Bill Gates kritiserar 100 dollars laptop

Permalänk

Att utdela information med papper och penna? Duh?
Hur effektivt tror ni brev är när det gäller att hålla sig förberädd på saker runtom i landet? "Brev från igår: Hela staden brinner, inom några timmar kommer hela staden vara nerbränd, evakuera omedelbart"...

Och dessutom är halva grejen att man inte ska behöva köpa in dyra böcker (Studieböcker är förbannat dyra), utan skicka ut allt via en dator istället. Seriöst, efter 3-4 böcker så har man redan utan problem tjänat in pengarna som laptopen kostar.

Är det ingen som känner sig för att köra en diskussion vad det hela handlar om, dvs om det verkligen är så smart att skicka ut en dator utan någon egentlig support eller liknande, till skolbarn som förmodligen aldrig sett och än mindre andvänt datorer innan?
Och i det här fallet så gör det ingen skillnad på om det är MS eller något annat operativsystem det nu handlar om, service och support behövs oberoende av vilket system det handlar om.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Såklar att Bill inte gillar detta initiativet, eleverna kommer ju vänja sig vid att
använda ett annat o/s än win, och det man är van att använda tar man gärna
med sig ut i arbetslivet... På längre sikt kan ett sådanthär initiativ med så stor
spridning av h/w som det är frågan om minska m$ tillväxt i 3dje världen.

Själv så hoppas jag på en komersiell version oxo, tänk en version med liIon el. LiPo
ackar, vilken drifttid.. Och helt utan onödig bells'n whistles som jag inte utnyttjar
i mina laptops ändå...

Wireless, Usb och solidstate, och lite "rugged" = perfekt.

/Tomas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Tro mig, Gates hus är inget billigt skit.

tror inte jag heller, dock skrev jag att det var LITET jämfört med alla hus som många stjärnor har.
Och nej, hans hus är inte billigt skit (eftersom jag har läst en hel bok om det hehe)

men kollar man in Aaron Spellings hus, där två rum endast är till att packa presenter, så undrar man igentligen vad Världens rikaste borde ha?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det är ingen som har sagt att allt Bill Gates gör är av ondo. Frågan är om man kan tvätta smutsiga pengar vita genom att skänka bort dem. Jag tycker snarare synd om alla MSfår som hela tiden försöker vitmåla Bill Gates och vägrar se hur mycket längre vi hade kommit om MS inte hade försökt obstruera allting.

Hade vi kommit igång utan ms?

Och har herr Gates verkligen jobbat svart? Jag tror inte det.

Permalänk
Medlem

Vissa verkar ha svårt att se vad man kan använda datorn till, så här e några exempel på bra saker man kan få med en laptop för $100: Tillgång till rättstavning, ordböcker, wikipedia, grafräknare, ordbehandlare, klassisk litteratur, diverse läroböcker mm.

Permalänk
Avstängd

Liten tanke med "bredband" i bushen, hur är det tänkt att det skulle fungera?

Om el är inte någon prio så lär ju bredband inte finnas i Afrika heller..

Ah, det kanske följer med en rökmaskin(modemet) för att skicka röksignaler(WLAN)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

att det skulle vara en omöjlighet med nätåtkomst är inte så säkert. tänk såhär, ett satellitmodem med router finns i skolan och datorerna kan då ansluta till nätet där och även uppdateras med innehåll från skolan. (läxor och böcker tex) brrr..

en tekniskt dyr lösning men ändå det enda rimliga alternativet ute i mindre städer som inte ens har telefonlinjer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Att utdela information med papper och penna? Duh?
Hur effektivt tror ni brev är när det gäller att hålla sig förberädd på saker runtom i landet? "Brev från igår: Hela staden brinner, inom några timmar kommer hela staden vara nerbränd, evakuera omedelbart"...

Och dessutom är halva grejen att man inte ska behöva köpa in dyra böcker (Studieböcker är förbannat dyra), utan skicka ut allt via en dator istället. Seriöst, efter 3-4 böcker så har man redan utan problem tjänat in pengarna som laptopen kostar.

Är det ingen som känner sig för att köra en diskussion vad det hela handlar om, dvs om det verkligen är så smart att skicka ut en dator utan någon egentlig support eller liknande, till skolbarn som förmodligen aldrig sett och än mindre andvänt datorer innan?
Och i det här fallet så gör det ingen skillnad på om det är MS eller något annat operativsystem det nu handlar om, service och support behövs oberoende av vilket system det handlar om.

Vet du hur dyrt det skulle vara att bygga ut bredband? Då skulle ma nredan kunna skippa hela skiten.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Liten tanke med "bredband" i bushen, hur är det tänkt att det skulle fungera?

Om el är inte någon prio så lär ju bredband inte finnas i Afrika heller..

Ah, det kanske följer med en rökmaskin(modemet) för att skicka röksignaler(WLAN)

För tjugonde gången, DET ÄR INTE TILL STAMMAR I AFRIKA SOM DATORN SKA GES! UTAN TILL U-LÄNDER I STARK UTVECKLING SOM HAR MAT, EL OCH LIKNANDE, MEN INTE HAR RÅD ATT KÖPA IN DYRA LÄROBÖCKER FÖR DESS UNGDOMAR!

Och återigen, DET HÄR HAR INGENTING ATT GÖRA MED WINDOWS! UTAN ENBART OM ATT DET ÄR BRA ELLER INTE ATT SKICKA IVÄG EN DATOR HELT UTAN SUPPORT TILL BARN SOM ANTAGLIGEN ALDRIG ANDVÄNT EN DATOR, SJÄLVKLART SÅ KAN DE INTE FÖRSTÅ ALLT PÅ EN GÅNG, OBEROENDE AV OPERATIVSYSTEM!

Jag kommer posta animationen i varje inlägg jag gör i den här tråden.
http://img20.imageshack.us/img20/17...omputers8sx.gif

Varför ska det vara så svårt att läsa lite inlägg och tänka i några sekunder innan man smutskastar någon som i det här fallet inte gjort något annat än att uttala sig om en idé verkligen är så bra?

- - -

Trots allt så finns det nog inte bredband överallt, men helt omöjligt bör det väl inte vara? Som jag har sagt några gånger tidigare, pratar vi om länder som har det mesta utan pengar till _kunskap_, så har de antagligen råd med en internetförbindelse med. En internetförbindelse (exempelvis via satellitmodem, det låter rätt bra...) är dyr, men det är trots allt billigare med internet i ett år än fyra-femhundra läroböcker för 200:-/st för en skola.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Almostunreal
Varför har Bill smutsiga pengar ?

För att han har tjänat dem genom närmast maffialiknande metoder.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Inom varje afrikansk by kommer det att finnas ett datorgeni.
Det är han som är supporten.

Bybor från kommer vandra flera mil för att få support av denna gosse.

de ni!

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Inom varje afrikansk by kommer det att finnas ett datorgeni.
Det är han som är supporten.

Bybor från kommer vandra flera mil för att få support av denna gosse.

de ni!

Mer troligt är att varje skola har en eller flera som får gå datorkurser för att lära sig hur datorn fungerar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Mer troligt är att varje skola har en eller flera som får gå datorkurser för att lära sig hur datorn fungerar.

"Visst"

Permalänk
Medlem

tror inte firefox e ett bra alternativ, släng in opera i en sådan så går det nog jättebra skulle jag tro, och ja jag tror jättemkt på denna sak.
t.o.m jag själv skulle klunna tänka att ha en liknande dator alltså som laptop.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkard
Håller med gates. Vafan ska dom med en surfdator till som dom inte kan använda till något, kan inte kolla på filmklipp, kan knappast lyssna på musik etc etc. Det är så jävla klassiskt, nu ska vi hjälpa dom underutvecklade i afrika så vi ger dom den teknologi vi hade för 100 år sen. Vad är nästa projekt, att ge dom stålplogar till deras kossor som plöjer åkrarna?

Ska dom ha en chans att få utveckling krävs det att dom känner till dagens teknologi, inte att dom får tillgång till den teknologi vi hade för länge sen, då kommer dom efter ännu mer eftersom dom lägger tid på att lära sig något som redan är föråldrat. Satsa på att köpa riktig utrustning i mindre skala istället. Hur ska man t.ex kunna programera mer anvancerade saker på en sån där burk, kan man köra skolprogram, lära sig 3d program och annat som är viktigare än att kolla sina mail. Hade varit bättre att lägga pengarna på att bygga upp deras infrastruktuyr, bygga ordentliga kommunikationer, vägar, järnvägar, hamnar, och dra fiberoptik genom hela kontinenten. Seriöst, vad ska dom med en dator till man bara kan kolla sin mail på i princip.

Typiskt västerlänsk bidragspolitik, vi ger dom lite av vårt överskott för att få dom lite glada, fan gör en seriös satsning istället, är egentligen småpengar det handlar om om man betänker andra utgifter vi har.

Dessutom lär det bli som vanligt, lokala bossarna i Afrika snor alla datorer och säljer dom sedan dyrt till befolkning, det överskott dom får över när alla deras släktingar fått 10 såna datorer var i mutor.

Sen vad kostar en vanlig laptop att tillverka som kostar 4-5000 i butik, lär inte vara mycket mer än 1000 kronor, och går säkert att övertyga företagen att som goodwill sälja dessa prylar till noll vinst eller kanske liten förlust. Sen kommer största problemet som vanligt med afrika, att se till att inte någon lokal krigsherre snor allt och säljer till europa.

Du har verkligen missförstått detta totalt. Du tycker att datorn är värdelös eftersom man inte kan kolla på film och lyssna på musik på den? Det är fan inte det den är till för. 100 år sedan? Snarare 10, om ens det. Man måste ju börja nånstans.
Och nej, de ska inte "kolla sin mail" heller. De ska lära sig saker. Lära sig datorer, utbilda sig.
Och nog kan man helt säkert skriva ett "3dprogram" till den där datorn, allt du behöver för att kunna skriva en 3d-renderare är en funktion för att sätta ut pixlar på skärmen och det har nog denna datorn
Och "skolprogram" (vad nu det är) kan man helt garanterat köra på en sån här burk.

Du är ett utmärkt exempel på samma typ av tankegång som Bill Gates för här, "program och support är det som kostar pengar". Även han har missat konceptet totalt - grejen med den här datorn är ju att OS:et är gratis så NEJ, det kostar inte mycket. Hade de kört Windows däremot, ja då hade det kostat. Man behöver inte ha en superdator för att kunna göra vettiga grejor, denna kommer förhoppningsvis funka perfekt till det den är anpassad för.

Visa signatur

hmm

Permalänk

Men herregud..
Skicka dit palmpilots istället.

Permalänk

herr_persson - Dyrare, mindre och sämre skärm, håller inte lika bra, kräver ström och har inget tangentbord. Nej, en vanlig handdator är inte någon lösning.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Men om man nu skickar det till länder med stark utveckling och med el o sånt, som någon sa här... varför behöver man veva upp datorerna då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Men om man nu skickar det till länder med stark utveckling och med el o sånt, som någon sa här... varför behöver man veva upp datorerna då?

För att man ska känna skillnaden mellan sin stationära vattenkylda monsterdator med nytt hiperagg och en u-landsdator.
Kan ju även vara något för feta barn i västvärlden så de får lite motion mellan rundorna i CS.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Däremot så är han världsbäst på marknadsföring och det är vad som gjort honom till en av de rikaste i världen. (Nej, han är inte den rikaste och han har inte varit det på ett antal år).

Du kanske borde ta och kolla upp dina fakta. Bill Gates är nämligen rikast i världen (enligt Forbes Magazine, 10/03/2006) med en förmögenhet på 50 miljarder dollar. På andra plats kommer Warren Buffet med 43 miljarder dollar, och på tredje plats Carlos Slim Helu med 30 miljarder dollar.

För er som inte vet är Forbes en av världens största affärstidningar. De har flertalet världskända listor, däribland "World's Richest People", "Forbes 500", "Forbes 2000", "100 Most Powerful Women in the World" m.fl.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasabi
tror inte jag heller, dock skrev jag att det var LITET jämfört med alla hus som många stjärnor har.
Och nej, hans hus är inte billigt skit (eftersom jag har läst en hel bok om det hehe)

men kollar man in Aaron Spellings hus, där två rum endast är till att packa presenter, så undrar man igentligen vad Världens rikaste borde ha?

Även du borde ta och kolla upp dina fakta. Bill Gates hus är inte alls litet jämfört med andra stjärnors - tvärtom är det nämligen ett av världens dyraste, modernaste, och största hus.

Boytan ligger kring 1000 kvadratmeter, medan den totala ytan som huset vilar på är smått otroliga 6130 kvadratmeter!

Husets och markens totala taxeringsvärde år 2006 var 125 miljoner dollar, alltså drygt 950 miljoner kronor. Den årliga skatten ligger på en miljon dollar. Som om inte allt detta var nog är huset dessutom fullproppat med konst och antikviteter - exempelvis en sällsynt antik bibel, och målningar av Leonardo da Vinci (för ca 30 miljoner dollar, eller 230 miljoner kronor).

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smell_
Du kanske borde ta och kolla upp dina fakta. Bill Gates är nämligen rikast i världen (enligt Forbes Magazine, 10/03/2006) med en förmögenhet på 50 miljarder dollar. På andra plats kommer Warren Buffet med 43 miljarder dollar, och på tredje plats Carlos Slim Helu med 30 miljarder dollar.

För er som inte vet är Forbes en av världens största affärstidningar. De har flertalet världskända listor, däribland "World's Richest People", "Forbes 500", "Forbes 2000", "100 Most Powerful Women in the World" m.fl.

Då har han gått upp igen. Sist jag "kollade efter" låg Gates "bara" trea. Sen skall man komma ihåg att Gates inte har så mycket kontanter (procentuellt sett alltså) utan att man räknar in värdet på hans bolag osv, det ger en lite missvisande bild. Men visst, det ser ut som att han "klättrat" upp igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Då har han gått upp igen. Sist jag "kollade efter" låg Gates "bara" trea. Sen skall man komma ihåg att Gates inte har så mycket kontanter (procentuellt sett alltså) utan att man räknar in värdet på hans bolag osv, det ger en lite missvisande bild. Men visst, det ser ut som att han "klättrat" upp igen.

Nedan finner du en lista på Bill Gates placeringar bland världens rikaste de senaste tio åren:

1996 - 18,5 miljarder dollar, nr. 1
1997 - 36,4 miljarder dollar, nr. 2
1998 - 51,0 miljarder dollar, nr. 1
1999 - 90,0 miljarder dollar, nr. 1
2000 - 60,0 miljarder dollar, nr. 1
2001 - 58,7 miljarder dollar, nr. 1
2002 - 52,8 miljarder dollar, nr. 1
2003 - 40,7 miljarder dollar, nr. 1
2004 - 46,6 miljarder dollar, nr. 1
2005 - 46,5 miljarder dollar, nr. 1
2006 - ~50 miljarder dollar, nr. 1

Var det nio år sedan du kollade listan sist?

Nä, skämt åsido så är listan du pratar om nog den som publicerades av Veckans Affärer för ett tag sedan. Denna halvskumma lista uppger bl.a. att Ingvar Kamprad skulle vara rikast i världen, med hänvisning till IKEA. Men IKEA ägs inte enbart av Kamprad själv (fastän det är ett privat bolag) - förmodligen har det med skatter att göra - och därför bör inte IKEA räknas in i Kamprads förmögenhet. När det kommer till "Världens rikaste" ska man hålla sig till Forbes Magazine.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
procentuellt sett eller faktisk summa? Jag donerar säkert mer procentuellt sett (av min inkomst), medan hans faktiska summa är långt över min Visst, hans pengar gör större skillnad, men om man ska se hans uppoffring skall man titta på den procentuella utgiften.

"Bill & Melinda Gates"-fonden, med 30 miljarder dollar i kassan, är världens största välgörenhetsfond. Ensam har han donerat mer än en miljard dollar, vilket utgör ungefär 2 % av hans totala förmögenhet och 50 % av vad han tjänar på ett år.

Som referens har alltså Bill Gates, under sin livstid, donerat 50 % av det han tjänar på ett år.

När donerade någon av oss 100 000 kronor sist (med antagandet att medelsvensson tjänar 200 000 om året)?

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Discokungen

Kamprad är dock betydligt mer sexig än Gates och det är det som avgör vem som är rikast i världen, IMHO

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

För att ta upp en gammal nyhet men det är ju fan otroligt vad många tror här? Vad är felet med denna dator? Inte ens min skola här i Sverige har råd med datorer som alltid är tillgängliga. Vi använder skolmatrial som är flera år gammalt i vissa ämnen. Lärarna delar ut läxor på LAPPAR! Vi borde ha en sådan här lösning även i I-länderna. Visst kanske skulle vara bra med större batteri men annars behöver vi inte mer.

Läsmatialet skulle kunna streamas LIVE från servern (även via sneakernet). Färdiga arbeten/läxor skulle skulle upladdas direkt till servern eller till lärarns dator så fort innom räckhåll.

Det skulle vara bra med stöd för NÅTT filmformat för utbildningsvideos. Ändå då är 500mhz är nästan overkill men ifall man vill att den ska hålla i ett par år (5+) så är det ju bra. Dessutom kanske man vill ha bra säkerhet (AES) så då behöves det ju lite kraft. Men framför allt datorn är ingen gamestation!!

Datorn ska vara för att ersätta(och förbättra) papper, penna, böcker, LÄRARE, miniräknare, upslagsverk, rättstavning och mycket mycket mer som jag inte ens kan komma på! Allt detta samt minska kostnader och ge STORA möjligheter för alla.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZteR
För att ta upp en gammal nyhet men det är ju fan otroligt vad många tror här? Vad är felet med denna dator? Inte ens min skola här i Sverige har råd med datorer som alltid är tillgängliga. Vi använder skolmatrial som är flera år gammalt i vissa ämnen. Lärarna delar ut läxor på LAPPAR! Vi borde ha en sådan här lösning även i I-länderna. Visst kanske skulle vara bra med större batteri men annars behöver vi inte mer.

Läsmatialet skulle kunna streamas LIVE från servern (även via sneakernet). Färdiga arbeten/läxor skulle skulle upladdas direkt till servern eller till lärarns dator så fort innom räckhåll.

Det skulle vara bra med stöd för NÅTT filmformat för utbildningsvideos. Ändå då är 500mhz är nästan overkill men ifall man vill att den ska hålla i ett par år (5+) så är det ju bra. Dessutom kanske man vill ha bra säkerhet (AES) så då behöves det ju lite kraft. Men framför allt datorn är ingen gamestation!!

Datorn ska vara för att ersätta(och förbättra) papper, penna, böcker, LÄRARE, miniräknare, upslagsverk, rättstavning och mycket mycket mer som jag inte ens kan komma på! Allt detta samt minska kostnader och ge STORA möjligheter för alla.

Nu är datorn inte riktigt svaret på allt när det gäller undervisning, även om man kan tro det...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Har inte sett Gates göra nåt liknande försök och han om någon har ju resurser. Dumt av honom att klaga istället för att göra något åt det.

Edit: såg inte att tråden var gammal, drog visst upp den igen ^^

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz