Intel lanserar Sossaman

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Sossaman

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel lanserar Sossaman</b></font> <small class="small">onsdag 15 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20060314comp...." target="_blank" >Intel</a> lanserade idag en serverprocessor som det har pratats mycket om under det senaste halvåret. Den har gått under arbetsnamnet Sossaman och är en 32-bitars processor tänkt för blad-servrar och servrar som generellt kräver låg strömförbrukning och värmeutveckling.<br /><br />Den har två kärnor med delad nivå 2-cache på 2 megabyte och lanseras i två versioner om 1,66 samt 2,0 gigahertz. Systembussfrekvensen som processorn använder ligger på 667 megahertz (166 Mhz QDR).<br /><br />Arkitekturmässigt påminner den mycket om Intels processor för mobila applikationer: Yonah. 2,0-gigahertzversionen har ett TDP-värde (Thermal Design Power) på 31 watt och 1,66-gigahertzmodell ligger endast på 15 watt. Detta kommer säkert glädja tillverkare av 1U-servrar samt NAS/SAN-produkter. Som kräver hög processorkraft men samtidigt måste gå svala och kräva lite ström.<br /><br />Moderkort skall finnas tillgängliga inom kort från bland annat Supermicro. Processorn kommer paras upp med Intel styrkrets E7520 och sydbryggan 6300ESB.<br /><br />"<I>Stockholm, 15 mars, 2006 - Intel lanserar den första Intel Xeon-processorn med dubbla kärnor och låg strömförbrukning. Den nya processorns prestanda per watt är två till fyra gånger bättre jämfört med tidigare Xeon-processorer med låg strömförbrukning. Med sin låga strömförbrukning är den nya tvåkärnade Xeon-processorn idealisk att användas vid höga beräkningskrav och kraftoptimering.</I>"<br /><br />Hur den står sig prestandamässigt mot AMD:s Opteron HE-processorer som har liknande ström- och TDP-specifikationer lär vi få veta inom kort.<br /><br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20060314comp...." target="_blank" >Intel</a>. Mer information om processorn finns på <a href="http://www.intel.com/design/intarch/xeonlv2sbc/index.htm" target="_blank" >denna</a> informationssajt hos Intel.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En sosse processor

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

fan, jag druknar i intels produktnamn...eller nej, det gör jag inte, för jag orkar inte dyka ner i soppan. Men om jag skulle det hade jag drunknat. Oj så metaforiskt det blev.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
En sosse processor

nåt för göranpersson !!!:P

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk

Vilket namn asså! Sossamon! Gotta Catch 'em All - Pokémon!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Vilket namn asså! Sossamon! Gotta Catch 'em All - Pokémon!

klockren..

undrar om pr folket har lirat för mycket pokemon på kaffe rasten

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

sossar verckar gilla pokemon

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

Sossamon. En sosse pokemon. haha. Fan va roligt. Nu kommer jag somna med ett leande..

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Intels namnavdelning använder för mycket droger.

Permalänk
Medlem

Låter intressant.

Fast processornamnen börjar bli som IKEA..

(Stackars dom som jobbar på IKEAS namnavdelning)

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

15W
riktigt imponerande

Permalänk
Medlem

vad är det som skiljer mot 'vanliga' (lv) core duo egentligen, smp?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
fan, jag druknar i intels produktnamn...eller nej, det gör jag inte, för jag orkar inte dyka ner i soppan. Men om jag skulle det hade jag drunknat. Oj så metaforiskt det blev.

& AMD har inga namn på sina olika processorer?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless