alla dessa tillsammans till ett enda paket vilket jag redan tidigare förklarat.

MS kan inte certifiera program så de inte kan köras annars via TPM, TCG kan dock erbjuda ett program för att certifiera program som använder TPM, men dom kan inte kontrollera vilken mjukvara som använder TPM. Det MS gör är att använda ovanstående helhetskoncept och det har inte särskilt med den lilla komponenten som kan innehålla krypteringsnycklar (TPM) att göra, processorerna idag klarar kryptering fint, LaGrande/Presidio klarar att skydda nycklar i minnet i teorin så att man inte kan läsa dessa.
MS godkända program ringer inte upp en databas via TPM det gör dom helt i sin egna mjukvara när det gäller godkända program, idag finns det redan för drivrutiner. Dom använder i huvudsak processorn för att tvinga en till saker.

Ro.ARM
Dom har redan en pistol, dagens processorer kan göra allt detta idag, man behöver ingen TPM för att hålla några krypteringsnycklar för att göra detta. Dom är redan beväpnade alltså, det dom kan göra är att sätta på en silencer på pistolen bara.
De flesta tekniker som diskuterades i artikeln fanns för 2 år sedan.
Självklart gillar jag inte vad microsoft och Apple kommer göra med framtidens tekniker, men det är inte TPM i sig som är boven utan mjukvarujättarna. Dom behöver inte använda TPM för att göra ALLT detta, det går fint med den andra hårdvaran eller dagens hårdvara (processorer) för den delen. Det är inte TPM som är vapnet som sagt, finns inte på något sett möjlighet att kontrollera vem som använder TPM utan via operativsystemets mjukvara/drivrutin för TPM. Tar du bort MS kan du själv använda TPM till vad bäst fan du vill, eventuella certifieringsprogram för TCG är så de ska vara godkända för att använda inte för att dom inte får åtkomst till hårdvaran utan, det är bara MS och Apple som kan fixa det via sin egna mjukvara. Tar du bort TPM har du fortfarande MSs och Apples mjukvara som låser in applikationerna, piratechip har inte möjlighet att göra något eftersom det inte är chippet som används när mjukvaran "ringer upp" för att kontrollera om applikationen är godkänd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bootroos
Vad jag vet har ingen lyckas knäcka skyddet till XBOX 360!

Vad det gäller TC så kommer jag aldrig aceptera att något på min dator ska bli kontrollerat, desamma gäller nu, därför kör jag antivirus, brandvägg och adawere för att helst slippa sånt.
TC låter mer som en troja som ska bestämma vad som är rätt för mig och om jag inte acepterar det ringer den storebror och berättar. Många snackar om att dom ska chippa med piratchipp för att komma runt allt, jag tycker alla ska säga ifrån redan nu och försöka stoppa denna idioti innan det är försent, tyvärr är det väl redan det!

om ingen lyckas knäcka xbox 360 skyddet kommer ms inse hur kass den är....

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
om ingen lyckas knäcka xbox 360 skyddet kommer ms inse hur kass den är....

Du anar inte hur många som arbetar på att knäcka 360, ingen är i närheten än att göra nåt vettigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
om ingen lyckas knäcka xbox 360 skyddet kommer ms inse hur kass den är....

Hur går den där logiken till?
Om ingen knäcker det så betyder ju det att ms lyckats med någonting, alltså att det är bra...
Om de däremot lyckas knäcka den så lär väl ms behöva snufttefilten i sin självömkan över att ha misslyckats återigen...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hur går den där logiken till?
Om ingen knäcker det så betyder ju det att ms lyckats med någonting, alltså att det är bra...
Om de däremot lyckas knäcka den så lär väl ms behöva snufttefilten i sin självömkan över att ha misslyckats återigen...

ja du den logiken var ju helt fel ser jag nu efter sovit 12 tim! när jag skrev det hade jag gått av mitt nattskift och då kan allt möjligt bli bakvänt! det jag menar är att om ingen knäcker systemet på xbox 360 kommer ms se sig bli omkörda av sony och nintendo! för dom gör inta så roliga spel som sony och nintendo! och när det inte går chippa xbox 360 då kommer folk skita i den!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Folk klumpar ihop Intels LaGrande, AMDs Presidio, HDCP och trusted platform module och mjukvaran som ska använda alla dessa tillsammans till ett enda paket vilket jag redan tidigare förklarat.

Sant, och detta gör det väldigt rörigt att prata om detta då folk läst om olika tekniker som de tror är samma sak.

Jag pratar om TCPA vilket vad jag förstått bara är ett annat namn på TPM.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
MS kan inte certifiera program så de inte kan köras annars via TPM, TCG kan dock erbjuda ett program för att certifiera program som använder TPM, men dom kan inte kontrollera vilken mjukvara som använder TPM. Det MS gör är att använda ovanstående helhetskoncept och det har inte särskilt med den lilla komponenten som kan innehålla krypteringsnycklar (TPM) att göra, processorerna idag klarar kryptering fint, LaGrande/Presidio klarar att skydda nycklar i minnet i teorin så att man inte kan läsa dessa.
MS godkända program ringer inte upp en databas via TPM det gör dom helt i sin egna mjukvara när det gäller godkända program, idag finns det redan för drivrutiner. Dom använder i huvudsak processorn för att tvinga en till saker.

Sant, och jag var kanske lite off när jag skrev mitt inlägg. Men TCPA har i alla fall något som heter "trusted boot functions".

Citat:

The "trusted" boot functions provide the ability to store in
Platform Configuration Registers (PCR), hashes of configuration information throughout the boot sequence. Once booted, data (such as symmetric keys for encrypted files) can be "sealed" under a PCR. The sealed data can only be unsealed if the PCR has the same value as at the time of sealing. Thus, if an attempt is made to boot an alternative system, or a virus has back-doored the operating system, the PCR value will not match, and the unseal will fail, thus protecting the data. The initialization and management functions allow the owner to turn functionality on and off, reset the chip, and take ownership.

I teorin så vore det ju ingen konst att använda TCPA/TPM chippet för att låsa ut icke certifierad hårdvara t.ex. Även om detta inte är vad funktionen är menad för (egentligen är det ju en bra funktion men som sagt, kan i alla fall i teroin, missbrukas).
Genom att exklusivt använda TPM funktioner tvingar man dessutom användare att använda TPM om inte användaren nu skulle emulera TPM.

Jag håller med om att TCPA/TPM i sig inte är något dåligt. Men det är en byggsten i något som kan bli så mycket värre. Hade det inte varigt för all DRM och Palladium (och vilka andra tusentals namn det finns på det) så hade jag välkomnat TCPA/TPM men nu är jag skeptisk och jag offrar gärna de fördelar som TCPA/TPM ger mig i ett desperat försök att försöka undkomma det andra.
Inte för att jag försöker inbilla mig i att jag har ens ett val ang. TCPA/TPM men men..
Visserligen kan man stänga av TCPA/TPM men som sagt, om Palladium kräver det så betyder det ju bara att jag har låst mig ute från windows.

Det jag citerade kom från denna pdf, rekommenderar den:
http://www.research.ibm.com/gsal/tcpa/tcpa_rebuttal.pdf

Permalänk
Medlem

TCPA var namnet på gruppen Trusted Computing Group innan de bytte namn. Du kan läsa i princip allt om TPM på deras hemsida. TCPA är inget koncept eller hårdvara alltså, TPM är produkten från TCG (Trusted Computing Group).

Palladium var en idé till en egen version av TPM skapad av microsoft så vitt jag förstått, det står lite i den mycket gamla artikeln du länkade, och den förverkligades aldrig och kommer inte göra det, MS anpassar sig efter hårdvaran de andra tagit fram. Hypvervisor-tekniken som diskuteras i den delen är dock (ingår i) Intel LaGrande eller Intel LT, så i princip allt som skrivs där har uppfyllt iom LaGrande och motsvarigheten Presidio, men microsoft kan dock inte blocka någon från att använda hårdvaran med det som kommit fram, som palladium-versionen av chippet+mjukvaran skulle kunna ha gjort.
Folk tror fortfarande på det där om fritz som nämns i artikeln också.

Din qoute handlar bara om hur man skyddar krypteringsnycklarna i TPM (vad hade det varit för mening med krypteringen om det inte gick att skydda?), det hindrar inget operativsystem att boota. Microsofts begränsningsförsök genom att använda alla denna hårdvara (TPM+LaGrande/Presidio och gamla hederliga cpufunktioner också) heter numera NGSCB om någon vill läsa om det. TPM har inget med certifiering av mjukvara att göra och det enda TPM kan hindra är att bryta sig in i windows för att se hur det fungerar eller vad man nu har för anledning via att kryptera allt med nycklar som ligger låsta i TPM, startar man annan mjukvara får man inte tillgång till nycklarna som ligger i TPM för att avkryptera innehållet av windows, värre än så är det nog inte. Allt annat skes med ren mjukvara från microsoft och sånt gör dom redan med drivrutiner/windows update, DRM/RMS/IRM finns som sagt redan också, det låter mest som dom begränsar åtkomsten till sitt egna system mer än någon annans, sen sitter dom väl och skickar krypterad information om allt på ens burk (är ju bara lägga nycklar på TPM som man inte kan få åtkomst till för att avkryptera materialet och lägga det i säkert minne via LaGrande så det inte kan läsas av andra applikationer) Men det har fortfarande inget med TPM att göra eftersom det inte är TPM som tvingar mjukvaran till att göra detta, det gör ju mjukvarujätten och inte på gott, utan på ont helt klart. Säkert minne och no-execution minne kan man fixa helt via mjukvaran om man vill, no-execution-flagga har faktiskt många fria operativsystem utan no-execution-bit som kom med AMD64 och kopierat av EM64T.

Vapnena hade de ju redan som sagt, men LaGrande/Presidio + TPM ger dom väl automatkonversion, som varenda unge i Afrika kan skjuta stora salvor med och förut hade dom en revolver som dom var tvungen och ladda och trycka på själv för varje eventuell ond sak, om du nu gillar den antologin bättre
De förstärker alltså redan inlåsningen till windows via att försvåra att man bryter DRM och vad mer dom vill göra genom att via hårdvaran skydda det bättre istället för att programmera bättre. Men inlåsningen har redan skett med DRM/RMS/IRM utan någon av dessa hårdvaror. Fast det verkar fortfarande som man ska skilja TPM, LaGrande/Presidio och NGSCB åt eftersom det ganska tydligt är grejer flera än microsoft vill ha och enskilda projekt och behövs inte användas som microsoft verkar tänka sig.
Ska du prata om TPM prata då om TPM från TCG, ska du prata om LT/Presidio från Intel och AMD prata då om det, använder den tekniken TPM så inkludera det, men NGSCB behöver man inte inkludera då det inte är ett krav, ska du prata om microsoft applikation av "trusted computing" prata då om NGSCB och då kan du inkludera de andra nämnda delarna och vad mer som kan tänkas användas, det är inte som att den där vapen-antologin är färdig från hårdvaruutvecklarna, grejerna sitter inte ihop utan mjukvaran och kan därför inte vara något automatvapen om inte mjukvarutillverkaren gör det till ett, ett kemiföretag som gör en ingrediens som används av ett annat företag för att göra en helt annan produkt säg en bomb är ju inte dom som tillverkat bomben så att säga, samma ingrediens kanske är till något som räddar liv eller till livsmedel. Många fria mjukvaror kommer använda funktioner som kommer från Intels och AMDs säkerhetsfunktioner, åtminstonde för virtualisering till att börja med, dom har inte sett till att varken Microsoft eller Apple får någon monopol på att använda hårdvaran iaf, den där opensourcedrivrutinen från IBM för TPM är numera gammal, men kan säkert användas av den som vill använda TPMs funktioner i ett annat operativsystem, även andra än linux förutsatt att det inte blir licensestrul, då får man skriva om från början med hjälp av den fria dokumentationen som finns.

Självklart ska man protestera när de vill använda det för att begränsa ens frihet och integritet, precis som vi gjorde när Intel ville att vi skulle spåras på nätet via ID nummer i Pentium 2 processorn, och det besegrade vi ju faktiskt. Fast alla delar i dessa system är inte för att man ska förlora integriteten. Det är inte som att det kommer lösas av ett pirat-TPM vilket var det jag ville få folk att förstå till att börja med i denna tråd, inte att propagera för funktionerna

Permalänk
Medlem

Gah, jag orkar inte hänga med i det här
Är inte så intresserad av det egentligen, känns bara som en plikt att hålla mig påläst (vilket jag å andra sidan inte gjort).

Får tacka för rättningarna så ska jag lägga till det här på to-do listan så får vi se om jag får tillräckligt med tid över för att läsa vidare.

Permalänk
Medlem

Sumerar upp det med det jag sade på slutet,
"Fast alla delar i dessa system är inte för att man ska förlora integriteten. Det är inte som att det kommer lösas av ett pirat-TPM vilket var det jag ville få folk att förstå till att börja med i denna tråd, inte att propagera för funktionerna" Sade jag efter när jag skrev ang Intels tidigare försök att spåra folk via ett ID nummer inbyggt i Pentium 2 processorn, som folket sagt emot och fick bort.

Intels dokument om VT beskriver och illustrerar för övrigt helhetskonceptet bra faktiskt, du får nog bra uppfattning av att bara skumma igenom dessa, det inkluderar även mjukvarans roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Det är extremt uppenbart att dessa "säkerhets" funktioner bara är en patetiskt dålig ursäkt för att Microsoft ska kunna kräva ännu mer absurda pengar för sina program.

Den så kallade säkerheten gör i praktiken ingenting, så ett Word-dokument kan t.ex inte kopieras eller skrivas ut för att förhindra att någon anställd ska ta hem det och distribuera det på internet. Vilken idiot som helst kan väl ta ett kort på skärmen med en kamera eller till och med mobiltelefonen?

Karagoth: visst kanske det kan skydda mot virus, trojaner och spyware men hur mycket lider du av detta idag? Låt mig gissa, inte alls eller hur? Har du bara ett simpelt AV program samt brandvägg, laddar hem uppdateringar i tid och låter bli att använda program med stora säkerhetshål (*host*IE och WMP*host*) så är du i praktiken imun mot allt detta. Det är bara ytterligare en dålig ursäkt för att kunna tvinga ur dig pengar.

En patetisk dålig ursäkt för att ta mer betalt? Du tror inte att det finns en enda kund som vill ha en DRM funktion? Om du vore VD för ett företag med 10.000 anställda och du hade känslig information som du bara vill skall stanna inom företaget - varför skulle du inte använda en funktion som DRM?

Som svar på din andra fråga så är inte Rights Management i Office (som det heter) ämnat att hindra en person från att ta ett kort på skärmen, om du fått dokumentet så var det ju meningen att du skulle kunna läsa informationen - eller hur? Krypteringen av dokumentet är DRM skydded och du kan inte öppna det om du inte har rätt behörighet.

Till sist - som nämts tidigare i tråden, att signera filer idag görs för att DU som användare skall kunna se om någon har manipulerat filen. Varför tror du folk använder MD5-checksummor? Samma sak... fast olika teknologier.

Sen hittade jag en sak till till petterk:

Citat:

De förstärker alltså redan inlåsningen till windows via att försvåra att man bryter DRM och vad mer dom vill göra genom att via hårdvaran skydda det bättre istället för att programmera bättre.

Dina kommentarer tycker jag var sunda tills jag läste detta. Varför anser du att man är inlåst om man väljer att använda DRM? Det är ett val som du har som konsument - om du vill använda rights management i word, TPM funktionalitet i din lenovo eller använda din Ipod - det är DITT val. Och på vilket sätt skriver dom dålig kod?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin

Sen hittade jag en sak till till petterk:

Dina kommentarer tycker jag var sunda tills jag läste detta. Varför anser du att man är inlåst om man väljer att använda DRM? Det är ett val som du har som konsument - om du vill använda rights management i word, TPM funktionalitet i din lenovo eller använda din Ipod - det är DITT val. Och på vilket sätt skriver dom dålig kod?

Man blir väl tvingad att använda DRM om andra använder det, precis som du var tvingad att använda CSS på DVDer även om du kan göra en dvd utan CSS själv, utan teknik som är semi-olaglig kan man inte titta på dvder i de fria operativsystemen på samma sätt kommer jag inte kunna titta på IRM-dokument vilket är fel då jag är för ett mer plattformsoberoende system, personligen skulle jag inte använda det till mina dokument, men det är inte mina dokument de låser in då utan andras. Förr kunde man bryta skydden, det kommer i princip bli omöjligt nu, även fast det nu då är olagligt enligt våra nya lagar så fanns det alternativet förr. All media kommer ju använda DRM, vad ska man då göra, visst kan man bojkotta allt, men då behöver man inte köra microsofts mjukvaror överhuvudtaget, problemet är att det fortfarande finns många professionella program som enbart finns och fungerar till windows, men det känns lite extremt att behöva ha en burk som inte är internetuppkopplad och helt avskild för att köra ett program för att man inte vill att operativsystemet ska skicka information till tillverkaren utöver ens kontroll, det gör dom redan idag med windows update, men det kan ju bli värre om man tillåter det.

De använder hårdvarugenvägar för att göra något dom kunde gjort för 10 år sedan med mjukvara. Då kan de nog missa mycket saker.
Vill man skicka känslig information kan man använda PGP som är öppet, opensource och finns till alla plattformer eller liknande utan några format som låser in en, kanske inte den bästa lösningen i detta specifika fall, men det är iaf en öppen lösning som inte låser in en på en "vendor".

Permalänk
Medlem

Nu kommer vi lite offtopic här - men Windows skickar bara den informationen som du säger är ok att skicka till Microsoft - inget mer, inget mindre. När du går till Windowsupdate så skickas information om vilka filer du har och vilken version dom är så att du skall kunna få rätt uppdateringar. Ingen tvingar dig att använda windows update - du kan ladda ner varje uppdatering manuellt från windows downloadcenter - med din firefoxläsare på ett linuxsystem om du vill. Detta är ett vanligt missförstånd.

När jag läser diskusioner runt DRM så hittar jag en röd tråd i dom flesta argument och den går ungefär såhär: Låt ingen hindra mig att kopiera mina mp3/filmer/spel. Där tar argumentationen slut. Så länge folk kan kopera sina wärsh så är allt lugnt - men rights management handlar om så mycket mer.

Skall vi diskutera hurvida man har rätt att rippa en skiva och ge till sina polare eller skall vi snacka om varför det är så viktigt att man tex kan ha en identitet som inte kan manipuleras så att man kan göra säkra bankaffärer och en teknik för att skydda företagshemligheter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Nu kommer vi lite offtopic här - men Windows skickar bara den informationen som du säger är ok att skicka till Microsoft - inget mer, inget mindre. När du går till Windowsupdate så skickas information om vilka filer du har och vilken version dom är så att du skall kunna få rätt uppdateringar. Ingen tvingar dig att använda windows update - du kan ladda ner varje uppdatering manuellt från windows downloadcenter - med din firefoxläsare på ett linuxsystem om du vill. Detta är ett vanligt missförstånd.

Sant, jag rantade nog bara, jag brukar inte använda winupdate för det ens. EULA avtalen är dock skrämmande.

Sant ang piratkopiering och folks åsikter om det, men Privatkopering är fullt lagligt idag, inte tror jag DRM sätter stop för det heller, det gör det inte, men det är ju numera olagligt att bryta koperingsskyddet på skivor som man får privatkopiera. Det jag försökte förklara för dom andra ursprungligen är att ett pirat-chipp eller liknande inte magiskt kommer låsa upp systemet, dock kan man ju i princip själv göra det eftersom man har owner overide, men DRM försvinner inte så dom som vill chippa för att köra pirat kommer inte komma någonstans. Tycker fortfarande RMS ska vara öppet för att vara användbart dock. Piratkopierad musik klarar jag personligen mig utan även om jag inte köper musik finns det mycket utmärkt musik gratis. Spel spelar jag inte, programvaror finns det fler och fler utmärkta gratisalternativ till de flesta, iaf så länge det bara är hobbyanvändning.

HDCP-krav och liknande gillar jag dock inte, det andra är väl obetydligt nästan, men det betyder att man måste begå lagbrott för att använda sin hårdvara till att se på "skyddad" film. Där stänger man igen ut fria alternativen eftersom de inte lär utveckla drivare och spelare till de systemen även om de som står bakom dessa vill stödja det fullt ut så att man inte kan piratkopiera, så lär man inte få det. Inlåsta system vill jag inte ha, jag vill ha ett riktigt val och inga monopol, hur vida jag kan piratkopiera med dessa system bryr jag mig inte om, men de två kommande film/videoformaten kommer kräva Vista med specialskärm och specialgrafikkort eller OSX med det samma, då har man inget val att inte använda dessa OS och för OSX behöver man applespecifik hårdvara än så länge se det går lite bort nu när det är x86. Jag vill ha valet att inte köpa någon av de två operativen för att kunna kolla på film jag har _köpt_. Det har jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
När jag läser diskusioner runt DRM så hittar jag en röd tråd i dom flesta argument och den går ungefär såhär: Låt ingen hindra mig att kopiera mina mp3/filmer/spel. Där tar argumentationen slut. Så länge folk kan kopera sina wärsh så är allt lugnt - men rights management handlar om så mycket mer.

Får jag fråga vad skillnaden på privatkopiering och piratkopiering är?
Rent tekniskt alltså.

Det finns ingen som helst möjlighet för DRMen att veta hurvida jag vill göra en privat kopia av min köpta CD/DVD för min egna mp3 spelare eller om jag tänkt använda kopian för att sprida skivan över internet. Helt omöjligt för DRMen att avgöra.

Jag bryr mig inte om wärsh. Jag bryr mig om det jag köper. Och precis som petterk säger så måste man ju hålla på med olagliga saker för ett ens utnyttja det man köpt lagligt.
De som wärshar lär ju inte bry sig om att det är olagligt att gå runt DRMen när det ändå är olagligt att kopiera musiken. Men den som köpte musiken jusst därför att inte göra något olagligt sitter fasst.

Ett alternativ är ju att införa DRM på alla mp3-spelare. Men då får man ju en mp3 spelare per DRM typ (ex. iPod = iTunes osv.) vilket är löjligt kasst.

Som vanligt så vinner wärsharna, de slipper DRM, de slipper spyware och annat skit som installeras och de kan göra precis vad de vill med sin media. Medans de som lagligt köpt musiken ska få tollerera spyware, DRM och att inte kunna använda sin produkt fullt ut.

Det är väl det som är så fel, jag har absolut inget emot att man jobbar för att försvåra för wärsharna men såfort de påverkar den lagliga konsumenten är de helt fel ute. Och idag finns det inte ett enda skydd som inte jobbar emot konsumenten.

Och det är väl rätt logiskt egentligen, eftersom privatkopiering och piratkopiering jusst är exakt samma sak rent tekniskt. Så förhindrar du piratkopiering har du också förhindrat privatkopiering.

Och de här lagarna om att det är olagligt att gå förbi kopieringsskydd är så missriktade så det inte är sant och är ännu ett bevis om att politikerna inte har en aning om vad de pysslar om när det gäller datorer.

När jag köper en musik-CD så spelar jag oftast upp den i vardagsrummet, lite godbitar och så. Sen när jag känner för att göra annat så tar jag skivan stoppar den i datorn och kopierar den till hårddisken. Sen kopierar jag antagligen över den till mp3-spelaren också när jag ska använda den.
Det är främst genom datorn och mp3-spelaren jag lyssnar på musik. Om man inte tillåter det så har man inte ens kvar en tiondel utav värdet på skivan kvar.
Så ja, ang. din fråga om t.ex. affärshemligheter och att få göra en kopia på mina köpta skivor så väljer jag möjligheten att kopiera mina skivor alla dagar. Det finns redan krypteringsmetoder som är *tillräckligt säkra*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Får jag fråga vad skillnaden på privatkopiering och piratkopiering är?
Rent tekniskt alltså.

Som jag har försökt säga dom senaste 2 inläggen, detta är något företag är intresserade av, dom tar backup på sitt data och då skall det vara krypterat eftersom backup oftast tas offsite.

Citat:

Det finns ingen som helst möjlighet för DRMen att veta hurvida jag vill göra en privat kopia av min köpta CD/DVD för min egna mp3 spelare eller om jag tänkt använda kopian för att sprida skivan över internet. Helt omöjligt för DRMen att avgöra.

Jag har ALDRIG lyckats haft sönder en CDskiva och om jag har köpt en CDskiva som har varit defekt så har jag fått den utbytt, det är lag på att det skall vara så och det fungerar. Det här med att det är lagligt att göra privatkopior missbrukas av dom flesta i form av wärsh.

Citat:

Jag bryr mig inte om wärsh. Jag bryr mig om det jag köper. Och precis som petterk säger så måste man ju hålla på med olagliga saker för ett ens utnyttja det man köpt lagligt.
De som wärshar lär ju inte bry sig om att det är olagligt att gå runt DRMen när det ändå är olagligt att kopiera musiken. Men den som köpte musiken jusst därför att inte göra något olagligt sitter fasst.

Ett alternativ är ju att införa DRM på alla mp3-spelare. Men då får man ju en mp3 spelare per DRM typ (ex. iPod = iTunes osv.) vilket är löjligt kasst.

Löjligt kasst? Så om jag köper en volvo är det löjligt kasst att jag inte kan få en saab motor i den och sedan få support från Volvo på den? Världen är full av begränsningar och det verkar som många wärshare tycker att det är en rättighet att man skall kunna göra si eller så med en produkt - annars är det kasst. Jo, det finns mycket som är kasst här i världen, men skyll inte på en viss teknikt för att det är kasst - skyll på dom som vill implementera tekniken och ifrågasätt varför dom gör det. Detta är en längre diskussion naturligtvis eftersom det är en upphovsrättsdiskussion snarare än teknikdiskussion.

Citat:

Som vanligt så vinner wärsharna, de slipper DRM, de slipper spyware och annat skit som installeras och de kan göra precis vad de vill med sin media. Medans de som lagligt köpt musiken ska få tollerera spyware, DRM och att inte kunna använda sin produkt fullt ut.

Jag förstår inte alls vad du menar här - en idé med vista var att man skulle signera filer i hela OS'et och på så sätt kunna säga med säkerhet om någon fil har blivit manipulerad, mao skulle alla som använder den funktionen löpa minimal risk att bli infekterade av spyware. Hur menar du?

Citat:

Det är väl det som är så fel, jag har absolut inget emot att man jobbar för att försvåra för wärsharna men såfort de påverkar den lagliga konsumenten är de helt fel ute. Och idag finns det inte ett enda skydd som inte jobbar emot konsumenten.

Jag håller med, vanliga konsumenten hamnar allt som oftast i kläm för dom som vill ta genvägar och åka snålskjuts på oss andra. Man kan tydligt se en koppling till företag som vill hindra att licenser tex missbrukas. Men min poäng i den här diskussionen är att DRM är så mycket mer - det är möjligheten att kunna skydda information på ett helt nytt sätt.

Citat:

Och det är väl rätt logiskt egentligen, eftersom privatkopiering och piratkopiering jusst är exakt samma sak rent tekniskt. Så förhindrar du piratkopiering har du också förhindrat privatkopiering.

Jag hävdar - och kan ha fel här - att dom flesta utnyttjar privatkopieringen till att piratkopiera. Jag kan naturligtvis inte ge några bevis för detta.

Citat:

Och de här lagarna om att det är olagligt att gå förbi kopieringsskydd är så missriktade så det inte är sant och är ännu ett bevis om att politikerna inte har en aning om vad de pysslar om när det gäller datorer.

Dags att skriva ett brev till din politiker och tycka till. Men betänk också varför lagar kommer till.

Citat:

När jag köper en musik-CD så spelar jag oftast upp den i vardagsrummet, lite godbitar och så. Sen när jag känner för att göra annat så tar jag skivan stoppar den i datorn och kopierar den till hårddisken. Sen kopierar jag antagligen över den till mp3-spelaren också när jag ska använda den.
Det är främst genom datorn och mp3-spelaren jag lyssnar på musik. Om man inte tillåter det så har man inte ens kvar en tiondel utav värdet på skivan kvar.

Jag håller med dig där att det är smutt att kunna flytta den mellan alla devices vi har.

Citat:

Så ja, ang. din fråga om t.ex. affärshemligheter och att få göra en kopia på mina köpta skivor så väljer jag möjligheten att kopiera mina skivor alla dagar. Det finns redan krypteringsmetoder som är *tillräckligt säkra*.

Nej där har du fel, det finns idag inget säkert krypto med mjukvara. Varför säger jag så? Jo för att när du väl får fysisk access till en hårddisk så kan du extrahera nyckeln ur disken och börja göra en offline attack mot den - det kommer ta allt ifrån 1 sekunde till en halv oändligt tills du lyckas - men det blir mycket svårare när man bygger in nyckelfunktionen i hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Som jag har försökt säga dom senaste 2 inläggen, detta är något företag är intresserade av, dom tar backup på sitt data och då skall det vara krypterat eftersom backup oftast tas offsite.

Och vad har det med piratkopiering och privatkopiering som du citerade?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Jag har ALDRIG lyckats haft sönder en CDskiva och om jag har köpt en CDskiva som har varit defekt så har jag fått den utbytt, det är lag på att det skall vara så och det fungerar. Det här med att det är lagligt att göra privatkopior missbrukas av dom flesta i form av wärsh.

När jag säger att jag vill kopiera en CD till en mp3 spelare så menar jag inte att jag bränner en ny cd med samma innehåll, bryter av CDn och pular in den i mp3 spelaren.

Nej, jag menar att jag rippar CDn till lämpligt format (säg FLAC) och sen lägger in det på mp3 spelaren.

Det har absolut ingenting med om min originalskiva gick sönder eller hurvida jag anser mig ha rätt att göra en kopia på skivan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Löjligt kasst? Så om jag köper en volvo är det löjligt kasst att jag inte kan få en saab motor i den och sedan få support från Volvo på den? Världen är full av begränsningar och det verkar som många wärshare tycker att det är en rättighet att man skall kunna göra si eller så med en produkt - annars är det kasst. Jo, det finns mycket som är kasst här i världen, men skyll inte på en viss teknikt för att det är kasst - skyll på dom som vill implementera tekniken och ifrågasätt varför dom gör det. Detta är en längre diskussion naturligtvis eftersom det är en upphovsrättsdiskussion snarare än teknikdiskussion.

Suck säger jag bara.

Med ditt resonemang skulle man alltså behöva ha en typ av CD-läsare per skivbolag. Lyckat säger jag bara. Jämför med något som har relevans till ämnet!
Det finns något så fiffigt som standarder som i praktiken innebär att man kan göra produker kompatibla med varandra. Smart va?
Finns goda anledningar till varför du inte kan få en saab motor i din volvo. Och jag är säker på att du kan se skillnaden om du bara tänker lite på det.

Jag blir nästan upprörd. Det är inte något påhitt från wärshare, det är en självklarhet.
Att behöva köpa samma musik flera gånger bara för att man vill kunna spela musiken både i sin stereo hemma och i sin mp3 spelare är absurt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Jag förstår inte alls vad du menar här - en idé med vista var att man skulle signera filer i hela OS'et och på så sätt kunna säga med säkerhet om någon fil har blivit manipulerad, mao skulle alla som använder den funktionen löpa minimal risk att bli infekterade av spyware. Hur menar du?

Jag pratade om dagens DRM skydd där.
Kanske lite missriktat för ämnet men men.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Jag hävdar - och kan ha fel här - att dom flesta utnyttjar privatkopieringen till att piratkopiera. Jag kan naturligtvis inte ge några bevis för detta.

Öh? Om man kopierar för eget bruk är det privatkopiering. Om man kopierar för att sprida över nätet är det piratkopiering.

Idag är det varken svårt att privatkopiera eller piratkopiera så varför skulle någon försöka utnyttja privatkopiering för att göra något?

I framtiden så är det möjligt att det kan bli så ja, men eftersom dagens DRM inte skiljer på privat eller pirat så är det ju lika lätt/svårt oavsett ens intentioner.

Enda typen av DRM som gör skillnad på det är DRM som enbart låter dig kopiera originalfilen men inte kopiera kopiorna. Det är rätt smart och egentligen det enda som inte inskränker konsumenten alltför mycket. Enda felet är ju om ens original CD/DVD går sönder men som du säger så är det inte vanligt. Men det betyder inte att det inte kan hända och om så vore fallet så blir man ju självklart sur när den enda anledningen till varför du inte kan få kopiera till ett likvärdigt exemplar är för att skivbolagen inte litar på dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Nej där har du fel, det finns idag inget säkert krypto med mjukvara. Varför säger jag så? Jo för att när du väl får fysisk access till en hårddisk så kan du extrahera nyckeln ur disken och börja göra en offline attack mot den - det kommer ta allt ifrån 1 sekunde till en halv oändligt tills du lyckas - men det blir mycket svårare när man bygger in nyckelfunktionen i hårdvaran.

Extrahera nyckeln, vad pratar du om? Med kryptering så lagrar du inte nyckeln på disken. Nyckeln är ju jusst det som du använder för att låsa upp informationen med.
Det du pratar om, brute force? Har ingenting med att extrahera nyckeln och det går lika bra att försöka brute-forca något även om nyckeln är inbyggd i hårdvaran.
Och ja, det tar med största sannolikhet extremt lång tid oavsett om du använt hårdvarukryptering eller mjukvarukryptering.
Vilket är jusst varför som myndigheter är så måna om att få tillgång bakdörrar.

Permalänk
Avstängd

Visst 360 har inte blivit "knäckt" än men snart så går det nog, dock så bör ni veta att det enda M$ i den är mjukvaran... M$ har väl ingen hårdvaru avdelning?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.