Permalänk
Medlem

X, XFree86, X11, Xorg?

Det jag vet är att X är ett system för att visa grafik på Linux. Men kan någon förklara mer vad sambandet mellan dessa fyra termer är? Och finns det någon RIKTIG bra dokumentation om hur X fungerar, hur man installerar den, tar bort den, konfigurerar den osv.

Visa signatur

Katter har nio. Du med ett - ett som är kort som fan.
Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk
Medlem

X är ett slanguttryck, samt processnamnet.
XFree86 är den gammla X man använde för några år sen.
Xorg är den nya vidareutvecklade.
X11 är protokoll-namnet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
X är ett slanguttryck, samt processnamnet.
XFree86 är den gammla X man använde för några år sen.
Xorg är den nya vidareutvecklade.
X11 är protokoll-namnet.

XFree86 används fortfarande idag och är den implementation av X11 som distribueras med NetBSD. Men eftersom X.org har en större utvecklingstakt idag så kommer nog XFree86 att bli mindre atraktivt för varje dag som går. Det pågår disskutioner inom NetBSD om hurvida man skall migrera till X.org eller inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
XFree86 används fortfarande idag och är den implementation av X11 som distribueras med NetBSD. Men eftersom X.org har en större utvecklingstakt idag så kommer nog XFree86 att bli mindre aktivt för varje dag som går. Det pågår disskutioner inom NetBSD om hurvida man skall migrera till X.org eller inte.

Ehum. Vad finns det för argument som gör att man inte vill byta till X.org?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Ehum. Vad finns det för argument som gör att man inte vill byta till X.org?

Kanske för att XFree86 är så väl testat och stabilt mot för X.org som är "nytt" och otestat?
till och med OpenBSD har X.org dom som gillar säkerhet.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Ehum. Vad finns det för argument som gör att man inte vill byta till X.org?

Jag är ingen utvecklare, men jag tror det beror på att NetBSD har anpassat XFree86 för build.sh och korskompilering. Ett byte skulle nog betyda att mycket måste anspassas till X.org för att uppnå samma resultat. Man vill alltså vara säker på att man tjänar något på att utföra arbetet.

EDIT: Det går givetvis att köra X.org på NetBSD vilket jag gör på min WS tack vare pkgsrc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
Kanske för att XFree86 är så väl testat och stabilt mot för X.org som är "nytt" och otestat?
till och med OpenBSD har X.org dom som gillar säkerhet.

X.org bestod när det startades av exakt samma kod XFree86, exklusive den nya licensen. Speciellt nytt och otestat är det knappast heller.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Jag kännde mig tvungen att läsa på lite om Xfree86 (på wikipedia)
Jag körde en netinstall av debian, och jag är rätt säker på att xfree86 tankades hem som en dependency när jag slängde in fluxbox.

Allt känns rätt så stabilt just nu.. så varför skulle jag uppdatera?
Om jag inte tabbat mig rejält (gjorde precis en -s simulering i apt-get) så måste jag köra MASSVIS med paket på unstable for att få installera xserver-xorg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Allt känns rätt så stabilt just nu.. så varför skulle jag uppdatera?

Xorg är mer uppdaterat bara. Det gör det bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
X är ett slanguttryck, samt processnamnet.
XFree86 är den gammla X man använde för några år sen.
Xorg är den nya vidareutvecklade.
X11 är protokoll-namnet.

Ok, nu fattar jag. X är antingen XFree86 eller X.org som båda är program. XFree86 är det äldre programmet, X.org är ett nyare uppdaterat program. X11 är protokollet som man använder för X? X är nätverkssystem, alltså med både klient och server. Använder den inte TCP/IP-protokollet då?

Visa signatur

Katter har nio. Du med ett - ett som är kort som fan.
Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk
Medlem

Den använder Unix-sockets som standard, men kan även gå via TCP/IP vilket gör att man kan köra grafiska program remote.

Permalänk
Medlem

det på minner mig... i skolan börjar de att sätta in ny "datorer" (tunna klienter) och de kör linux med windows uppe på...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Tar upp denna tråd igen. Undrar hur mna installerar Xorg och afree86. Jag behövede det för att "aytomatiskt" kunna installara .rpm filer. Alltså med "automatiskt" menar jag som på windows med EXE filer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaarkX
Tar upp denna tråd igen. Undrar hur mna installerar Xorg och afree86. Jag behövede det för att "aytomatiskt" kunna installara .rpm filer. Alltså med "automatiskt" menar jag som på windows med EXE filer.

Vad pratar du om...? - En fisk?!

Och angående just Xorg||xfree86, så tycker jag du ska kolla på tillverkaren av ditt graffes hemsida. De brukar har god dokumentation, om hur du ska installera optimalt för just din dist och graffe..

Permalänk

Debian 3.1 sarge använder xfree86 i den stabila versionen
men x.org finns i testing/unstable förråden.

För x.org var endast några månader gammal
när dom släppte sarge (har läst det).

Men dom har bytt till x.org i nästa version (etch)

EDIT: såg inte att tråden var så gammal

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

Jävlar va illa stavat det blev. Satt hos en kompis med ett tanegentbord av typen Ultra flat. Det jag undrade va alltså vad man ska skriva för att installera xfree86 och xfree86-tools. Jag laddade ned ett program (i skrivande stund kommer jag ej på vilket, men det hade filändelsen .rpm) Jag öppnade filen och det visade sej (vad jag fattade) att den installerar sej lika lätt som .deb filer i nya kubunt och .exe filer i windows. Jag sitter på centOS. Så när jagska installera xfrre86 via terminalen så finns det inte. skriver yum install xfree86, ska man skriva något annat eller?

JA, jag är nybörjarare

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

har du inget grafsik och vill installera det eller?
xfre86 är ju gammalt det är xorg som gäller

jag vet ej hur yum fungerar men det borde gå att installera gnome ganska lätt kanske yum install gnome?