Tips på Bra Schack spel?

Permalänk
Medlem

Tips på Bra Schack spel?

Har blivit Shackhysteri i skolan och vi har en stor turnering där alla möter alla 2 ggr (460 matcher), själv har jag inte spelat schack på massa år förutom dom 2 matcher jag hunnit köra i turneringen, varav en jag har vunnit och 1 förlorat.

Måste hitta nåt bra schackspel så jag kan öva upp mig och så..

man ska gärna kunna ställa in svårighetsgrader, få tips, se vilka pjäser man har tagit o.s.v.

Har redan provat "Chess Genius Classic" och det var ingen höjdare..

Så alla tips är välkomna!

gärna med länk var man kan ladda hem dom också!

obs: bara gratis versioner tack!

/Daniel

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Entusiast

Detta spelade jag rätt mycket som liten: Battle Chess.

http://www.chesscentral.com/chess_download/battle_chess.htm

verkar dock inte funka med Win XP men du kan ju testa.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LNXIII
Detta spelade jag rätt mycket som liten: Battle Chess.

http://www.chesscentral.com/chess_download/battle_chess.htm

verkar dock inte funka med Win XP men du kan ju testa.

tack så mkt, det funkade inte så bra, den bara tänkte och laggade :/

gärna fler tips!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Finns ett program som jag har för mig heter fritz fast det kanske är lite väl avancerat.

Visa signatur

Min nuvarande väldigt seriösa bf2 klan: www.fr4gma.info.se

Permalänk
Medlem

Chessmaster serien är klart den bästa enligt mig, därimot så kostar programmet. Fast du kan säkert få tag i en äldre version för en 50 lapp eller så

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska det vara, ska det vara Fritz!

Visa signatur

Stunning debut album 01 Doubt 02 Change The original idea was to press this disk on multi-coloured vinyl but the pressings came out as a rather muddy green colour with a slight warp [The warp didn’t affect the playing of the disk].

Permalänk
Medlem

Chessmaster 10th edition, där lär du dig massa knep samt att du kan spela mot en vän eller dator. Fritz är också bra om du vill kolla på matcher live mellan eliten.

Permalänk

Synd att inte Battlechess funkade, spelade det en del när jag var liten. Coola animationer.

Permalänk
Medlem

va inte de spelet där hästen högg huvudet av kungen och så?

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk

Jepp. En massa coola saker hände.

Bäst var ju när två hästar (riddare i spelet) möttes och spelade upp scenen ur Monty Python and the holy grail.

Permalänk

Lite seriösare: Det finns en förenklad, men mycket bra, variant av Chessmaster med inbyggd 'skola', som kan laddas ner och testas gratis:
Chessmaster Challenge och finns bl.a. hos Yahoo.

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

Kasparow Chessmate

Permalänk

fanns ju ett schack spel där man flyttade pjäserna som vanligt,men när man skulle slå ut en pjäs med en annan pjäs så togs inte pjäsen bort så som det görs i vanliga schack spel,utan istället så öppnades ett mini slagfält där pjäserna sen skulle slåss om vem som skulle vinna...hade man en JÄKLA tur så kunde en bonde vinna över drottningen tex:D...rätt så roligt faktiskt....har dock inte namnet på spelet,anarchy nånting tror jag det hette,nått i den stilen.
och NEJ,det är inte battle chess jag menar;)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

(Ber om ursäkt för att jag återupplivar en gammal tråd)

Har letat runt som en tok efter något dugligt Peer-to-peer baserat schackspel som jag kan köra med en polare över nätet, dvs. en startar en server, den andra ansluter till din IP. Den enda jag lyckades skrapa fram efter en hel del sökande krävde manuell text-input för våra drag, vilket är lite overkill för nybörjare som oss. Vi vill helst hålla oss till att köra 1-on-1, så att sätta upp en egen Chess Server och skaffa GUI klient till det är overkill och onödigt krångligt.

Visa signatur

· Gigabyte GA-965P-DS4 · Core 2 Duo E6300 · OCZ SOE Urban 4gb DDR2 PC6400 Kit · 2x Samsung F1 1TB SATA2 · Geforce 8800GT · Antec NINE HUNDRED · bZerk 500W Modular · Samsung 226BW 22" Wide TFT ·

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordXeno
(Ber om ursäkt för att jag återupplivar en gammal tråd)

Har letat runt som en tok efter något dugligt Peer-to-peer baserat schackspel som jag kan köra med en polare över nätet, dvs. en startar en server, den andra ansluter till din IP. Den enda jag lyckades skrapa fram efter en hel del sökande krävde manuell text-input för våra drag, vilket är lite overkill för nybörjare som oss. Vi vill helst hålla oss till att köra 1-on-1, så att sätta upp en egen Chess Server och skaffa GUI klient till det är overkill och onödigt krångligt.

Oh noes don't wake the thread !!

Allvarligt så tror jag det finns ett schackspel på blip.se..jag körde online med någon och det gick fint..

kolla lite där..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordXeno
(Ber om ursäkt för att jag återupplivar en gammal tråd)

Har letat runt som en tok efter något dugligt Peer-to-peer baserat schackspel som jag kan köra med en polare över nätet, dvs. en startar en server, den andra ansluter till din IP. Den enda jag lyckades skrapa fram efter en hel del sökande krävde manuell text-input för våra drag, vilket är lite overkill för nybörjare som oss. Vi vill helst hålla oss till att köra 1-on-1, så att sätta upp en egen Chess Server och skaffa GUI klient till det är overkill och onödigt krångligt.

Går att göra med Chessmaster 10 (men det kostar ju, som nämnt).

En trevlig onlinegrej (när jag spelade det för typ 5 år sedan) är msn chess. http://zone.msn.com/en/chess/ Vet inte hur bra det är nu. Det kräver säkert IE.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

MSN Chess är gratis i 14 dagar, sen lär man betala ca. 140kr i månaden för det.
Blip.se verkar inte ha någon klient utan bara köras via webläsaren

Visa signatur

· Gigabyte GA-965P-DS4 · Core 2 Duo E6300 · OCZ SOE Urban 4gb DDR2 PC6400 Kit · 2x Samsung F1 1TB SATA2 · Geforce 8800GT · Antec NINE HUNDRED · bZerk 500W Modular · Samsung 226BW 22" Wide TFT ·

Permalänk
Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD