Kommande Pentium D processorer drar mindre ström

Permalänk
Melding Plague

Kommande Pentium D processorer drar mindre ström

<font style="font-size: 10pt"><b>Kommande Pentium D processorer drar mindre ström</b></font> <small class="small">tisdag 21 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
I ett <a href="http://developer.intel.com/design/pcn/Processors/D0105761.pdf" target="_blank">dokument</a> avslöjar Intel indirekt Pentium D 960 och att kommande versioner av D 950 och D 940 kommer att dra mindre ström än dagens versioner. Med den nya C1-steppingen kommer Pentium D 950 (3,4 GHz) och D 940 (3,2 GHz) att få sin TDP (Thermal Design Power) sänkt från 130 W till 95 W, vilket tyder på att något har gjorts för att sänka energiförbrukningen.
<br />
<br />Dessutom avslöjar dokumentet att D 920 inte kommer att tillverkas med C1-stepping, utan istället bli ”End of life” på grund av att det kommer att komma nya toppmodeller byggda på C1-steppingen. Detta mer eller mindre bekräftar D 960 som alltså bör vara klockad i 3,6 GHz.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

verkar som att intel satsar på att bli populära! dock har dom gjort det ett tag nu men endå...

Permalänk

Ptja.. det är ju inte precis någon nackdel
Då lär de förhoppningsvis bli lite svalare också

Permalänk
Medlem

Intel fortsätter att förvåna, bra!

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

Kovänding av intel. Känns som att amd får se upp framöver.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Förbannat nice
AMD kommer få det tufft detta året, men jag tror de har något stort på G.
M2:an är bara ett litet sätt o tjäna lite pengar på.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

blir kanske en intel nästa gång
har kört AMD två generationer nu så jag behöver lite omväxling..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
blir kanske en intel nästa gång
har kört AMD två generationer nu så jag behöver lite omväxling..

verkar bra men tror inte dom blir svala som amd! har kört intel på mina två senaste så det kommer bli en amd härnäst!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

*sniff sniff* Det luktar serverprocessor?

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NdL
Förbannat nice
AMD kommer få det tufft detta året, men jag tror de har något stort på G.
M2:an är bara ett litet sätt o tjäna lite pengar på.

håller med dig på alla sätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Härligt att se att intel tar sig i kragen efter ett tag med att tillverka värmeaggregat till datorer.

Jag avaktar dock tills jag ser nästa generations proppar från AMD innan jag säger något mer. Nästa burk blir dock troligtvis en AMD baserad historia.

Permalänk
Avstängd

Visst, den är svalare. Men långt ifrån AMD. Med andra ord så är det fortfarande ett dumt köp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Visst, den är svalare. Men långt ifrån AMD. Med andra ord så är det fortfarande ett dumt köp.

Jo jättelångt. X2 4200+ och upp har en TDP på 110W. Men det är ju fortfarande ett dumt köp eftersom det inte står AMD på förpackningen. suck.

Permalänk
Medlem

Intel's TDP är lägre än maximala effekten som kan utvecklas av processorn, för AMD är det tvärt om. 95W "Intel-TDP" innebär nästan helt säkert ganska mycket högre förbrukning än 110W "AMD-TDP".

Dock håller jag inte med Boris om att det är ett dumt köp, man kan ju inte köpa processor efter bara strömförbrukningen. Pris/prestanda är viktigare för mig iaf, och sen är det ju alltid trevligt om man har möjlighet att köra med ett Intel-chipset.

Permalänk
Avstängd

95 W effektivt ?
vilket som det enda som intel har på gång som intresserar mig hittils är conroe. förutsatt att de inte hade fulhaxat benchdatorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Intel's TDP är lägre än maximala effekten som kan utvecklas av processorn, för AMD är det tvärt om. 95W "Intel-TDP" innebär nästan helt säkert ganska mycket högre förbrukning än 110W "AMD-TDP".

Dock håller jag inte med Boris om att det är ett dumt köp, man kan ju inte köpa processor efter bara strömförbrukningen. Pris/prestanda är viktigare för mig iaf, och sen är det ju alltid trevligt om man har möjlighet att köra med ett Intel-chipset.

Där lärde du mig något nytt. Tack för det. Instämmer fullständigt för övrigt. Man tar det som är mest prisvärt.

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk
Medlem

Ähh värme hit o dit. Själv har jag ingen större skillnad eftersom jag har vattenkylning. Det enda som jag egentligen bryr mig om är att få prestanda per euro. Det har ju faktiskt ingen skillnad om man "idlar" på 70 grader eller på 30.. eller??

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Ähh värme hit o dit. Själv har jag ingen större skillnad eftersom jag har vattenkylning. Det enda som jag egentligen bryr mig om är att få prestanda per euro. Det har ju faktiskt ingen skillnad om man "idlar" på 70 grader eller på 30.. eller??

Eh.. det gör en väldigt stor skillnad om man idlar på 70 eller 30.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Ähh värme hit o dit. Själv har jag ingen större skillnad eftersom jag har vattenkylning. Det enda som jag egentligen bryr mig om är att få prestanda per euro. Det har ju faktiskt ingen skillnad om man "idlar" på 70 grader eller på 30.. eller??

Om man räknar in elräkningen i din beräkning så behöver det inte bli som mkt "prestanda/euro" som man trodde från början heller.

Bara mellan 110-90w => 20/110w= 18% lägre elkostnad. plus att man kan sluta med vatten

Men min rigg drar i och för sig en himla massa W och min skärm drar 100W (max) och jag lyssnar på cbs.nu hela tiden (högt) så min elräkning är inte så låg men lägre än om jag hade kört Intel i alla fall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Om man räknar in elräkningen i din beräkning så behöver det inte bli som mkt "prestanda/euro" som man trodde från början heller.

110-90w => 20/110w= 18% lägre elkostnad. plus att man kan sluta med vatten

Men min rigg drar i och för sig en himla massa W och min skärm drar 100W (max) och jag lyssnar på cbs.nu hela tiden (högt) så min elräkning är inte så låg men lägre än om jag hade kört Intel i alla fall

Att Intel Pentium D drar mer ström lär inte förändra elkostnaden så mycket för ett normal hushåll, däremot förändrar det mer om man köper en D805 istället för en snordyr AMD X2 processor & köper en ny energisnål diskmaskin istället för den 10-år gamla energislukaren som en del har eller byter ut samtliga lampor i hushållet till energisnålare....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Att Intel Pentium D drar mer ström lär inte förändra elkostnaden så mycket för ett normal hushåll, däremot förändrar det mer om man köper en D805 istället för en snordyr AMD X2 processor & köper en ny energisnål diskmaskin istället för den 10-år gamla energislukaren som en del har eller byter ut samtliga lampor i hushållet till energisnålare....

Självklart men du kommer undan med billigare nätdel till Amdn.

Tror det var anandtech som visade att energiförbrukningen var nästan dubbelt så hög med Intel dual jmf med Amd X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Självklart men du kommer undan med billigare nätdel till Amdn.

Verkligen, det är därför du kör budget nätdel i ditt system.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Verkligen, det är därför du kör budget nätdel i ditt system.

Jag kör inte budget överhuvudtaget då jag behandlar min dator som en formel1 Köpte just en hdd for 3000kr som jag glömt att lägga in i sign om du undrar Så här snålas inte.

Och jag sa faktiskt att mitt system drar en himla massa (brädan drar mkt) så skulle jag ha någon annan nätdel så skulle jag få dras med en massa oväsen. Mitt Phantom agg blir VÄLDIGT varmt trots att det är en av de mest effektiva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Intel's TDP är lägre än maximala effekten som kan utvecklas av processorn, för AMD är det tvärt om. 95W "Intel-TDP" innebär nästan helt säkert ganska mycket högre förbrukning än 110W "AMD-TDP".

Dock håller jag inte med Boris om att det är ett dumt köp, man kan ju inte köpa processor efter bara strömförbrukningen. Pris/prestanda är viktigare för mig iaf, och sen är det ju alltid trevligt om man har möjlighet att köra med ett Intel-chipset.

Källor?

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Källor?

Är redan allmänt känt, du får söka lite.

Permalänk
Medlem

Inte bra =/. Blir väll att sätta på elementet på vintern.

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk
Medlem

Har Intel ändrat sin TDP från 85% till 50% nu? Nåja, det är iaf conroe som är intressant från Intel, inte en PD.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Bad bad bad, Intel stramar långsamt men säkert åt snaran kring AMD´s hals...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Självklart men du kommer undan med billigare nätdel till Amdn.

Tror det var anandtech som visade att energiförbrukningen var nästan dubbelt så hög med Intel dual jmf med Amd X2.

http://techreport.com/reviews/2006q1/pentium-xe-965/index.x?p...

det gäller inte nödvändigtvis längre... vad jag kan se drar den nya XE 965 mer ller mindre exakt lika mycket ström som FX60

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HCE
Jo jättelångt. X2 4200+ och upp har en TDP på 110W. Men det är ju fortfarande ett dumt köp eftersom det inte står AMD på förpackningen. suck.

Skärp dig. En X2 4200 drar betydligt mindre ström än någon P4 Intel släppt dom senaste åren. Eventuellt att deras 2.6GHz snikvarianter kan dra mindre.
Sen att P4 är långsammare än motsvarande AMD gör ju inte saken bättre.
Den där processorn är helt enkelt ett dåligt köp. Och jag måste ju säga att jag är lite besviken på FX60 strömförbrukning. Men då ligger den ju ändå bättre till än en kraftigft förbättrad P4 på den punkten. Dessutom mycket bättre på prestanda.

Man borde inte köpa en alldeles för dyr processor på en döende plattform om den inte kan prestera tillräckligt. Och den där processorn presterar inte tillräckligt för att göra bra ifrån sig.

Och du antyde något om att jag skulle vara fanboy. Får jag välja mellan en Conroe och en FX60 idag gissa vad jag väljer.