Magsafe-kontakt började brinna

Permalänk
Medlem

uselt namn när det redan är taget av en bra produkt
http://www.magsafeonline.com/

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Vilket redan har fixas i den mån att man kan köra ett operativssytem som gör massor BIOS-anrop (Windows XP). Det går att lägga på ett lager så man är kompatibel med BIOS + video BIOS. Det finns "PC PC" datorer med EFI också så de blir lika IBM-PC inkompatibla som en Macintel.

Jag ställer mig iofs mycket tveksam till hur kompatibla x86-Macarna blir med en vanlig PC, att de kan köra Windows XP (som jag för övrigt gissar gör extremt få BIOS-anrop snarare än massor) säger inte så mycket. När de kört DOS och lite DOS-program (speciellt spel) blir jag mer övertygad

Jag gissar t ex att man knappast kan få tangentbordet att fungera som på IBM-PC eftersom det inte hjälper med vanlig mjukvara för det om det är gjort annorlunda i hårdvaran. Det är isf om man mer eller mindre emulerar hela processorn (fångar alla in/out:s och alla "kontroll"-instruktioner programmet/OSet exekverar osv), men då kan man ju knappast kalla den IBM-PC-kompatibel.

Frågan är då om de på x86-Mac använt samma hårdvara och att den sitter ihop på samma sätt som i en vanlig PC? Låter korkat isf, när de väl har chansen att fixa all gammal skit skulle de ju tagit den imho.

PCs med EFI kan ändå hantera alla BIOS-anrop precis som ett vanligt IBM-PC-BIOS kan så det har inget med saken att göra. Dessutom är hårdvaran fortfarande kompatibel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Verkligen onödig grej för övrigt. Jag menar hur stort är "datorn åker ner i golvet om någon råkar trampa på sladden"-problemet egentligen?

testa själv att ha datorn stående på ett mörkt tv-bord med mörk matta och trångt mellan soffa och bord. då syns inte sladden så bra (vanlig svart) och så kommer lillebror och klämmer sig in och drar med sig hela kalaset ner i backen...hände min x41:a, då vart jag inte glad...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

en fråga, det där rödbrunaktiga på kontakten, äre rost? i så fall, hur kom det dit?

sen säger ju killen:
"Apple support responded very well (thanks Klaas) and fast. Before I called our local Apple support line, the dutch engineers were already contacted by their US collegues (who saw the pics) to inquire if I already called in. I'm getting a new Macbook asap and I will return my current one."

och hans berättelse om det:
"Left home@8am, macbook on the power cord.
Came home@8pm, cable was disconnect (probably by our cats) and connector looked like this. The Macbook was loaded approx 33% so was connected for less than an hour in the morning I guess."

hmmm

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det var ju hans katt på kissade på kontakten.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

"safe" värre

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

hmm...
nån som inte tycker om apple kanske(sabotage?!!?)

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Det var ju hans katt på kissade på kontakten.

ja spekulera kan man ju alltid göra

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Det var ju hans katt på kissade på kontakten.

Aha, det var alltså katten som släckte elden.

Permalänk

"Kvalitet" ifrån Apple. Fortsätt så!

Permalänk
Medlem

Nån som har bilder, eler nån url kvar till nånstans där det finns bilder på det hela?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

sp1uw: Det är ju för att HP inte gör några värstigkameror direkt. Min 3Mpix Sanyo som jag köpt för 1500 kr för ett par år sedan tar superba macrobilder på närgräns 6 cm.

Permalänk
Medlem

Katten kanske fastnade med svansen

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem

Katten kissade på kontakten, fick en stöt i snorren, och rev i panik ur kabeln haha
...om 12 volt kunde döda hade vi haft svaret...

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Avstängd

Finns bätre och billigare lösningar, avslöjar inte vilket med tanke på att detta är min egen lösning och vill inte att någon tar patent på den... Sorry.

Farsan blev snuvad på takboxen, tänk er 2 vuxna och 4 ungar i en liten FIAT i resa till norra finland, ytrymme är väl det sista FIAT tänkt på.

Så lösningen var en stor jäkla trälåda på taket med mat, kläder och allt nödvändigt.. inklusive mina blöjor, så räkna ut årtalet om jag är 28 idag (sluta med blöjor när jag var 2år)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Katten kissade på kontakten, fick en stöt i snorren, och rev i panik ur kabeln haha
...om 12 volt kunde döda hade vi haft svaret...

12 volt kan döda, OM strömmen är stor. äre död man diskuterar äre ampere vi ska snacka inte, i alla fall större utsträckning än volt

Bomber3, jag har en lösning på alla problem i världen, men hur, det tänker jag inte berätta för någon

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Är takboxen patenterad?

On topic: det är väl ändå det normala för att företag att man inte vill ha massa bilder cirkulerandes innan man lurat ut vad som hände och varför.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Impact
Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz
EVGA GeForce GTX 1080 SC Gaming ACX 3.0
Kingston HyperX Predator DDR4 PC26600/3333MHz CL16 2x8GB
Intel 730 Series 2.5" SSD 480GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
12 volt kan döda, OM strömmen är stor. äre död man diskuterar äre ampere vi ska snacka inte, i alla fall större utsträckning än volt

Bomber3, jag har en lösning på alla problem i världen, men hur, det tänker jag inte berätta för någon

Skilnaden är att min är verklig och inget mytoman snack men ledtråd = Kedjan är inte starkare än det svagaste länken... min lösning kostar bara 10kr om man köper "styckvis", kom på detta när min 3:dje cd-spelare(Walkman wannabe) flög i golvet när katten var leksam av sig.

Men att söka patent på en sådan här litet skit gör ju bara stora bolag, och varför hjälpa dom?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
12 volt kan döda, OM strömmen är stor. äre död man diskuterar äre ampere vi ska snacka inte, i alla fall större utsträckning än volt

Bomber3, jag har en lösning på alla problem i världen, men hur, det tänker jag inte berätta för någon

Du har helt fel, du får läsa lite ellära. Jag orkar inte med alla dessa "förståsigpåare" inom el här på Swec.

Ett exempel: Testa och kräma på en svetstransformator på 400 A. Det händer i princip ingenting när du tar i elektroden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Skilnaden är att min är verklig och inget mytoman snack men ledtråd = Kedjan är inte starkare än det svagaste länken... min lösning kostar bara 10kr om man köper "styckvis", kom på detta när min 3:dje cd-spelare(Walkman wannabe) flög i golvet när katten var leksam av sig.

Men att söka patent på en sådan här litet skit gör ju bara stora bolag, och varför hjälpa dom?

Ett tips om du verkligen har en bra idé men inte själv vill ta patent på den (eller kommersialisera den på annat sätt) är just att lägga ut den på internet. På så vis hindrar du alla andra (inkl "stora bolag") att få patent på den.

Jag fattade dock inte alls vad din pappas takbox hade med saken att göra?

Permalänk
Medlem

"Magsafe" GOES "MagUNsafe" :D:D:D haha

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Du har helt fel, du får läsa lite ellära. Jag orkar inte med alla dessa "förståsigpåare" inom el här på Swec.

Ett exempel: Testa och kräma på en svetstransformator på 400 A. Det händer i princip ingenting när du tar i elektroden.

läser ellära, frågan är om du gör det. du får ju gärna förklara hur det komemr sig att stunguns osv. har så hög volt, men låg ampere, kanske för att man vill skada, inte döda. för övrigt så har jag då fått lära mig på ellära att runt 40 mA så börjar det bli riktigt farligt.

för övrigt har väll en svets ändå en säkerhetsfunktion. men du kanske menar att man kan sätta fast jordklämman på kroppen o sen ta i elektroden näre är 400 A på jag vill inte testa, men svetsen funkar väll ändå beroende på motstånd i material osv. att kroppen därmed leder för dåligt och därmed skulle det kunna vara ofarligt.

men självklart har volt o ampere ett samband, 12 volt anslutningen till en dator gör säkerligen ont o kan vara farlig. finns ju mer än nog för att döda.

men ta det över PM så slipper vi förstöra tråden.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
läser ellära, frågan är om du gör det. du får ju gärna förklara hur det komemr sig att stunguns osv. har så hög volt, men låg ampere. men ta det över PM så slipper vi förstöra tråden. för övrigt så har jag då fått lära mig på ellära att runt 40 mA så börjar det bli riktigt farligt. en svets har väll ändå en säkerhetsfunktion. men du kanske menar att man kan sätta fast jordklämman på kroppen o sen ta i elektroden näre är 400 A på jag vill int testa, men spela in en film, när du gör det så kan jag få se
men självklart har volt o ampere ett samband

Det är strömmen som dödar, ja, men du behöver spänning för att kunna leverera den strömmen. 12V har inte mycket att säga till om mot kroppens resistans, det är så ohms lag funkar...

Kan för övrigt säga att jag inte har en aning om hur en svets funkar men hög ström och låg spänning låter vettigt, då går det massor med ström genom metallen men är ofarligt för människor.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

jaja, självklart behöver man spänning för att kunna leverera ström. vad jag ville säga är att volt inte är allt. i fall så var fallet så skulle inte stunguns kunna vara på 100 000 Volt o ändå inte vara dödliga.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det där hände med en molexkontakt till mitt gamla Radeon 9800 Pro också kanske inte lika farligt men plasten blev alldeles brun.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det där hände med en molexkontakt till mitt gamla Radeon 9800 Pro också kanske inte lika farligt men plasten blev alldeles brun.

Haha, samma här! Hände för några veckor sedan. Plasten smälte och hanen blev så pass skadad att jag fick byta ut den. Fick också sitta och gröpa ur den smältna plasten från honan så att jag kunde få in en ny molexkontakt.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Det är inte spänningen som dödar, utan det är strömmen

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Du har helt fel, du får läsa lite ellära. Jag orkar inte med alla dessa "förståsigpåare" inom el här på Swec.

Ett exempel: Testa och kräma på en svetstransformator på 400 A. Det händer i princip ingenting när du tar i elektroden.

Du dör inte av 12V när du tar på det eftersom kroppen har så hög resistans, det finns en som dödade sig med en multimeter genom att ta hål på huden med mätpinnarna och då gick strömmen tvärs över hjärtat. 15mA ska räcka för att stanna hjärtat.

I = U/R.