Permalänk
Melding Plague

Socket 771 på bild

<font style="font-size: 10pt"><b>Socket 771 på bild</b></font> <small class="small">torsdag 23 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
<a href="http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=946" target="_blank">DailyTech</a> har fått tag på en <a href="http://images.dailytech.com/nimage/574_large_771_spotted.jpg" target="_blank">bild</a> på socket 771 LGA. Den skall användas för Intels Xeon-processorer, som en ersättare till dagens socket 603/604. Precis som med socket 775 är det en LGA-socket (Land Grid Array), där processorn och sockeln får kontakt genom en "kontaktdyna" istället för att använda sig av pinnar. Visserligen är LGA-socketen dyrare att tillverka, men det blir ändå billigare att använda en sådan socket eftersom man slipper de relativt dyra pinnarna på processorn. Även AMD:s kommande serversocket för Opteron, 1207, skall enligt DailyTech vara en LGA-socket.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

vad är LGA-socket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
vad är LGA-socket?

Svaret står i artikeln på Engelska, jag sammanfattar det för dig Mats, LGA = Land Grid Array, istället för pinnar under processorn har sockeln någon form av mönster man trycker in processorn i.

Permalänk
Medlem

vad är det bra:iga med fler sock:rar? Fan, kan det inte bara vara en? Som t ex 939 ;D

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk
Avstängd

tack för infon Entrecote..

btw, jag heter inte mats

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
vad är LGA-socket?

Förtydligade nyheten

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Sicket skri det var om LGA-socket i början. ALLA var övertygade om att de skulle tåla max en processorinstallation.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

Vad är egentligen fördelen med LGA?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Vad är egentligen fördelen med LGA?

Om jag förstått det hela så sitter pinnarna på moderkortet istället för cpun, detta underlättar och blir billigare för processortillverkarna. Men jag är inte helt säker.

Permalänk

En annan fördel är väl att sockeln trycker ner processorn instället för kylflänsen.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

mindre störningar för cpu:n, dessa små ben fungerde som antenner eller mottagare i en elektrisk "bullrig" miljö vilket börjar orsaka problem...

Visa signatur

blupp

Permalänk
Medlem

I manualen till mitt moderkort står det att man inte ska ta loss, och sätta dit den mer än 20 gånger, bygeln känns lite läskig att fälla ner...

Permalänk

Ok, låter väl vettigt antar jag.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

tycker LGA är riktigt vettigt. För det första är det betydligt svårare att sabba pinnarna när de sitter på mobot, för det andra är det betydligt billigare att ersätta ett mobo än en propp om nått skulle hända med dem. För det tredje är det fint att inte behöva oroa sig lika mycket om att knäcka proppen när man skruvar på kylningen... Skulle vara fint att se mer LGA faktiskt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.