Låna musik på biblioteket – via nätet

Permalänk
Melding Plague

Låna musik på biblioteket – via nätet

<font style="font-size: 10pt"><b>Låna musik på biblioteket – via nätet</b></font> <small class="small">torsdag 23 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Låna musik på biblioteket är inte direkt någon nyhet. Nytt är dock portalen <a href="http://www.btj.se/musikwebb/FrontServlet" target="_blank">Musikwebb</a> där man gratis kan låna musik via Internet, och ja ni läste rätt — låna. Ett DRM ser till att låten endast går att spela upp en viss tid efter man lyssnat på den första gången, tiden kan variera mellan en dag och sju dagar. Det som krävs är att man har ett lånekort hos något av de bibliotek som är anslutet till Musikwebb. Man kan endast låna hem ett visst antal låtar per månad, hur många det är framgår dock inte.
<br />
<br />Tyvärr använder sig tjänsten av WMA DRM för att skydda låtarna vilket gör att låtarna endast går att spela upp i Windows, samt Mp3-spelare som klarar WMA DRM. Anledningen till detta är att skivbolagen som tillhandahåller låtarna endast godkänner detta DRM, eftersom det stöder tidsbegränsad användning.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

som om det itne kommer vara lätt att kopiera

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||

Permalänk
Medlem

Så länge man kan lyssna på musiken kommer man också, på ett eller annat sätt, kunna kopiera den.
Men det blir helt klart smidigare nu, om man nu skulle vilja.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

klockrent!
bra hastighet på att tanka också.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

man kan ju alltid kopiera analogt;)

Permalänk

Varför skulle man vilja låna en låt för egentligen? Ser inte riktig marknaden för detta påfund. Men kul att de kommer på allternativ till piratkopiering iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Varför skulle man vilja låna en låt för egentligen? Ser inte riktig marknaden för detta påfund. Men kul att de kommer på allternativ till piratkopiering iaf.

Är väl inte fel att verkligen kunna provlyssna musiken under en kort period innan man köper den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Så länge man kan lyssna på musiken kommer man också, på ett eller annat sätt, kunna kopiera den.
Men det blir helt klart smidigare nu, om man nu skulle vilja.

Detsamma gäller ju böcker
Ok, kanske inte lika smidigt men i teorin skulle de ju kunna låna ut låtar utan DRM skydd och enbart förlita sig på lagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Varför skulle man vilja låna en låt för egentligen? Ser inte riktig marknaden för detta påfund. Men kul att de kommer på allternativ till piratkopiering iaf.

I princip enda sättet att provlyssna en skiva om man inte vill släpa iväg sig till en skivaffär.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Glömsk

Jag har slängt iväg ett epost till http://www.btj.se/kontakt/index.html om att tjänsten inte fungerar officiellt under Linux och OSX och att jag är besviken över detta. Rekommenderar att ni gör detsamma.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag har slängt iväg ett epost till http://www.btj.se/kontakt/index.html om att tjänsten inte fungerar officiellt under Linux och OSX och att jag är besviken över detta. Rekommenderar att ni gör detsamma.

Samma här "upp till kamp"

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Avstängd

jag lånar av dc++:)
kan man bara lyssna på låten på datorn om man lånar från den sidan?

Permalänk
Medlem

Jaha, står inte uppsala med, ville ju testa tjänsten. Skulle kunna vara smidigt att ge morsan. För mig var inte utbudet kanske det bästa, de hade inte ens punk under genrer Men som sagt, till morsan hade det varit klockrent.

Permalänk
Medlem

Om man har optisk utgång på ljudkortet kan man då inte föra över det till annan burk digitalt?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Perfekt. Jag som numera bor i Södertälje har kvar mitt lånekort till Örebro Stadsbibliotek så kan därmed låna men kommer bara prova det då det inte är så smidigt som en del "andra" sätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
kan man bara lyssna på låten på datorn om man lånar från den sidan?

Finns mp3-spelare som klarar av WMA DRM.

Permalänk
Medlem

Borde finnas nåt program som kan spela in låten till hårddisken

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

För nått/några år sen införde man samma sytem i Danmark. Att man lånade musiken och den endast var brukbar låneperioden ut.

Jag vet inte om de också använde sig av DRM. Men det tog ungefär en vecka innan det gick att få tag i ett program som tog bort skyddet. Så då kunde danskarna "låna" hem hur mycket musik somhelst, och behålla det.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Avstängd

Kopierings skydd? skämt eller?

Bara en kabel från hörlursutaget till Line-in, alternativ minidisc..

Eller fungerar det som dom tidsbestämda spelen man får ladda ner gratis och lagligt? typ mellan ett par timmar upp till ett par dagar.. bara att gå till BIOS och ändra tillbaka tid och datum och fortsätta spela

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Haha, det är ju inte särskillt svårt att spela in låten via line-ut genom goldwave eller liknande, men man ska ju inte klaga.. Det enda jag kan klaga på är att växjö bibliotek inte stöder det

Visa signatur

Min stationära: Core 2 Duo E6400, Asus P5B dlx/WiFi, 2Gb Corsair 800Mhz, Connect3d X800GTO @ 16p, Corsair Powersupply 520W
Min bärbara: Compaq Evo n600c

Permalänk
Medlem

Om man bara lånar musik så sitter man till slut på... inget och har inget att gå tillbaka till.

Trist.

Permalänk
Medlem

knappast "trist" eftersom bibliotek och andra "gratis" källor faktiskt betalar en slant för att få göra det. Radio FÅR man väl tom spela in lagligt, dock betalas ju för låtarna.. om man inte pratar om pirat radio hehe..

Permalänk
Medlem

Fint, någon som provat? fungerar det? Snabbt att tanka, vilken bitrate kommer låtarna i?

Skit att det inte fungerar med någon ipod illa, har apple ett drm stöd påväg kanske?

iaf ett steg i klart rätt riktning

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

Om man verkligen vill besvära sig att ta bort skyddet, kan man bränna in låtarna på en img, och sen rippa tillbaka dom igen...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

Klart man kan kopiera över låtarna via line-out, men det ger sämre kvalité (komprimerat format > okomprimerat format > komprimerat), och det är lika olagligt som att ladda ner filen direkt. Antagligen så lär det dessutom inte gå allt för snabbt att ladda ner dessutom. Och förresten, tror ni verkligen att det kommer vara annat än okänd klassisk musik? ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!