Windows på Intel Mac nu bekräftat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Kommer här som en totalt oventande lite människa.
Jag vetinte dom faktiska anledningarna till att man kör mac är men vad jag ser och vet så är det för att man gillar mac OS X och utformnigen rent estetiskt.
Varför vill man då köra Win Xp på en mac burk? Är det inte lättare att installera OS X på en vanlig pc och skaffa en snyggare låda? Känns som att det är att kasta pengarna i sjön om man instalerar Wn Xp på en mac. Vad har kvar lixom?

Du kan inte installera Mac OS X på en vanlig PC. Samt är en del annat som är trevligt med Mac.
Och man vill ha Windows XP för att kunna köra många Endast-Windows-program på ett smidigt sätt. Av samma anledning som många dualbootar mellan Windows och Linux nu för tiden. Förstår inte vad som är så svårt att ta till sig med det? :S

Permalänk
Medlem

Det var hemskt vad mycket fördomar det finns mot Mac här...

Dock är det fullständigt meningslöst att köpa en Mac bara för att ha Windows XP på den, då missar man hela poängen - Mac OS X.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Kommer här som en totalt oventande lite människa.
Jag vetinte dom faktiska anledningarna till att man kör mac är men vad jag ser och vet så är det för att man gillar mac OS X och utformnigen rent estetiskt.
Varför vill man då köra Win Xp på en mac burk? Är det inte lättare att installera OS X på en vanlig pc och skaffa en snyggare låda? Känns som att det är att kasta pengarna i sjön om man instalerar Wn Xp på en mac. Vad har kvar lixom?

Kolla tidigare inlägg. Det finns de som vill ha machårdvaran då de har känslor för det. Och nu kommer de kunna köra både mac OS X och windows XP och då behöver de inte vara sura på alla pc-ägare som kan köra alla nya spel etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Du kan inte installera Mac OS X på en vanlig PC. Samt är en del annat som är trevligt med Mac.
Och man vill ha Windows XP för att kunna köra många Endast-Windows-program på ett smidigt sätt. Av samma anledning som många dualbootar mellan Windows och Linux nu för tiden. Förstår inte vad som är så svårt att ta till sig med det? :S

Visst går det att installera OS X på en vanlig PC. Sen hur lagligt det är är en annan femma.

(vore å andra sidan kul å veta hur många macanvändare som kommer köpa en windowslicens som de har på sin mac).

Klart det finns användningsområden för detta. Tyvärr så brukar det ju inte vara så fräsiga grafikkort i macarna men men.
Personligen har jag svårt för dualboot. Det tar för lång tid och man måste lägga av med allt man håller på med bara för att byta. Då köper jag hellre två datorer.
Men i en övergångsfas så är det kanske funkis.

Permalänk
Medlem

"Detta är givetvis en glädjande nyhet för alla Mac-användare som nu även kan använda programutbudet (läs: spel) som finns till Windows. Kan detta få folk som tidigare ratat Mac på grund av programutbudet att tänka om?"

Nej, då Apples datorer fortfarande är ALLDELES för dyra jämfört med en pc.

Min första egna dator var en Performa 5260, så jag är absolut ingen pc-fanboy, skulle väldigt gärna ha en mac hemma.. men faktum är att om du jämför att köpa en pc i delar från internet, med att köpa en mac, så är pris/prestanda helt åt helvete för macen. Tråkigt, men förhoppningsvis blir det bättre iomed övergången till Intel osv..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Och alla kreativa människor avskyr förstås att spela datorspel?

Så otroligt roligt, kunde inte sluta skratta!
Nej alla kreaktiva människor hatar spel! Hm!

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem

Nice! Mmm en macbook skulle sitta fint till sommaren, i häng mattan och med valfri läskande dryck!

Alltid en het debatt detta men inläggen är iaf städade denna gång, inte i stil med "mac suger, pc rockar" etc.

Som tidigare sagt, allt går att överklocka i vissa fall måste man dock kavla upp ärmarna och ta i lite. För vissa är det halva grejjen, problemlösandet.

Skulle jag köra winxp på en mac skulle det vara för spelen, vilket många verkar vara eniga om.

Macar är macar dels pga det i mitt tycke enkla, kraftfulla och mycket stiliga osx, samt hårdvaran som oftast är väldigt välbyggd och har små fina detaljer som gör användandet trevligare. Därför väljer man mac tror jag. Priset är berättigat och inget att klaga på, precis som när man köper en jagga eller en fin mercedes. Är det endast billiga hästkrafter man vill ha köper man en japanare eller nått (ni fattar..)

Nå, trevligt nyhet detta, skall bli intressant att se prestanda tester överklockning av grafikkort etc!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneo
men faktum är att om du jämför att köpa en pc i delar från internet, med att köpa en mac, så är pris/prestanda helt åt helvete för macen

Där har du problemet, en DIY dator utan OS kommer alltid att vara billigare än en färdigbyggd dator med OS, som dessutom är designad och där mjukvaran är anpassad efter hårdvaran ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja köpa en Mac och köra Windows på? Tycker ofta man ser mac-älskare sitta och klanka ner på windows pga "hur ostabilt det är och kraschar hela tiden" osv...

Vill man köra windows kan man väl köpa en PC från början istället för att behöva trixa runt massor. Och oftast är anledningen till att windows kraschar inte microsofts fel utan dåligt skrivna drivrutiner. Och i vissa fall handhavandefel

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som säger att man köper en Mac för att köra windows på den. Men det faktum att man har MÖJLIGHETEN till det kan vara anledningen till att man tar steget och kanske switchar till mac.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Man kanske inte vill ha en till stor PC burk som tar halva skrivbordet bara för att köra Windowsspel och Windowsprogram?

Detta ska bli intressant. Såklart man inte köper en Mac bara för att köra Windows XP på den (kanske nån enstaka för designen men tror knappt det) det är ju för att Mac OS X är så bra. Nu när Windows kan köras på en Mac är det ju givetvis ett plus vilket är skoj.

Många vill köpa en Mac nu för att man också kan köra Windows på den! Det är ju genialt, en snygg Mac med Mac OS X och Windows, kanske Linux och FreeBSD också.

Macen blir den ultimata datorn med stöd för nästan alla operativsystem, dock är det väl lite minus att det är svårare att bygga ut en tex iMac men de nya Power Mac (Pro Mac?) kommer kunna det och vem vet vilka datorer som Apple släpper i framtiden.

Detta är ett stort framsteg nu får vi väl snart se att Windows Vista kommer gå att köra på Mac

Permalänk
Medlem

har macarna MSN?
DC++
bittorent ?

Om ja så går jag helt över.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk

Min kompis kommer bli glad utan tvekan, han beställde en iMac i veckan. Jag själv skulle inte ha något emot en mac nu. Mac OSX för everyday use och Windows för spel = instant win.

Spelfrågan är väl egentligen det enda jag har varit tveksam till vad gäller Mac-datorer.

Förresten, vad var/är anledningen till att mer spel inte släpps till Mac och PC parallellt? Har det med CPU-arkitekturen att göra? I så fall borde ju inte det vara en fråga eftersom båda är x86 nu...
Eller så kanske det är för att efterfrågan på spel inte är stor bland Mac-användare. Nåja.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
har macarna MSN?
DC++
bittorent ?

Om ja så går jag helt över.

hejsan, välkommen till verkligheten MSN,jabber,icq, irc you name it finns o har funnits till osx bra länge
DC finns med
o självklart finns bittorent till mac. varför inte köra azureus, som är javabaserad. exakt samam program i grunden för osx o windows. men nu finns det ju trevligare klienter som tar mindre resurser.

det behöver du ingen intel mac till och inte windows

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Kommer här som en totalt oventande lite människa.
Jag vetinte dom faktiska anledningarna till att man kör mac är men vad jag ser och vet så är det för att man gillar mac OS X och utformnigen rent estetiskt.
Varför vill man då köra Win Xp på en mac burk? Är det inte lättare att installera OS X på en vanlig pc och skaffa en snyggare låda? Känns som att det är att kasta pengarna i sjön om man instalerar Wn Xp på en mac. Vad har kvar lixom?

Man kan dualboota. Dvs, man behöver bara en dator istället för en arbetsdator (Mac OS X) och en speldator (XP), bara att starta om datorn och spela lite Battlefield 2, när man är klar så är det bara att switcha tillbaka.

Underbar möjlighet. Köper man en Mac för att BARA ha XP på är man dock lite knepig.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

En Mac är den ultimata arbetsmaskin till estetiska yrken, och det har den alltid varit. Därför har den också kretivt tilltalande design som inspirerar. Känslan av att sitta vid en Mac och arbeta med musik är inte den samma som att sitta vid en tråkig grå PC låda som bara påverkar det kreativa arbetet negativt. Men det är i första hand på grund av den goda prestanda i kreativa tillämpningar som man väljer att köpa en Mac.

Ursäkta men .. vilket skitsnack ... när jag pluggade media och kommunikation på universitetet så gjorde vi film mm på mack, men eftersom macarna sög så väldigt mycket så övergick dom flesta till att göra filmerna hemma, jag tex. och inte fan påverkade min låda mig negativt på något sätt när jag redigerade, den står ju förfan under bordet. Dom flesta program som är SÅÅ bra på mac finns till XP och fungerar MINST lika bra. JAgvet inte, vem sitter och stirrar på sin burk och får negativ kreativa känslor? Dom bör kanske inte byta dator eller så, utan kanske söka psykologisk hjälp.

Förövrigt tycker jag min Lian-Li låda är väldigt snygg.

Sen finns det väl inget jättestor praktisk använning för att kunna köra XP på en mac, men det är alltid kul att pröva olika saker, så detta är ju positivt, dom stora företagen ska inte kunna stänga in oss, och låsa saker för oss.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Ursäkta men .. vilket skitsnack ... när jag pluggade media och kommunikation på universitetet så gjorde vi film mm på mack, men eftersom macarna sög så väldigt mycket så övergick dom flesta till att göra filmerna hemma, jag tex. och inte fan påverkade min låda mig negativt på något sätt när jag redigerade, den står ju förfan under bordet. Dom flesta program som är SÅÅ bra på mac finns till XP och fungerar MINST lika bra. JAgvet inte, vem sitter och stirrar på sin burk och får negativ kreativa känslor? Dom bör kanske inte byta dator eller så, utan kanske söka psykologisk hjälp.

Förövrigt tycker jag min Lian-Li låda är väldigt snygg.

Sen finns det väl inget jättestor praktisk använning för att kunna köra XP på en mac, men det är alltid kul att pröva olika saker, så detta är ju positivt, dom stora företagen ska inte kunna stänga in oss, och låsa saker för oss.

Bild- och Videohantering är överlägset dundermycket bättre på Mac. Går inte ens att jämnföra.

Dock föredrar jag Windows för ljudarbete, helt klart.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Nice, när detta verkligen är bekräftat och folk lyckats köra det blir det nog att fixa en macbook om de kommer inom en snar framtid. Jag vill känna säkerheten att ha windows som backup ifall det verkligen krävs av någon anledning. Kan vara ett specifikt program där man jobbar som man behöver eller nåt. Så jag ser så gått som endast fördelar. Varför gnälla o säga "Varför köra xp på mac!!!!" Ja det är väl praktiskt för de som verkligen behöver kunna köra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Förresten, vad var/är anledningen till att mer spel inte släpps till Mac och PC parallellt? Har det med CPU-arkitekturen att göra? I så fall borde ju inte det vara en fråga eftersom båda är x86 nu...
Eller så kanske det är för att efterfrågan på spel inte är stor bland Mac-användare. Nåja.

Jag ska ta en liten chansning här, detta är hur jag TROR det är, rätta mig gärna om jag har fel.

Vad jag vet är problemet snarare hur grafiken ritas upp, inte i CPU-arkitekturen, då de flesta pc-spel görs för directx, vilket ej existerar på Mac OS. Bara Open GL som fungerar på mac os, så spelen måste antingen tillverkas för open gl (som q3?!) eller om de görs för directx måste de portas så de funkar i Open GL, för att funka på mac.

Jonasy: Jo håller helt med, valet ligger väl i ökad stabilitet men dyrare för en färdigtillverkad maskin, eller billigare men mer komplicerat när man bygger själv... För mig kommer valet alltid vara den billigare varianten, men det är väldigt roligt att detta händer så macen kan bli ett riktigt alternativ för fler än de 4% eller va det var som köpte mac förut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Läs detta, http://www.overclockers.com/tips00925/
en mac är redan pc.

Jag vet, men det betyder inte att man gillar det heller...
En av de största anledningarna till att jag gillat mac är just att det inte är en pc. Det känns annorlunda, det ser annorlunda ut och det är annorlunda att arbeta med. Det mac är idav verkar ju inte vara mer än en PC med snyggare chassidesign.

Jag har faktiskt gått och funtat länge på att skaffa mig en 12" ibook att ha på föreläsningrna. Liten, smidig, snygg och effektiv. Och dessutom är kännslan så mycket renare. Man känner sig liksom effektivare på nått sätt... Så var det iallafall i min gammla mac, men den var ju från tiden när en mac var just det, en mac, inte en pc i förklädnad... Fast nu blir det ju ingen ibook kan jag ju säga. Gillar inte saker som inte är vad de utger sig för att vara...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Men hur blir spelprestandan om man nu skulle få för sig att lira lite på en Intel Mac?

Visa signatur

3500+ Venice | 2gig DDR | Geforce 6800GT | Asus A8V-Deluxe | Antec HE 430W | 300gig SATA | 200Gig ATA (system) | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Var hemma hos en kompis och kikade på hans nya macbook pro. Såg kanon ut! Men det kändes som den kokade upp undertill! Knappt hållbart med handen. Detta var vid lite små surfande med fri luftväg under datorn. Frågan är hur det blir om man ska spela krävande spel. Datorn lär ju smälta sönder.

Men som sagt tidigare. Mera frihet åt folket! Kunna starta om datorn efter lite spelande med os x är ju drömmen. (i alla fall för mig) Nu är det bara en penningfråga innan man köper en mac istället.

Spel prestandan borde ju bli hyffsad med tanke på vad som finns i datorerna. Huvudsaken är att det kommer bra drivrutiner.

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eureka
Var hemma hos en kompis och kikade på hans nya macbook pro. Såg kanon ut! Men det kändes som den kokade upp undertill! Knappt hållbart med handen. Detta var vid lite små surfande med fri luftväg under datorn. Frågan är hur det blir om man ska spela krävande spel. Datorn lär ju smälta sönder.

Det är ett aluminiumskal. Det är därför den känns så varm. Smälta lär den inte göra. Det är ju värre om allt vore plast, som många datorer är, och ger minst lika mycket värme. För dem värmen kan inte spridas och tar på komponenterna istället.
Du ska nog se att datorn inte smälter... Aluminiumets smältpunkt är ganska hög.

Permalänk
Medlem

ja nu tror jag ju inte direkt att ett aluminiumskal smälter direkt.... Men om vi säger att den är 40 - 50 grader utanpå (bara en siffra från ingenting) så måste den ju vara snäppet varmare under skalet right? Är ju inte direkt bra för komponenter i långa loppet. Fast nu har jag ju å andra sidan aldrig öppnat upp en bärbar pc medans den är igång och kännt på insidan av plasten för att jämföra....
Att ligga i hängmattan (som någon sa) eller i sängen med datorn är något som jag tycker är något av halva poängen med en bärbar och då blir det hiskeligt varmt i knät.

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem

@Sneo

Helt riktigt, DirectX ställer till det (ännu ett av Ms små knep för att snärja kunder eller ett bra verktyg för utvecklare?) jag hade gärna sett att fler spel proggades i OpenGL för att det är just öppet och inte platformsberoende. (titta bara på java, funkar överallt och finns överallt. tåls att fundera på tycker jag)

Sen är det ju så att spelmarknaden på mac (osx) inte är lika stor som på win. Som sagt.

Det återstår att se hurvida värmen under macbook pro är ett problem eller ej. Vad jag vet är dock att MÅNGA pc laptops också är varma. (vi var tvungna att klocka ner graffat på en kompis laptop för att han skulle kunna spela långa pass)

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Undrar omati kortet kommer fungera med "vanliga" win drivers eller om dom måste göra om dem pga BIOS grejen eller vad det nu var :>

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga!

Vad fan är det för fel på Windows och PC?... jag har fan aldrig haft stabilitetsproblem som inte i själva verket blivit orsakade av undertecknad och sedan övergången till win2k har jag praktiskt taget aldrig sett en blåskärm... förutom på en gammal compaq jag hade från 2000, men alla datorer jag byggt från lösa delar har varit stabila så som.. något som är stabilt kan vara =P... kan det bli stabilare än stabilt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Jag har en fråga!

Vad fan är det för fel på Windows och PC?... jag har fan aldrig haft stabilitetsproblem som inte i själva verket blivit orsakade av undertecknad och sedan övergången till win2k har jag praktiskt taget aldrig sett en blåskärm... förutom på en gammal compaq jag hade från 2000, men alla datorer jag byggt från lösa delar har varit stabila så som.. något som är stabilt kan vara =P... kan det bli stabilare än stabilt?

Allting är ju relativt... Visst är är windows stabilare idag än för 10 år sen, men det är fortfarande långt ifrån lika stabilt som vissa andra OS...

Jag är inte emot windows på det sättet, jag är emot att mac inte längre är mac utan en pc i förklädnad...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Håller definitvt med om ovanstående påstående om förklädnaden och det!

Permalänk
Medlem

OS X på min ibook krashar lika ofta som XP. Tyvärr. Dvs, nästan aldrig.
Sen kanske apple ska ta fram spelutvecklingsverktyg och satsa lite mer på gamers.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/