LG kommer med kombinerad HD DVD/Blu Ray-spelare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Mja, går inte att jämföra med minneskort. I det fallet så köper man ofta produkten först, sedan köper man ett minneskort, och då är man tvingad att välja ett visst format ofta.
Men när det gäller blu-ray/HDDVD så är det olika, här väljer man format helt själv: man är inte tvingad till varken BD eller HDDVD. Både BD och HDDVD-företagen vill såklart att man ska köpa just deras produkter, och då får vi ett traditionellt företagskrig, som gynnar konsumenterna i huvudsak.
De som förlorar på det hela är de som vill vara först, och köper en av spelarna i början i förhoppningen om att spelaren kommer vinna. Jag är rätt säker på att något av företagen lär lägga sig ganska fort när det ena väl börjat sälja, och det som blir kvar är då till lätt fördel mot konsumenten än om formatet hade varit ensamt.

Om du nu vill se en film från Sony när du har en Blurayspelare då? Eller om din kompis har en Blurayspelare och du har en HD-DVD och han lånar ut en film till dig?

Detta "krig" handlar inte bara om själva produkten, spelaren, utan om innehållet.
Halva filmbranchen stödjer Bluray och andra halvan HD-DVD. Alltså måste du ha två olika sorters spelare för att kunna se allt på marknaden. Hur gynnar detta konsumenten?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Om du nu vill se en film från Sony när du har en Blurayspelare då? Eller om din kompis har en Blurayspelare och du har en HD-DVD och han lånar ut en film till dig?

Detta "krig" handlar inte bara om själva produkten, spelaren, utan om innehållet.
Halva filmbranchen stödjer Bluray och andra halvan HD-DVD. Alltså måste du ha två olika sorters spelare för att kunna se allt på marknaden. Hur gynnar detta konsumenten?

Så du tror allvarligt på att Sony kommer att fortsätta göra filmer till det motsatta formatet om det dör ut helt och 9 av 10 väljer det andra formatet?
Nej, formatkriget kommer att förstöra för konsumenterna i början, det är helt rätt. Men jag tror att i längden så är det bra. Tänk på att majoriteten av alla BD eller HDDVD-andvändare kommer att köpa sina spelare antagligen flera år efter de första släppen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Så du tror allvarligt på att Sony kommer att fortsätta göra filmer till det motsatta formatet om det dör ut helt och 9 av 10 väljer det andra formatet?
Nej, formatkriget kommer att förstöra för konsumenterna i början, det är helt rätt. Men jag tror att i längden så är det bra. Tänk på att majoriteten av alla BD eller HDDVD-andvändare kommer att köpa sina spelare antagligen flera år efter de första släppen.

Nej,Jag tror inte att de kommer försvara "sitt" format in i graven. Självklart kommer det förlorande företaget att överge "sitt" format när det har förlorat.
Men det kommer nog att ta tid. (Sonys MP3 hat någon?)

De som ligger i framkanten och köper prylarna när de kommer ut kommer att förlora på det här, precis som du säger.
Men men, de som lever får se, hoppas nu bara att inte allt för många köpt spelare i 5000:- kronorsklassen från "fel " företag.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

Men som sagt, det är bara den lilla biten som köper spelarna direkt som kan komma att gå rejält back. Skivorna och läsarna är dyrare, sämre, och det finns mindre urval. Jag tror nog att man förstår riskerna om man köper en BR/HDDVD-spelare. För majoriteten av konsumenterna menar jag att ett formatkrig i början, innan svensson börjar köpa något av formatet, kan vara positivt.

Inte heller Sonys AC3-format (hoppas det är rätt format jag pratar om nu) är en bra jämförelse. Det enda det gjorde var egentligen att deras tidigare MP3-spelare inte hade stöd för MP3, vilket bara låste in dem själva. Dessutom, Sony BMGs artister släpptes även från början som DRM-WMA på webbutikerna. Så egentligen påverkade Sonys första spelare inga andra än sony själva, och folk som inte visste om att spelarna inte hade MP3-support.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Men som sagt, det är bara den lilla biten som köper spelarna direkt som kan komma att gå rejält back. Skivorna och läsarna är dyrare, sämre, och det finns mindre urval. Jag tror nog att man förstår riskerna om man köper en BR/HDDVD-spelare. För majoriteten av konsumenterna menar jag att ett formatkrig i början, innan svensson börjar köpa något av formatet, kan vara positivt.

Inte heller Sonys AC3-format (hoppas det är rätt format jag pratar om nu) är en bra jämförelse. Det enda det gjorde var egentligen att deras tidigare MP3-spelare inte hade stöd för MP3, vilket bara låste in dem själva. Dessutom, Sony BMGs artister släpptes även från början som DRM-WMA på webbutikerna. Så egentligen påverkade Sonys första spelare inga andra än sony själva, och folk som inte visste om att spelarna inte hade MP3-support.

Atrac3

Nu vet jag inte om jag är OnTopic eller OffTopic, men personligen så är jag inte särskilt intresserad av LG:s spelare öht med tanke på hur deras DVD-spelare (inte) fungerar i dagsläget.
De var också väldigt tidiga ut med en spelare som har HDMI-utgång, vilket på pappret låter bra, men efter en snabbtitt på sagan om ringen på en för övrigt väldigt bra plasmaskärm (LG är riktigt duktiga när det gäller skärmar) så ser det ut som att Gandalf besökt samma plastikkirurg som Michael Jackson.
Det är dock aldrig för sent att bättra sig, men jag mottar spelaren med skepsis tills jag sett den.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Struntar igentligen fullständigt i filmbranchens del i det här formatkriget. Jag vill ha det formatet som passar bäst som lagringsmedium till datorn som segrare, mest GB per skiva liksom. och på pappret verkar det ju som att blu ray är segraren på den fronten. men skulle det visa sig att HD-DVD när det väl kommer till krita skulle vara ett stabilare format rent tekniskt när det kommer till bränning av skivor och andra tillämpningar så kan jag även se den som segrare. Men eftersom det inte finns särskilt mycket hårdvara som stödjer formaten ute nu för att kunna jämföra är det svårt att säga om nåt format har fördel på den fronten.