Microsoft Origami avslöjad, är UMPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Trevligt skriven artikel.

Om jag har uppfattat dig rätt, utgår från att du var väldigt ironisk så håller jag med. Tråkigt att skribenten lagt så stor tyngd av egna åsikter bakom nyheten.

Tycker det verkar vara en trevlig allt-i-allo pryl. Kolla på serier på, använda som GPS i bilen. Känns faktiskt ganska orättvist att jämföra den med en telefon. Får väl snarare ses som ett bra komplement.

Kort film med Samsungs UMPC: http://www.youtube.com/v/IYnlS1cEc9Q
Verkar ha det mesta en dator har, WLAN, BT, LAN och diverse in och utgånger som får ses som standarder.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
Om jag har uppfattat dig rätt, utgår från att du var väldigt ironisk så håller jag med. Tråkigt att skribenten lagt så stor tyngd av egna åsikter bakom nyheten.

Tråkigt att du tycker så ...

Jag skulle ljuga om jag sade att jag är totalt övertygad över denna pryl. Men den kostar som en laptop, väger som en ultraportabel, har funktionaliteten av en PDA/smartphone -- så varför inte jämföra med dessa?

Kan du precisera dig lite mer vad som skulle vara mina egna åsikter?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Vågar nästan påstå att den där prylen aldrig kommer slå igenom, efter att ha sett filmer på den ser den ganska bökig ut.
Kanske skulle vara något för högt uppsatta personer i ett företag som glider runt med dessa

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Tråkigt att du tycker så ...

Jag skulle ljuga om jag sade att jag är totalt övertygad över denna pryl. Men den kostar som en laptop, väger som en ultraportabel, har funktionaliteten av en PDA/smartphone -- så varför inte jämföra med dessa?

Kan du precisera dig lite mer vad som skulle vara mina egna åsikter?

Jag håller med armis om att du börjar sväva iväg i slutet av artikeln. Att funktionaliteten skulle vara som en PDA/smartphone är ju rent utsagt löjligt, det handlar ju om en riktig PC även om tangentbord och skärm är annorlunda mot vad man är van vid. Det känns verkligen som att du framför dina åsikter som att de är representativa för alla människors. Kolla bara i tråden vad många som är jätteintresserade av idén!

Rent generellt måste jag säga att nyheterna på Sweclockers brukar vara lite väl vinklade och inte sällan rent felaktiga, men det blir ju iaf kul diskussioner efteråt.

Permalänk
Medlem

Skriv upp en till på listan över intresserade
Kommer det det smidigt tangentbord till, och bra program för att rita i dokument osv så kommer denna vara perfekt på föreläsningar och lektioner.
Bra mp3spelare (om än med kass battertid), se film på tåget, surfa, osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
VILL HA! Tyvärr kommer den bli alldeles för dyr jämfört med vad man får ut av den. 4000:- kanske jag kan ge bara för att det är en häftig pryl, men jag gissar att den kommer kosta det dubbla eller mer (kanske tom mycket mer).

Läste någon nyhet på idg om att den skulle kosta runt 4000 kr.
Dvs. bra mycket billigare än de bärbara.

Sen skulle man aldrig behöva stänga av den
Det borde i praktiken betyda att den har något sovläge som drar väldigt lite så den klarar sig hela dagen (och är snabb att väcka). Hur batteritiden är när man använder den är en annan femma. Time will tell.

Permalänk
Medlem

tycker det är intressant för framtiden.. bättre än de portabla dvdspelare som finns nu...

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
Om jag har uppfattat dig rätt, utgår från att du var väldigt ironisk så håller jag med. Tråkigt att skribenten lagt så stor tyngd av egna åsikter bakom nyheten.

Jag vill bara flika in att jag tycker tvärt om. det är toppen med åsikter och kommentarer till nyheterna, det gör det mera personligt och får läsarna att reflektera och diskutera. Jag menar, presentera nyheter kan vilken rssaggregerare som helst göra, för att få det lite mer intressant är det inte fel med lite analys.

Permalänk
Medlem

Köper en sån här om jag inte lyckas få tag på en jornada 720 snart >_<

Permalänk
Avstängd

ööhm kan man köra firefox i den ?

Nämen, personligen har jag aldrig varit så sugen på en PDA ens.
Passar nog folk som gillar att ha en almenacka.
Fickformat typ i mobilstorlek för min del, helst inte större.
Men visst, tror Ericsson t.ex ser med viss rädsla på utvecklingen från alla håll.

Ganska smart sätt att vinkla fram ett minitangentbord på tyckte jag.
Det patentet lär M$ betalat fett för om de inte köpte upp företaget som de brukar göra då M$ hittar något intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
http://umpc.com/video.aspx
Där har du användsningsområdet

Vet inte men det kändes som om det var användningsområden som det redan finns fullt funktionsdugliga lösningar till.
Måhända att den är lite snygg och fräck (i vissas ögon) men den måste ju erbjuda något mer än bara samma sak på nästan men inte riktigt samma sätt.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag tror den här kan rocka rätt hårt som bildator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Eller? 3h videouppspelning är skit. 5h är fan minimum. Du har blivit påverkad av applepropaganda

Mja, visst är det skit, men tyvärr är det så mycket man brukar få ut av större skärmar. dvs. bärbara dvd-spelare, mobiltelefoner, bärbara konsoler, PDAs osv. (högst 3 timmar alltså).
5h videouppspelning är minst sagt ovanligt oberoende av format när det gäller bärbara saker, har hört att iAudio X5 kan spela över 8h dock.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
vad är en PDA? =/

Personal Digital Assistant d.v.s. en handdator.

Jag skulle kunna tänka mig ha en UMPC om den är mindre än en bärbar dator, för det skulle vara perfekt då man går på föreläsningar och vill ha något smidigt att anteckna på eller kolla pdf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
Om jag har uppfattat dig rätt, utgår från att du var väldigt ironisk så håller jag med. Tråkigt att skribenten lagt så stor tyngd av egna åsikter bakom nyheten.

Bara för att skribenten har en positiv ton i artikeln tycker iallafall inte jag att den förlorar sin objektivitet.
Tycker att de flesta artiklar som skrivs på sweclockers.se har en ganska bra objektivitet och ett bra vårdat språk.

Denna artikeln väger produkten och jämför med redan aktuella produkter och detta görs med bra vikt på bägge håll.
Jag kan inte se några åsikter "lysa" igenom artikeln iallafall. Inte heller efter lusläsning.

Permalänk
Medlem

Nyskapande med virtuellt tangentbord på tryckkänslig skärm? På en Tablet PC vet jag i och för sig inte om det är det, men det har funnits hos Sony Ericsson sedan P800..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep
Bara för att skribenten har en positiv ton i artikeln tycker iallafall inte jag att den förlorar sin objektivitet.
Tycker att de flesta artiklar som skrivs på sweclockers.se har en ganska bra objektivitet och ett bra vårdat språk.

Denna artikeln väger produkten och jämför med redan aktuella produkter och detta görs med bra vikt på bägge håll.
Jag kan inte se några åsikter "lysa" igenom artikeln iallafall. Inte heller efter lusläsning.

Kan du inte det? Det är rätt uppenbart vad han tycker om produkten.

Permalänk
Medlem

Ju mer jag läser om den, desto mer sugen blir man på att inhandla (när de väl släpps). Dock skulle man vilja ha lite längre batteritid, men förhoppningsvis kommer väl det också.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig bra med min Motorola A1000.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
Nyskapande med virtuellt tangentbord på tryckkänslig skärm? På en Tablet PC vet jag i och för sig inte om det är det, men det har funnits hos Sony Ericsson sedan P800..

Ja men inte på samma sätt då, Vänta ska fixa en bild som demosterar.

Oj aftonbladet hade en bild

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Sålänge jag kan lira Age of Empires på den så köper jag den... Verkar underbart isåfall

Visa signatur

Intel Core i7 920 - P6T Deluxe V2 - 6gb Corsair Dominator 1600 mhz - XFX Radeon 5870 - Corsair 800D - Corsair H50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Ja men inte på samma sätt då, Vänta ska fixa en bild som demosterar.

Oj aftonbladet hade en bild
http://img.aftonbladet.se/nyheter/0603/09/cebit440.jpg

Långt mer ergonmiskt än pxxx/9100/s1x0/9000/9090/A9x0/A1000

Permalänk
Medlem

Origami.

Har skrivit en del om Origamin på min blogg.

http://hunddag.blogspot.com/

Visa signatur

min dator är tystare än dig.

Permalänk

Oj, nu blev den mycket mer intressant!
Andra bilden är intressant. Det ger ju en bra portabel Stepmania-lösning!
(T.o.m om man kör med dansmatta, blir ännu enklare då förutom själva dansmattan då). Försök att slå Arch0wl, nu var som helst!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Oj, nu blev den mycket mer intressant!
Andra bilden är intressant. Det ger ju en bra portabel Stepmania-lösning!
(T.o.m om man kör med dansmatta, blir ännu enklare då förutom själva dansmattan då). Försök att slå Arch0wl, nu var som helst!

Kul att försöka köra på de där yttepytte-tangenterna då.

Det här verkar vara en riktigt trevlig lösning. Får hoppas att det dyker upp hyffsat billiga modeller så att man har råd med den också.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q'aman
Kul att försöka köra på de där yttepytte-tangenterna då.

Det här verkar vara en riktigt trevlig lösning. Får hoppas att det dyker upp hyffsat billiga modeller så att man har råd med den också.

Enligt MS ska standard priset ligga på cirka 500$, Sen har vi ju hög moms och sånt i sverige men för dyrt lär det knappast bli då dom försöker slå sig in och skapa en helt ny stor marknad. Detta är något dom vill ha för privatpersoner inte bara egen företagare som har mycket att hålla koll på

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

när en sådan kostar några tusen kronor låt oss säga 2,500 så slår den i alla fall VILKEN fjärris för hemmet som helst.

för att inte prata om mp3 spelare och MINI laptop som gör att du kan läsa dokument på bussen, tåget etc, eller helt enkelt ha som ett fotoalbum etc.
Det finns MASSOR med använding för denna grej, och eftersom den kör full xp kan du använda remote access för att styra din dator från andra rum, vilket leder till streaming av allt från music till video, visserligen liten bild, men kanske skönt medan man tränar, meckar eller vad fan som helst igentligen.
Sedan kan man ju teckna på skärmen, notera ideer etc. göra om den till allt från en fjärris till spel bricka.. och varför inte, SPELA riktiga spel istället för en PSP??? men nej,, den är ju från sony???

Dock är ju priset för högt, men man skall inte möta allt med sådan pessimism bara för att det är lite mörkt ute eller är det mest MS haten inom oss som får oss att se över det som kommer att finnas i framtiden.

finns det mer länkar? skulle vilja se skärm etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Kan du inte det? Det är rätt uppenbart vad han tycker om produkten.

Faktiskt inte. Men det har väl kanske med att göra att jag redan läser kritiskt och därmed inte blir påverkad på nått sätt så att jag tycker om produkten. (?)

Tycker iallafall det r objektivt nog. Inte i stil med "Fox News" här inte iallafall...

Permalänk
Medlem

Har den en IR funktion också vore den nästan ett köp. Multifjärrkontroller är så himmla dåliga/dyra och funktionslösa så att kunna använda dendär till alla grejer man har hemma + en brygga mellan dator/xbox/tv vore nice.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Tja, vi får väl se hur andra generationens UMPC står sig mot marknaden, en marknad som inte existerade innan Microsoft skapade den, precis om med Tablet PCs.

Första generationen är som bekant OQO:n med utfällbart tangentbord, alla möjliga anslutningsmöjligheter, etc. Den var dessutom bra mycket snyggare än de här extremt 90-talistiska härkena. Dock är det virtuella tangentbordet en ganska trevlig innovation (och ja, det är en innovation i och med sättet det implementeras på, ett på varje sida om skärmen för var tumme).

500 dollar (ungefär 8 000 spänn med moms och dumhetspåslag från affärer som inte vet hur man prissätter) är ett rätt hyfsat pris men jag skulle nog hellre köpa en laptop om jag inte hade ett specifikt behov för en sån liten sak med möjlighet till inmatning av text och manipulering av skärmelement direkt via skärmen. En Fujitsu-Siemens Lifebook, sisådär 8 tum stor och med vridbar skärm är bara dubbelt så dyr. Dock med riktigt tangentbord och andra fördelar framför en MSUMPC.