ATI planerar prissänkningar

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Men saken är den att du och andra(nämner inga namn, personerna i fråga kan nog gissa själv) förutsätter redan på förhand att detta kommer vara fallet. Blir alltid lika kul att påpeka detta faktum efter att de första testerna har kommit... fast då har de aldig sagt något

Nja, visst får vi se hur korten presterar sen men om man baserar sig på lite lösa rykten så är det ju inte specieltl mycket snabbare än 7800GTX 512. Vi får som sagt se hur det blir även om det företag arbetar människor

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Förväntas inte 7900GTX bli slöare än 1900XTX?
Den skulle väl bara vara lite bättre än ett GTX512 eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tycker alla här kan tagga ner en smula nu.... Varken ni, jag eller satan den allmäktige vet hur korten från Nvidia kommer prestera. Att ens spekulera i det är att till att göra sig dum. De nya korten kan mycket väl suga hårig kamel pung eller spring förbi X19xxx korten som en väl oljad hamster.

Tiden får utvissa.

---

Men saken är den att du och andra(nämner inga namn, personerna i fråga kan nog gissa själv) förutsätter redan på förhand att detta kommer vara fallet. Blir alltid lika kul att påpeka detta faktum efter att de första testerna har kommit... fast då har de aldig sagt något

Ser inte vilka/vad du syftar på. Ingen här vad jag vet påstått antingen det ena eller andra, utan allt är spekulationer utifrån senaste ryktena. Vad som verkligen stämmer återstår som sagt att se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Btw: Sedan när ha någon av tillverkarna släppt en ny generation kort som inte var bättre än konkurrentens föregående?

Varken R580 eller G71 är ju någon ny generation.

Permalänk

Det som talar för en 32 pipelines version av kortet är att NVIDIA och dess partners visat stort förtroende för G71 och att man faktiskt haft ganska lång tid på sig att utveckla kretsen då arbetet med G70-serien blivit mindre stressat av ATIs förseningar med R520. Samt att NVIDIA vill vara säkra på att ta prestandakronan från ATI återigen, vilket en 32 pipelines version av G71 med stor sannolikhet skulle göra.

Det som dock inte talar för en 32 pipelines version av kortet är först och främst den ökade komplexitet det medför vi tillverkningsprocessen. Att G71 blir NVIDIAs första högprestanda krets baserad på 90nm betyder att man redan har fått jobba extra med att få tillverkningstekniken att fungera optimalt. Just dess 90nm tillverkningsteknik gör att NVIDIA kan sikta på mycket höga klockfrekvenser istället för extra pipelines, något som inte ger samma prestandaökning men blir betydligt lättare och billigare att åstadkomma.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tycker alla här kan tagga ner en smula nu.... Varken ni, jag eller satan den allmäktige vet hur korten från Nvidia kommer prestera. Att ens spekulera i det är att till att göra sig dum. De nya korten kan mycket väl suga hårig kamel pung eller spring förbi X19xxx korten som en väl oljad hamster.

Tiden får utvissa.

Btw: Sedan när ha någon av tillverkarna släppt en ny generation kort som inte var bättre än konkurrentens föregående?

Sådär lät det inte för nån månad sedan, då skulle nVidia minsann krossa ATi. Låter som om någon inte är lika säker längre på att G71 kommer vara så bra som han först påstod...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det som talar för en 32 pipelines version av kortet är att NVIDIA och dess partners visat stort förtroende för G71 och att man faktiskt haft ganska lång tid på sig att utveckla kretsen då arbetet med G70-serien blivit mindre stressat av ATIs förseningar med R520.

Vadå mindre stressat? De släppte första kortet i G70-serien redan i juni.

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengil_84
Sådär lät det inte för nån månad sedan, då skulle nVidia minsann krossa ATi. Låter som om någon inte är lika säker längre på att G71 kommer vara så bra som han först påstod...

Vadå mindre stressat? De släppte första kortet i G70-serien redan i juni.

precis, blev mindre stressat för Nvidia pgr utav att ATI var försenade med sin R520 vilket alla visste om. planeran för R520 var tidigare än själv alanseringen vilket du redan förmodligen vet om. och eftersom Ati haft så lång tid att lansera R520 så har Nvidianu haft lång tid att mixtra med G71.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Du verkar glömt vem som startade trenden. 7800 GTX 512Mb är ändå dyrare än X1900XT och dessutom ett sämre kort. Självklart ligger då ATI kvar med dessa priser tills nVidia har något att konkurrera med, vore dumt rent ekonomiskt annars eftersom det finns folk som är beredda att betala för dom.

Nu var det väl meningen att 7800GTX 512mb skulle vara en "limited edition" / lyx version på 5000 ex. eller något sådant, och inte vara hela serien som ATI:s 1900XT / XTX som båda kostade satan sist jag kollade. 7800GT/GTX 256 fanns ju redan och var de modeller som var riktad mot den stora massan, GTX den dyra och GT den prisvärda.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Nu var det väl meningen att 7800GTX 512mb skulle vara en "limited edition" / lyx version på 5000 ex. eller något sådant, och inte vara hela serien som ATI:s 1900XT / XTX som båda kostade satan sist jag kollade. 7800GT/GTX 256 fanns ju redan och var de modeller som var riktad mot den stora massan, GTX den dyra och GT den prisvärda.

Precis 1800XT var riktad att tävla mot Geforce 7800GTX inte 7800 GTX512. Och där var ATI betydligt snbbare så de släppte ingen nyare generation som var långsammare än nVidias förra (Om ens kan kalla GF7800GTX och 512GTX olika generationer).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengil_84
[B]Sådär lät det inte för nån månad sedan, då skulle nVidia minsann krossa ATi. Låter som om någon inte är lika säker längre på att G71 kommer vara så bra som han först påstod...

He he... håller med dig om att "vissa personer" på SweC varit lite väl överoptimistiska när det gället G71, även om man gjort sitt bäst för att hålla kvar dem på jorden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
precis, blev mindre stressat för Nvidia pgr utav att ATI var försenade med sin R520 vilket alla visste om. planerna för R520 var tidigare än själva lanseringen vilket du redan förmodligen vet om. och eftersom Ati haft så lång tid att lansera R520 så har Nvidia nu haft lång tid att mixtra med G71.

Det där stämmer faktiskt inte riktigt. ATI problem med att får ut R520 har egentligen inte gett NVIDIA något direkt försprång att såkallat mixtra med G71. ATI har hållt sig till sin tidsplan, något som kan ses i att R580 lanserades så pass kort efter R520. Det enda försprånget NVIDIA fick var att de hade noll konkurrens i det lönsamma högprestandasegmentet, något som de drog nytta av till fullo. De lyckades dessutom med att få majoriteten av alla hårdvarusidor att jämföra R520 med 7800GTX 512Mb, ett kort som var i princip omöjligt att få tag i till dess att R580 dök upp, något man lär ha varit väl medveten om innan lanseringen; lite fult men samtidigt ett smart drag.

Personligen har jag hela tiden varit skeptisk till uppgifterna om att NVIDIA skulle lansera en grafikkort med 32 traditionella pipelines. Främsta orsaken har varit att ett sådan kort skulle bli mycket obalanserat pga. att det i dagsläget inte finns tillräckligt snabba minnen för att matcha en sådan konfiguration. Att öka antalet pipelines samtidigt som man går från 110nm till 90nm skulle även ha inneburit ett ökat risktagande, något som NVIDIA inte är beredd att ta i onödan, inte sedan GeForce FX-fjaskot. Utöver detta är NVIDIA även väl medvetna om att det traditionella pipeline-begreppet, som många är vana vid, kommer att ha mindre betydelse i nästa generations shaderkrävande spel; ännu en anledning till att inte ta onödiga risker genom att satsa på en 32 pipeline-konfiguration. Min gissning är att NVIDIA valt att inte lägga ner mer tid än nödvändigt på G71, för att istället fokusera på nästa generations grafikkort, dvs. G80. Även om G71 är det samma som G70 @ 90nm så lär det kunna mäta sig med R580, iaf. tills dess att G80 är inom räckhåll.

Permalänk
Discokungen

milohenke: yes, that pretty much sums it up.

doja: Jag tror att nVidia insåg att fler pipes bara skulle göra det mer riskfyllt och inte fylla någon speciell funktion. X1900XT/XTX har ju 48 pipelines men inte fan är det 3 gånger snabbare än X1800XT. nVidia tjänar utan tvekan mer på klock än pipes just nu. Dessutom har de inte råd med ytterligare ett FX-fiasko som milohenke säger.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

sant det ni skriver, men sen sak undrar ja.

hur skulle 7900GTX vara bättre än 7800GTX 512 då de har like mycket antal pl och nästan lika klock och skillnaden som är störst är ju 110nm->90nm.

nåt annat som dom gjort som skulle vara skillnad och kunna mäta sig med XTX ??

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
milohenke: yes, that pretty much sums it up.

doja: Jag tror att nVidia insåg att fler pipes bara skulle göra det mer riskfyllt och inte fylla någon speciell funktion. X1900XT/XTX har ju 48 pipelines men inte fan är det 3 gånger snabbare än X1800XT. nVidia tjänar utan tvekan mer på klock än pipes just nu. Dessutom har de inte råd med ytterligare ett FX-fiasko som milohenke säger.

Inte 48 pixelpipelines, 48 pixelshaders, fortfarande 16 pixelpipelines med 3 pixelshaders på varje pipeline, om jag har förstått det rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
sant det ni skriver, men sen sak undrar ja.

hur skulle 7900GTX vara bättre än 7800GTX 512 då de har like mycket antal pl och nästan lika klock och skillnaden som är störst är ju 110nm->90nm.

nåt annat som dom gjort som skulle vara skillnad och kunna mäta sig med XTX ??

Troligen har de förbättrat mjukvaran också.

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengil_84
Inte 48 pixelpipelines, 48 pixelshaders, fortfarande 16 pixelpipelines med 3 pixelshaders på varje pipeline, om jag har förstått det rätt.

Troligen har de förbättrat mjukvaran också.

Wooooops. Tryckfelsnisse har varit framme Menade att det motsvarade 48 pixelpipelines. Sen är det väl 3st pixelprocessors i varje pipeline?

De lär ju köra med samma minnen och om de har 90nm så borde det ju klocka ganska hyfsat. 20nm skillnad i tillverkningsprocessen gör ju en del. Dessutom blir kortet kallare, inte lika varmt iaf 7900GTX ser ju ut att kosta ungefär hälften av vad 7800GTX 512 kostade. Det är nog den största skillnaden.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hur många 3d marks tror ni ett quad system kommer att inbringa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
sant det ni skriver, men sen sak undrar ja.

hur skulle 7900GTX vara bättre än 7800GTX 512 då de har like mycket antal pl och nästan lika klock och skillnaden som är störst är ju 110nm->90nm.

nåt annat som dom gjort som skulle vara skillnad och kunna mäta sig med XTX ??

Skulle gissa på att man även gjort en del förbättringar i arkitekturen, dvs. som gör kretsen mer effektiv. Det är även tänkbart att NVIDIA sett till att ge G71 stöd för HDR +kantutjämning. Ett G70 @ 90nm med högre klockning och mindre justeringar lär dock ha svårare att hänga med ett X1900XTX i nästa generations shaderintensiva spel. Mycket talar dock för att dessa spel inte hinner dyka upp innan G80 och R600.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Wooooops. Tryckfelsnisse har varit framme Menade att det motsvarade 48 pixelpipelines. Sen är det väl 3st pixelprocessors i varje pipeline?

De lär ju köra med samma minnen och om de har 90nm så borde det ju klocka ganska hyfsat. 20nm skillnad i tillverkningsprocessen gör ju en del. Dessutom blir kortet kallare, inte lika varmt iaf 7900GTX ser ju ut att kosta ungefär hälften av vad 7800GTX 512 kostade. Det är nog den största skillnaden.

Nej, det är bara en pixelprocessor per pipe, dessutom så motsvarar det inte alls 48 pipes heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Det är även tänkbart att NVIDIA sett till att ge G71 stöd för HDR +kantutjämning.

Man kan nog vara rätt säker på att G71 inte kommer att ha stöd för HDR + AA för "Rollo", en av de där som har sammarbete med nVidia/AEG har sagt att nVidia berättat för honom att G71 inte har stöd för detta (och ja han fick föra det vidare). Ser inte någon anledning till att han skulle ljuga om det här eftersom det inte direkt är till nVidias fördel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Nej, det är bara en pixelprocessor per pipe, dessutom så motsvarar det inte alls 48 pipes heller.

48 Pixel shader processors, pixel shader units, pixel shader cores...kalla det vad du vill men jag tror du förstår vad han menar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Ser inte vilka/vad du syftar på. Ingen här vad jag vet påstått antingen det ena eller andra, utan allt är spekulationer utifrån senaste ryktena. Vad som verkligen stämmer återstår som sagt att se.

Tycker jag har sett rätt frisk med (anti) Nvidia kommentar på detta forum, eller förnekar du att det har förekommit? Behöver inte precis vara denna tråd....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Varken R580 eller G71 är ju någon ny generation.

Beror på hur man ser det. Tillverkarna försöker utstråla en bild av "Här kommer något nytt och spänande" vid varje release..
G70 och G71 kommer dessutom ha en del skillnader, främst dock förminskning.. Så visst kan man se det som en ny generation..

Citat:

Tengil_84
Sådär lät det inte för nån månad sedan, då skulle nVidia minsann krossa ATi. Låter som om någon inte är lika säker längre på att G71 kommer vara så bra som han först påstod...

Tror du syftar på GTX512 vs X1800XT debatten. Vad då? Hade jag fel eller

Citat:

Tengil_84
Vadå mindre stressat? De släppte första kortet i G70-serien redan i juni.

Nvidia släppte GTX i juni-juli, GT i augusti och GTX512 i November.. och nu kommer 7900 i slutet av Mars.
ATI släppte X18xx serien i november-december och nu i februari kom X19xx serien...

Vem är det som är stressad??

Citat:

milohenke
Det där stämmer faktiskt inte riktigt. ATI problem med att får ut R520 har egentligen inte gett NVIDIA något direkt försprång att såkallat mixtra med G71. ATI har hållt sig till sin tidsplan, något som kan ses i att R580 lanserades så pass kort efter R520. Det enda försprånget NVIDIA fick var att de hade noll konkurrens i det lönsamma högprestandasegmentet, något som de drog nytta av till fullo. De lyckades dessutom med att få majoriteten av alla hårdvarusidor att jämföra R520 med 7800GTX 512Mb, ett kort som var i princip omöjligt att få tag i till dess att R580 dök upp, något man lär ha varit väl medveten om innan lanseringen; lite fult men samtidigt ett smart drag.

Du har en viss poäng i det resonemanget. Tillverknings problemen ledde dock till att lanseringen av X18xx-serien skedde först i november-december (räknar den faktiskt tillgång på kort från deras sida och inte lanseringsdatumet då). Det är 6 månader senare en beräknat, och kort därefter fick vi X1900.... De som köpte X1800 i december kan känna sig rätt blåsta på sina cash..
Håller dock med dig om att Nvidia inte "fick" extra tid till att "mixtra" med sin design.

och som S-Z skriver till sist.. Nähh 7900 kommer inte ha stöd för HDR+AA.. DÅ har de jävlar i det hållit det bra hemligt i så fall. Tror resten av datorvärlden kommer få en chock ifall det stödet skulle visas sig finnas på korten

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
48 Pixel shader processors, pixel shader units, pixel shader cores...kalla det vad du vill men jag tror du förstår vad han menar

Tror nog det är han som missförstått.
För det är 16 pixelprocessorer. Och 48 Shaderprocessorer. Han verkar ha fattat det som att det är 16 pipes med 3 pixelprocessorer i varje. Vilket inte riktigt funkar.

Han förväxlar nog shader units lite grann.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nvidia släppte GTX i juni-juli, GT i augusti och GTX512 i November.. och nu kommer 7900 i slutet av Mars.
ATI släppte X18xx serien i november-december och nu i februari kom X19xx serien...

Vem är det som är stressad??

Nu var det ju inte så att ATI stressade fram R580. R580 låg ganska fast i schemat medans R520 gled närmare. Så bara för att det är ett kort mellanrum betyder det inte att någon onormal stress har förekommit.

Och räknar du tillgängliheten på R520 i november kanske du ska räkna bort GTX512 nästan helt då dom inte haft någon direkt tillgänglighet heller.

Och jag tror bestämt Tengil_84 syftar på det som sades att G71 skulle krossa X1900. Vilket inte verkar vara fallet.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tror nog det är han som missförstått.
För det är 16 pixelprocessorer. Och 48 Shaderprocessorer. Han verkar ha fattat det som att det är 16 pipes med 3 pixelprocessorer i varje. Vilket inte riktigt funkar.

Han förväxlar nog shader units lite grann.

Då får du gärna förklara, ers gudomlighet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Det är 16 pixelprocessorer aka pixelpipelines. Varje pixelprocessor är utrustade med 3 shaderenheter istället för 1 som är vanligt. Det gör den bättre på shaders, men revolutionerar inte prestandan som 48 fulla pixelprocessorer hade gjort.
Precis som att en Athlon har 3 FPU enheter aka Matteprocessorer. Men bara för att den har det så säger inte jag att jag har en tripplecore. För det är fortfarande bara en processor, även fast den har 3 matteprocessorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tycker jag har sett rätt frisk med (anti) Nvidia kommentar på detta forum, eller förnekar du att det har förekommit? Behöver inte precis vara denna tråd....

Nu förstår jag inte vad det har att göra med min kommentar. Läs det jag citerade igen. Ingen här har så vitt jag skrivit att de förutsätter att X1900 kommer vara snabbare, allt är spekulationer.

När det handlade om ryktena om 32 pipes var du inte sen att säga att kortet skulle bli "kickass", då var det minsann inte dumt att spekulera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Beror på hur man ser det. Tillverkarna försöker utstråla en bild av "Här kommer något nytt och spänande" vid varje release..
G70 och G71 kommer dessutom ha en del skillnader, främst dock förminskning.. Så visst kan man se det som en ny generation..

De flesta gör det inte. I så fall skulle vi ha grymt många generationer eftersom en refresh ofta har några optimeringar av arkitekturen. Att kärnorna använder liknande kodnamn (G70,G71) tycker jag visar på att det handlar om refresher inte om nya generationer. Nästa generation är G80 respektive R6x0 tror jag de flesta håller med om.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
De flesta gör det inte. I så fall skulle vi ha grymt många generationer eftersom en refresh ofta har några optimeringar av arkitekturen. Att kärnorna använder liknande kodnamn (G70,G71) tycker jag visar på att det handlar om refresher inte om nya generationer. Nästa generation är G80 respektive R6x0 tror jag de flesta håller med om.

Håller med, det finns ju liksom bara 7-8 x86 generationer på CPU-sidan. Skulle man gå på MOrKiz definition skulle vi vara uppe i 50 generationer vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nu var det ju inte så att ATI stressade fram R580. R580 låg ganska fast i schemat medans R520 gled närmare. Så bara för att det är ett kort mellanrum betyder det inte att någon onormal stress har förekommit.

Och räknar du tillgängliheten på R520 i november kanske du ska räkna bort GTX512 nästan helt då dom inte haft någon direkt tillgänglighet heller.

Och jag tror bestämt Tengil_84 syftar på det som sades att G71 skulle krossa X1900. Vilket inte verkar vara fallet.

Fast i schemat stämmer ju inte för fem ören. X18xx skulle släppas i juni/juli för att möta hotet från G70 serien... Kortet kom först ut i butikerna i November-December pga allhandla förseningar vid tillverkning och inte tala om leverans...

Sen kan du och andra sluta gnälla om att GTX512 inte hade större tilgänglighet. Kortet var menat som en limited edition modell redan från först början. Detta sas klart och tydligt redan vid releasen.

Tengil syftar alltså på de trådarna där det kom fram att G71 skulle ha 32 pipes. Hade detta stämt (vilket det nu inte verkar vara fallet) så kan även du hålla med om att 7900 hade ätit X19xx till frukost.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S-Z
När det handlade om ryktena om 32 pipes var du inte sen att säga att kortet skulle bli "kickass", då var det minsann inte dumt att spekulera...[/B]

Pröva spekulera om detta:

Vilken bil tror du kommer ge bäst "åk" i backarna.. Den med turbo eller utan turbo?

Samma princip kan överföras på detta ämne. Vilket kort tror du hade leverat bäst prestanda i spel. Den med 32 pipes eller den med 16??

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Fast i schemat stämmer ju inte för fem ören. X18xx skulle släppas i juni/juli för att möta hotet från G70 serien... Kortet kom först ut i butikerna i November-December pga allhandla förseningar vid tillverkning och inte tala om leverans...

Sen kan du och andra sluta gnälla om att GTX512 inte hade större tilgänglighet. Kortet var menat som en limited edition modell redan från först början. Detta sas klart och tydligt redan vid releasen.

Tengil syftar alltså på de trådarna där det kom fram att G71 skulle ha 32 pipes. Hade detta stämt (vilket det nu inte verkar vara fallet) så kan även du hålla med om att 7900 hade ätit X19xx till frukost.

Men R520 blev ju försenat av en liten bugg. R580 blev inte försenat. Att R520 släpptes senare betyder ju inte att R580 blev framstressat eller hur?

GTX512 var bara ett jippo för att ta prestandakronan från ATI.

Och du trodde Tengil_84 syftade på en helt annan debatt. Och sen frågar du om du hade fel. Antagligen hade du fel när du sa att G71 skulle vara snabbare än X1900. Men jag vet inte säkert. vi får se.

Permalänk

Sök i SAOB efter "hyckleri". Skulle inte förvåna mig om Swec-forumet står angivet som synonym. Nåja, ganska komiskt att jämföra kommentarerna om hur G71 skulle springa varv runt R580 (?) med kommentarerna nu för tiden. Det är ANINGEN passivare nu

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men R520 blev ju försenat av en liten bugg. R580 blev inte försenat. Att R520 släpptes senare betyder ju inte att R580 blev framstressat eller hur?

GTX512 var bara ett jippo för att ta prestandakronan från ATI.

Och du trodde Tengil_84 syftade på en helt annan debatt. Och sen frågar du om du hade fel. Antagligen hade du fel när du sa att G71 skulle vara snabbare än X1900. Men jag vet inte säkert. vi får se.

Så.. nu har det kommit tester från både Anandtech, Firingsquad, Hexus m.m ... 7900 vinner mer än hälften av testerna med singelkort... Med SLI i upplösningar högre än 1600x1200 är crossfire rätt chanslöst....

Korten blev inte krossande.. Men de gjorde bra ifrån sig.. Betydligt bättre än vad både du och andra här förmodligen trodde...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Så.. nu har det kommit tester från både Anandtech, Firingsquad, Hexus m.m ... 7900 vinner mer än hälften av testerna med singelkort... Med SLI i upplösningar högre än 1600x1200 är crossfire rätt chanslöst....

Korten blev inte krossande.. Men de gjorde bra ifrån sig.. Betydligt bättre än vad både du och andra här förmodligen trodde...

Sedär, första gången sedans innan X1800 släpttes som jag kan säga att nVidia är det klara valet.
Fina grejor.

Permalänk
Discokungen

Synd att GTXerna ärr så dyra bara. Ett 7900GT är dock ett självklart val just nu

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ser ut som jag hade rätt trots allt.. när t o m Boris tycker om det, då e de illa...