GRUB på partitionens första sektor?

Permalänk
Medlem

GRUB på partitionens första sektor?

Jag har Windows och Linux installerade i datorn, så jag kör förstås dual boot. Har alltid installerat på MBR men tänkte på att man även kan välja att installera den på partitionens första sektor. Gör inte detta att GRUB inte startas för att MBR läser direkt från Windows boot sector som startar NTLDR och som i sin tur startar Windows. Vad är det då för mening att installera GRUB på partitionens första sektor?

Kan man säga att NTLDR motsvarar GRUB? Vad heter isf Windows kärnan?

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem

installerar du grub på MBR är det det som körs när datorn ska boota från den disken... iochmed att grub på MBR skrivs över när man installerar windows så kletar windows dit nått på MBR också, och om du har grub där istället slipper du windowsbootgrejjset.

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whoracle
installerar du grub på MBR är det det som körs när datorn ska boota från den disken... iochmed att grub på MBR skrivs över när man installerar windows så kletar windows dit nått på MBR också, och om du har grub där istället slipper du windowsbootgrejjset.

Hmm jag tror du missuppfattade mig lite. Jag menar att om man nu installerar GRUB på partitionens första sektor - alltså boot sector och inte MBR - så startas väl inte GRUB för MBR läses först och den kör Windows direkt. Så jag undrar varför man då ska installera GRUB på boot sectorn när den inte kan startas?

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem

Re: GRUB på partitionens första sektor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajsie
Jag har Windows och Linux installerade i datorn, så jag kör förstås dual boot. Har alltid installerat på MBR men tänkte på att man även kan välja att installera den på partitionens första sektor. Gör inte detta att GRUB inte startas för att MBR läser direkt från Windows boot sector som startar NTLDR och som i sin tur startar Windows. Vad är det då för mening att installera GRUB på partitionens första sektor?

Kan man säga att NTLDR motsvarar GRUB? Vad heter isf Windows kärnan?

Den bootloader, som finns (helt eller delvis) i MBR är den som laddar antingen ett OS eller en annan bootloader. NTLDR är Windows bootloader. Genom att ändra i BOOT.INI kan NTLDR fås att köra GRUB eller Lilo.

Om du skulle behöva installera om Windows så säkerhetskopiera först MBR med dd.
dd if=/dev/hda of=/dev/fd0 bs=512 count=1
För SATA-disk blir if=/dev/sda. Parametern för of kan naturligtvis vara en fil någonstans på hårddisken (komplett sökväg). Vid återställning byt parametrarna mellan if och of.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Re: Re: GRUB på partitionens första sektor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Den bootloader, som finns (helt eller delvis) i MBR är den som laddar antingen ett OS eller en annan bootloader. NTLDR är Windows bootloader. Genom att ändra i BOOT.INI kan NTLDR fås att köra GRUB eller Lilo.

Om du skulle behöva installera om Windows så säkerhetskopiera först MBR med dd.
dd if=/dev/hda of=/dev/fd0 bs=512 count=1
För SATA-disk blir if=/dev/sda. Parametern för of kan naturligtvis vara en fil någonstans på hårddisken (komplett sökväg). Vid återställning byt parametrarna mellan if och of.

Jag förstod redan lite av det där. Alltså detta är vad jag vill få svar på:

1. Jag har WinXP installerad.
2. Jag installerar Suse.
3. Den frågar mig om jag vill skriva GRUB på MBR eller boot sector (partitionens första sektor)
4. Jag väljer boot sector.
5. Startar om datorn.

Vad händer då? Den går väl in i Windows XP direkt eftersom inget skrevs på MBR och den startar ju Windows NTLDR på Windows boot sector som direkt bootar upp Windows-kärnan och hela köret. Så vad var syftet med att installera GRUB på boot sectorn då den måste installeras på MBR för att ha dual boot?!

PS. Förresten, vet någon vad Windows kärnan heter. I Linux heter den ju /boot/vmlinuz*. DS.

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk

Re: Re: Re: GRUB på partitionens första sektor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajsie
I Linux heter den ju /boot/vmlinuz*. DS.

Den "heter" inte vmlinuz, du kan fast kalla filen långbens_fulhack_patched_by_musse om du vill (utom kanske å:t då).

Enligt Wikipedia menar man ofta MBR med termen bootsector, som egentligen betyder den första "delen" på varje partition.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ange namnet på Windows kärna i grubs menu.lst. Vad jag vet består Windows kärna av flera filer bl.a kernel.dll. Så här ser det ut i min meni.lst:

title windows
root (hd0,0)
chainloader +1

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Re: Re: Re: GRUB på partitionens första sektor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajsie
Vad händer då? Den går väl in i Windows XP direkt eftersom inget skrevs på MBR och den startar ju Windows NTLDR på Windows boot sector som direkt bootar upp Windows-kärnan och hela köret. Så vad var syftet med att installera GRUB på boot sectorn då den måste installeras på MBR för att ha dual boot?!

Du kanske redan har en annan bootloader (ja, det finns fler än GRUB och Lilo) installerad och vill använda den istället - då är det bra att inte skriva över MBR.

NTLDR kan fås att dra igång GRUB, till exempel. Jag har gjort det en gång när en burk trilskades och vägrade boota från skiva. Minns dock inte om det var GRUB för win32 jag körde då eller om det var native. Lite pill vart det i varje fall.

Cheerio,

W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: GRUB på partitionens första sektor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Du kanske redan har en annan bootloader (ja, det finns fler än GRUB och Lilo) installerad och vill använda den istället - då är det bra att inte skriva över MBR.

NTLDR kan fås att dra igång GRUB, till exempel. Jag har gjort det en gång när en burk trilskades och vägrade boota från skiva. Minns dock inte om det var GRUB för win32 jag körde då eller om det var native. Lite pill vart det i varje fall.

Cheerio,

W

mm d har ja lyckats med också. windows bootloader startar grub som startar linux. ok då köper jag att just det du sa är syftet till varför man vill installera grub på partitionens boot sectorn istället för mbr. vad jag har för mig är att linux inte kan startas utan grub, eller hur? den måste ha antingen grub eller lilo - antingen på mbr eller boot sector right?

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: GRUB på partitionens första sektor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajsie
vad jag har för mig är att linux inte kan startas utan grub, eller hur? den måste ha antingen grub eller lilo - antingen på mbr eller boot sector right?

Jepp, nått åt det hållet är det. Det är inget som är unikt för Linux, i stort sett alla OS använder någon form av loader.

(Bara för att jag sagt det kommer det nu säkert dyka upp nån som har en länk till nått mini-OS som är så litet att det ryms i bootsektorn - men det struntar jag i )

W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: GRUB på partitionens första sektor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Jepp, nått åt det hållet är det. Det är inget som är unikt för Linux, i stort sett alla OS använder någon form av loader.

(Bara för att jag sagt det kommer det nu säkert dyka upp nån som har en länk till nått mini-OS som är så litet att det ryms i bootsektorn - men det struntar jag i )

W

Haha. Rymma på 512 byte. Säkert ett mini-OS med två interna kommandon: stänga av och starta om.

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem

fanns det inte nått BIOS som kan boota från partioner också då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
fanns det inte nått BIOS som kan boota från partioner också då?

Tja, burkar med OpenFirmware och sånt lär ju kunna det. Har för mig att Sun-maskiner utan problem bootar rätt in i OS:et, men det är bara vad jag läst mig till / hört i andra hand. Burkar med traditionellt PC-BIOS kräver ju dock en loader för att få igång OS:et. Så om rätt ska vara rätt är det kanske inte en begränsning i OS:et, utan snarare i plattformens arkitektur.

W

Permalänk

Hur blir det om jag som nu har XP & Linux på samma hårddisk men olika partitioner och grub är installerat på windows bootsektor alltså MBR. Vad händer då om jag vill installera ett annat Linux där det "gamla" linux är skriver den en ny Grub då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD