Permalänk

Grova kylningsproblem! (79 Grader!)

Bytte kylningspastan på min processor innan idag. (Den började bli gammal, och jag höll ändå på och pilla inne i datorn)

Iaf, så tog jag bort den gammla med T-röd (nogrannt) och lade på lite ny as-5 (artic silver 5). Sen satte jag bara på kylaren som vanligt och så...

När jag nu sätter på datorn så stänger den automatiskt av så fort XP börjar laddas.
Och när jag nu går in i BIOS och kollar tempen så står processorn på 79 GRADER!!!

Någon som kan ge en anledning till detta??
Måste jag vänta så att kylpastan ska torka eller?

Lite hjälp uppskattas!

Processorn är Intel 3,2 ghz, Kylaren en Artic Freezer 7

Permalänk
Medlem

Torka av med aceton utan olja, funkar bättre än T-Röd.
Sen undrar jag hur mycket pasta du satte på?
Pasta lika mycket som ett riskorn är ett bra riktmärke, det ska bara vara tunt lager för att ta bort "microskopiska" ojämnheter så att kylaren får full kontakt med processorn.
Pastan ska ALDRIG torka...torkad pasta tyder på dålig eller gammal pasta och den byter man ut.
Kollat så att kylaren sitter som den ska?

Permalänk
Medlem

79 grader är extremt, kolla så du monterat rätt och läs vad highlander skrivit

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

hehe jag gjorde precis det du sa igår med:D fick samma fel. felet var att cpu-fläkten ej satt tillräckligt hårt. så tryck åt den ganska hårt.

Visa signatur

os: Windows XP Home, Edition Service Pack 2 :: cpu: Intel Pentium 4, 3.0 @ 3.75 GHz :: mem: 1024 gfx: ATi Radeon X600/X550

Permalänk
Gäst

bios ljuger ibland bara så ni vet.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation
bios ljuger ibland bara så ni vet.

Men det gör inte bootproblemet

Ta av kylaren och se om det är kontakt och sätt sedan på den och vrid den lite i sidled så kylpastan jämnas ut. Sätt sen fast den och tryck till hårt men försiktigt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HighLander
Torka av med aceton utan olja, funkar bättre än T-Röd.
Sen undrar jag hur mycket pasta du satte på?
Pasta lika mycket som ett riskorn är ett bra riktmärke, det ska bara vara tunt lager för att ta bort "microskopiska" ojämnheter så att kylaren får full kontakt med processorn.
Pastan ska ALDRIG torka...torkad pasta tyder på dålig eller gammal pasta och den byter man ut.
Kollat så att kylaren sitter som den ska?

Hade ingen aceton hemma, så tog T-röd, får jag inte ordning på det så provar jag med aceton.
Hade på lite mindre än ett riskorn, kollade upp sånt innan

Kylaren sitter som den ska (tror jag?) sitter som den alltid har gjort innan iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nokii
hehe jag gjorde precis det du sa igår med:D fick samma fel. felet var att cpu-fläkten ej satt tillräckligt hårt. så tryck åt den ganska hårt.

Tror som sagt att den sitter rätt, men ska kolla en gång till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men det gör inte bootproblemet

Ta av kylaren och se om det är kontakt och sätt sedan på den och vrid den lite i sidled så kylpastan jämnas ut. Sätt sen fast den och tryck till hårt men försiktigt.

Jopp, gjorde det, den är jämnt fördelad över hela processorkärnan.

SKa som sagt kolla sen ifall den sitter åt tillräckligt hårt.

Permalänk
Medlem

Och se till att den sitter åt rätt håll också, jag råkade stoppa min åt fel håll en gång, då råkade jag ut för samma fenomen som dig.

Permalänk

Gött!
Har fått det att funka nu

Problemet var helt enkelt att processorn inte satt åt ordentligt...

Orsaken till detta var (märkte jag) att en av pinnarna som trycker ner prolle kylaren var "böjd" (svårt att förklara hur den såg ut), efter några minuters pillande med den så satt kylaren som berg igen!
Kyler på för fullt nu, nere i mina 34 grader igen

Tack till alla som har svarat
Någon mod får stänga tråden nu om ni vill ^^

Permalänk

varför låsa tråden när man kan "ta bort" den helt så den inte ligger å skräpar på serven eller tar de inte så mkt platts? like to know ^^

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
varför låsa tråden när man kan "ta bort" den helt så den inte ligger å skräpar på serven eller tar de inte så mkt platts? like to know ^^

För att om någon annan skulle få samma problem så finns det trådar som hjälper

Visa signatur

DFI Lanparty SLI-DR AMD64 3000+@ 2.5Ghz Twinmos Speed Premium BH-5 @ 1.5-2-2-2 (235Mhz)
Powercolor x800GT

Permalänk

ah, dessa detaljer

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Discokungen

Då sparar man utrymmet för nya trådar om samma problem då de har sökt innan och därför inte behöver vänta på svar. Forum istheshit!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

att lägga in kommentarer längst ner i en gammal tråd i teh shit!

Permalänk
Medlem

Att ligga under ett sådant inlägg is the shit!

ONT: Jag trodde att det var kylpastan som var saken som gjorde att det blev så varmt på min förra CPU-kylare. Men jag märkte senare att det var det 3-4 cm tjocka dammlagret!

Kolla gärna av sådana saker då och då!

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem

Det här är en tråd som borde få ligga kvar. För jättemånga kommer ställa samma fråga, alla kommer ha samma problem.

Har du typ 20-30 grader på tok för hög temperatur är det inte "lite sjabblande med as5" som är problemet. Du kan montera utan kylpasta och ändå ha rätt bra temperaturer. Ligger man så pass högt över det normala, då är ofta något felmonterat.

Jag testade montera min kylare både riktigt bra, och riktigt värdelöst (kylaren gled runt och smetade kylpasta överallt.. det är mer kylpasta där den inte ska vara än där den ska vara). Skillnad? Ca 1 grads skillnad kan utläsas i vissa fall, ofta ungefär lika. Rumstemperaturen kan ju variera någon grad så jag tycker inte den variationen räknas ens.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.