Varför så dyrt minne till gammal Compaq?

Permalänk
Medlem

Varför så dyrt minne till gammal Compaq?

Jag har en gammal Compaq pressario 5900t, 733MHz o 128Mb minne som är minst sagt seg med XP pro SP2. (Används som surfdator samt för att spela hjärter...) Tänke köpa till mera minne och hittade med Kingstones minnes konfigurator vilket minne jag ska ha. Minnet kostade 70-80 dollar för en 256mb sticka vilket betyden nästan 1000kr i en svensk butik... (har inte kollat närmare...)

Är det kanske nått speciaminne som inte tillverkas nått mer eller är det bara Kingstone som har prissatt detta minne så dyrt... Känns ju inte lockande att uppgradera direkt...

Minnet heter Kingston KTC-PRE133/256 .

Kanske det är bättre att köpa en ny bydgetdator i stället för att köpa svindyrt minne? Eller en beggad nyare dator kanske.

Visa signatur

Mvh
Tomas

Permalänk
Geeks
SweClockers

Köp begagnat istället, så får du minnena till en bråkdel av priset. Det är vanliga 133Mhz SDRAM.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa beggade minnen altså? Räcker det med att fråga efter 133Mhz SDRAM eller är det nått anna jag bör veta?

Tack!

Visa signatur

Mvh
Tomas

Permalänk

det är nästan dubbelt så dyrt med sdminnen så det är därför det är så dyrt..

ja vanliga 133mhz

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

Vanliga Sdram (PC133 256mB) kostar annars 337:- på shg.biz. Personligen hade jag satsat på minst 512mB i ram med XP dock, ett sådant kostar dock 612:-, och fullt så stort vet jag inte om behovet är för en surfburk.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

beställ inte nya!
Det sitter säkert fundratals personer med sdram stickor i garderoben osv, (skäms för att jag e en av dem)
kolla blocket så behöver du säkert inte ge mer en ett par hundringar.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Nya kostar inte mycket mer än "ett par hundringar", och man får garanti på köpet. Det är lite av en smaksak vilket som är det bästa köpet faktiskt. Skulle jag köpa begagnat, hade jag gett absolut max 300 spänn, för 512mB, 150 för 256, och mindre är inte intressant över huvudtaget.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Använde inte compaq specialminnen? Det kan dock ha varit till äldre modeller än denna.

Visa signatur

|AMD x2 3800| Asrock DualSata2 | 2048MB pc3200 | Gainward 7900gt | P120S 250GB | WD 200GB | Silverstone ST40F 120mm | Samsung SyncMaster 959NF | Scythe Ninja , Polar freezer|

Permalänk
Medlem

felpost.

Visa signatur

Asus A8N-E nForce4 Ultra | AMD Athlon64 Venice 90nm 3500+ 2.2GHz @2.43ghz | Corsair VS1GB400C3 Value Select 1024Mb/1Gb DDR PC3200 400MHz | Samsung SP2014N 200Gb 7200rpm 8Mb UDMA133 IDE | Point of View GeForce 6600GT 128Mb DDR3 TV-out DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Permalänk
Medlem

du kan få köpa 256mb utav mig för 200

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk

Standardminnen fungerar utmärkt, men du måste uppdatera BIOS. Den nödvändiga Rompaqen finns att ladda ner på www.compaq.com (numera HP). Sök på 5900T.

Efter det är det bara att tuta o köra.

Största problemet med denna datorn är de 6 felaktiga 1500uF-kondingarna runt processorn. De "lyfter alla på hatten" så småningom och datorn går inte att starta. Ersättningskondingar kostar bara ca 15:-/st, men de kan vara svåra att byta om man inte är lödkunnig.