Dell köper Alienware

Permalänk
Melding Plague

Dell köper Alienware

<font style="font-size: 10pt"><b>Dell köper Alienware</b></font> <small class="small">torsdag 23 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Det är nu bekräftat att Dell köper datortillverkaren Alienware efter en tids rykten, skriver <a href="http://news.com.com/Dell to acquire Alienware/2100-1003_3-6052842.html?tag=blog" target="_blank">CNET</a>. <br /><br />Alienware startades 1996 och har sedan dess inriktat sig på att leverera högpresterande datorer, förra året omsatte de 90 miljoner amerikanska dollar. Hur mycket Dell fick slanta upp för Alienware är okänt, Dell har överhuvudtaget inte kommenterat affären (mer än bekräftat den). <a href="http://www.alienware.com/" target="_blank">Alienware</a> har under dagen lanserat en ny hemsida som är väldigt lik Dells, men i övrigt verkar det inte finnas någon reklam för varandra på Dells respektive Alienwares hemsida. Enligt Alienware kommer de att fortsätta att tillverka datorer under eget namn.<br /><br />Igår skrev vi om Dells nya värstingdator XPS Renegade, men frågan är om detta innebär att vi kommer att få se färre XPS-datorer. De konkurrerar ju nämligen direkt med Alienwares sortiment.<br /><br />Intressant är att Alienware säljer datorer med AMD-processorer, något som Dell tidigare inte har gjort. Om detta betyder att vi får se AMD-processorer i datorer med Dells varumärke återstår att se, samt vad Intel tycker om affären. Dell får troligtvis stora rabatter på Intels sortiment i utbyte mot att inte använda AMD:s processorer, även om Dell själva hävdar att de inte använder AMD:s processorer för att de inte är intressanta nog.<br /><br />Om det blir enklare för svenskar att köpa Alienware-datorer i framtiden är ännu oklart, men det låter inte som en orimlig tanke eftersom Dell har en etablerad verksamhet här.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

dom stora blir större.

Visa signatur
Permalänk

Dell's världsherravälde måsta stoppas! Viva la revolution!

Permalänk
Medlem

word calle!

men hoppas dom satsar på amd nu

"Alienware sells very powerful and very expensive PCs to the top tier of the gaming market. Dell, on the other hand, has a stronger identity with casual gamers who want a good PC but don't want to pay Alienware prices. Both companies have recently tried to appeal to gamers that fall in between those two groups, with Alienware reaching down and Dell reaching up, Kay said. It's unclear how those strategies will continue."

Alltså... så dells datorer är inte dyra? omg... 76 000 kr är inte dyrt, haha!

Permalänk
Medlem

Håller med KuziN hoppas dom börjar satsa på AMD. Då blir nästa datorn troligen en Dell.

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk
Medlem

Ett "B" företag blir ännu större snarare, aldrig att jag kommer köpa en färdig burk från DELL. Då plockar jag ihop en egen istället!

Visa signatur

http://www.minhembio.com/radiuz

Musical Fidelity X-CAN V3 | M-Audio Audiophile 2496 | Beyerdynamic DT990 | Grado SR80 | Dell 2405FPW

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge till samsungskärmarna finns i alienwares sortiment.

Permalänk
Medlem

Hehe så enkelt DELL löste problemet med anklagelserna om att dom inte säljer AMD baserade datorer.. bara att köpa upp ett företag som bygger AMD baserade datorer... problem solved.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Dell själva hävdar att de inte använder AMD:s processorer för att de inte är intressanta nog.

haha jo tjena. AMD har bara knallat förbi Intel nu senaste två åren

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Easy as Dell™.

Permalänk
Hedersmedlem

skruvis smart va

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Neeeeeeej!!!! jag visste att DELL skulle förstöra allt -_- ... Nedrans kineser

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av High_fps
Neeeeeeej!!!! jag visste att DELL skulle förstöra allt -_- ... Nedrans kineser

Angående citatet i din sign., brukar det inte vara "arguing"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hehe så enkelt DELL löste problemet med anklagelserna om att dom inte säljer AMD baserade datorer.. bara att köpa upp ett företag som bygger AMD baserade datorer... problem solved.

Skulle inte tro att det har någon betydelse. De kommer ju fortsätta med sina produkter under sina respektive varumärken som förut.

Permalänk
Medlem

Hoppas alienware i fortsättningen bara kommer att ägas på pappret men köra på helt för egen maskin. Katastrof scenario vore om Dell tvinga dom att bara använda intel. Spekulation bara gott folk men hemskt vore det.

Någon som vet om Dell kommer tvinga på dom tpm kretsari framtiden? Om svaret är ja förklarar jag alienware dött.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Skulle inte tro att det har någon betydelse. De kommer ju fortsätta med sina produkter under sina respektive varumärken som förut.

Javisst, men dom kan alltid påpeka att dom visst säljer AMD, genom sitt dotterbolag då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av High_fps
Neeeeeeej!!!! jag visste att DELL skulle förstöra allt -_- ... Nedrans kineser

W00t, kineser?! Jomen Michael Dells asiatiska påbrå är ju ruskigt påtaglig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Javisst, men dom kan alltid påpeka att dom visst säljer AMD, genom sitt dotterbolag då.

Tror inte att det har någon betydelse eller du menar att om ett företag har avtal med Dell för köp av datorer så kan man välja en Alienware istället för Dell? Skulle inte tro det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Tror inte att det har någon betydelse eller du menar att om ett företag har avtal med Dell för köp av datorer så kan man välja en Alienware istället för Dell? Skulle inte tro det.

Nej jag menar inget av det du skriver, jag menar att numera kan DELL påstå att dom indirekt säljer AMD datorer genom sitt dotterbolag...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nej jag menar inget av det du skriver, jag menar att numera kan DELL påstå att dom indirekt säljer AMD datorer genom sitt dotterbolag...

Jo men jag tror inte att det har någon betydelse om det är AMD:s stämningsansökan du tänker på?

Edit: I och för sig så är det ju inte Dell som är stämda utan Intel.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mer på kritiken DELL fått för att dom inte har AMD i sitt sortiment, numera har dom det indirekt genom sitt dotterbolag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Angående citatet i din sign., brukar det inte vara "arguing"?

dessutom skall de väll va paralympics

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag tänkte mer på kritiken DELL fått för att dom inte har AMD i sitt sortiment, numera har dom det indirekt genom sitt dotterbolag.

Ja men om man har avtal med Dell och inte kan välja Alienware så är det ju ingen skillnad och Dell lär välle knappast ta in AMD i sitt sortiment bara för att Alienware gör det.

Permalänk
Avstängd

Så länge AlienWare får göra sina egna datorer så är det okej, utan dell delar då.

För vem vill ha budget moderkorten från b-klassen?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

sååå jäääävla bra Dell : D goog

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Ja men om man har avtal med Dell och inte kan välja Alienware

Det vet vi iofs. inget om i dagsläget, eller hur? Eller vet vi?

Dell köper Alienware och utökar på så sätt sin produktlinje med högpresterande speldatorer. Tack vare köpet får AMD in en fot hos Dell.....

.......- Jag ska göra allt jag kan för att Alienwaredatorerna ska komma till Sverige så fort som möjligt, säger Mats Oretorp, marknadschef på Dell, men han kan inte ge något datum i dagsläget.

http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200603/23/200603231...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det vet vi iofs. inget om i dagsläget, eller hur?

Nä det vet vi inte säkert. Det är bara min tolkning att det inte kommer bli någon större skillnad efter att ha läst nyheten och det som bl.a. står här.

http://www.theinquirer.net/?article=30501

Citat:

Ø Alienware will operate as a standalone division of Dell. The management and founders of Alienware will continue to operate the company as a standalone unit of Dell.

Ø Alienware will retain its name, brand and product portfolio separate from Dell.

Ø Alienware will maintain its own product development activities, brand/product marketing, manufacturing, sales and technical support operations and brand under the same management.

Undoubtedly, there will be a seemingly endless list of questions you and your teams will have regarding today's announcement. The most important fact to recognize is that our name, facility, staff, manufacturing and procedures we currently have will remain the same. All existing business practices currently remain the same. The only real difference is that I will report directly to Jim Schneider, Dell's Chief Financial Officer, but all Alienware employees and directors still to report to their respective VPs and managers. It's really business as usual after today's announcement.

Permalänk
Medlem

Nä, det kommer inte att bli någon skillnad för de anställda.. inte mer än att Alienware kommer att återfinnas på www.dell.se kanske om man läser vad Mats Oretorp säger?

Eller Alienware kommer inte att ingå i DELLs ägandesfär menar du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nä, det kommer inte att bli någon skillnad för de anställda.. inte mer än att Alienware kommer att återfinnas på www.dell.se kanske om man läser vad Mats Oretorp säger?

Eller Alienware kommer inte att ingå i DELLs ägandesfär menar du?

Dell kommer att äga Alienware. Men kommer det innebära att du kan köpa en dator som det står Dell på med en AMD cpu? Knappast.

Kommer jag att kunna välja en dator som det står Alienware på om jag har avtal med Dell för inköp och service? Tveksamt. Eller vad tror du?

Om jag vore anställd på Alienware så skulle jag nog fundera på om Alienware finns kvar överhuvudtaget om några år eller om det blivit uppsuget helt och hållet av Dell. Men det är möjligt att det kan leva vidare som en självständig enhet av Dell med egna produkter som de själva bestämmer över. Vi får se.

Permalänk

http://www1.us.dell.com/content/topics/global.aspx/corp/press...
officielt av dell. Men det här kan nog bli bra för dell....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2