Fungerar det att köra ett 256 och ett 512 ram minne

Permalänk

Fungerar det att köra ett 256 och ett 512 ram minne

Har ett px865pe pro II moderkort (för en intel processor) och precis köpt mig ett 512 megs ram minne. Jag inser att det e massa trådar som tar upp om och hur man kan kombinera olika storlekar för att det ska fungera med dualchannel. Men jag tycker inte jag hittar något tydligt svar om det fungerar att köra ett 256 ram minne och ett 512 meggare. DVS totalt 768 meg ram.

Nej det fungerar inte med dual channel, så mycket är jag medveten om men jag undrar om det fungerar över huvud taget? Om det går? Ska man placera minnena på samma färg så att säga?

Tyvärr fungerade inte moderkorts tillverkarens ftp så jag kunde inte hämta hem någon manual.

Permalänk
Medlem

Det ska funka med single channel. Vill man att dual channel ska funka måste man ha samma mängd minne i båda kanalerna.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är lite efter och inte förstår frågan (lite nyvaken)

Men så länge det är samma hastighet. Jag har tex en sticka på 512 och en på 1024 men de är bägge pc2700 med cl 2.5 och alla andra siffror stämmer överens ( ).

Hoppas det hjälpte lit...

Permalänk
Medlem

kort sagt: Ja, det går.
Men det kommer inte gå speciellt fort.

Detsutom, som kompliment till CSM101 inlägg, så låt oss säga att du har en pc3200 512mb sticka, och sen sätter i en pc2700 512mb sticka, så kommer båda minnena gå som pc2700.
Så det är inte bara antalet megabyte som spelar roll, utan hastighet också.
Tack för mig.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

ja, men de är att föredra 1gbram pc2700 än 512mb pc3200..

Permalänk

Testade att kötta in minnet men då klagade windows att det saknades en fil?! När jag tog ut minnet funkade det fint igen. Mycket konstigt..

Permalänk

1GB (kit) PC3200 kostar 875:- varför plåga dig själv med sunk minnen?

t.e.x http://www.karmasequrity.com/
eller en sticka noname 512MB för 379:- http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=112666

För övrigt så om ditt mb stödjer dual DDR så är det näst intill straffbart att bara låta den jobba i singel, du förlorar nästan halva (ca 40%) din dators kapacitet!

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
1GB (kit) PC3200 kostar 875:- varför plåga dig själv med sunk minnen?

t.e.x http://www.karmasequrity.com/
eller en sticka noname 512MB för 379:- http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=112666

För övrigt så om ditt mb stödjer dual DDR så är det näst intill straffbart att bara låta den jobba i singel, du förlorar nästan halva (ca 40%) din dators kapacitet!

Det där är mest skitsnack, du förlorar kanske 10% i snitt på att inte använda dual channel.
Kolla på skillnaden mellan socket 754 och 939 på amd64, det skiljer INTE 40% mellan samma cpu på de olika plattformarna.

Men förövrigt håller jag med om att det är dumt att inte använda dual channel när man nu kan ha det

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

"10% i snitt" Ja, visst, men när du behöver dual channel t.ex. laddningar av program så handlar det inte om "10%". Ungefär som en snabbare CD-spelare i snitt kanske bara gör 1% skillnad.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

jag har en 512mb stick i min burk, nu har jag fått en 256mb som är 3200 av min bror. jag undrar om det kommer att gå fortare om jag sätter in det nu. eftersom jag inte är insatt så har jag inte en aning om hur det funkar :S

Visa signatur

Asus P8P67 EVO | i5 2500k @ 4.7 GHz | 8 GB Vengeance 1600 MHz
GTX 560 | Corsair Force 3 60 GB | 3 TB HDD
Fractal Design ARC | Corsair H-80 | Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

10%? 40%? öhm nej grabbar... dualchannel har testats många gånger å skillnaden är endast ett par tre procent irl.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Hedersmedlem

De tester jag sett visar skillnader på mellan 3-10% ungefär i vanliga program, när det gäller single-core. Dock är det svårt att hitta riktigt bra tester som känns pålitliga. Syntetiska benchmarks är pålitligare men speglar mycket dåligt den verkliga prestandan i program, speciellt när det gäller minnesbandbredd.

Med dual core, där två kärnor ska samsas om minnet, blir skillnaden garanterat betydligt större. Tyvärr har jag inte hittat några bra tester på det än, men sunt förnuft säger att det bör vara så.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
"10% i snitt" Ja, visst, men när du behöver dual channel t.ex. laddningar av program så handlar det inte om "10%". Ungefär som en snabbare CD-spelare i snitt kanske bara gör 1% skillnad.

Laddning av program? Vad laddar du dem ifrån egentligen? Tänk innan du skriver.

frostfield: Stoppade du dem i samma kanal? Om du har två olika stora minne, stoppa dem i varsin kanal och testa, stoppar du dem i samma kan moderkortet försöka köra dual channel, och misslyckas.

Du kan inte förlora något på att stoppa i bägge, bara moderkortet klarar av det.

Ringe: Eftersom du nu bara har en sticka kan du inte heller förlora något på att stoppa i 256 MB till. De flesta märker en förbättring när de ökar från 512 MB.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."