SLI-patch möjliggör SLI på alla moderkort

Permalänk
Melding Plague

SLI-patch möjliggör SLI på alla moderkort

<font style="font-size: 10pt"><b>SLI-patch möjliggör SLI på alla moderkort</b></font> <small class="small">torsdag 2 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
För några dagar sedan läckte en patch från ULI som möjliggjorde SLI på ett moderkort oavsett Detonator-drivrutiner, om patchen hittade en ULI-nordbrygga, rapporterar <a href="http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1070" target="_blank">Daily Tech</a>. Andra liknande hack fungerar nämligen bara med äldre drivrutiner, men ULI:s patch fungerar alltså både med nuvarande och framtida drivrutiner. Nu har några personer lyckats med att modifiera patchen så att den inte kräver en ULI-nordbrygga.
<br />
<br />Resultatet? Detta möjliggör användare som har ett moderkort med två stycken PEG (PCI-express för grafikkort) kortplatser att köra SLI, oavsett om moderkortet är godkänt för SLI eller inte. Patchen kan laddas ner från <a href="http://www.ngohq.com/showthread.php?t=5366" target="_blank">NGOHQ</a>, eventuella tester sker på egen risk.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon här som prövat?

Permalänk
Avstängd

borde gå på dfi's ultra-d utan chipset modden alltså

Permalänk

Nej?! Orka SLI! CROSSFIRE!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Nej?! Orka SLI! CROSSFIRE!

Orka SLI och Crossfire. Det är ju löjligt, mer för att pressa cash ur köpare. Varför inte utveckla ett kort som presterar lika bra som t.ex. två 7800GTX i SLI?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Någon här som prövat?

Ja det skulle vara kul och se ett test för att se om detta ger någon snarlik prestanda som de moderkort som är godkända för sli

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Orka SLI och Crossfire. Det är ju löjligt, mer för att pressa cash ur köpare. Varför inte utveckla ett kort som presterar lika bra som t.ex. två 7800GTX i SLI?

haha.. söt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
haha.. söt.

?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Hur många moderkort har dubbla 16x PCI-e UTAN stöd för SLI då?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Hur många moderkort har dubbla 16x PCI-e UTAN stöd för SLI då?

Intels kretsar? T.ex Aopens kommande 975X moderkort för Yonah
Edit: Får inte det att funka på Intels egna 975X moderkort dock

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Alla vanliga Nforce4 och Nforce4 Ultra har två PCI-16 utan stöd för SLI.

Tänk om det fuynkarpå ATI crossfire plattformen också?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Orka SLI och Crossfire. Det är ju löjligt, mer för att pressa cash ur köpare. Varför inte utveckla ett kort som presterar lika bra som t.ex. två 7800GTX i SLI?

men du. 7800gtx är inte det första grafikkortet vet du väl . det har funnits grafikkort tidigare . tex 6800gt med sli .

sli är till för dem som inte har råd att lägga ut pengar på värstingmodellerna , typ 7800gtx 512. just nu utan får nöja sig med en 7800gt . . men kanske senare får råd med ett till ( 7800gt är mkt billigare än gtx 512) då kan de få mer prestanda utan att ha behövt lägga ut så mkt pengar från början .

fast jag nöjer mig med att köpa ett nytt grafikkort varje år istället

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
men du. 7800gtx är inte det första grafikkortet vet du väl . det har funnits grafikkort tidigare . tex 6800gt med sli .

sli är till för dem som inte har råd att lägga ut pengar på värstingmodellerna , typ 7800gtx 512. just nu utan får nöja sig med en 7800gt . . men kanske senare får råd med ett till ( 7800gt är mkt billigare än gtx 512) då kan de få mer prestanda utan att ha behövt lägga ut så mkt pengar från början .

fast jag nöjer mig med att köpa ett nytt grafikkort varje år istället

Jo. SLI kan använads till det du säger ja. Men om du jämnför, hur många gör SLI med t.ex. 6600GT? De flesta som kör SLI smaskade på med 6800GT/Ultra när de var nytt eller nu så blir det ett GT eller GTX.

Och nej, jag vet att 7800GTX inte är det första grafikkortet. Geforce4 fanns förut ;D

Som sagt, jag skulle föredra singel före SLI/CF. Men det är jag det.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Hedersmedlem

Inte många moderkort med 2x 16 PCIe uttag inte!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hmm , jag hajade inte riktigt!
Är detta för de som har 2st 16xPCI-E ?
Hur ser det ut på dfi korten då? Fungerar eller ej?

Permalänk

varför har man 2 st 16xPCI-E om man inte skall kunna köra SLI??

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem

Hadde vatt trevligt ifall det funka så man slipper modda nordbryggan...

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager

Tänk om det fuynkarpå ATI crossfire plattformen också?

Det gör det med det moderkortet som jag använder i alla fall, rapporteras det i från XtremeSystems:

http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=91100

Intressant.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Cool.. Lär ju vart nån ULi anställd som inte riktigt gillade att nVidia köppte upp dom och läckte patchen, hihi.

Nån som har en sån där Pci-e ricer till mitt dual-sata2? =D

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
varför har man 2 st 16xPCI-E om man inte skall kunna köra SLI??

För att driva 4 skärmar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så borde alla fokusera på att göra grejerna bättre istället för att klämma in större kvantiteter i datorerna. Gäller Dual-Core också, även om det funkar bra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Ärligt talat så borde alla fokusera på att göra grejerna bättre istället för att klämma in större kvantiteter i datorerna. Gäller Dual-Core också, även om det funkar bra.

Dual core och SLI är stor skillnad. Dual core arbetar med varsin tråd medans SLI arbetar på en tråd med två grafikkort och måste därför samsas om vad som ska renderas av vilken, därav prestandaförlusten.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Hur många moderkort har dubbla 16x PCI-e UTAN stöd för SLI då?

Ja..... t.ex alla Crossfire moderkort ute på marknaden......
SLI är ju som bekant inte det enda 2-korts systemet här i världen

//AaNgelL

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
varför har man 2 st 16xPCI-E om man inte skall kunna köra SLI??

Kontrollerkort, multipla gfx för icke spelburkar, osv. Utbudet i dagsläget är begränsat, men du tror tydligen att 16x PCI-E är förbehållet för grafikkort, precis som AGP porten var, och så är inte fallet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.