Varning för SHG.BIZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MixeR_staveN
Jag har reklamaerat 2st moderkort och skickat tilbaka minnen och kylare, jag har minsann fått pengarna tilbaka.. det gäller bara att snacka med danskarna direkt.. inte dem svenska servicen, dom är helt fuckedup. jag ringde upp danskarna och skicakde det dit direkt istället för att skicka det först till jönköping

Ska prova detta, låter faktiskt som en riktigt bra idé

Iaf, uppdatering; ringde upp idag eftersom tjejen jag pratade med inte ringde upp mig som hon sade ädnå (oväntat).
Det finns inget hon kan göra säger hon, och hon vill inte ge mig numret till hennes chef, men kan ge mig en mail.
Vilket innebär: jag har 2 st moderkort av samma modell, jag har ett 7800gt som jag inte har moderkort och jar har dessutom lagt ut totalt 350kr för frakt framåtillbaka ett flertal gånger.
Imorgon blir det först shg @ danmark och om inte det löser sig konsumentombudsmannen för att senare gå till ARN.

Otroligt uselt av dom, hur kan man ha ett sådant supportsystem? trodde företag ville ha kvar kunde även om dmo reklamerade, inte bara d kunder som itne råkar ut för trasiga komponenter.

db, jmedata, komplett och dustin tycker iaf jag är goda föredömmen på hur man skall sköta returärenden. Finns givetvis undantag, men såvitt jag vet har det löst sig med kompensation i efterhand.

// Edit. Fick under dagen tag på en address till supportchefen i danmark och skickade detta mailet till honom. Tycker ni jag formulerat mig bra?

________________________________________________

Hej jag hoppas för er och för min skull att du skall kunna lösa detta ärendet på ett smidigt vis, så att jag slipper besväret att dra detta till högre instans och att ställa er inför ARN.

Det är svårt att göra denna långa historia kort, men jag skall göra mitt bästa.

I november-december någon gång 2005 ringde jag in till shg’s support för att tala om ett RMA ärende, gällande ett moderkort som var trasigt(Nätverksportarna var trasiga).
Jag fick tala med en person på returavdelningen, jag lade fram mitt förslag om att jag helst inte kunde vara utan moderkort då jag använder datorn för mitt arbete. Det innebar att jag ville köpa ett nytt moderkort av samma modell och märke och vänta med att skicka in mitt trasiga moderkort tills det nya anlänt hemma hos mig, så att jag inte skulle vara utan moderkort.
Sedan var det tänkt att jag skulle skicka in mitt trasiga kort och det nyköpta kortet skulle krediteras mot returkortet.

Personen i supporten förstod att jag inte kunde vara utan kort, så han tittade i systemet och såg att det kort jag hade hemma inte längre fanns i systemet eller lagret, men han sprang ut i lagret för att kolla om det fanns något kort som inte fanns i systemet.
Efter någon minut kom han tillbaka och sade att det fanns ett kort som blivit återlämnat från kund, men som inte hade manualer I/0 shield eller några som helst tillbehör.
Vi diskuterade en stund och sen sade han att han skulle skicka kortet gratis, så fick jag använda mina tillbehör till mitt trasiga kort hemma till det kort han skickade.
Jag undrade hur jag skulle göra med det trasiga kort jag hade hemma, då sade han att jag kunde göra vad jag ville med det, det är ändå snart jul.
Jag tackade för samtalet, hälsade god jul och lade på.

Några dagar senare fick jag ett paket från shg innehållande endast ett moderkort av samma sort som mitt trasiga hemma.
Jag bytte ut mitt trasiga och allt var frid och fröjd.

Sen runt nyårsskiftet fick jag en faktura hem där det stod att jag skulle betala ca 1200kr för något jag inte visste vad det var, paketet jag hämtat ut var ju kostnadsfritt.
Jag ringde in till shg och fick tala med Emma, på den svenska supportavdelningen.
Jag förklarar ärendet för henne och hon säger att personen som skickade kortet till mig valde 30 dagars kreditering för kortet, till fullpris.

Hon säger vidare att shg har gjort fel och att ni inte kan skicka iväg ett kort utan att ta betalt, så jag måste skicka tillbaka båda korten och stå för frakten själv, för att senare få den återbetalad på mitt konto.
Jag tycker det låter som en omständlig lösning, så jag frågar om jag inte kan köpa ut det begagnade kortet till ett mer rimligt pris och att jag bara skicka tillbaka mitt trasiga kort så att shg byter ut det mot ett PCI-E moderkort, då jag har planerar att bygga ett nytt system hemma.
Hon tycker det går bra och säljer kortet för 400kr +125kr frakt till mig.
Kort efter samtalet beställer jag delar till ett nytt PCI-E system från en annan butik, bland annat en ny processor och ett 7800GT grafikkort.
Jag skickar därefter in mitt kort med ett handskrivet brev där jag har skrivit ner vilket annat moderkort jag vill ha utbytt till och skriver att om de inte vill tillmötesgå mitt förslag så kan de höra av sig till min telefon eller mail, men att inte skicka tillbaka ett likadant kort som det jag skickade in.

Trots mina fullgoda förklaringar så skickar de ett likadant kort tillbaka, de kan inte tillmötesgå mina önskningar eftersom en del, I/O shielden inte är medskickad av mig.
Detta i sin tur beror på att det kort jag från början fick skickat till mig inte hade med några tillbehör och var avsett att vara ett utbyteskort, så den I/O shieden används givetvis till det kortet.
Så nu står jag med 2 kort av samma sort, varpå det ena blir helt värdelöst och dessutom delar till ett PCI-E system som nu inte går att använda pga. era mycket tveksamma handlingar.
Vidare vill inte Emma på supportavdelningen ge mig något nummer så att jag kan nå er direkt utan hänvisar till er mail.

För att summera det hela och poängtera vad jag anser ni agerat fel:

Jag får ett gratis icke komplett kort skickat till mig som ersättningskort och blir tillsagd att göra vad jag vill med det gamla. Muntligt avtal gjort.
Fel nr1. ni bryter mot den muntliga överenskommelsen och vill ta betalt för kortet ni skickat.
Jag går tveksamt med på en förlikelse och köper ut kortet till ett rimligt pris, 400sek, och mot löftet att jag skall få en annan produkt som utbyte mot mitt trasiga moderkort som jag måste skicka in.
Fel nr2. Jag får betala frakten för det kortet jag köpte ut för 400sek, trots att detta inte uppgivits vid det muntliga avtalet, jag är tillmötesgående och låter det vara ok.
Fel nr3. Ni byter ut det trasiga moderkortet mot ett likadant trots att jag fått ett löfte om att det skall byta mot ett annat. Jag har dessutom redan köpt ett 7800GT som skall användas med den utbytta produkten.
Fel nr4. Ni hävdar att ni gör rätt eftersom jag inte skickat med I/O shielden, men detta beror på fel nr1 eftersom den I/o shielden var tänkt till utbyteskortet för 400kr.

Jag ser 3 lösningar på det hela:

Lösning 1: Ni kallar tillbaka paketet, byter ut mot rätt produkt och jag låter udda vara jämnt.

Lösning 2: Ni köper tillbaka utbyteskortet för 400 kr, betalar tillbaka frakten för utbyteskortet och det trasiga kortet, 150+125kr, ni betalar ersättning för den tid jag lagt ut för detta arbete och kostnaden för telefonavgiften det kostat att försöka lösa problemet med er, totalt ca 2 timmar telefontid 12,5kr. Detta har jag lagstadgad rätt till enligt konsumentköplag( 1990:932)

30§
(30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.)


(32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.)

Lösning 3: Jag kopplar in konsumenträtten och ARN, som jag redan varit i kontakt med och som stödjer min version av fallet till fullo, vilket kommer leda till att ni krävs på ersättning som säkerligen kommer att drabba hårdare än att tillmötesgå mitt första mycket rimliga förslag.

Hoppas att ni löser detta på ett smidigt och bra sätt som visar att man som företag faktiskt bryr sig om kunden.
Blir det en problematisk lösning på detta kommer detta brevet och informationen kring fallet publiceras på olika håll såsom stora hårdvaruforum och ev. pressen.

Mvh Björn Larsson & Björn Josefsson ,två mycket upprörda kunder.

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet och formulerat. Ska bli VÄLDIGT intressant att se vad han svarar. Hoppas du får ett lyckligt slut på detta. Men man kommer ju ALDRIG handla från SHG.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem

Fått svar och det hela har på sätt och vis löst sig nu. Efter mycket om och men...

Svaret på mitt första brev:

"Hi Björn

I have to admit that my sweedish is a bit rusty so I'll write this in english.

If you ship back the exchanged board we will credit it for SEK 400 + the 125 for shipping. If you send us the receipt for you shipping costs we will creadit them as well. You can just place it in the package with the motherboard.

When you ship it back please put a copy of the invoice for the SEK 400 with the package.

I'm afraid i can not refund you for the time you have spend on the telehpone to solve this issue.

I know you have been speaking to Emma and it is safe to say that she has been very confused about all this because of the misunderstanding between you and our other sweedish supporter.

If you feel you have been treated unfair, please accept my appologies.

Med venlig hilsen / Bästa hälsningar / Best Regards

Martin Clausen
Teknik & reklamationsansvarlig / Technical Manager"

Mitt svar på Martins svar:

"Hello again Martin

I’m unfortunately still not satisfied, since this does not include refund for all the shipping. Concerning the shipping I’d also see that u refund the shipping for my broken motherboard, 175sek and the shipping that will come for the 400sek card that I will send back to u for crediting (another 175sek).

Best regards / Björn Larsson"

Martins svar på detta:

"Please send me all the receipts (postkvittos) for the packages you have shipped to us and we will refund them as well.

Med venlig hilsen / Bästa hälsningar / Best Regards

Martin Clausen
Teknik & reklamationsansvarlig / Technical Manager"

Mitt sista svar på detta mail:

"I’m satisfied with this solution, though I still feel that SHG.biz has not fully compensated me for all expenses. (Car-travel between postal terminal and home, phone costs and basically the time it has taken from me to solve this problem.)

The receipt I’ve attached to this mail is the receipt for the broken card that has been sent to you, a copy of this receipt and the receipt that I will have when I send the other motherboard back to SHG will be included in the package.

Now there are only a few concerns left, how will u proceed with the crediting? Will u send a refund by mail, or pay directly to my bank account?

Regards // Björn Larsson"

Och hans slutgiltiga svar:

"Once we have the receipts we will contact you to get your SWIFT and IBAN number and we will transfer the money to your bank account.

Med venlig hilsen / Bästa hälsningar / Best Regards

Martin Clausen
Teknik & reklamationsansvarlig / Technical Manager"

Så slutade det hela problemet. Själv tycker jag det har varit oerhört tidskrävande och nonchalant betéende av SHG, givetvis rekommenderar jag dem ej.

// Björn

Permalänk

efter att ha läst tråden så kanske man snarare ska varna för SHG´s svenska filial och inte SHG som företag. jag har lite vänner i danmark och där är SHG ett rätt så stort och respekterat datorföretag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenSammeSamme
efter att ha läst tråden så kanske man snarare ska varna för SHG´s svenska filial och inte SHG som företag. jag har lite vänner i danmark och där är SHG ett rätt så stort och respekterat datorföretag.

Svenska filial.

Tjejen som jag pratat med och även Xorlon verkar det som (Emma) sitter i Danmark och är den enda där som pratar svenska. Någon Svensk filial har dom inte, däremot en medarbetare som tar emot svenska samtal om jag har förstått det hela rätt.

Ringde precis upp deras support och fick prata med en dansk denna gång.
Han sa att självklart ska jag ha tillbaka de pengar som jag lagt ut, så nu har han fått mitt nummer och skulle återkomma under dagen.

Fortsättning följer.

Visa signatur

X2 4200+ Zalman 7700-alcu, 2048 Mb Corsair xms 4400, Asus A8N SLI-Delux
XFX 7800 GT med ac nv5, Corsair 520W.

Permalänk

Rätt soft att de faktiskt löste ditt problem, kanske inte smidigast men endå.
När Chefen går in och gör sådana lösningar tycker jag företaget ska ha respekt !

Uppenbarligen blev det fel på vägen och det var missförstånd som orsakat allt från början.
Även företag är värda ett förlåt och få chansen att rätta sig !

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

Nu har dansken ringt upp och medelat att pengarna (det kortet kostade från början samt frakt) kommer att sättas in på kontot.
Att det ska ta över två månader innan man får tillbaka det som man rätt till.
Var tydligen tvungen att hota med ARN för att det skulle hjälpa.

Man lär sig av sina misstag och det var sista gången som jag handlade där iallefall.

Visa signatur

X2 4200+ Zalman 7700-alcu, 2048 Mb Corsair xms 4400, Asus A8N SLI-Delux
XFX 7800 GT med ac nv5, Corsair 520W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lerutis
Rätt soft att de faktiskt löste ditt problem, kanske inte smidigast men endå.
När Chefen går in och gör sådana lösningar tycker jag företaget ska ha respekt !

Uppenbarligen blev det fel på vägen och det var missförstånd som orsakat allt från början.
Även företag är värda ett förlåt och få chansen att rätta sig !

Nja när chefen "måste" gå in för att rätta sådana misstag så är det något som inte står rätt till i ansvarsfördelningen på det företaget dvs tydligen får/vill inte underlydande personal ta beslut som kostar företaget pengar utan man låter dra ut det på tiden för att som det verkar "alltid tröttnar någon på att vänta så vi shg.biz tjänar en hacka på att inte göra något för kunden".

Jag får absolut ingen respekt för ett sådant företag som beter sig på ett sådant sätt utan tvärtom jag handlar inte där och inte rekomenderar jag ett sådant ställe heller.

Nä shg.biz borde ha en konferens på nått varmt ställe som t.ex Thailand kanske där man diskuterar igenom hur man handskas med reklamationer och delegering av ansvar för att sådant sköts på ett smidigt sätt så företaget inte får badwill vilket har skett här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken123
Svenska filial.

Tjejen som jag pratat med och även Xorlon verkar det som (Emma) sitter i Danmark och är den enda där som pratar svenska. Någon Svensk filial har dom inte, däremot en medarbetare som tar emot svenska samtal om jag har förstått det hela rätt.

Ringde precis upp deras support och fick prata med en dansk denna gång.
Han sa att självklart ska jag ha tillbaka de pengar som jag lagt ut, så nu har han fått mitt nummer och skulle återkomma under dagen.

Fortsättning följer.

aha. trodde att de satt i jönköping och svarade. hoppas de lär sig av sina misstag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken123
[B]Tjejen som jag pratat med och även Xorlon verkar det som (Emma) sitter i Danmark och är den enda där som pratar svenska. Någon Svensk filial har dom inte, däremot en medarbetare som tar emot svenska samtal om jag har förstått det hela rätt.B]

Det måste vara mer än en svensk tjej, jag har pratat med 3-4 olika, oftast i frågor före köp, en tjej, resten killar, och jag är ganska övertygad om att jag har skillnad på svenska, och danska. (skåning själv) I de retur ärenden jag har haft meddem har jag bara haft en sak att klaga på... De har inte krediterat returfrakten utan påstötning, och när de krediterat den, har det varit som tillgodohavande till nästa köp. Jag har kanske fått en anorlunda behandling då jag ringer och lämnar ett företagsnamn som beställare. Alltid varit trevliga, snabba, och vällinformerade, när jag har kommit med konstiga frågor.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Varför skall kredit vara en tillgodhavande på nästa köp när det inte blir ngt nästa köp
dålig service, ioch med att det endast erbjuder tillgod - vilket svensk lag inte säger
men men man lär sig alltid lite av en sådan här sak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det måste vara mer än en svensk tjej, jag har pratat med 3-4 olika, oftast i frågor före köp, en tjej, resten killar, och jag är ganska övertygad om att jag har skillnad på svenska, och danska. (skåning själv) I de retur ärenden jag har haft meddem har jag bara haft en sak att klaga på... De har inte krediterat returfrakten utan påstötning, och när de krediterat den, har det varit som tillgodohavande till nästa köp. Jag har kanske fått en anorlunda behandling då jag ringer och lämnar ett företagsnamn som beställare. Alltid varit trevliga, snabba, och vällinformerade, när jag har kommit med konstiga frågor.

B!

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk

SHG slår till igen

Beställde en dator av SHG förra veckan som jag ännu inte fått. Detta eftersom de skickade paketet som "postpaket" vilket har en maxvikt på 20 kilo. Paketet vägde 36.6 kilo .. Så därför har Posten fått problem med sina papper och datorn sitter nu fast i Örebro (10 mil härifrån alltså, AAAARGH!!!). Inget jätteproblem som ju borde lösa sig ganska snabbt, men otroligt trist att ha den så nära, men så långt bort.

Var tvungen att reklamera skiten och kontakta den ökända Emma via mail, vi får se vad hon svarar imorn.

Visa signatur

AMD 64 X2 4800+ | Asus AN8-SLI Deluxe | ATI X1900XT | Corsair TWINX 2Gb

Permalänk

Har idag 1 mars fått resterande 150 kr, detta efter att konumentvägledningen fått ringa till SHG två ggr samt att jag själv skickat 17 mail (sammanlagt från 6 dec) samt ringt säkert lika många gånger.
Det tog alltså nästan 3 månader att få tillbaka alla pengar.

Kan bara säga att jag inte kommer att rekomendera detta företag till någon jag känner.

Visa signatur

X2 4200+ Zalman 7700-alcu, 2048 Mb Corsair xms 4400, Asus A8N SLI-Delux
XFX 7800 GT med ac nv5, Corsair 520W.

Permalänk
Medlem

Ödem !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken123
Har idag 1 mars fått resterande 150 kr, detta efter att konumentvägledningen fått ringa till SHG två ggr samt att jag själv skickat 17 mail (sammanlagt från 6 dec) samt ringt säkert lika många gånger.
Det tog alltså nästan 3 månader att få tillbaka alla pengar.

Kan bara säga att jag inte kommer att rekomendera detta företag till någon jag känner.

Permalänk
Medlem

Alltså ni har verkligen inte haft tur. Jag har själv handlat från shg flera gånger. Supporten har aldrig strulat utan har däremot varit väldigt bra vid det enda tillfälle jag hade problem med en komponent. Rammintet var inte kompatibelt med moderkortet. Jag bytte ut det och fick ett annat som också i sin tur inte var kompatibelt (makalöst). Men det var aldrig några problem med fraktkostnaderna eller något sådant. Jag har faktiskt aldrig haft problem med något datorföretag på nätet med reklamationer, jag har väll kanske haft tur.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

6 dagar sedan postade jag en 250gB disk för rma, som jag lagt in om för 2-3 månader sedan, men inte fått tid att ta ner den mediaservern som disken satt i, förens nyligen... Jag passade på att ta kontakt med dem och kontrollera om de ville att jag skulle skapa en ny rma eller inte, men det var bara till att skicka på den gamla. Fortfarande ingen fraktlapp, vilket är lite trist. I dag fick jag det här e-mailet:

Citat:

Den produkt som ni har köpt genom shg.biz har blivit utbytt, i enlighet med reklamationsrätten och den svenska laggivningen. Produkten kommer att returneras så snabbt som möjligt med posten. Fakturans belopp kommer att utjämnas med en kreditnotering, vilken kommer att hamna på ert kundkonto. Ni kommer därför inte att behöva betala något i samband med er reklamationsak. Företagskunder har 1 års reklamationsrätt, mot fabrikationsfel, från och med det ursprungliga faktureringsdatumet. Byte eller reparation gör inte att det startar en ny 1 årig reklamationsperiod. Privatkunder har 3 års reklamationrätt , mot fabrikationsfel. Privatkunder får en ny 3 årig reklamationrättsperiod, om produkten blivit utbytt eller reparerats. Om ni har frågor, så kontakta gärna supportavdelningen på support@shg.biz

Vi beklager naturligvis, at De har haft modtaget et fejlbehæftet produkt og håber, at Deres nye produkt fungerer fejlfrit.

Det är altså så generöst att de gör ett återköp på den trasiga disken, och säljer en ny till en (dock utan att ge en mellanskillnaden då disken i dag är billigare) så man får ny garanti på köpet. Svensk garanti gäller annars normalt bara från det ursprungliga köpet, och x tid framåt. Nu är det kanske inte en så stor uppoffring den här gången iom att det är en disk, och att alla tillverkare har löpande garanti från tillverkningsdatumet, men generelt sätt är det en jäkligt fin gest.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

mitt nätagg gick sönder, (seasonic, och hur ofta brukar detta hända?? nåja nog med det)
fick betala frakten till de, samt konstaterade de att det var något fel, och jag fick tillbaka ett nätag som verkade nytt även fast jag undrade om man kunde få ett nyare S12 istället för tornado. betalade gärna skillnaden, de sa ok, men fick ändå ett tornado som FAN inte ens går att få tag på för att det är så gammalt.. men de hade visst connections.. fan också..

är det normalr att man i alla fall måste betala post dit också?? bara undrar..tycker det är dåligt ifall det är fel på produkten.. nåja..
nu finns de flesta produkterna här i närheten pheeww...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
mitt nätagg gick sönder, (seasonic, och hur ofta brukar detta hända?? nåja nog med det)
fick betala frakten till de, samt konstaterade de att det var något fel, och jag fick tillbaka ett nätag som verkade nytt även fast jag undrade om man kunde få ett nyare S12 istället för tornado. betalade gärna skillnaden, de sa ok, men fick ändå ett tornado som FAN inte ens går att få tag på för att det är så gammalt.. men de hade visst connections.. fan också..

är det normalr att man i alla fall måste betala post dit också?? bara undrar..tycker det är dåligt ifall det är fel på produkten.. nåja..
nu finns de flesta produkterna här i närheten pheeww...

Kolla sig ang konsumentköplagen så ser du vad som gäller vid reklamation resp garantiärrende.

Permalänk

Konsumentköplagen du skall kolla upp är DISTANSAVTALSLAGEN. Denna är ny och hjälper vid köp över internet, postorder, telefon och hemförsäljning. Lagen gäller i hela landet och i europa om det inte finns något undantag för danmark men efter som att du köpte från svensk sida borde den gälla.
de som har upptäckt fel och vill ha suport
1. Företaget/tillverkaren
2.Konsumentvägledaren i komunen
3. Domstol

Det vore även bra av er missnöjda att skicka ett inläg (vad heter det) tillsammans till en dagstidning och kanske få lite betalt för det men mest för att sätta press på butiken.

Själv tycker jag att PLUS i svt är för 65+ men detta vore också ett alternativt att låta dem granska butiken och berätta om era problem.

Att gå till domstol vore det sista alternativet men det kan vara värt det om ni har pratat med en konsumentvägledare som tror på er.

Det viktigaste av allt vad jag tycker är att ni kräver dem på någn slags ersättning för allt ert slt kanske reducerat pris?

Kommer aldrig att köpa därifrån!

Visa signatur

pentium II | 384mb ram | Asus fx5200videoSuit 128mb | 1*8gb Western Digital+1*16gb FS | 19 tum tft | dålig fantsi | bra betyg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mythrider
Konsumentköplagen du skall kolla upp är DISTANSAVTALSLAGEN. Denna är ny och hjälper vid köp över internet, postorder, telefon och hemförsäljning. Lagen gäller i hela landet och i europa om det inte finns något undantag för danmark men efter som att du köpte från svensk sida borde den gälla.
de som har upptäckt fel och vill ha suport
1. Företaget/tillverkaren
2.Konsumentvägledaren i komunen
3. Domstol

Det vore även bra av er missnöjda att skicka ett inläg (vad heter det) tillsammans till en dagstidning och kanske få lite betalt för det men mest för att sätta press på butiken.

Själv tycker jag att PLUS i svt är för 65+ men detta vore också ett alternativt att låta dem granska butiken och berätta om era problem.

Att gå till domstol vore det sista alternativet men det kan vara värt det om ni har pratat med en konsumentvägledare som tror på er.

Det viktigaste av allt vad jag tycker är att ni kräver dem på någn slags ersättning för allt ert slt kanske reducerat pris?

Kommer aldrig att köpa därifrån!

Konsumentköplagen gäller även vid distansavtalsköp då kkl reglerar vad man som kund kan begära av en försäljare vid bl.a fel på varan medan Distansavtalslagen i första hand reglerar vad som gäller när man vill utnyttja sin ångerrätt.

Permalänk

Har inte läst igenom tråden, men jag kan ju meddela att ingen av emailadresserna på shg.biz kontaktsidor fungerar. (i varje fall inte när jag skickar med gmail) Försökte nämligen posta den här tråden till dom och förklara varför jag just valt bort dom som köpställe. ..kanske har dom redan konkat?

Visa signatur

Friskt kopplat, hälften brunnet

Permalänk
Medlem

Knappast troligt. Snarare har du gjort en tabbe när du klistrat adressen i sånna fall, de är lite för stora, och har lite för mycket att göra för att kursa så där hux flux. Deras email fungerar för övrigt utmärkt, då jag fick svar på en förfrågan i dag, som skickades i söndags.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

skumt, klistrade ej in fel. skickade till alla fem namnen, samtliga gav ungefär samma felmess

Hi. This is the qmail-send program at deframx02.softcom.dk.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<michael@shg.dk>:
User and password not set, continuing without authentication.
<michael@shg.dk> 81.7.138.29 failed after I sent the message.
Remote host said: 550 5.7.1 Requested action not taken: message refused

Visa signatur

Friskt kopplat, hälften brunnet

Permalänk
Medlem

Hhum, jag har förstås bara mailat till supporten, men deras adress slutar på @shg.biz , inte dk, det är inte där problemet ligger?

Annars får du skicka till supporten och se om de tar tag i det: support@shg.biz

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Har även provat den adressen, inte heller där kom jag fram. Hur seriöst är ett företag om dom har kontaktadresser som inte fungerar i så fall? Kanske var det tillfälligt, nån annan som testat nu?

Mail Delivery Subsystem
<mailer-daemon@gmail.com> to me
More options 11:28 am (11 hours ago)
This is an automatically generated Delivery Status Notification

Delivery to the following recipient failed permanently:

support@shg.biz

Technical details of permanent failure:
PERM_FAILURE: SMTP Error (state 12): 550 5.7.1 Requested action not taken: message refused

Visa signatur

Friskt kopplat, hälften brunnet

Permalänk

Det låter kanske långsökt, men du tror inte att du kan ha fastnat i nåt spamfilter? Prova skicka från en annan adress?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

har själv beställt ifrån shg.biz 2 gånger och inte haft några problem alls, snabb leverans och dugliga priser. men har en kompis som beställde nytt moderkort och processor som sedan när han satte i hop allt bränndes nätagget han hade och skickade tillbaka moderkortet, shg.biz hävdade att det inte var moderkortet som det var fel på och han fick tillbaka det med en faktura på felsökningen dem gjorde och sedan när han kopplade in det igen med ett annat nätagg brändes det också. men shg hävdar fortfarande att de inte är moderkortet som gjort detta. vi var flera st som felsökte hela burken och även strömmen i huset men fanns ingen annat allternativ än att det var moderkortet som det var fel på. kanske bara ren otur vem vet men shg var inte villiga att hjälpa till direkt, krävdes många mail innan de tyckte att han skulle skicka tillbaka moderkortet.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choronzon
Har även provat den adressen, inte heller där kom jag fram. Hur seriöst är ett företag om dom har kontaktadresser som inte fungerar i så fall? Kanske var det tillfälligt, nån annan som testat nu?

Mail Delivery Subsystem
<mailer-daemon@gmail.com> to me
More options 11:28 am (11 hours ago)
This is an automatically generated Delivery Status Notification

Delivery to the following recipient failed permanently:

support@shg.biz

Technical details of permanent failure:
PERM_FAILURE: SMTP Error (state 12): 550 5.7.1 Requested action not taken: message refused

Kan vara så att den ip rangen som du skickar ifrån inte är tillåten av någon anledning. Testa att sicka det genom en proxy.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte