AMD sockel AM2 testad

Permalänk
Melding Plague

AMD sockel AM2 testad

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD sockel AM2 testad</b></font> <small class="small">måndag 20 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Den Kinesiska sajten <a href="http://www.hkepc.com/hwdb/am2-4800-7.htm" target="_blank" >HKEPC</a> är som vanligt ut först med prestandatester på nya tekniker.
<br />
<br />Idag handlar det om AMD:s nysläppta sockel AM2 vilket stödjer DDR2-minne. Testerna utförs med nästan identiska datorer med två stycken nForce4 Ultra-baserade moderkort samt två stycken Athlon64 4800 . Minnena som används är Corsair DDR2-800 med latenser om 5-5-5-15 för sockel AM2-moderkortet och Geil DDR400-minne med latenser om 2.5-3-3-7 för sockel 939-moderkortet. Grafikkortet som används är ett Gigabyte Geforce 7900 GTX med 512 megabyte minne.
<br />
<br />Testerna utförs i en mängd olika program, bland annat PCMark05, SuperPI, SiSoft Sandra 2005, DivX-avkodning, 3DMark06, Doom III och F.E.A.R.
<br />
<br />Enligt dessa tidiga tester med beta-moderkort och tar sockel AM2-datorn ledningen; om än dock väldigt marginell. I speltesterna är det väldigt jämt även fast sockel AM2 är lite snabbare i nästan alla tester. När det gäller minnesprestanda vinner AM2-datorn lite större men det är fortfarande marginella skillnader.
<br />
<br />Vi kan självklart inte använda dessa prestandatester som referens, men det ger en fingervisning om vad vi har att vänta oss. Frågan är varför minnesbandbreddstesterna fick så pass dåliga resultat med sockel AM2-datorn som bör kunna överföra rejält mycket mer än sockel 939-datorn som har DDR400-minne.
<br />
<br />Läs jämförelserna hos <a href="http://www.hkepc.com/hwdb/am2-4800-7.htm" target="_blank" >HKEPC</a>. Du kommer troligen behöva en <a href="http://babelfish.altavista.com/" target="_blank" >översättare</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då är det bara att vänta och se prisättningen.
Då dom verkar skapligt likvärdiga med 939.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Tycker att det är lite trist med en så marginell prestanda ökning när de byter sockel o allt! Varför ska man som konsument byta då? Blir ju bara en massa olika standarder och AMD tjänar mer pengar!

Permalänk
Medlem

nog som intel sa varför dom inte körde med inbygd minnes kontroll att det medför problem när man byter till ny sockel ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är ett ganska naturligt steg i utvecklingen.

DDR2 drar mindre ström och priserna sjunker så varför inte byta?

Sitter man med ett hyfsat s939 system idag så behöver man ju inte gråta blod direkt eftersom datorn kommer att hänga med i ett år till åtminstone.

Byter man dator bara för att det råkar dyka upp nåt som är 5% snabbare och pyttelite nyare så bör man nog ta sig en funderare Uppgraderingar ska märkas på fler ställen än i plånboken.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är orolig? Tittar man vad Intels "officiella" siffror visar så kommer ju en avs AMDs värstigar (i detta fall 4800+ som antagligen kommer existera vid AM2 lanseringen) framstå som någon sorts form av Celeron jämfört med Intels värstig

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

Förvånar mig att skillnaden var så pass marginell faktiskt, men det är väl som Pci-e och Agp..

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Avstängd

jag tror jag sak vänta med att uppgradera till am2 tills man ser vad intel har och komma med:)

på dualsata2 kan man ha am2 om man köer till ett litet instickskort.

Permalänk
Medlem

mmm jag börjar också snegla åt intels håll. om amd inte kommer med några drastiska förändringar så får dom nog svårt att matcha intel.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

någon som vet när intel får ut sina grejjor?
har börjat bli lite fundersam om det blir AMD till hösten eller intel...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

verkar riktigt korkat att uppgradera några månader innan vista?

vänta tills AM2 och Conroe fått bekänna färg ett tag(bli lite inkört) och samtidigt får man en bonus iom Vista och DX10.

eftersom man ändå blir tvungen att köpa allt nytt i princip. Cpu, moderkort, minne, kylning... inte mkt som blir kvar, lika bra att köpa ett DX10 grafikkort med.

Permalänk
Medlem

Blir nog en intel i nästa burk, dock med coreduo eller conroe. Stödjer 7900-serien DX10 ?

Permalänk
Hedersmedlem

Då det är mer eller mindre samma kärna som finns för dagens 939 processorer så är det ganska självklart att den inte presterar mycket bättre men det är för framtida processorer som man bytte sockel så vi får bara hoppas att dom dyker upp snart.

Men det ser onekligen inte så bra ut då AMD tycks sätta mer värde på att få ut serverprocessorer så om dom inte aktar sig vinner Intel tillbaks sina tappade andelar för jag är inte en AMD fanboy utan köper det som ger mest för pengarna.

@ joakim_r, nej 7900 är ett DX9 kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tronskifte snart kanske? Har haft AMD sen min gamla fina K6-3 400, sen dess har jag hunnit med både K7, thunderbird, barton och nu a64. Men blir Intel ledare så kanske man går över när det blir dags för byte, dvs om Intel har vett nog att inte lägga priserna på nivåer som bara direktörer har råd med, men det kan man ju hoppas att de lärt sig undvika vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Offtopic:

Testade översättaren, är intresserad av att översätta webbplatser som är på arabiska... Vet någon om någon bra översättare för detta?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Overlord

Permalänk
Medlem

Sån kommer definitivt att hamna på mitt skrivbord snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LocSin
Tronskifte snart kanske? Har haft AMD sen min gamla fina K6-3 400, sen dess har jag hunnit med både K7, thunderbird, barton och nu a64. Men blir Intel ledare så kanske man går över när det blir dags för byte, dvs om Intel har vett nog att inte lägga priserna på nivåer som bara direktörer har råd med, men det kan man ju hoppas att de lärt sig undvika vid det här laget.

Intel har själva sagt att dom inte kommer pressa ner priserna på sina processorer. Dom säger att dom satsar på kvalitet och ända sättet att sänka priserna är att tumma på kvaliteten. (enligt Intel iaf)

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Hedersmedlem

Dom brukar ha någon fint prissatt processor som kan klockas.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Sån kommer definitivt att hamna på mitt skrivbord snart.

Synd om ditt skrivbord

Conroe kommer äga den fett

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Synd om ditt skrivbord

Conroe kommer äga den fett

Precis som vanligt väldigt moget utav dig. Du har inte sagt nåt vettigt sen du blev medlem, så jag förväntar mig inte bättre kommentar ändå. Det är känt att du är Intel fan, men snälla bespara mig dina dumma kommentarar vad folk skall köpa. Slagdehammer är inte kvar och det är synd att du är det, för du hettsar bara folk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Precis som vanligt väldigt moget utav dig. Du har inte sagt nåt vettigt sen du blev medlem, så jag förväntar mig inte bättre kommentar ändå. Det är känt att du är Intel fan, men snälla bespara mig dina dumma kommentarar vad folk skall köpa. Slagdehammer är inte kvar och det är synd att du är det, för du hettsar bara folk.

Intel Fanboy med FX dator mm

Lite roligt att vara den enda som kan stå på två ben testa man står stadigare.
3-4% snabbare räcker inte. Conroe är betydligt snabbare så jag kan verkligen inte förstå varför man gör en ny form som inte är snabbare...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Intel Fanboy med FX dator mm

Lite roligt att vara den enda som kan stå på två ben testa man står stadigare.
3-4% snabbare räcker inte. Conroe är betydligt snabbare så jag kan verkligen inte förstå varför man gör en ny form som inte är snabbare...

varför ska en processor som finns för testning idag vara mycket bättre än en som vi inte sett röken av? om tre år kommer AMD troligen ha en processor som är mer än dubbelt så bra som conroe, betyder det att intel inte ska släppa den?

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Hedersmedlem

ligger q3 långt bort? bara en fråga?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

De här jepparna verkar också ha fått tag på en processor med trasig minneskontroller. Minnet går precis som hos tom i DDR2-400 av döma av testresultaten. Tänk efter lite! Det är ju absurda siffror som redovisas om minnet skulle ha gått i 800 mhz.

Då AM2 ska lanseras 06/06/06 så är det möjligt att det inte finns några processorer med fungerade minneskontroller ute än.

Permalänk
Hedersmedlem

intressant att det är under samma kvartal. ska bli kul att se vad som händer

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

hehe kul att folk verkligen blir sura

Permalänk

mm ja vet inte ja men nog verkar det ganska naturligt att Intel nu råkar med Conroe ha en snabb propp
så pratas det om konspiration AMd propp som lkörd med trasig minnes kontrolller

jag och säkert fler fattar att AM2 knappast är optimal redan nu i test form
alla nya saker har mer eller mindre "barnsjukdomar"

vänta ett tag se sedan att tjafsa om Intel AMD redan nu när inget av de finns att köpa är bara dumt.

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Vad hade ni väntat er igentligen, en 50% prestandaökning av en och samma propp bara för att man byter sockel och till sunkiga DDR2-minnen, eller?

Trasig minneskontroller, jo tjena.
800MHz i all ära, men hur mycket tror du att man förlorar i prestanda
om man ökar timings från 2,5-3-3-7 till 5-5-5-15?
Har hatat DDR2 sedan dag 1 just för dess förbannade höga Cas.
Ge oss DDR3 helt utan Latency plz. (önsketänkande)

2006 - Intel stikes back big time.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

flipp/flopp? flopp säjjer jag

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Vad hade ni väntat er igentligen, en 50% prestandaökning av en och samma propp bara för att man
byter sockel och till sunkiga DDR2-minnen, eller?

Trasig minneskontroller, jo tjena.
800MHz i all ära, men hur mycket tror du att man förlorar i prestanda
om man ökar timings från 2,5-3-3-7 till 5-5-5-15?
Har hatat DDR2 sedan dag 1 just för dess förbannat höga Cas.
Ge oss DDR3 helt utan Latency plz. (önsketänkande)

2006 - Intel stikes back big time.

Dubblar du frekvensen så blir ju dom där latenserna fina. Ett DDR2 minne i 800MHz med 5-6-6-14 har samma effektiva latens i tid mätt som ett DDR minne i 2,5-3-3-7.
Så tittar du på det så har DDR2 minnet faktiskt bättre latenser.

Men jag misstänker att det var en trasig minneskontroller som spökade. Vore konstigt om den hade 400MHz prestanda på minnet nämligen.

Men men, vore dumt att köpa nytt innan AM2 och Conroe är släppta ändå. Så då är det bara att vänta. Om man inte har bråttom då. OCh då är det ju 939 som gäller.