Logitech lanserar mus för vänsterhänta

Permalänk
Melding Plague

Logitech lanserar mus för vänsterhänta

<font style="font-size: 10pt"><b>Logitech lanserar mus för vänsterhänta</b></font> <small class="small">onsdag 8 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Traditionellt sett har vänsterhänta datoranvändare antingen fått använda möss som är gjorda för att användas med båda händerna eller helt enkelt fått lära sig att använda höger hand för musarbete. Nackdelen med det första alternativet är att man missar de ergonomiska fördelar som finns med möss specifikt gjorda för att användas med en hand.
<br />
<br />Nu på Cebit-mässan har emellertid Logitech löst problemet genom att presentera en version av deras MX610 speciellt gjord för vänster hand. Precis som sitt syskon gjord för andra handen är den trådlös och använder sig av Logitechs laserteknologi.
<br />
<br />Rekommenderat pris är 599 kronor och musen skall finnas tillgänglig i butik i början av april.
<br />
<br />I övrigt så lanserar Logitech två nya fjärrkontroller ur Harmony-serien på Cebit, Harmony 555 respektive Harmony 785, där den senare har en LCD-färgskärm. Det är avancerade multifjärrkontroller, därav priserna – 250 Euro för 785 och 130 Euro för 555. Logitech har också gjort deras webbkameror ur Quickcam-serien mindre.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra äntligen,nu skall polaren få en riktig mus.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Jag är vänsterhänt men har alltid använt högermus för att jag inte har haft något annat val, men lika bra är väl det hade blivit lite jobbigt på t.ex skolan och sånt om man var van med vänstermus. Men vänta nu om jag hade lärt mej med vänster istället så hade jag ju blivit dubbelt så bra i alla fps spel!

Permalänk
Avstängd

Annars finns de ju möss som går att använda även om du är vänsterhänt, som t.ex. Razer Diamondback m.m.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Äntligen!

(nu kan jag lägga 600 kr på något som kommer göra mig oförmögen att spela det närmsta halvåret )

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

jag är också vänsterhänt men har alltid kört med högerhanden, så för mig känns det ganska onödigt att byta.
Har det gått bra i 18år så går det bra lite till.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Inga bilder på fjärrkontrollerna?

Permalänk
Medlem

Stort, inte en dag för sent. Jag använder båda händerna i dagsläget men min vänsterhand är outstanding när det gäller precisa saker i typ Photoshop och Indesign. En sån måste inhandlas!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ehh, vafan. Är själv vänsterhänt och ser absolut ingen mening med den här musen. Är man så jävla usel att man inte kan kontrollera musen med högerhanden så måste man ha något grovt fel någonstans. Skulle aldrig i livet köpa en vänstermus.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Samma här, är också vänsterhänt. Skulle dock aldrig få för mig och hålla musen i vänster hand.;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Ehh, vafan. Är själv vänsterhänt och ser absolut ingen mening med den här musen. Är man så jävla usel att man inte kan kontrollera musen med högerhanden så måste man ha något grovt fel någonstans. Skulle aldrig i livet köpa en vänstermus.

Man har större precision på den hand man använder mest.. därför är det riktigt smart att använda vänster hand om an är vänster hänt. specielt om man spelar precisions spel typ cs

Visa signatur
Permalänk
Medlem

är själv vänsterhänt men har alltid kört med högermus. kanske därför man är så kass på fps-spel?

Permalänk
Avstängd

Perfekt om högerhänta ska porrsurfa

Så jävla jobbigt med vänstern

Skämta bara, hur som helst så är det ingen "blockbuster" då dom vänsterhänta jag känner använder högerhand för musen (8 pers)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

På tiden att diskrimineringen av vänsterhänta lättar! Våga vägra vara höger Och ni vänsterhänta som använder högermus, bara för att ni vant er vid att vara diskriminerade innebär det inte att det är ok.

Permalänk
Medlem

Tjohoooo!!!!

Är inte vänsterhänt men jag styr ändå musen med vänster hand. Bara är så efter Amiga 500 tiden. (orkar inte förklara). Kul är det iaf att de tänker göra en

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda högerhanden för att trycka på musen. Undra hur många av Sveriges befolkning som är vänsterhänta, skulle vara kul och veta.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
På tiden att diskrimineringen av vänsterhänta lättar! Våga vägra vara höger Och ni vänsterhänta som använder högermus, bara för att ni vant er vid att vara diskriminerade innebär det inte att det är ok.

Det är ju trots allt ni som har fel på hjärnan, inte oss ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det är ju trots allt ni som har fel på hjärnan, inte oss ^^

Hur vet du att det inte är en mass-sjukdom så det är vi högerhänta som har fel? Kom ihåg att majoriteten har inte alltid rätt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

millepromille:

Skulle ta lång lång tid för mig att köra med vänsterhanden, Så nej, det är inte bra för mig. Bra för vissa kanske, som verkligen känner att dom måste göra saker annorlunda.

Woland:

Känner mig inte diskriminerad alls, och har aldrign gjort det heller.
Det har funnits möss för vänsterhänta förut, och även en hel del utformade för att funka med båda händerna. Ska du köpa en högerstyrd bil och vägra växla med högern också? Eller köra automat?
Det finns mycket större problem, hoppas att du inte var det minsta seriös med diskrimineringen.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Fan va härligt! Go logitech!

10% av befolkningen är f ö vänsterhänta. http://en.wikipedia.org/wiki/Left_handed
Det är nog ganska få som använder den som mushand dock. Det går rätt bra att använda högern nämligen.

Jag bytte mushand när jag började spela quake. I början kändes det konstigt, men ganska snart var vänstern överlägsen. Nu använder jag bara vänster, men högern går bra också.

Permalänk
Medlem

Andel av populationen som är vänsterhänta är ca 12-15%. Hittar ingen vetenskaplig artikel men en sida som berör ämnet på ett bra sätt

http://alltforvansterhanta.se/asp/faq_lefthand.asp#datormus

Grattis alla vänsterhänta till en datormus

En ref iaf.

Thomas Nielsen, "Könshormon gör oss vänstervridna", Illustrerad Vetenskap, nr. 12, 1994.

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

Det som har varit jobbigt är att valmöjligheterna för mig som faktiskt inte ens har en högerhand är ganska små.
Speciellt då det alltid är de tekniskt bästa mössen som är för bara högerhänta.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
millepromille:

Skulle ta lång lång tid för mig att köra med vänsterhanden, Så nej, det är inte bra för mig. Bra för vissa kanske, som verkligen känner att dom måste göra saker annorlunda.

Nja... Det tar nog inte så väldans lång tid.. du har troligtsvis inte så stor användning av en snabbare och mer precisions rik hantering av musen.. .därför har du helt rätt.. det finns ingen anledning för dej att byta..

Det handlar inte om att göra saker anorlunda.. det handlar om att använda den hand som ger mest precision och bäst manövrering.. Det gör i 99% av fallen den hand man lärt sej skriva med.. därför är det smart och gå över om man behöver vara skicklig på musen.

Man är skickligare med handen eftersom kroppen utvecklas mycket efter sina behov dom första åren i sitt liv. skriver man med höger hand. så får man en skickligare höger hand. Eftersom kroppen "tycker" det behövs skicklighet på höger hand...man förlorar den förmågan att kunna få kroppen att utvecklas efter behov när man växer upp.

Det har även ha att göra med gener och liknanden..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns nog bra om man använder mer än 1 hand, så att man har hygglig koordination i båda. Jag använder vänstern till allt, utom just musen, och ibland när jag kör mer roller/slipar men då är det inga små grejor, så där är det inte noga.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

En tanke i diskussionen är allt fler möss är utformade så att de mer eller mindre bara funkar i ena handen. Sitter man med ett jobb där musen används mycket är det jäkligt skönt och avlastande att kunna använda växla mellan händerna.

Sedan är det som många säger en vanesak, har man alltid kört med högern fast man är vänsterhänt så är det ju inget problem. Jag känner dock att jag aldrig kommer bli lika "bra" med högern som med vänstern. Jag har använt både händerna i runt två år för vanligt kontorsarbete men när det gäller pixeleditering i Photoshop eller liknande så är min högerhand rent ut sagt usel i jämförelse...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Perfekt om högerhänta ska porrsurfa

Hahaha, dagens bästa

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Woland:

Känner mig inte diskriminerad alls, och har aldrign gjort det heller.
Det har funnits möss för vänsterhänta förut, och även en hel del utformade för att funka med båda händerna. Ska du köpa en högerstyrd bil och vägra växla med högern också? Eller köra automat?
Det finns mycket större problem, hoppas att du inte var det minsta seriös med diskrimineringen.

/sarcasm mode off

Lite seriös var jag allt. Fast inte så där värst. Vill du testa att känna dig diskriminerad så använd du bara vad som är för dig "fel" hand. Hur kul är det egentligen? Inte för att musar vart ett jätte problem precis, det finns ju som sagt "universella" möss, men för logitech har urvalet för oss vänsterhänta som faktiskt använder vänster hand vart begränsat. Innan razer kom med sina nyare möss innebar ju det att man undanhölls från en signifikant del av bra musar.