Sharkoon Phasetech, semipassivt nätaggregat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Om du har 2 fläktar som enligt tillverkarn utger ett ljud på 12db så blird etta 24db.. ahr för miga tt det är så man räknar i db.

Rätta mig om jag har fel

Ja du har fel!

12dBA+12dBA = 15dBA

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Kanske något för den framtida HTPC´n ?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det gäller bara att fläkten är tillräckligt tyst när den väl sätter igång. Man har mycket mindre tolerans för plötsliga ljud än för statiska sådana.

Ett typexempel är min laptop. Så fort det blir för varmt, ofta i samband med att man kollar på film, så sätter en vinande fläkt igång som stör något oerhört. Då föredrar jag alla gånger en fläkt som alltid är på men som låter lite.

Sant.

Ang. det där nätagget på bilden så ser det ju inte direkt ut som ett passivt nätagg. Känns som om fläkten kommer gå på rätt ofta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Vågar man lita på sådana där? Mina två nätagg når aldrig över 33 grader enligt sensorn som sitter inbyggd, inte ens under 3dmark/prime95/raid5skrivningar

Beror säkert på vart man mäter. Den kanske mäter lufttemperaturern i nätagget. Men även den borde vara över 33 grader. Men sen är det ju inte ovanligt att dessa sensorer mäter väldigt fel.

Permalänk
Avstängd

Kan rekommendera Seasonics S12 linje, de är väldigt tysta. Gick efter rekommendationer på www.silentpcreview.com

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ja du har fel!

12dBA+12dBA = 15dBA

Förklaring: För en ökning på 3db krävs dubbelt så mycket effekt.
Ta en högtalare tex. Om du pumpar in 100watt och högtalaren ger 97db för att nå 100db krävs då 200watt under förutsättning att högtalaren pallar med effekt ökningen.

Permalänk
Medlem

ElanVital

Jag har 2 datorer med nätagg från ElanVital. De fläktarna startar aldrig ens vid seriös gaming. Enda gången jag fick ett av aggen att starta sin fläkt var när jag provocerade min burk genom att stoppa all genomströmning av luft och loopande demo av Doom 3. Det är självklart inte säkert att det fungerar lika bra för alla men i mina datorer fungerar det över förväntan!

Tyst och svalt.

Se mer info hos bl.a. Webhallen eller Datorbutiken

Det vore kul ifall SweC kunde testa ett av deras agg (med hänsyn till både prestandad och ljudnivå).

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Nesteq NA 4501 450W på PC-city. Fläkten går inte till förrän aggregatet har en temperatur över 65C. En väldigt snygg finess med detta aggregat är att när fläkten går igång, lyser en röd lampa med en styrka proportionell med fläkthastigheten. Så man ser när fläkten varvar ner på väggen bakom datorn. Mestadels av tiden går inte fläkten, troligen bara när jag belastar datorn t.ex. då jag spelar spel, men då märker man ju överhuvudtaget ingenting av omgivningen. Fungerar väldigt bra hittils, men ångrar mig lite att jag köpte ett 450W, då det finns 520W och 620W. Kan ju vara bra till SLI eller Crossfire.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]