Quad SLI blir dyrt, riktigt dyrt

Permalänk
Melding Plague

Quad SLI blir dyrt, riktigt dyrt

<font style="font-size: 10pt"><b>Quad SLI blir dyrt, riktigt dyrt</b></font> <small class="small">torsdag 16 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
En tysk <a href="http://www.hardwareschotte.de/hardware/preise/proid_8026434/preis_GAINWARD GeForce 7900GX2 471846200-7708" target="_blank">prisjämförelsesida</a> har avslöjat specifikationer och pris för Nvidias kommande Geforce 7900GX2 rapporterar <a href="http://dailytech.com/article.aspx?newsid=1272" target="_blank">Dailytech</a>. Geforce 7900GX2 är tänkt att användas för Quad SLI, med två stycken grafikprocessorer per kort, har 1024 MB (!) grafikminne och är klockat i 650 MHz (varje kärna) och minnena är klockade i 1600 MHz, även om man skall ta uppgifter från en prisjämförelsesida med en nypa salt.
<br />
<br />Men det blir ingen billig historia, <i>ett</i> sådant kort kostar runt 900 Euro vilket gör att en Quad SLI installation går på svindlande 1800 Euro. Övrig hårdvara tillkommer.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

8426kr för ett kort?

Då är de väl bara att börja spara

Permalänk
Medlem

varm nyhet

900euro är xxxSEK?

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Men sen är det inte tänkt att användas för spel eller för hemma-användare. Eventuellt för riktiga spel-entusiaster men främst för 3d-arbete då en rendering av en bild tar sjukt lång tid så tror jag nog ett Quad-sli-system kan komma till nytta.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Men sen är det inte tänkt att användas för spel eller för hemma-användare. Eventuellt för riktiga spel-entusiaster men främst för 3d-arbete då en rendering av en bild tar sjukt lång tid så tror jag nog ett Quad-sli-system kan komma till nytta.

Word, eller om man vill ha ett mördarsystem som räcker i 5år.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Word, eller om man vill ha ett mördarsystem som räcker i 5år.

Jag tvekar på att någon köper sådana för att köra Word, men det är ju inte direkt brist på idioter här i universum, så inget är omöjligt.

Och sedan kan man nog ha nytta av en sådana där kort om man vill köra moderna spel på en 24-30" skärm med duglig fps.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Komplett tar runt 15,000kr för Quad-SLI.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

9000:- för ett graffekort....ja det må jag verkligen säga....vilket j*vla rövarpris....
Nä jag passar.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Som hittat!

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Men sen är det inte tänkt att användas för spel eller för hemma-användare. Eventuellt för riktiga spel-entusiaster men främst för 3d-arbete då en rendering av en bild tar sjukt lång tid så tror jag nog ett Quad-sli-system kan komma till nytta.

3D renderingar kräver inte någonting utav grafikkortet.
Om det inte kommigt någon ny teknik nyligen.

Finns speciella renderingskort som fixar det men grafikkort gör det inte.

Däremot så kan säkert 3D grafiker få användning för det ändå men tvivlar samtidigt på att det lär bli någon hit

Permalänk
Medlem

Dettta handlar inte om att sälja stora volymer, utan nvidia visar helt enkelt vad dom kan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KES0
Dettta handlar inte om att sälja stora volymer, utan nvidia visar helt enkelt vad dom kan...

exactly

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

"citat:Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Word, eller om man vill ha ett mördarsystem som räcker i 5år.

Jag tvekar på att någon köper sådana för att köra Word, men det är ju inte direkt brist på idioter här i universum, så inget är omöjligt."

apanove: hoppas du inte var seriös där. du vill väl inte va en av idioterna i detta universum?

Tror bestämt att han inte syftade på Word. Annars är jag idioten och då skrattar vi som fan ey?

Permalänk
Medlem

hallå, ett kort som har två kärnor, som körs i SLi o en gig minne, det är ju inte så dyrt med 9000 för det... jag menar, prestandamässigt kommer det ju ligga på samma nivå som två 7900GTX 512 i SLi... hur mycket kostar två sådana kort tro? På datorbutiken är de listade för 5600 o uppåt... o då ska du ha 2 st

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pYjamas
"citat:Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Word, eller om man vill ha ett mördarsystem som räcker i 5år.

Jag tvekar på att någon köper sådana för att köra Word, men det är ju inte direkt brist på idioter här i universum, så inget är omöjligt."

apanove: hoppas du inte var seriös där. du vill väl inte va en av idioterna i detta universum?

Tror bestämt att han inte syftade på Word. Annars är jag idioten och då skrattar vi som fan ey?

Stämmer nog, tror inte heller han menade programmer "word" måste vara apanove som missförstod.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

jag tycker att det och det är si och så, och då svarar personen som lyssnar "word", samma sak som, aiigh, i feel you, exacly, etc etc. är ett slag ord på amerikanska, vissa tittar inte så mycket på tv tydligen, eller är 36+:P

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

jag tycker att det och det är si och så, och då svarar personen som lyssnar "word", samma sak som, aiigh, i feel you, exacly, etc etc. är ett slag ord på amerikanska, vissa tittar inte så mycket på tv tydligen, eller är 36+:P

no offense..

rolex: känner en utav killarna som mördade din vän , knas :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

9000kr är väl inte dyrt. Det handlar ju om två kort i ett, alltså 4500kr x 4 vilket ger 18000kr.
Mycket pengar men varje kort kostar ju bara 4500kr

Permalänk
Medlem

Kan vi få slut med off topic nu plz? ;P

Dyrt, men kommer de korten ha tillgång till quadro drivrutiner (eller vad de heter) så att de kan komma till nytta i pro sammanhang?

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Givetvis skojjade apanove; kom igen, det är väl uppenbart, även för er?

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Avstängd

900€ är inte så farligt. Det är väl billigare än 2st 7900GTX ändå eller?
Med andra ord billigare än förväntat tycker jag.

Permalänk
Medlem

Quad Sli dyrt? kolla dells dator med quad SLi, jag tycker då inte att det är skitdyr med tanke på att det sitter en athlon x2 4800+ och 2 grafikkort i den. sen med tanke på att det faktiskt är ett helt datorsystem med skärm och allt gör den ju inte mindre prisvärd.

kolla för er själva

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10208

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Stämmer nog, tror inte heller han menade programmer "word" måste vara apanove som missförstod.

Ni tror inte att det kan vara så att han drev med honom eftersom han använde ordet Word?

Permalänk

Ju du, det är bara att råna ett värdetransport så har man råd med dessa kort och en skärm som karar över 2kx1,5k upplösning.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

8426kr är väl inte så farligt för ett sådant kort, hade ni väntat er ett annat pris? bara ett 1900XTX kostar ju ~6000 kr.

Visa signatur

3500+ Venice | 2gig DDR | Geforce 6800GT | Asus A8V-Deluxe | Antec HE 430W | 300gig SATA | 200Gig ATA (system) | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

/pass

Hellre köper jag ett komplett "dåligt" datorsystem för 18000 än 2 grafikkort

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Håller helt med lynar, bara nåt sätt för att få alla galna benchare att behöva köpa ännu dyrare saker.

SLI är överskattat...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

ähh.. lägg energin på att tillverka billigare grafikkort istället.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Mm jag som CAD eller 3D nisse inte hade valt ett spelkort iaf, Dom är på tok för dåliga för sådana arbeten.
Titta på detta testat som är riktigt utfört i samanhanget att testa prestanda till CAD & 3D studios.

It's all about the drivers. CAD kort är inte alls bra att spela med. De bästa
CAD korten gör väl 3Dlabs om jag inte minns fel.

Annars är väl Nvidia's Quadro och ATi's FireGL det som är mest prisvärt. Ett
Quadro 540 för 2800:- smiskar t.ex. ett 7800 gtx i 3Dstudio max . Detta pga att
drivrutinerna är optimerade mot 3D och CAD i den serien.
http://features.cgsociety.org/story_custom.php?story_id=3321&...

Dessa kort är däremot inte alls bra i spel just pga den optimeringen. Detta pga att
CAD och 3Dmax kräver helt andra saker än spel.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

en fråga angående quad-sli. Är det två kort med två grafikprocessorer på 1 kort? är det därför om är så länga?