Geforce 7900 billigare än förväntat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
menar att om de stämmer att de bara e 24 så suger det för min del, jag vill se 32 pl med deras klock. 24 är inte så intressant, tror inte den tar X1900XTX speciellt "hårt" med sina 24PL men däremot 32PL tror jag hade vart en mer skräck för ati.

Men jag trodde att du var ATi`s stora skräck? hehe.. bara skoja

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
menar att om de stämmer att de bara e 24 så suger det för min del, jag vill se 32 pl med deras klock. 24 är inte så intressant, tror inte den tar X1900XTX speciellt "hårt" med sina 24PL men däremot 32PL tror jag hade vart en mer skräck för ati.

Vi märker ju med X1900 att just pixelpipelines inte gör så enormt mycket nytta om man har så många. Tror nVidia inser detta och fokuserar på andra områden och dessutom inte lägger speciellt mycket krut på att överglänsa ATi nu när DX10 ligger runt hörnet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Vi märker ju med X1900 att just pixelpipelines inte gör så enormt mycket nytta om man har så många. Tror nVidia inser detta och fokuserar på andra områden och dessutom inte lägger speciellt mycket krut på att överglänsa ATi nu när DX10 ligger runt hörnet.

Jo men sen finns det inget spel som använder i närheten så mycket shaders. Om vi skulle ta ett shader intensivt spel som säger släpps om ett år från nu sen testar vi tex. ett 7900GTX mt ett X1900XTX då tror jag vi skulle se att X1900XTX skulle springa varv runt GTX. Kraften finns där men används inte alls. När ATI introducerar Unified Shaders iom R600 så tror jag däremot vi kommer sen en stor skillnad, för då behöver utvecklarna inte programmera koden för att ta del av kraften som finns.

maglar: Om man jämnför med Buggy och Pricewatch när man tar *10 så är det billigare för oss i Sverige billigare. Vi får väl se vad priset blir men under 3000 för 7900GT tror jag inte på.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

The inq är i farten igen och verkar nu vara tämligen säkra på att 7900GTX enbart har 24 pipes. Prestandan sägs bli 8-10% bättre än 7800 GTX512 "Ultra"... i bästa fall.

Prestandan är altså inget att jubla över. Men priset, tillgängligheten och förhoppningsvis strömförbrukningen lär vara dessdå mer lockande.

http://www.theinquirer.net/?article=29928

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Jag ger mig fan i vem av ATI lr Nvidia kommer ha bästa presterande kort. Priserna är ju så underbart låga. Men dessa priser låter alltför optimistika i mina öron, speciellt 7900GT som alla tycks hålla med om... Tror nog mera på sådär $350 lr 3600 - 3800 SEK. Är det dock sant så börjar jag ha en helt annan syn på den tilltagande gfx kort marknads konkurrensen. Nu börjar man ju ha råd o köpa ny gen. kort typ varje halv år istället för varje 1 - 2 år.

7900GT kan bli mitt nästa kort... kör hårt på 'GT' versionerna... prestanda + pris som passar mig inte-alltför-rik student

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Hmm man får se, intressanta priser, men X1800XT har gått ner i pris men håller på att ersättas med X1900. Eller? Kanske finns flera i lager. Men man får se hur 7900GT presterar och till vilken pris. Annars kan X1800XT vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
menar att om de stämmer att de bara e 24 så suger det för min del, jag vill se 32 pl med deras klock. 24 är inte så intressant, tror inte den tar X1900XTX speciellt "hårt" med sina 24PL men däremot 32PL tror jag hade vart en mer skräck för ati.

Personligen förstår jag (som vanligt) inte hur du resonerar... Med 24 pipor och sådan prissättning på 7900GT skulle det få mig att bli NVidia-kund... Speciellt som det (förmodligen iaf.) blir ett svalt och tyst kort.

Att konkurrera med humana priser i på kort som bara ligger snäppet efter värsta-värsta är så oändligt mycket bättre än att konkurrera genom att ta skjortan för värsta-värsta... Helt enkelt en riktig killer om det är sant. Tyvärr låter det litet för bra, så jag vågar inte riktigt lita på det...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Från nordichardware:

"Även om nu NVIDIA verkar vilja få fler konsumenter att ta del av deras nya kretsar har man inte tänkt lämna deras extrema high-end grafikkort där pris inte är en faktor. NVIDIA kommer nämligen satsa hårdare på SLI-grafikkort som använder sig av två 7900-kretsar på ett och samma kort. Dessa kommer vara NVIDIAs flaggskepp på "singelkort"-marknaden och kan även användas i par för att skapa ett Quad SLI-system med riktigt extrem prestanda. Det hela är ganska logiskt med tanke på NVIDIAs utveckling och de multi-GPU grafikkort vi redan sett från tillverkare som ASUS och Gigabyte, frågan är dock hur ATI planerar att hantera detta. Vi vet ju att man sedan länge har teknik för att binda samman ett trettiotal grafikkretsar i 3D-simulatorer och liknande så förmodligen kommer vi se att ATI också börjar gå mot multi-GPU grafikkort i framtiden."

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att den utvecklingen är helt Fel. Låt bli att pumpa ut nya kort hela tiden, ta lite tid på att utveckla nya singelkort istället tycker jag.

Fattar inte hur nån skulle vilja köpa quad-sli 7900 (inte CF X1900 heller för den delen) när DX10 korten bara är några månader bort. Visst man får ren prestanda som lär hålla ett tag men vad gör det när spel som Crisis med DX10 stöd dyker upp och ditt monstersystem kanske ändå inte kan köra med maxinställningar då det saknar stöd för DX10. Med nVidia korten kommer du ju inte ens kunna utnyttja kraften till att köra HDR + AA eftersom korten inte klarar det.

Nä, det här går åt helt fel håll i mina ögon...

Permalänk
Medlem

Vad som går åt rätt håll i sammanhanget är priserna, när detta verkar bli en mellangeneration så får dom kriga mer med priserna istället.
Det välkomnar åtminstone jag, kommer ändå aldrig köpa ett av dessa svindyra highend-kort.

Det tråkiga är väl då att jag gissar på att kommande DX10-korten kommer att fortsätta med höjaprisettillskyarna-trenden.