Franska parlamentet röstade ja till ”antipiratlag”

Permalänk

Shit Frankrike går alltid sin egen väg, klart Apple blir sne

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Hedersmedlem

Man får inte mer pengar för att man slutar ladda ner så på det hela blir det inte mer skivor och film köpt då pengarna redan går till annat.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är vettigt. Låga böter som utdelas till många stoppar de flesta. Jämför med parkeringsböter - det är i och för sig vanligt med folk som parkerar fel, men när lapplisorna strejkar blir det totalt kaos.

Jag tror inte på metoden att statuera exempel genom att förstöra folks ekonomi totalt. I USA blir tonåringar stämda på miljonbelopp, och pressas att godta en förlikning som innebär att skivbolagen tar deras collegepengar. Det är inte bara rättslöst utan också helt orimligt med tanke på hur ofarligt brottet egentligen är.

Visst, har man en FTP och delar ut flera GB om dagen så är höga böter befogat, men 14 000 för att ha delat ut en enda film på DC är helt uppåt väggarna.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Var det inte Frankrike som som höll på med att godkänna ett förslag som skulle tillåta fildelning nyss, och ni vet vilken jag menar så ni behöver inte komma med något "smart"? Vad hände med det?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=557638

Permalänk

Lagen låter helt rimlig, åker man dit får man skylla sig själv.

Permalänk
Medlem

Vem får sota om det är en icke straffmyndig 14åring som fildelar?. Föräldrarna eller ingen?.

Permalänk

Helt ok straffsatser faktiskt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Var det inte Frankrike som som höll på med att godkänna ett förslag som skulle tillåta fildelning nyss, och ni vet vilken jag menar så ni behöver inte komma med något "smart"? Vad hände med det?

ja kommer ihåg nåt med det jag också..typ att nån fransman laddat ner massa saker hade blivit dömd men sen friats för att han bara laddade ner för eget bruk eller liknande, tyckte det lät jävligt bra ^^

och nu detta? Frankrike röstar ju igenom helt störda lagar asså..

edit: ZitreXx: precis, det var den jag menade!

Citat:

Vem får sota om det är en icke straffmyndig 14åring som fildelar?. Föräldrarna eller ingen?.

föräldrarna antar jag, dom blir "ansvariga".

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fagge
Vem får sota om det är en icke straffmyndig 14åring som fildelar?. Föräldrarna eller ingen?.

Är det samma lag där som här då?

Permalänk
Medlem

Det är inte max 150 euro per brott då? så om någon är åtalad för att ha delat ut 10 filmer så blir det 1500 euro, det fungerar ju så för andra lagar även om vissa lagar fungerar så att man får en rabbatt vid fler brott exempelvis rattfylla?

Permalänk
Medlem

Rabbatt på brott!! ?? fan den va skön..
bhwhaaa...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Rabbatt på brott!! ?? fan den va skön..
bhwhaaa...

När man får böter för flera "bil-brott" samtidigt får man rabatt. Om man t ex kör för fort och har en trasig lampa och polisen tar en så får man böter för båda förseelserna, men man behöver bara betala 50% av den billigare av dem. Fråga mig inte varför

Har BTW hört att man pga detta aldrig ska erkänna sig skyldig till sånt. Om man låter det gå till domstol finns det chans att man under tiden ärendet behandlas åkt fast för flera saker som då behandlas samtidigt. På så vis får man rabatt, vilket man inte skulle fått om man erkännt på plats

OnT:
Låter väl vettigt med 150 euro böter, så länge upphovsrättsmannen har rätt att få skadestånd också. Man måste ju iaf ha minst så mycket böter+skadestånd så det inte lönar sig att piratkopiera. Och upphovsrättsmannen ska naturligtvis också ha ersättning för kostnader i samband med rättegången osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag tycker det är vettigt. Låga böter som utdelas till många stoppar de flesta. Jämför med parkeringsböter - det är i och för sig vanligt med folk som parkerar fel, men när lapplisorna strejkar blir det totalt kaos.

Jag tror inte på metoden att statuera exempel genom att förstöra folks ekonomi totalt. I USA blir tonåringar stämda på miljonbelopp, och pressas att godta en förlikning som innebär att skivbolagen tar deras collegepengar. Det är inte bara rättslöst utan också helt orimligt med tanke på hur ofarligt brottet egentligen är.

Visst, har man en FTP och delar ut flera GB om dagen så är höga böter befogat, men 14 000 för att ha delat ut en enda film på DC är helt uppåt väggarna.

fel, folk bryr sig inte ett skvatt om p-vakter. tro mig har jobbat som skiten och hade knappt spelat någon roll eller inte om de funnits då de överlag aldrig kommer på folk i den utsträckningen så att det gör någon verklig skillnad, innerstaden undantaget möjligtvis.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
All fokus är på iTunes Music Store. Borde inte detta äver påverka andra musiktjänster som använder DRM-skyddade WMA-filer? Dessa går ju inte att spela på en iPod så de måste väl också göras om?

Det beror inte på formatet, utan på att iPod inte stöder filformatet wma...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Det beror inte på formatet, utan på att iPod inte stöder filformatet wma...

det är fortfarande ett konsumenthinder. jag tycker Kjell har en bra poäng där.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Det om kopieringsskydden låter bara bra. Det andra bör aldrig bli lag, gör du en mjukvara som kan använda till illegal fildelning kan få upp till 3 års fängelse och 300 000 Euro i böter.

Barnstormer

En så låg böter är betydligt bättre än sveriges _böter_ på 16000:- och 17600:- för en film som folk har dömts för i Sverige, det är väl ändå det folk jämför emot. Skadestånd vet jag inte om de skulle få något, men nu är ju inte fildelning något man gör för att tjäna pengar som t ex försäljning av piratkopior, vilket då vore rimligt att de inte kan få något skadestånd eller ska vi kanske också höja hastighetsbötern till 100 000:- så folk inte ska "ha råd att köra för fort". En låg böter har fortfarande önskvärd effekt. Google videos har ju massor illegala filmer t ex, ska vi stämma google på 100 000:- per film också kanske? När företag inte kan vara lagliga är det larvigt att gå efter privatpersonerna.

Jo, det jag vänte mig emot var folk som trodde att man kan dela precis hur mycket som helst och ändå inte riskera något mer än €150 i böter.

Skadeståndsfrågan är komplicerad och därför inget jag tänker ge mig in i en diskussion över i detta forum.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Det här lät riktigt bra, jag tycker inte att kopieringsskydd ska tillåtas,
för det första har man rätt att kopiera upp ens nyköpta musikfil i 2 miljoner kopior, skriva ut den i ettor och nollor, tatuera den över anklarna och lyssna på den så mycket man vill
För det andra så knäcks sådana skydd väldigt lätt, som tur är.
Jag har själv avstått från att köpa musik pga kopieringsskydd (många gånger) som en tyst protest

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Industrins hetsande handlar inte om pengar utan om makt. Det finns inga bevis på att fildelning skadar Artister mm.

De vill ha oss på en fixerad plats som de förstår, de ser ju oss som ett motståndarlag. Förpacka en produkt - leverera den till konsument mot direkt betalning och skratta hela vägen till banken. Makt... Dinosariebeteende... vi måste gå vidare.

Fildelningen är något bra men ger kanske en svår (administrativ) huvudvärk för förlagen. Men behövs dom verkligen förresten? De enda som skulle bli riktigt sura om dom försvann är alla överbetalda, blodsugande jurister som Pontén och Co.

Något som måste ordnas det snaraste, är en utjämning av rättigheter för samtliga kreativa alster. Jag ser inget skillnad på någon som ritat en maskin eller listat ut ett läkemedel eller skrivit ett musikstycke. Men lagen gör det. Detta är det som jag tycker är det mest skeva i sammanhanget och är nått jag stör mig otroligt på. Tror ni inte Astra också skulle vilja ha ensamrätt på en drog i 70år? (De kanske borde ringa Pontén-Bodström ) ...Om Skivbolagen skall kunna stämma oss till stenåldern så visst ok då. Men då måste de också erkänna samhällsnyttan med sitt skapande så som många andra industrier tvingats göra och gå med på kortare copyrights. Rätt ska vara rätt. Brittan hinner ändå kamma hem några miljoner under fem år med en låt. Precis som för läkemedelsbolagen så kommer ända miljarder att tjänas alltså.

Förövrigt så är det så patetiskt att se skivindustrin slänga ur sig moralkakor. Då den industrin är känd som den smutsigaste av brancher (till och med porrindustrin anses vara hedligare) där man snor från varandra utan att tveka då möjligheten uppkommer. Sony är ju kända för att sno ogenerat från mindre bolag och så har vi våran sliskiga Gessle som har sådan otrolig dubbelmoral. "Jag tycker om att stjäla, men jag vill inte att DU skall hålla på med det" verkar vara det han känner.

Ha ha vet ej vem du är men du tycks ha fattat galoppen iallafall, till skillnad mot vissa blåögda, naiva personer. Enormt bra skrivet... Synd bara att det inte finns fler som du som ser saker och ting som de verkligen är och inget annat...

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

En annan effekt är att det står på VLC Media Players hemsida att programmet kommer bli olagligt när denna lag träder ikraft och då får de antagligen lägga ner utvecklingen av programmet.

Permalänk
Medlem

helgonet:

jo, det finns fler som ser som det, kanske skriver jag inte lika "väl" dock kan du ge dig fan på att jag (och hoppas många andra) fattar galoppen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
fel, folk bryr sig inte ett skvatt om p-vakter. tro mig har jobbat som skiten och hade knappt spelat någon roll eller inte om de funnits då de överlag aldrig kommer på folk i den utsträckningen så att det gör någon verklig skillnad, innerstaden undantaget möjligtvis.

Visst finns det de som inte bryr sig, och de åker antagligen sällan fast, men de flesta tycker i alla fall inte att det är värt risken. Hade det inte funnits några parkeringsvakter alls hade det varit totalt kaos i trafiken.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

det handlar inte om ALLT eller INGET snarare den fina balans mellan att folk mår bra och inte utsätter andra.

tex. 0 kr eller 16000 kr för en film?? låt oss vara realistiska, Skada skedd.. det är nyckelordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
det handlar inte om ALLT eller INGET snarare den fina balans mellan att folk mår bra och inte utsätter andra.

tex. 0 kr eller 16000 kr för en film?? låt oss vara realistiska, Skada skedd.. det är nyckelordet.

Det ska ju aldrig löna sig att piratkopiera... Men ett skadestånd i stil med
MIN("värdet på det kopierade * 3" , "inkomsten under tiden piratkopieringen skett / 2")
kanske? Och mer om man spridit materialet mer än "genomsnittet", t ex haft en välbesökt FTP-server, varit mycket aktiv i en DC-hubb osv.

Låter det rimligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
helgonet:

jo, det finns fler som ser som det, kanske skriver jag inte lika "väl" dock kan du ge dig fan på att jag (och hoppas många andra) fattar galoppen.

Det var skönt att höra (läsa)..

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"