Var chippar jag mitt xbox? Har chip redan.

Permalänk
Medlem

Var chippar jag mitt xbox? Har chip redan.

Tja,

har gett upp tankarna på att chippa mitt xbox själv. Grejen är att jag är så sjukt sanslöst fattig just nu, och jag vill snåla in på allt, därför köpte jag ett chip på nätet, 101:- med frakt, och tänkte chippa själv, 0:-. Efter att ha öppnat upp boxen och strulat runt lite insåg jag att det krävs för mycket av mig som aldrig tidigare lött så smått.

Finns det någon butik i jönköpingsområdet som kan sköta lödningen åt mig? Har ringt runt till olika ställen men inte hittat nått Om det är ett företag eller privatperson som gör i slutändan spelar ingen roll.

(Jag var osäker på forumsdelen men hittade liknande existerande trådar under spel-delen så jag tog det här.)

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

Ett tips är att kolla telekatalogen på yrkesmän som borde inneha lite löd-skills. Det var så jag fick mitt chippat. PSXcare, t.ex, tar ju sjukt mycket pengar för själva installationen.

Lycka till.

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.

Permalänk
Medlem

Ett xbox är inte så svårt att chippa själv, försök hitta nått gammalt kretskort med små lödpunkter att öva lite på innan bara.

Jag chippade min ps2:a version 3 själv utan att någonsin ha chippat något tidigare, och version 3 är en av dom svåraste modellerna att chippa.

Permalänk
Medlem

nja sladder, har han en xbox 1.6 och inte lött nått tidigare så är risken klart överhängande att det går åt skogen

/Daniel

Permalänk
Medlem

Ingen kompis som vet/kan?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Modificated, det var en bra idé, ska kika.

sladder,ParaZide - Xboxet är rätt gammalt, antagligen v1.2, men det var ju så smått att jag skullebehövt en lödspets i nålstorlek för att klara av det

Har tyvärr ingen kompis som kan sånt, annars hade jag tvingat honom/henne att göra det för länge sen

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Inaktiv

softmodda den istället

Permalänk
Medlem

1.6 är omöjlig att chippa, om man inte är duktig.

Permalänk
Medlem

finns det nån som softmoddar billigt? har för mej att de ska vara lite strulit. man måste ha spel å grejjer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alex__a
finns det nån som softmoddar billigt? har för mej att de ska vara lite strulit. man måste ha spel å grejjer

Har du en Xbox utan spel

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
1.6 är omöjlig att chippa, om man inte är duktig.

Tycker nog att de är bland de lättaste.. lite mer kablar bara, dock är lödpunkterna enkla. Man behöver inte skrapa bort lack mm för att få dom på plats.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läste lite om softmodding. Det var typ det coolaste jag sett på flera år Tyvärr har jag inga av dom spelen som tydligen krävs

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Eller så tycker jag att du kan göra det själv, det är inte alls så svårt som det ser ut..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

OK, men vad krävs för lödspetsar? Hur stora? Mina , eller rättare sagt min fars, lödspetsar känns klumpiga som bara den.

Pennan på bilden har en _väldigt_ fet spets, tänk på det.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Har funnits en liten butik på Torpa förut där de har sålt chip, monterat osv. Vet inte hur insatt du är i stan, men den låg senast jag såg den ungefär vid Idas Skola. Ligger på vänster sida på Gröna Gatan om man kommer från centrum och går mot Idas Skola. Är en liten källarlokal, får kolla noga för att se den. Inte så många som känner till den.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Tack, hittade telefonnummer till dom. Ringde precis och frågade vad dom skulle ta för bara lödning av mitt chip. 500 spänn! Jag frågade om han var seriös och han sa att "ja, men det är väldigt svårt". What?!

Bli no te å göra't själv

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tips
använd d0 punkten på baksidan av kortet. Lite enklare att löda där...

http://www.teamxecuter.com/23b/lite/alt_d0.jpg

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sladder
Ett xbox är inte så svårt att chippa själv, försök hitta nått gammalt kretskort med små lödpunkter att öva lite på innan bara.

Jag chippade min ps2:a version 3 själv utan att någonsin ha chippat något tidigare, och version 3 är en av dom svåraste modellerna att chippa.

Nja, om man ska chippa 3:an med chip menad för 5:an så är det svårt, dock annars är det den lättaste om man har chip för v3.

Har 2st V5 och 1st V3, konstigt nog fungerar 3:an men inte 5:orna
Xbox tar runt en timme å fixa, lödningen tar max 15min, svårt? hahaha, no way in hell

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nja, om man ska chippa 3:an med chip menad för 5:an så är det svårt, dock annars är det den lättaste om man har chip för v3.

Har 2st V5 och 1st V3, konstigt nog fungerar 3:an men inte 5:orna
Xbox tar runt en timme å fixa, lödningen tar max 15min, svårt? hahaha, no way in hell

Jag chippade mitt med Messiah, det fanns inte så många chip ute när jag gjorde det. Jag vet inte vad det finns för chip som är anpassade för v3 idag, men det svåra var i alla fall att löda fast 8 kablar på benen på ett chip alldeles bredvid varandra.

Jag har egentligen bara chippat ett annat ps2 efter det, och det var en v9:a, jag har dock läst att v3:an ska vara en av dom svåraste att chippa. Kommer inte ihåg vart.

Delight: Det är inte så konstigt att dom tar så mycket eftersom det tar ganska lång tid att göra det. Jag tycker helt klart att du ska göra det själv, se bara till att öva innan som jag skrev tidigare. Jag övade på krestkortet till en gammal DVD-romläsare innan jag gav mig på min ps2:a.

Jag tycker att spetsen du har ser tillräckligt smal ut. Se till att ha en lödfläta till hands också om du måste avlöda något.

Permalänk
Inaktiv

om du bor i sthlm så kan ja hjälpa dig softmodda den för 200 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
om du bor i sthlm så kan ja hjälpa dig softmodda den för 200 kr

Ja, sannolikt så bor han ju i Stockholm eftersom han letar efter en butik i Jönköpingsområdet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sladder
Jag chippade mitt med Messiah, det fanns inte så många chip ute när jag gjorde det. Jag vet inte vad det finns för chip som är anpassade för v3 idag, men det svåra var i alla fall att löda fast 8 kablar på benen på ett chip alldeles bredvid varandra.

Jag har egentligen bara chippat ett annat ps2 efter det, och det var en v9:a, jag har dock läst att v3:an ska vara en av dom svåraste att chippa. Kommer inte ihåg vart.

Delight: Det är inte så konstigt att dom tar så mycket eftersom det tar ganska lång tid att göra det. Jag tycker helt klart att du ska göra det själv, se bara till att öva innan som jag skrev tidigare. Jag övade på krestkortet till en gammal DVD-romläsare innan jag gav mig på min ps2:a.

Jag tycker att spetsen du har ser tillräckligt smal ut. Se till att ha en lödfläta till hands också om du måste avlöda något.

Det stämmer med chipet du hade, den har jag också testat, 8st ben på CD/DVD kontrollchipet och utrymmet är på max 4mm.

Slutade med att jag löde loss hela chippet och fick peta bort allt överflödigt lodd från benen för att den skulle fungera igen, men med rätt chip så var det den lättaste

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag känner en kille i Tranås som chippar. PM:a om du vill ha hans mob.nr.
Han lämnar garanti på jobben han gör och gör det IMO snabbt & bra.
Minns inte vad han tog för det dock, troligen är han lite dyr.

Jag åker Tranås-Jkpg-Tranås på söndag, om du vill ha ditt xbox skjutsat i någon riktning då så kan jag hjälpa dig med det.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
1.6 är omöjlig att chippa, om man inte är duktig.

Ärshdå, det krävs igentligen bara att man vet hur lödning fungerar och att man är ruskigt stadig på handen, att man ser ganska bra är ju ett plus också.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Nu har jag börjat chippa själv, ingen återvändo nu Gick apdåligt men är inte klar, ska fixa det sista imorrn tror jag.

Getskägg, otroligt vänligt, men nu skulle ingen duktig lödare vilja ta i mitt xbox med en tre meter lång tång, kör det sista själv.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Testpilot

Bara du tar det lugnt och inte stressar så ska det nog inte vara några problem. När du är klar kan du kolla alla lödpunkter med ett förstoringsglas så att du ser om någon har blivit fel. Inte så roligt om du startar Xboxen och den blir kortsluten

Jag har chippat 2st 1.6:or och tyckte inte det var omöjligt iallafall

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

hur viktigt är det att alla lödpunkter är heltäckta? Som det är nu kan det vara en pytteliten bit som har kontakt. Räcker det?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Testpilot

Jo, bara det är kontakt så funkar det, du kan testa med en multimeter om du vill vara säker.
Det problem man kan få om man har dåligt med lödtenn är att kabeln kan hoppa loss om Xboxen utsätt för mycket vibrationer och sånt, du kanske flyttar det ofta. I vanliga fall så är det bara att öppna och löda dit kabeln igen men man kan ju ha väldans otur så att den lösa kabeln kortsluter nån annan punkt på moderkortet

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Hur gick det? Har du lödit färdigt? Vilket chip använde du dig av?

Permalänk
Medlem

Jag har inte lödit färdigt, har teoriprov på måndag och lite annat smått å gott att göra, måndag kväll kanske jag har tid. Men ni skulle skratta om ni såg mina lödningar och mina verktyg, lödtennet är t.ex. från 70-talet och luktar jätteäckligt

edit: Kan man inte limma fast skiten? Finns det strömförande lim? Det vore väl mycket lättare (om det nu finns)?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."