AMD X2 Processor - Problem i spel & windows - Fix

Permalänk

AMD X2 Processor - Problem i spel & windows - Fix

AMD X2 har orsakat lite huvudvärk här och där. Kanske vore bra med en tråd en gång för alla då många glömmer att det faktiskt finns två fixar. Skriver ingen teknisk info här. Problemet är inte så viktig som lösningen.

Symtom
Datorn blir helt enkelt knasig i windows samt i spel. Spelen "rusar" eller segar ibland ner till orealistiskt låga framerates. I windows kan datorn upplevas instabil och appz kan bli sega.

Orsak
Windows skrevs inte för flertrådad miljö från början. Med senaste SP2 kan de flesta användare slippa dessa problem men det är långt ifrån borta. Problemet är enkelt skrivet orsakat av power management (ACPI) låter processorn gå ner i vänteläge trots att den inte ska det. Vad resultatet blir säger sig självt. Vissa moderkort låter användare stänga av dessa funktioner (ACPI) vilket eliminerar problemet i grunden. För de flesta går dock ej detta.

Vem drabbas?
Alla som innehar en flertrådad processor kan drabbas. Alltså även folk med hyperthreading.

Hur fixar man det?
När man installerat sin nya X2 processor ska man helst nyinstallera windows. Detta ger en god chans att man slipper problemet. I annat fall finns det fixar som ordnar till det hela. Man bör även avvaktivera power save funktionerna såsom AMD´s cool´n quiet.

1. Nyinstallera windows

2. Stäng av AMD Cool´n Quiet i BIOS

3. Installera AMD X2 driver ---> Win XP x32 Win XP x64

4. Installera Microsofts patch ---> Svensk patch Engelsk patch (x32 endast)

5. Ha kul

---------------------------------------------

AMD patch sida: http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_...
MS Windows patch download: http://andreas.lightsoft.se/?p=57
MS Windows patch info: http://support.microsoft.com/?id=896256

Lycka till

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt av i Counter-Strike/HL att det hackar fram. Det löste jag genom att inaktivera så bara CPU #1 eller #2 kör hl.exe.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Re: AMD X2 Processor - Problem i spel & windows - Fix

Hm

Första uppdateringen funkar fint.

Men andra updateringen (både engelska och svenska) säger att patchen är till för en annan "hårdvaruplattform" .

Vad menas!?

Edit:

Beror kanske med största sannolikhet på att jag kör WinXP64?

Visa signatur

Asus A8N SLi Deluxe, X2 3800 (2300mzh), Corsair XMS pc4000 2x1gb, HD Raptor, XFX 7800GT 256mb.

Permalänk
Medlem

Microsofts patch , länken där .. är det för XP64 eller 32?

Permalänk

Den är för 32 bitars win xp med sp2

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

Alltså detta funkar inget vidare för mig Har nu installerat alla patchar och så. Men nu får jag bara blue-screen vid vanlig uppstart. Funkar dock utmärkt i felsäkert läge. "MACHINE-CHECK-EXCEPTION" Någon som vet vad detta beror på/Vet hur man åtgärdar det?
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Nja, detta probs kan bero på massor av saker (som alla andra BSOD) :D.

Ofta är det ett fel som uppkommer i CPU:ns cacheminne (L2) tror jag. Detta kan bero på hårdvara men även på knepiga instruktioner från program som strular till det.

Du får felsöka mera.

Eller tror du att det beror på patchen?

Vissa har sett det oftare med nvidia kort. Vissa tycker det är relaterat med program som Avast. Andra har klent nätagg och köper starkare etc etc.

En clean windowsinstall funkar i 99.9% av fallen. Ta dock först och avinstallera allt du installerat då felet uppkom. Säkert nåt program som stör.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem

Du kör inte klockat?

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Nej jag kör inte klockat.

Det var bara patchen jag installerat. Innan funkade det utmärkt förutom att spel laggadet :P.

Men jag tog och installerade om windows igen idag, och nu verkar det funka utmäkrt igen.

Jag har ju nvidia kort så det är mycket möjligt då.

Permalänk

Jag provade att installera den patchen och fick bluescreen direkt. Har installerat om XP nu igen för det gick inte avinstallera patchen.

Här finns en mer utförlig guide och där man även ändrar i registret:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=81429&hi...

Ska testa den nu så kan återkomma om det fungerar bättre.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med äldre spel tills jag inte installerade X2 drivern samt XP hotfixen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Fick inte bluescreen nu iaf, så att pilla i registret kan ha hjälpt.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk

hittar ju inte Cool'n'Quiet i bios... vart finns de?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag hade problem med äldre spel tills jag inte installerade X2 drivern samt XP hotfixen.

=/

Har man inte dessa fel ska man ju inte installera patchen.

-----------------

Manne, finns den inte under PC health bla bla menyn? Va har du för moderkort?

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

Några tips på moderkort som klara att stänga av en cpu?

Permalänk
Medlem

Det finns inget moderkort som klarar att göra det vad jag vet. Man kan dock tilldela olika processer olika kärnor i aktivitets hanteraren.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ·€ra•Ðiaz·
=/

Har man inte dessa fel ska man ju inte installera patchen.

Jag vet, men patchen hjälpte inte. Så summa summarum för mig blev att inte installera någotdera.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam

Kör med två st hyperthreading processorer (Xeon, Nocona/Prescot core) och har aldrig haft liknande problem.

En tanke är att det är huvudsakligen XP Home användare som har problem då den är strippad till en singelprocessor miljö, medan XP Pro har stöd för tupp till två processorer i grund.

XP home å andra sidan har rimligt stöd för HyperThreading som är en multiprocessor fake och dualcore faller under samma, fast denna gången är det "äkta".

För de som har problem med XP Home och x2or rekomenderar jag att prova med XP Pro om ni har möjlighet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Mjää Fluf. Jag vetti hundan.

XP Home ska ha stöd för dual core. Däremot stöder Home inte dual socket vilket Pro gör.

Men dual core CPU:er funkar fint.

Från AMD:s mun ---> http://www.amd.com/us-en/Weblets/0,,7832_8366_7595~95364,00.h...

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ·€ra•Ðiaz·
Mjää Fluf. Jag vetti hundan.

XP Home ska ha stöd för dual core. Däremot stöder Home inte dual socket vilket Pro gör.

Men dual core CPU:er funkar fint.

Från AMD:s mun ---> http://www.amd.com/us-en/Weblets/0,,7832_8366_7595~95364,00.h...

Jo, den skall göra det, skillnaden i HAL, OS och drivrutiner är inte särskillt stor dualsocket vs dualcore. Därav misstänker jag att det kan varta större risk för buggar/problem med dualcore i Home än i XP... det var det jag syftade på. Jag är mycket medveten om att Home officiellt stödjer både dualcore och hyperthreading.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Aha, ja det kan jag hålla med om.

The bugg sannolikhet Den e säkert större i Home

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk

ska man använda X2 drivrutinen för Opteron dual core också? finns ju bara en opteron drivare...

Permalänk
Medlem

Det är exakt samma CPU så det låter rimligt.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

det är EXAKT samma fil med så det spelar nog ingen större roll ändå hehe

Permalänk
Medlem

OM man nu installerar dom där patcharna innebär det att allt kör i singlecore i så fall eller utnyttjar dom spel som kan det båda kärnorna eller?

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk

Nej nej, allt kör som vanligt dvs dual core. De fixar ett annat problem. Problemet i sig är INTE dual core utan ett helt annat (läs min inledning). Så du kan lugnt installera det.

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ·€ra•Ðiaz·
Nej nej, allt kör som vanligt dvs dual core. De fixar ett annat problem. Problemet i sig är INTE dual core utan ett helt annat (läs min inledning). Så du kan lugnt installera det.

Jag undrar vilket/vilka operativsystem AMD hade i åtanke när dom skapade dual-core processorn?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Dos?

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk

Ni som har Opterons (dual) och XPpro, räckte det med att installera patchen?
Eller var ni TVUGNA att installera om windows? (formatera)

Snälla behöver svar.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk

jasså det är härifrån jag får så många träffar på patcharna
gött, då utnyttjas bandbredden lite haha

Visa signatur

Software Engineering,
Master of Science with a major in Computer Science
http://www.lightsoft.se & http://andreas.lightsoft.se