Bilder på AMD sockel F

Permalänk
Melding Plague

Bilder på AMD sockel F

<font style="font-size: 10pt"><b>Bilder på AMD sockel F</b></font> <small class="small">fredag 24 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Detta kvartal av året är mycket intressant om man tittar på byten av standarder. Speciellt när det gäller socklar för processorer. Vi ser att AMD snart kommer att lansera sockel AM2 för persondatorer och <a href="http://www.vr-zone.com/?i=3267" target="_blank" >moderkort</a> börjar dyka upp hos moderkortstillverkarna.<br /><br />Intel ska byta sockel för sina serverprocessorer från nuvarande sockel 603/604 till sockel 771 med LGA-utformning (Land Grid Array) där pinnarna sitter i moderkortet istället för på processorn.<br /><br /><a href="http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=958" target="_blank" >DailyTech</a> har idag snappat upp bilder på AMD:s kommande serversockel som har gått under namnet sockel F. Denna kommer också att ha LGA-utformning och ha inte mindre än 1207 pinnar i moderkorten. Konstruktionen är väldigt lik Intels konstruktion av sockel 775 med LGA.<br /><br />AMD Opteron kommer också gå över till DDR2-typ av minne och detta kräver extra bandbredd. Det har också rapporterats att AMD i slutet på detta år kommer att lansera Opteron-processorer med fyra kärnor på denna sockel. Detta förklarar det väldigt stora antalet pinnar som den erbjuder. Bilderna som syns är troligen från ett demostrationsmoderkort från AMD. Vi väntar för närvarande på mer detaljer angående sockel F som säkerligen kommer att dyka upp på CeBit.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant
Undra om amd's andra socklel kommer bygga på samma princip

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Nu får dom lugna sig...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Intressant
Undra om amd's andra socklel kommer bygga på samma princip

Sockel AM2 (940) bygger på PGA som förra sockeln och dom länker tom ett komplett mobo med den sockeln i ovanstående nyhet.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som hatar dessa LGA sockets? Varför inte göra en LGA med små kulor istället som man sedan lägger cpun på och inte med såna här böjda små taggar. Trodde inte AMD skulle följa efter Intel men hade tydligen fel. Hoppas iaf att AMD:s deskopvarianter går över till LGA först när man designat nytt och bättre LGA-system.

Permalänk
Medlem

Asså e det bara ja som inte hänger me på alla olika socklar

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

1027? Ska det inte vara 1207?

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Asså e det bara ja som inte hänger me på alla olika socklar

Du är inte den ända som inte hinner med
Dom kör iväg allt för hårt nu, endast såna som sitter 24/7 på DailyTech och såna sidor kanske hinner med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sn4rk
Du är inte den ända som inte hinner med
Dom kör iväg allt för hårt nu, endast såna som sitter 24/7 på DailyTech och såna sidor kanske hinner med

Inte så att dom har känt till SocketF/S1207 och AM2/940 sen i höstas och skrivit kontinuerligt om det? Inte som att allt är ny vetskap.

Permalänk
Avstängd

Tror start att det är lägre pris att ha kvar pinnarna på CPU:n, men visst dom har bara flyttat över kostnaden till moderkortstillverkarna +lite mer...

Så i slutändan är det vi som betalar högre pris för deras fjanteri, för jag tror inte på att det skulle vara efektivare kontakt mellan moderkort+CPU, kanske sämre med tanke på att dagens pinnar är grövre än bläcken som dom små rakarna består av i LGA

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Nu får dom lugna sig...

Ja precis. En ny sockel var tredje år är på tok för ofta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Tror start att det är lägre pris att ha kvar pinnarna på CPU:n, men visst dom har bara flyttat över kostnaden till moderkortstillverkarna +lite mer...

Så i slutändan är det vi som betalar högre pris för deras fjanteri, för jag tror inte på att det skulle vara efektivare kontakt mellan moderkort+CPU, kanske sämre med tanke på att dagens pinnar är grövre än bläcken som dom små rakarna består av i LGA

Tror du att det är lätt att få fast 1207 pinnar på en processor då? Det är det inte kan jag säga dig. Det är därför man byter serru.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ja precis. En ny sockel var tredje år är på tok för ofta.

Tror du att det är lätt att få fast 1207 pinnar på en processor då? Det är det inte kan jag säga dig. Det är därför man byter serru.

Öka storleken på plattan så att alla pinnar får plats, det är väll inte så farligt om cpun är lite större, tycker jag ialafall....

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

PÅ moderkortet som var på bild, kan väl endå inte sätta minnes-platserna så nära cpu, eller ska vi köra me stock-kylarna nu ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
Öka storleken på plattan så att alla pinnar får plats, det är väll inte så farligt om cpun är lite större, tycker jag ialafall....

hehe, jag tror de har en rad faktorer att ta hänsyn till när de designar en ny plattform.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte ens hunnit få känna på AMD 64 än, hatar när allt ska utvecklas så jävla fort. Den enda bra är väl att priset kanske skjunker rejält (hoppas) på äldre moderkort och processorer så att man har råd att köpa en snabbare dator än vad man har idag.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Helt klart intressant!

Men man känner ju att det går fort just nu med allt...

Ingen störe idé att köpa på sig det värsta då det bara handlar om månader, kanske veckor innan det är gammalt och helt otänkbart dyrt att hålla sig på topp...

Men tekniken tackar man inte nej till...

Permalänk
Hedersmedlem

En sak som oroar är att då minneskontrollen sitter i processorn så blir avståndet mellan processorn och minnena mycket kort så kylarna få växa på höjden.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Sa inte AMD själva att AM2 skulle bli en långlivad socket precis som socket A? Har för mig det i alla fall, får hoppas på det

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Tror du att det är lätt att få fast 1207 pinnar på en processor då? Det är det inte kan jag säga dig. Det är därför man byter serru.

Tror du det lättare att sätta bläcken på moderkortet? lika många är dom faktist

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Måste man gå över till DDR2 nu eller vad då? om man ska uppgradera till AMD

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Måste man gå över till DDR2 nu eller vad då? om man ska uppgradera till AMD

Ja. Lite tråkigt nu när det börjar komma bra 1GB-stickor till DDR. Men men, utvecklingen går först IMHO. Hade dock varit trevligt med en större utveckling i minnesväg.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
Öka storleken på plattan så att alla pinnar får plats, det är väll inte så farligt om cpun är lite större, tycker jag ialafall....

En stor socket medför vissa problem, signalerna har ju olika lång väg, och kommer inte fram samtidigt. Ju större socket desto större skillnad. Desto lägre frekvenser.
Eller ungefär så, är iaf dåligt att ha olika långa ledningsbanor. Det är därför vissa moderkort har snedställda nordbryggor. För att det ska vara jämnlånga banor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Tror du det lättare att sätta bläcken på moderkortet? lika många är dom faktist

Men det är svårare att fästa bra och stabilt på den lilla CPU-plattan.

Permalänk
Medlem

Herregud...tror de att folk är gjorda av cash, eller? Jag har precis beställt en ny dator, och så kommer de med två nya socklar och DX10. Suck.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Herregud...tror de att folk är gjorda av cash, eller? Jag har precis beställt en ny dator, och så kommer de med två nya socklar och DX10. Suck.

Ja herregud att man bara behöver köpa nytt moderkort var annat år. Du kan fortfarande köra senaste AMD64 processorn (FX-60) på ditt nForce3 moderkort för sockel 939 från 2004. Du kan inte köra senaste Intel dual-core på ditt sockel 775 moderkort från samma tid 2004. Herregud vad dåliga AMD då är.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Herregud...tror de att folk är gjorda av cash, eller? Jag har precis beställt en ny dator, och så kommer de med två nya socklar och DX10. Suck.

Vill du ha Socket F så är det bäst du har gott om pengar, den lär inte vara billig. Men det är inte syftet med den heller. AM2 är nog ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Yeye, lär nog sitta på 939 ett bra tag ändå...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Yeye, lär nog sitta på 939 ett bra tag ändå...

Samma här, den nuvarande är snabb nog för att göra de flesta nöjda. I alla fall dom som spelar spel. Prylnördar kan ju slänga ut pengar på allt som är nytt om dom vill, dom lär ju inte imponera på mej i alla fall

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
1027? Ska det inte vara 1207?

Jag tycker det ska vara 1337st

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb