AMD sockel AM2 testad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
flipp/flopp? flopp säjjer jag

Varför?

Sen när har enbart ett moderkort ökat systemprestandan med, jag vet inte vad du vill ha för värde för att det inte skall ses som en flopp i dina ögon, 15-20% kanske!?

DDR2 stickorna ger jag inte mycket för heller.

Vänta till det kommer en ny prolle istället, knappast så intressant nyhet detta.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

DDR2-667 minne är nog att föredra ändå (förutsätt att man kör en hastighet så det verkligen blir 333MHz, t ex 3GHz). 4-4-4 333MHz är bättre än 5-5-5 400MHz och om minneskontrollern verkligen ska vara så här kass så lär ju inte DDR2-800 ge mer bandbredd än DDR2-667. Dock ska man tänka på att DDR2 har brutalt sämre skrivlatency nämligan CAS -1, mot DDRs 1T. Så här blir det 5ns vs 10ns (9ns på DDR2-667). De fungerar inte identiskt internt så man inte jämföra allt rakt av, men läs latency är cas (eller CAS+AL) och skriv latency cas - 1 (om man kör AL0, annars läslatency-1) på DDR2 och samma på DDR fast skriv är 1T alltid.
Synd att vi inte får se nya minnen fören 2008 nu.

Själv tycker jag det finns intresssanta nyheter med AM2 och S1 (Mobila Sockeln), nämligen Pacifica, så man kan köra virtualisering med direktåtkomst av hårdvaran utan emuleringslager, det kommer ge ordentlig prestanda. Fast Intel har ju motsvarande också, Intel VT så de är ju intressanta också, men alltid kul att alla har liknande lösningar.