AMD Athlon64 X2 5000+

Permalänk
Avstängd

så därför måste intel nästan komma med någon bättre cpu så dom inte förlorar alla kunder:)

för oss (vanliga menniskor) så handlar det mycket om pris/prestanda och pentium m har varit bra men inte så billiga tycker jag.
vet någon vad en 5000+ kan kosta idag?

Permalänk
Medlem

jaha det är ju oxå ett sett att se på det.....

men det är ju ointressant, det jag försöker tala om är framtiden och inte vad som gällde för ett år sedan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
morkiz: jag tror du missuppfattar mig, din "nyhet" är nästan ett år gammal och för övrigt kan vi knappast tacka amd för dual core tekniken. det som jag talar om är vad som kommer i framtiden. den framtiden när intel har en kärna som i standardmodell sparkar sönder det dyraste amd har och det enda nya amd har är en nytt moderkort som ger typ 5% prestandaökning.

EDIT: och BWT amd säljer inte mer än intel http://news.com.com/AMD%20once%20again%20hits%20the%20roaring...
inte ens på servermarknaden

För övrigt var väl inte intel ute med den första dual core cpu? Det var väl Alpha/Sun eller IBM... För persondatorer var AMD ute förre Intel, deras Smithfield var förövrigt värdelösa värmeskåp.

AMD har inte presenterat vad de kommer ha tillgängligt om 6-12 månader, antar att du syftar på conroe men inte vet vad den heter

Och när nämde jag försäljningssiffror? Du nämde prestanda och jag kontrade med fastare och korrekta argument.

Permalänk
Medlem

angående dual core: det var just dom jag menade

amd inte presenterat ? AM2 ? och processorn som denna nyhet handlar om ? och förresten om amd hade något på lagret så skulle dom väll ändå visa det med tanke på hur intel förnedrade dom med conroe. AMD är ju ganska efter tekniskt ..... 65 nm någon?

och jag ska tillläga det här igen: jag har själv amd. när jag köpte min dator var det det bästa valet och just nu är det fortfarnde det bästa valet. men om 6 månader ......

Permalänk
Medlem

Saken är att Intels Conroe processorer är, om ingenting oväntat sker, 6 månader från att släppas. (Läste det förut, om det inte är korrekt, snälla rätta mig:))

Självklart ska en processor från intel, som inte släpps förräns ett halvår, prestera bättre än AMDs bästa IDAG? Presterade den bara "lika" skulle världen skratta åt Intel.

Vi får helt enkelt vänta och så, men en sak är klar: Vi kommer att få en välkommen fight i processormarknaden. I gamingvärlden (jag vet att det finns andra saker än spel..) har AMD varit först. Så långt före att AMDs 3500+ ofta slutade framför intels absolut snabbaste och dyraste processorer.

Amd hinner nog

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Intel leder försäljningen dock tillverkar AMD processorer som presterar bättre dock är AMD´s billigaste dual-core snordyr om man jämför med Intels billigaste... samt jag vet inte riktigt vad man ska säga om AMD´s prestanda övertag, jag menar att tillverka en processor som presterade bättre än P4;an kan väl knappast kallas för en prestation?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
angående dual core: det var just dom jag menade

amd inte presenterat ? AM2 ? och processorn som denna nyhet handlar om ? och förresten om amd hade något på lagret så skulle dom väll ändå visa det med tanke på hur intel förnedrade dom med conroe. AMD är ju ganska efter tekniskt ..... 65 nm någon?

och jag ska tillläga det här igen: jag har själv amd. när jag köpte min dator var det det bästa valet och just nu är det fortfarnde det bästa valet. men om 6 månader ......

AMD är väldigt tysta om sin roadmap och har alltid varit det. De enda släppta uppgifterna är om de första modellerna, vilket vi redan på förhand inte skulle prestera något vidare. Sen så hölls väl de första testerna med skit DDR2, och inte DDR2 800Mhz minne med låga latenser där man först kan se prestanda skillnaderna...

Och varför skulle vi vara så oroliga med övergången till 65nm tillverkningen? AMD tjänar så vit jag känner till inte så enormt (prestanda och värmemässigt) på övergången som Intel...

Om 6 månader kan btw jorden ha gått under av en meteorit eller vi alla vara döda av fågelinfluensa, eller så kan någon minnestillverkare ha släppt vettiga DDR2 minnen med låga latenser vilket AMDs minneskontroller hade mått bra av...

Skruvis.. ifs... väntar fortfarande på att Via Epia benchar bättre än Intel.. då har de verkligen problem...

Permalänk
Medlem

d får vi se om 6 månader.....

mina pengar ligger på intel

Permalänk
Medlem

joakim_r

Självklart så är det x86-servrar som är störst och där tävlar Opteron mot Xeon och vinner på prestandan och används rätt frist även om de inte säljs mer än Intel.

Själv räknade jag ihop det till ca 16 stycken Itanium-processorer på top500.org superdatorlistan. Dom som är störst där är nog IBM när det gäller prestanda, me inte i antal. 45 st Opteron. Xeon kör 273 eller så stycken, Xeon som är Intels _ledande_ serverprocessor har utkonkurrerat företages egna superdatorprodukt Itanium. Xeon var tänkt att köra i vanliga servrar, itanium i stora datacenters med cluster/superdatorer. Opteron är större än Itanium och Xeon är större än båda tillsammans. Vanliga servrar kör inte Itanium överhuvudtaget.
Att tro att kassa Itanium vore störst är helt sjukt då den floppade mot P4 baserade Xeon för flera år sedan och då räknade jag inte på vanliga servrar där den aldrig har haft någon plats utan på en superdatorlista över de 500 snabbaste i världen och Itanium var inriktad mot den marknaden. Du får nog leta på bra länge innan du hittar ett företag med Itaniumservrar.