är det SCAM på g? eller är det ett seriöst företag? www.netmania.se -> förskottsbet.

Permalänk

är det SCAM på g? eller är det ett seriöst företag? www.netmania.se -> förskottsbet.

Var ute å kollade på pricerunner. Såg www.netmania.se där. Tänkte beställa en sak för 1500:- + frakt. såg att man endast kunde välja förskottsbetalning. Å då ska det va via bankgiro/postgiro ?

Nån som har beställt därifrån nångång? Nån som kan konfirmera att det är seriöst eller ska man hålla sig undan ? priserna är ju inte överdrivet låga precis. Men enda stället som säljer xbox crystal som inte finns normalt vis längre?

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk

Telefonnumret som anges på sajten går till en privatperson, förvisso på samma angiven adress som företaget, men vilket seriöst företag har inte råd med ett företagsabbonemang?

Permalänk

Någon som vet hur man gör för att spåra företag till en viss person eller vice versa?
Skulle vara intressant att se om företaget är registrerat.

Hursomhelst så kan man förboka ett PS3 redan nu.
2006-10-31 och den kostar bara 5100:-
Allt är såklart preliminärt

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

okej. skulle vara riktigt trevligt att få reda på mer innan man beställer. Ska nog kanske ringa å fråga varför dom finns i lager. Få se vad han svarar

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk

Tja, han verkar ha en internet affär i sitt hem.
Vet inte varför han inte skaffat pf.

Hittade mer info
Om Företaget:

Adress:
Tornbergs Internet Handel
Åkervägen 13D
352 49 Växjö
Telefon:
0470-29495
E-mail:
info@netmania.se
Hemsida:
http://www.netmania.se
Moms reg.nr:
SE820801401201
Innehar F-skattesedel

Kanske ska vänta tills han erbjuder faktura?

Han är också den enda affären enligt pricerunner som erbjuder playstation3 om man söker här på swecs prisjämförelser.

Gjorde en egen koll.
Han är född 1982-08-01 och har inga betalningsanmärkningar.
Längre än så kommer inte jag tyvärr.

EDIT:
Han har:
8 gamecubes
10 PStwo
9 PSP
14 Xbox
24 xbox 360 core version
94 st iPod black 30GB.
I sitt hem!
Snacka om att ligga ute med en helvetes massa pengar.

EDIT: 2
http://www.dsek.lth.se/folk/akt/index.php?login=d02pt
Här är en bild på killen enligt google.

Han pluggar eller har pluggat på lunds tekniska högskola.

På hitta.se får man även reda på hans mobilnummer.

Antingen är han helt laglig, eller så är han dum som ett spån och skiter i framtiden eller så har hans identitet blivit stulen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Netmania.se

Tjena Grabbar!

Jag ser att det har kommit rätt många besök till min butik härifrån så nyfiken som man är tittade jag. Tänkte man borde kanske skriva en rad. Det är jag som har butiken. Vill inte att detta jag skriver nu ska anses som reklam utan bara en chans för mig att tala för mig. Jag är både registrerad hos bolagsverket och moms registrerad. Allt är lagligt. Jag är inte helt dum hehehe

Jag använder mig av de stora distributörerna för att sprida varorna billigt till slutkunderna. Nu har jag bara post förskott via bankgiro. Annars måste jag höja lite på priserna och jag vill fortfarande hålla låga priser.

Bilden hehehe ja det är jag det men det var ett bra tag sen. Fan ser inte riktigt kry ut på bilden. hehe

Är ni nyfikna på nått så droppa ett email. info@netmania.se

ha det gut grabbar

/Peder

Visa signatur

My 2 cents

Permalänk
Medlem

Ja bolagsverket och moms är ju verkligen ett tecken på att ett företag inte lurar dig.
Jag skulle säga att bojkotta alla som erbjuder enbart förskottsbetalning.

Permalänk

Synd att TitoN inte svarade på hur han lyckas ha så många crystal enheter när de inte längre säljs någon annanstans.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Netmania.se

Hej igen ser att det har kommit lite fler svar.
Ledsen att jag missade frågan om Xbox Crystal. Svaret på den är att mina leverantörer har några få kvar. Trotts att de inte görs fler betyder väll inte att alla är slutsålda. Men det är bara dem kvar hos mina leverantörer.

Och med bankgiro. Där registreras ju alla betalningar som görs. Så har någon gjort en betalning till bankgirot så finns det registrerat från vem det är. Visst registreringen kan man ju göra av företaget det garanterar väll inget men för att bedriva laglig verksamhet så måste man. Bankgiro kostar inget så det blir ju billigare.

För min del så jag är en ny aktör på marknaden som kämpar för att bygga upp mitt varumärke och jag lägger ständigt upp fler produkter för att bli så komplett som möjligt.

Jag arbetar på att få upp föer betalnings lösningar för kunderna men jag vill hålla dem kostnaderna så låga som möjligt. Men jag jobbar på det.

Får jag ställa en fråga. Har någon av er blivit blåsta nån gång?
Och en fråga till hur tycker ni min sida ser ut. Är det nått som inte ger ett seriöst intryck? Jag är öppen för att göra det så bra som möjligt.

/MVH
Peder

Visa signatur

My 2 cents

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TitoN
Hej igen ser att det har kommit lite fler svar.
Ledsen att jag missade frågan om Xbox Crystal. Svaret på den är att mina leverantörer har några få kvar. Trotts att de inte görs fler betyder väll inte att alla är slutsålda. Men det är bara dem kvar hos mina leverantörer.

Och med bankgiro. Där registreras ju alla betalningar som görs. Så har någon gjort en betalning till bankgirot så finns det registrerat från vem det är. Visst registreringen kan man ju göra av företaget det garanterar väll inget men för att bedriva laglig verksamhet så måste man. Bankgiro kostar inget så det blir ju billigare.

För min del så jag är en ny aktör på marknaden som kämpar för att bygga upp mitt varumärke och jag lägger ständigt upp fler produkter för att bli så komplett som möjligt.

Jag arbetar på att få upp föer betalnings lösningar för kunderna men jag vill hålla dem kostnaderna så låga som möjligt. Men jag jobbar på det.

Får jag ställa en fråga. Har någon av er blivit blåsta nån gång?
Och en fråga till hur tycker ni min sida ser ut. Är det nått som inte ger ett seriöst intryck? Jag är öppen för att göra det så bra som möjligt.

/MVH
Peder

Den ser bra ut men blir lite liten om du ska ha ett större sortiment. Men ser fräsch ut så länge...=)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Jag har inte blivit blåst och det känns bra att du är här och är trevlig det ökar ju trovärdigheten en hel del.

Vad gäller utseendet så ser det bra ut men eftersom det finns företag som t.o.m. haft stora annonser i tidningarna och haft proffsiga sidor så ringer det alltid varningssignaler när någon vill ha betalt i förskott.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Du säger "Nu har jag bara post förskott via bankgiro."

Nu förstår jag inte, kan man betala med postförskott, dvs på Posten vid leverans. Eller är det bara förskottsbetalning som gäller. Du ger lite dubbla budskap med den meningen. Kan du förklara vad du egentligen menar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TitoN
Tjena Grabbar!

Jag ser att det har kommit rätt många besök till min butik härifrån så nyfiken som man är tittade jag. Tänkte man borde kanske skriva en rad. Det är jag som har butiken. Vill inte att detta jag skriver nu ska anses som reklam utan bara en chans för mig att tala för mig. Jag är både registrerad hos bolagsverket och moms registrerad. Allt är lagligt. Jag är inte helt dum hehehe

Jag använder mig av de stora distributörerna för att sprida varorna billigt till slutkunderna. Nu har jag bara post förskott via bankgiro. Annars måste jag höja lite på priserna och jag vill fortfarande hålla låga priser.

Bilden hehehe ja det är jag det men det var ett bra tag sen. Fan ser inte riktigt kry ut på bilden. hehe

Är ni nyfikna på nått så droppa ett email. info@netmania.se

ha det gut grabbar

/Peder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Du säger "Nu har jag bara post förskott via bankgiro."

Nu förstår jag inte, kan man betala med postförskott, dvs på Posten vid leverans. Eller är det bara förskottsbetalning som gäller. Du ger lite dubbla budskap med den meningen. Kan du förklara vad du egentligen menar?

Han uttrycker sig lite knas, annars kan du kolla på sidan:

Citat:

Betalningssätt:
Vi erbjuder för närvarande förskottsbetalning samt betalning via faktura(kommer snart).

Förskottsbetalning: Kostnad 0kr. Vid förskottsbetalning betalar man in pengarna till vårt bankgiro konto: 5724-5193. Så fort vi ser att pengarna har kommit in sänder vi varan/varorna. Denna metod tar ca 1 dag extra så vi hinner se att pengarna har kommit in.

Faktura: Kommer snart.

Permalänk
Medlem

Det är väl att det är så otroligt likt andra blåsningar, just "Faktura: kommer snart" och förskottsbetalning.
Du kan göra postförskott med bankgiro också.

Permalänk
Medlem

Om det är som så att han bara har förskottsbetalning trots att han nämner "post förskott" så är det ingen garanti att butiken är seriös bara för att han nu uttalat sig här på Sweclockers. Är det som så att han bara har förskottsbetalning så bör det ringa en varningsklocka hos alla som tänkt handla något där, annars är ni bara j-vligt korkade efter allt som hänt tidigare och folk gått på blåsningar. Och så korkade hoppas jag verkligen inte att folk är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jymdis
Det är väl att det är så otroligt likt andra blåsningar, just "Faktura: kommer snart" och förskottsbetalning.
Du kan göra postförskott med bankgiro också.

Permalänk
Netmania.se

Hej

Tack mortifer666 jag försöker vara så behjälplig jag kan och hålla good service.

Förlåt mig jag skrev postförskott jag menar förskottsbetalning. Med internet handel så är det ju betala först och få varan sen. Såvida man inte tar det på faktura. Och förskotts betalning är bra för båda då det inte kostar något.Ena nakdelen det tar ju en dag innan det registreras. Om vi vänder på det för skojs skull.... Ska jag bara skicka ut varor utan att va säker på att få betalt? Det är alltid lurigt det där. Jag för min del vill ju bygga upp detta företaget i en anda som ska inge trygghet, kvalitet och service.

Vill ju ha nöjde kunder. Som om någon behöver nått speciellt som inte finns på sidan så försöker vi ju göra vårt bästa att få fram det. Utan kunder så kan jag ju inte bedriva det jag vill så ni är viktiga.

Det nämns mycket om blåsningar, men har någon blivit blåst. Jag lämnar ut alla mina uppgifter jag försöker ju inte gömma mig. Jag har ingen avsikt att blåsa någon.

Jag jobbar som sagt på att få upp fler betal lösningar men det tar tid. Ska ha det integrerat i butiken med etc och inte för höga kostnader.

MVH Peder

Visa signatur

My 2 cents

Permalänk
Medlem

"Med internet handel så är det ju betala först och få varan sen."

Ehhh...nej? Inför postförskott också som betalningsalternativ, se www.posten.se eller ring dem och hör hur det fungerar. Om du nu är seriös med att starta en ny butik så är det ingen som kommer ta dig på allvar om du inte åtminstone inte ERBJUDER postförskott som betalningsalternativ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TitoN
Hej

Tack mortifer666 jag försöker vara så behjälplig jag kan och hålla good service.

Förlåt mig jag skrev postförskott jag menar förskottsbetalning. Med internet handel så är det ju betala först och få varan sen. Såvida man inte tar det på faktura. Och förskotts betalning är bra för båda då det inte kostar något.Ena nakdelen det tar ju en dag innan det registreras. Om vi vänder på det för skojs skull.... Ska jag bara skicka ut varor utan att va säker på att få betalt? Det är alltid lurigt det där. Jag för min del vill ju bygga upp detta företaget i en anda som ska inge trygghet, kvalitet och service.

Vill ju ha nöjde kunder. Som om någon behöver nått speciellt som inte finns på sidan så försöker vi ju göra vårt bästa att få fram det. Utan kunder så kan jag ju inte bedriva det jag vill så ni är viktiga.

Det nämns mycket om blåsningar, men har någon blivit blåst. Jag lämnar ut alla mina uppgifter jag försöker ju inte gömma mig. Jag har ingen avsikt att blåsa någon.

Jag jobbar som sagt på att få upp fler betal lösningar men det tar tid. Ska ha det integrerat i butiken med etc och inte för höga kostnader.

MVH Peder

Permalänk
Medlem

Hur seriöst känns det med en butik med en ägare som:

1. Talar om sitt företag i plural ("Vi") fast det egentligen är en ensam kille som står bakom hela hemsidan.

2. Som särskriver i varje inlägg och som dessutom bara tar betalt via förskottsbetalning (teknikboom någon?)

Om ni tror att man är säker bara för att ni vet ägarens namn och nummer så är ni naiva. Det är många som tar pengar, kursar och går under jorden.

Jag säger inte att netmania är lurendrejeri, vad jag säger är att man ska tänka sig för, ofta är det värt att lägga på 200 kr och få varan från ett stort seriöst företag (Dustin tex)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska jag bara skicka ut varor utan att va säker på att få betalt? Det är alltid lurigt det där.

Skall jag som kund bara betala utan vara säker på att få varan?

Och ja, det finns folk som blivit blåsta på bl.a bärbara datorer exempelvis från Teknikboom.

Låga priser? 2659:- för PSP valuepack är inte billigt.
Inte heller PS2.
Kan faktiskt inte se något som är så billigt att det skulle
motivera mig att frångå en etablerad butik med bra betalningsalternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andersz
Hur seriöst känns det med en butik med en ägare som:

1. Talar om sitt företag i plural ("Vi") fast det egentligen är en ensam kille som står bakom hela hemsidan.

"Vi" säger man för det är ett ordval som är bra för att nämna ett företag. "Jag" låter ju otrolig dåligt, eller är det bara jag som tycker det?

Sen håller jag med, inte för att vara gnällig men särskrivning och du går på högskola?

Killen har väl inga pengar i kapital, därav så tar han bara emot förskottsbetalningar. Tycker man inte ska stödja sådana företag. Har man inga pengar att kunna lägga i sitt företag får man väl söka efter en som vill invenstera i idéen man har om ett företag.

Köp saker ifrån välkända istället. Att personen i frågan skriver här har inget men säkerhet att göra.

Permalänk
Netmania.se

Oj Oj Oj det var hårda ord. Men det är ju kritik på vägen

Postförskott betalar man väll och sen får man varan över disk. Visst jag håller med det känns ju "tryggare" för det sker ju över disken.

Och formen "Vi" Jag har valt det för att det är jag och mitt företag. Men man får ha sina åsikter.

Och att jag skriver här det vara bara det att jag tänkte jag kan tala för mig själv. Uppenbarligen finns det lite frågetecken kring mig som folk undrar över och det vill ju jag rätta till.

Jag vet hur hård konkuransen är på marknaden. Det är något som jag måste jobba på. Det är betalnings alternativen som är det jag jobbar på.

MVH
Peder

Visa signatur

My 2 cents

Permalänk

japp! då var det dags för trådskaparen att göra ett svar! Jag ska nu i skrivande stund betala för min vara. Det blir totalt 1593kr som en "fattig student" inte har råd att förlora =(. Men ja vill bara att sweclockare ska följa detta. Jag är försökskanin inann vi avslöjar scam eller inte ;). Det ringer varningsklockor! Varför frågar ni er? Jo för jag verkligen verkligen vill ha ett crystal xbox som inte finns längre NÅNSTANS nya.

NetMania.se
------------------------------------------------------
Ordernummer: 9
Detaljerad faktura: http://www.netmania.se/catalog/account_history_info.php?order...
Orderdatum: måndag 06 mars, 2006

Produkter
------------------------------------------------------
1 x XBOX Basenhet Crystal (6033XBOXVIDS) = 1.498kr
------------------------------------------------------
Totalt exklusive frakt: 1.498kr
Fraktkostnad (Billigaste alternativ): 95kr
Inklusive moms : 300kr
Total: 1.593kr

Leveransadress
------------------------------------------------------
Marcus Salmons
********
*****, ludvika
sweden

Fakturaadress
------------------------------------------------------
Marcus Salmons
********
*****, ludvika
sweden

Betalningssätt
------------------------------------------------------
Förskottsinbetalning

Betala till: BG-5724-5193. Ange order-id som betalningsreferens. Order-id ser ni ovan. Vi skickar din order så fort betalning erhållits.

Send To:
NetMania.se
Åkervägen 13D
352 49 Växjö
Tel: 0470 29495
E-post: info@netmania.se

Din order kommer inte att skickas förrän betalningen är mottagen. Tack för att du handlar av oss!

--------------------

Så här ser även mitt mail ut från netmania som jag fick efter några dagar när jag inte betalade ( höll mig updaterad i denna tråd )

---------------

Hej Marcus,

Jag ser att ni ej betalt in beloppet för er order. Vi kan därför ej skicka ut den. Vill påminna att vi har bara en basenhet kvar.

Har ni frågor etc är ni mer än välkommen att ta kontakt med mig. Om ni har ångrat er så meddela eller så annullerar vi er order efter en vecka utan att vi sett att betalning är gjord.

Med vänlig hälsning

Peder Tornberg

www.netmania.se

EDIT: har nu betalat via internetbanken FSB enligt följande:

Mottagna och skickade för betalning

Konto för bet. Pg/Bg-nr Egna not. OCR/Med. Belopp
8166-1 974.023.222-9 5724-5193 xbox ne... 9 1 593,00
Summa: 1 593,00

aja. Texten vart att gröta i hop sig. Men ni fattar i alla fall

Hoppas att jag kan vara lugn under väntotiden hehe

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk
Netmania.se

NetMania.se under granskning . Nä jag skoja bara det får man göra. Det är bra huvudsaken att mina kunder känner sig trygga. Du kan vara lugn marcus_amd. Betalningen borde vara mig till handa imorgon. Jag håller dig uppdaterad. Du hade tur jag hade bara en xbox kvar och du fick sista.
Detta är ju bra ifall fler där ute känner sig osäkra. Om någon annan är osäker och undrar något hör gärna av er ni är mer än välkomna jag har som målsättning att erbjuda så god och personlig service som möjligt. Kunden sätts i centrum.

MVH
Peder Tornberg
www.netmania.se

Visa signatur

My 2 cents

Permalänk

verkar lovande! jag kommer hålla alla updaterade också om vad som sker och hur servicen är. Kommer bli "grönlistat" på sweclockers så fort jag får min vara. ( förutsatt att det inte är en död hamster i kartongen eller dylikt ).

Blir en god recension på pricerunner.se tex.. där jag fann din butik också när jag sökte på xbox

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk
Hedersmedlem

marcus_amd ska du grönlista någon

tycker personligen att det är SJUKT oseriöst med den nuvarande betalningsrutinen samt att ni inte har eget lager. Handel för mig handlar inte om att kunden skall ligga ute med pengar till säljaren....

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Hoppas inte den "sista" är hans privata burk som han packar ner och skickar dig

Permalänk

ja det hoppas jag verkligen inte! vill ju ha den för samlarvärdets skull så den ska vara kvar i kartongen ett tag till! xbox entusiast är vad man är !

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcus_amd
ja det hoppas jag verkligen inte! vill ju ha den för samlarvärdets skull så den ska vara kvar i kartongen ett tag till! xbox entusiast är vad man är !

du får nog vänta väääääldigt länge innan den blir värd något extra med tanke på att dom släpte ju 100 000 st eller något.

Visa signatur

Niklas
Lekpark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
marcus_amd ska du grönlista någon

tycker personligen att det är SJUKT oseriöst med den nuvarande betalningsrutinen samt att ni inte har eget lager. Handel för mig handlar inte om att kunden skall ligga ute med pengar till säljaren....

Där tycker jag att du har fel. Skulle man vara tvungen att hålla ett eget lager så skulle det inte kunna komma några nya aktörer på marknaden. Till en början så kör man via leverantör för att sedan ha ett "litet" lager med det som går bra. JAg har en webshop och skulle vi ha allt som vi säljer i lager så skulle vi kursa direkt. Ett moderkort tex blir omodernt på 2 månader. SKulle vi då ha 15 olika moderkort som ingen vill ha efter 2 månader bara för att man skall ha saker på lager ?
Nej om alla skulle ha din inställning så skulle det inte komma upp några mer konkurenter på marknaden.

Däremot så är betalningalternativen en sak att ändra på. Han skriver att han vill hålla ner kostnaderna och PF är faktiskt en stor kostnad varje år. Vi får tillbaka cirka 10-15 pf-försändelser per år och det kostar oss MASSOR av pengar i frakt, returfrakt och pf-avgift. Man fakturerar självklart kunden som inte hämtat ut försändelsen men det kommer sällan in pengar. Jag vet konkurenter som faktiskt tgit bort PF som betalningalternativ då det inte längre funkar som e bra lösning längre.

Skulle detta vara en scam så skulle priserna vara avsevärt lägre i denna butik för att locka massor av kunder under en kort dit.

Jag har handlat 100 tals saker på nätet (ebay, tradera, blocket mm) och jag har aldrig gått på en nit. Jag skulle inte ha några problem att handla på netmania.

Permalänk
Medlem

Jasså, din bästa kompis som du ger beröm åt nu?

Skulle vilja se den dagen han skall hantera ett garantiärende hur det går tillväga..

Att det endast förekommer förskottsbetalning ger ju lite fel signaler men är förståeligt då detta är en privatperson som troligtvis kränger allt ur den vita skåpbilen runt hörnet (skämt)

Men det där med namnen, Peter eller Peder känns ju lite weird...

Fast jag diggar särskrivningen som fan. Högskola och dyslektiker?

Hit me!